Bunker Madlamark

Kystfortene var primært rundt Karmøy, Stavanger som var festningsby og Egersund. Ansvarsområdene for kystfortene ble flyttet ofte av tyskerne i dette området.

Moderators: Stutzpunkt, KOS

Post Reply
Bunkerbuster
Posts: 1
Joined: 27 Oct 2012 15:11

Hei, og takk for flott side. Nå kan søndagene bli mer spennende fremover for et nytt medlem.

Vet ikke om denne er beskrevet noen plass her før, da dette er et stort forum med mye info.

På Madlamark, eller rettere sagt Gosen, på grensen til Grannes skal det være noe bunkergreier nede i fjellet inni skogen. Vokste selv opp i nærheten, og ved en anledning hadde noen gravet opp et hull (som vi selvfølgelig krabbet ned i) og kom ned i en utgravet gang. Mye vann der nede gjorde at vi ikke fikk sett så mye mer, og noen dager senere var hullet tettet igjen.

Har hele tiden vist at det har vært noe her, men har ikke klart å fått så mye info annet enn at det skulle dreie seg om noen underjordiske ganger noen krigsfanger bygget for tyskerne.

Håper noen kan komme med noe mer info om hva dette kan være.

Belligenheten er som følger:

Østsiden

Kjører en Kristine Bonnevies vei nedover mot Grannes fra Ullandhaugveien, vil en rett etter første rundkjøring se noen røde brakker på høyre side. Rett bak disse brakkene er det en stålluke med en gjennmuret åpning. (lenge siden jeg har vært der, men er der sikkert ennå). Inn her har jeg aldri vært.

Vestsiden

Svinger en inn med KIWI på Gosen, og videre inn i skogen mot Gosenstien, vil en komme til et kryss, hvor Gosenstien fortsetter ned til høyre, og en har en oppoverbakke rett foran seg. Rett til venstre for denne bakken (ca 10m inn) var dette hullet jeg snakket om.

Så går ut ifra at det er noe inni dette fjellet.

Hvis noen har noe info om dette, skrik ut, eller kanskje dette var helt ny informasjon

Med vennlig hilsen
Bunkerbuster
ettori
Posts: 455
Joined: 14 Aug 2012 17:08
Location: Klepp

Spennende.

Velkommen til forumet.
bjorp
Posts: 4
Joined: 13 Apr 2013 3:37

Kjenner ei som lekte her da hun var liten. Hun snakker om "huler under jorden". Skal se om jeg finner ut mer.
sjurbex1984

Snakker dere om Madlatua kystfort? Jeg er interessert i å utforske den plassen og lurer på om noen har bilder av den? Er det kun en kanonutstilling som er å se der? Søkte det opp på google og fant kun dette bilde fra plassen.
overland53
Posts: 340
Joined: 11 Jan 2009 15:33
Location: Sandnes

Madaltua er noe annet, men i tillegg til kanonstillingene så er det et låst fjellanlegg i bakkant. Aldri vært inni dette.
sjurbex1984

Hva er egentlig inn i der siden de har låst den? Falleferdig eller giftig gasser? Den ene døren er moderne ihvertfall.
overland53
Posts: 340
Joined: 11 Jan 2009 15:33
Location: Sandnes

Er nok i bruk til et eller annet formål. Farlige steder er som oftest murt igjen.
Post Reply

Return to “ROGALAND”