Kirkenes

Tyske kystfort i Finnmark 1940 - 1944. Da de tyske styrkene trakk seg tilbake fra Russland ble alle kystfortene nord for Skjervøy destruert. Mange av kystfortene kom også i harde kamper før tilbaketrekningen.

Moderators: Stutzpunkt, KOS

User avatar
dolmen
Posts: 1383
Joined: 25 Jan 2008 8:03

Mener det var den nederste.
User avatar
Erik E
Site Admin
Posts: 3515
Joined: 06 Feb 2006 20:30
Location: Rennesøy
Contact:

Det var egentlig vår antakelse også...
Dvs. da er den lik den som ligger litt lenger nedi gata som er sprengt, Regelbau 631.
Har en mistanke om at dette bildet er av samme bunker:


Erik
Attachments
Kirk-09.JPG
Kirk-09.JPG (84.59 KiB) Viewed 538 times
User avatar
dolmen
Posts: 1383
Joined: 25 Jan 2008 8:03

Ja det stemmer nok.Ved foten av fjellet i bakgrunnen gikk et tysk slagskip fullt av amo i luften.Kanontårnet ble slynget opp på fjellet i bakgrunnen og ligger der den dag idag.
Dolmen.
Last edited by dolmen on 20 Apr 2012 22:34, edited 1 time in total.
User avatar
dolmen
Posts: 1383
Joined: 25 Jan 2008 8:03

Heisan.Jeg har forresten funnet ut hvor det bildet med den russiske teksten er tatt Erik E.Selve tårnet var av den senkbare typen og er der den dag idag,nedsenket under bakken.Jeg er ingen ekspert men er blitt fortalt at det var svært få av disse i Norge.Bunkern i bakgrunnen ser sånn noenlunde likedan ut idag,men det var mye sne da jeg var og kikket i går.Disse tingene befinner seg idag i en hage ved Storhaugen i Kirkenes.Storhaugen som ligger midt i byen er perforert med tuneller og bunkere fra krigen.
Dolmen.
Last edited by dolmen on 20 Apr 2012 22:35, edited 1 time in total.
User avatar
JornN
Posts: 853
Joined: 15 May 2007 22:53
Location: Trondheim

eivind kosnes wrote:Ja det stemmer nok.Ved foten av fjellet i bakgrunnen gikk et tysk slagskip fullt av amo i luften.Kanontårnet ble slynget opp på fjellet i bakgrunnen og ligger der den dag idag.Hilsen Eivind.
Hei
Dette kan nok ikke ha vært noe tysk slagskip, ei heller tunge eller lette kryssere, da ingen slike gikk tapt i dette området.
Det må nok ha vært en jager, fregatt (topedoboot ), eller noe med større kjøl men mindre bestykning, som f eks et eskorteskip (Flottenbegleiter) eller støtteskip (Begleitshiff).
Hadde vært interessant å vite hvilket skip dette var...
JornN
User avatar
dolmen
Posts: 1383
Joined: 25 Jan 2008 8:03

Nei slagskip var det nok ikke.Men du vet når gamlekara fortalte historier fra krigen,så økte størrelsen på ting etter som årene gikk.Tårnet fra skipet er heller ikke så veldig stort.I forbindelse med senkingen var det heftige luftkamper og 2 fly ble visstnok skutt ned.Det ene ligger det rester etter på en øy i nærheten.Mener å huske at navnet på skipet sto i en eller annen bok om senkede skip langs norskekysten,gitt ut for mange år siden.
Dolmen.
Last edited by dolmen on 20 Apr 2012 22:35, edited 1 time in total.
RasmusTerne

Hei.
Noen som vet årstsll. ev. dato for denne episoden? Lettere å finne ut av da.
Sigfred R.
User avatar
dolmen
Posts: 1383
Joined: 25 Jan 2008 8:03

Tror jeg må ta en tur på biblioteket på mandag og se om jeg finner igjen den boken om senkede skip.Mener å huske det sto både navn og dato der.
Dolmen.
Last edited by dolmen on 20 Apr 2012 22:35, edited 1 time in total.
User avatar
DeepC
Posts: 251
Joined: 20 Feb 2007 17:33
Location: Tromsø

"Lang kyst" av Trygve ett eller annet er det vel du skal lete etter?
Den tar for seg en masse forlis langs Norskekysten.
Ellers har jo boken "Festung Kirkenes" en god del skipsforlis.
"Tromsø's offisielle Tirpitzguide", ett dykk uten rust på hanskan e ikke et dykk....!
User avatar
dolmen
Posts: 1383
Joined: 25 Jan 2008 8:03

Ja den heter Lang Kyst!Du er et vandrende leksikon DeepC!Takker og bukker! :D
Dolmen.
Last edited by dolmen on 20 Apr 2012 22:36, edited 1 time in total.
User avatar
Erik E
Site Admin
Posts: 3515
Joined: 06 Feb 2006 20:30
Location: Rennesøy
Contact:

Selve tårnet var av den senkbare typen og er der den dag idag,nedsenket under bakken.Jeg er ingen ekspert men er blitt fortalt at det var svært få av disse i Norge.
Ser ut som et helt vanlig R-35 tårn!
Skulle det vært heve/senketårn i "Maginot" stil ville dette krevd et ganske sinnrikt system under bakken... Har aldri hørt om den type tårn andre steder enn Maginotlinja, så den teorien stiller jeg meg tvilende til.....

Mvh
Erik E
User avatar
DeepC
Posts: 251
Joined: 20 Feb 2007 17:33
Location: Tromsø

Ingenting å takke for Evind PDT_Armataz_01_18
Boken har jeg lest igjennom så mange ganger at navnet på boken måtte jo på ett eller anna tidspunkt feste seg.
"Tromsø's offisielle Tirpitzguide", ett dykk uten rust på hanskan e ikke et dykk....!
User avatar
dolmen
Posts: 1383
Joined: 25 Jan 2008 8:03

I nærheten av Hesseng er det også et voldsverk av en bunker jeg aldri er blitt helt klok på.Den har vært på 2 etasjer og har kringliggende småbunkere med antiluftskyts tror jeg.Men på en fjelltopp et stykke unna er det gravd ned et "tårn" av stål som inneholder tannhjul,kabler og annet teknisk utstyr samt noen luker.Det er 10 år siden jeg var der sist,så jeg husker ikke helt.Tårnet er helt sirkelformet og ca.3meter i diameter og 1.5 meter høyt.Lyskaster?
Dolmen.
Last edited by dolmen on 20 Apr 2012 22:36, edited 1 time in total.
User avatar
dolmen
Posts: 1383
Joined: 25 Jan 2008 8:03

Jeg sjekket dette området i høst og har lagt ut bilder av bunkeren på Aktiviteter og turer.Dette var en kommando-bunker og den sirkelformede gjenstanden i nærheten er en tysk lyskaster.Denne kommer det også bilder av etterhvert.
Når det gjelder det bildet av piggtrådsperringene så ser man i bakgrunnen Lyngberget hvor et også ligger en lyskaster.Skipet som her gikk i luften var et forsyningsskip og lokalbefolkningen samlet sammen mye proviant fra dette som ble spredt av eksplosjonen bl.a mel-sekker.
De fikk også betalt av tyskerne for hvert tyske lik som ble berget og innlevert for begravelse.
dolmen
User avatar
Natter
Posts: 6385
Joined: 25 Feb 2007 18:51
Location: Bergen

Fant dette bildet i boken "Nordpå: Okkupasjonsminner fra Kirkenes-traktene" av Kalle Wara (knipset med mobilkamera, derav dårlig kvalitet...).

Er det en R631 (og tilfeldigvis blant de som er nevnt tidligere i tråden)? Jeg mener bildeteksten kun sa "Bunker i Kirkenes" el.
Attachments
DSC00101_2.jpg
DSC00101_2.jpg (78.34 KiB) Viewed 204 times
Post Reply

Return to “FINNMARK”