Bunkere forsvinner en etter en....

Informasjon om forumet samt større (lengre) innlegg fra kaffekroken. Ikke start innlegg (tråder). Admin legger innleggene etterhvert.

Moderators: Stutzpunkt, KOS

Post Reply
User avatar
Erik H
Site Admin
Posts: 3491
Joined: 31 Jan 2005 23:01
Location: Trondheim
Contact:

Det er mye trist å lese rundt om i Norge

http://www.gjengangeren.no/apps/pbcs.dl ... 11/NYHETER

Erik Hårberg
Stian H
Posts: 48
Joined: 16 Aug 2006 2:49
Location: Tromsø

er veldig synd når de vil rive slikt, det snakkes om at man skal ta vare på kulturminner men handlingen til de som styrer dette viser at kulturminner og slike gamle minner om krigen ikke er verdt å ta vare på, veldig synd.

I Tromsøområdet har de akkurat revet en stor kommunikasjonsbunker, ligger en likedan rett ved sidenav som de heldigvis ikke får revet, står nemlig et hus plantet på toppen, men man kommer seg ikke inn i bunkeren :cry:

I tillegg et stort anlegg som skal rives og bygges om til en havn. det er snakk om: MKB 2/512 Grøtsund artillerigr. Tromsø 773
her var det 4 x 10,5cmere. Dette anlegget har blitt pusset opp 2 ganger etter krigen, først rundt 1960 og deretter rundt 1990.
User avatar
Erik H
Site Admin
Posts: 3491
Joined: 31 Jan 2005 23:01
Location: Trondheim
Contact:

Jeg håper noen tar litt ansvar og dokumenterer området nøye før slikt jevnes med jorden. kommune/stat skulle har arbeidet litt med slikt eller gi støtte til slikt arbeide. Nå tenker jeg ikke at slikt skal være like nøye som f.eks geologiske utgravninger, men å bruke litt tid på å ta bilder, kartlegge, video etc. hadde jeg hatt tid hadde jeg dratt selv, men regner med at noen har tatt på seg jobben med å kartlegge kystfortet. ..håper jeg

ErikH
User avatar
werner wernersen
Posts: 1423
Joined: 09 Feb 2006 21:13
Location: Arendal

Hei

håper de poster det her, når de gjør det slik at det er mulig å følge med, skal ellers dit en tur på vårparten, skal i hvertfall ta noen bilder da.


Werner
Stian H
Posts: 48
Joined: 16 Aug 2006 2:49
Location: Tromsø

Skal prøve å få tatt noen bilder, men er ikke sikker på om jeg får lov, omtrent hele Grøtsund Fort er låst inne bak et høyt gjerde som går rundt hele leiren, vet ikke om man får tillatelse til å gå inn å ta bilder. En kompis har noen bilder fra grøtsund, kan se om jeg ikke får låne de og ta noen bilder av det som mangler.

Visst noen skal dokumentere noe der, har jeg mine sterke tvil på at det blir denne kommunen isåfall. ønsket er jo å få kommunen til å bevare deler av anlegget og integrere det i havneanlegget, som et minne om det som engang var der.
Dag Helge
Posts: 3
Joined: 21 Apr 2006 11:42
Location: sunnhordaland

Når det gjelder Grøtsund, så har jo det vært beredskaps og mobiliserings fort i Kystartelleriet, jeg var der 90-91 i førstegangstjeneste. Eneste som minnte om tysk der, var de gamle lyskasterne og aggregatene og selvfølgelig standard "flak"kanona i paddeskjold.
Det som var nytt når jeg var der var stålhallen og ny kaserne. Vi var første og siste kontigent i KA som brukte den. Heimevernet har seff brukt den etterpå.
Stian H
Posts: 48
Joined: 16 Aug 2006 2:49
Location: Tromsø

Det er fortsatt noe av anleggetet som er tysk, visst det var det eneste som minnte om tysk var det, så har ikke du vært innom den store bunkeren på
toppen, kommando/utkikksbunker, med orginale dører og gulvbelegg pumpesystem luftrensere osv. I tillegg kan jeg nevne kaianlegget med
mineverksted, lagerbrakker og betongveier imellom. Kanonstillingene står de orginale ammonisjonsheisene til 105mm disse burde vært tatt vare på, de
står intakt og montert det er 8 stykker totalt, 2 for hver kanonstilling.

Vi var forøvrig sammen med Tromsø forsvarsmuseeum og berget en del ex-tysk matriell, bunkertelefoner (siemens), lys, kanon (KwK 5cm), matriell
verktøy og deler til 105mm (reservedelskasser komplette).

Lyskasterne disponeres av museet og skal hentes, den ene skal forøvrig selges, 150cm. Noen interesserte :?: :D
User avatar
ronny mahle
Posts: 24
Joined: 11 May 2006 21:20
Location: Kristiansund

Stian H wrote:Det er fortsatt noe av anleggetet som er tysk, visst det var det eneste som minnte om tysk var det, så har ikke du vært innom den store bunkeren på
toppen, kommando/utkikksbunker, med orginale dører og gulvbelegg pumpesystem luftrensere osv. I tillegg kan jeg nevne kaianlegget med
mineverksted, lagerbrakker og betongveier imellom. Kanonstillingene står de orginale ammonisjonsheisene til 105mm disse burde vært tatt vare på, de
står intakt og montert det er 8 stykker totalt, 2 for hver kanonstilling.

Vi var forøvrig sammen med Tromsø forsvarsmuseeum og berget en del ex-tysk matriell, bunkertelefoner (siemens), lys, kanon (KwK 5cm), matriell
verktøy og deler til 105mm (reservedelskasser komplette).




Lyskasterne disponeres av museet og skal hentes, den ene skal forøvrig selges, 150cm. Noen interesserte :?: :D

den lyskasteren som skal selges,vet du hvilken stand den er i,er den komplett,er det med strøm aggregat? og ikke minst prisen på den?
Stian H
Posts: 48
Joined: 16 Aug 2006 2:49
Location: Tromsø

Jeg vil si at den lyskasteren som skal selges er i god stand og komplett, men det følger ikke med hjulsett eller stømaggeregat.

Regner med prisen vil bli noe over 100.000,- kan få sjekket dette mer eksakt litt senere, men da må jeg isåfall prate med han som har med dette
salget å gjøre. Si no fra visst du er interessert så skal vi nok få ordnet et mer spesifikt og eksakt tilbud... :)
waffen
Posts: 10
Joined: 05 Aug 2006 16:33
Location: Båstad

Er tragisk at slike ting rives... Blir litt nedfor av å lese/høre om sånt.. Det hele handler om politikere som skal gjør om det ene og det andre til noe de synes er fint..som må vedlikeholdes..og koster penger.. hva med oss og våre interresser? De kunne heller f.eks gitt det kostnadsfritt bort til noen lokale helter med samme interesser som oss, med klausul om at de som driver der skal vedlikeholde det eller noe.. Er jo et ypperlig møtested for likesinnede?
Haben sie waffen und radio!!?

-Nein, nein!!
User avatar
ART.GR.LARVIK
┼ Til minne om
Posts: 60
Joined: 03 Dec 2006 3:13

En annen måte å si det på...
Hvis de er så "forbannet" interessert i å endre og omgjøre ting og tang og landskap til slik det en gang var,så får man vel gjøre om hele Norge til slik det så ut før krigen da.Rene tidsmaskinen dette her.... : )
Stian H
Posts: 48
Joined: 16 Aug 2006 2:49
Location: Tromsø

Ser Erik H. var på en tur på Kråkvåg Fort, meget interessanne bilder derfra. Var et virkelig flott fort, håper de tar til vett og bevarer det.

Når du nevner Nord-Norge i artikkelen, mener du da Grøtsund fort? Isåfall er nok toget gått for dette fortet, etter det siste jeg hørte ang.
Grøtsund, så har komunnen allerede overtatt tomten ettersom jeg har hørt. Men har også hørt at den største kommandosentralen skal bevares,
noe som er meget godt nytt. dette skulle visst integreres i kaianlegget, mulig som et minne om det som engang var. men ingenting er helt avklart enda...

Stian H
User avatar
Erik H
Site Admin
Posts: 3491
Joined: 31 Jan 2005 23:01
Location: Trondheim
Contact:

Ja, mener det var grøtsund fort, men det er egentlig 2 fort i Nord og jeg vet ikke navnet på den andre. Det stemmer ikke at det er et 120 mm i sør, skal endre teksten på dette.

Ellers så håper jeg virkelig Kråkvåg fort bevares fordi det sier noe om dette området mht til forsvar av Trondheim. Borgaklinten som er kjent fra oldtiden. kystfort fra første og andre verdenskrig og endelig et moderne norsk kystfort .

Erik H
User avatar
DeepC
Posts: 251
Joined: 20 Feb 2007 17:33
Location: Tromsø

God kveld alle sammen :)
Dykket ved Grøtsund fort i sommer, marinarkeologisk avdeling fra Tromsø museum var det for å sjekke om det var noe i sjøen ved Grøtsund og et stykke inn mot byen som kom i veien for den planlagte nye storhavnen(conteiner havnen). Vi var 4 stk, tre dykkere som dykket på skift. Jeg var dykkerleder/dykker og siden jeg var den som hadde erfaring med ting fra krigen eller fra militære var det jeg som gjennomsøkte området utenfor fortet. Men området var overraskende ryddig, virket nesten som at noen hadde ryddet kraftig opp der..?!
Har dessverre kun bilder fra området under vann...! Sjefen sto for bilde på land! Nå skal det sies at det kom aldri noen å låste opp porten inn til leieren, men siden vi har båt inntok vi fortet fra sjøsiden :D
Alle var jo informert om at vi skulle søke over området den uken, så vi følte ikke at vi gjorde så mye galt da vi gikk i land. Tuslet en god stund rundt på fortet, sjekket ut kanonstillingene og bunkerne.
Så jeg er enig med dere, skulle gjerne ha sett at området ble fredet eller brukt til noe annet. Men så må jeg jo innrømme at det var jeg som dessverre måtte skrive raporten som fortalte at ingenting som kom i strid med kulturminneloven var funnet, eller som kunne komme i konflikt med utbyggingen...!
Så da er det jo flott at forsvarsmuseumet er å samler i sammen de tyske tingene før de forsvinner.
-Thomas H-
"Tromsø's offisielle Tirpitzguide", ett dykk uten rust på hanskan e ikke et dykk....!
User avatar
DeepC
Posts: 251
Joined: 20 Feb 2007 17:33
Location: Tromsø

Det mest spennende vi fant under søket i området var denne båten, den fant jeg like før Grøtsund fort. Så den var ikke innenfor området, men den går uansett ikke inn under 100 års loven for skipsvrak.
-Thomas-
Attachments
Grøtsund.JPG
Grøtsund.JPG (118.15 KiB) Viewed 440 times
"Tromsø's offisielle Tirpitzguide", ett dykk uten rust på hanskan e ikke et dykk....!
Post Reply

Return to “Informasjon og større innlegg”