Marinesignalstelle I, Kopervik

Fra Bokn i sør, Stord i nord og Sauda i øst lå flere gode havner langs skipsleden som utgjorde potensielle invasjonsmål på en relativt isolert og veifattig stor halvøy. I tillegg fantes her viktig industri som måtte beskyttes mot fiendtlige angrep, både fra sjø, luft og land. Også som i vikingetiden, Karmsundet (dengang Nordvegen) , som sparte tyske konvoier for å eksponere seg i havet vest for Karmøy.

Moderators: Stutzpunkt, KOS

TAL
Posts: 74
Joined: 24 Jul 2007 4:28
Location: Kopervik

Liten tur 2.april.08
Attachments
Antennefundament (gammel kystradio-stasjon?)
Antennefundament (gammel kystradio-stasjon?)
32V0290859UTM6576085.jpg (93.87 KiB) Viewed 849 times
bak-antenne.jpg
bak-antenne.jpg (100.77 KiB) Viewed 849 times
Liten bunker oppforbi antennefundament.
Liten bunker oppforbi antennefundament.
32V0290850UTM6576086.jpg (100.99 KiB) Viewed 849 times
Denne er nok ikke lett og finne når graset spirer. Liten inngang ca 0,5m høy. Kansje dette har vært oppstillingsplass for FLAK 2,0cm. Karmsundet i bakgrunnen.
Denne er nok ikke lett og finne når graset spirer. Liten inngang ca 0,5m høy. Kansje dette har vært oppstillingsplass for FLAK 2,0cm. Karmsundet i bakgrunnen.
32V0290836UTM6576030.jpg (113.66 KiB) Viewed 849 times
Bunker-ruiner ved Neset-vegen. Så nedgravd ut. Stien ut til antennen ligger på venstre side etter denne.
Bunker-ruiner ved Neset-vegen. Så nedgravd ut. Stien ut til antennen ligger på venstre side etter denne.
32V0290705UTM6575937.jpg (89.01 KiB) Viewed 849 times
User avatar
KOS
Moderator
Posts: 3000
Joined: 16 May 2007 15:31

TAL wrote:Bunker-ruiner ved Neset-vegen. Så nedgravd ut. Stien ut til antennen ligger på venstre side etter denne.
Hei TAL, tror kanskje dette har vært løe eller liknende sivilt bygg - tror du ikke det ?

Men antenne/signal-stedet er ihverfall på plass her mener jeg også.

NB! Når jeg skilte dette innlegget fra Luftvernbatteriet på Haugane(v/Stangeland), Kopervik (som nok ikke er dette stedet) så kom der plutselig tilkoblet noen fremmede bilder i tråden...

Vi får prøve å ordne det før jeg fortsetter med bilder fra en fin tur der i dag ;-)

mvh
KOS
 Hold Haugalandet ryddig - post i rett tråd
 X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X
Retningslinjer for takt og tone på forumet :bra:
User avatar
KOS
Moderator
Posts: 3000
Joined: 16 May 2007 15:31

Mens vi venter på orden i bildekoblingene er det kanskje best å ikke legge flere bilder til den tråden - så jeg får avvente litt ;-)

Men, de små-bunkerene kan vi jo diskutere. Slik jeg ser det er det to mulige formål:
1. Lite strøm-agregat
2. Ammo-bunker (alt. annen oppbevaring)

Den ene ligger like i bakkant av antennefundamentet m/sendehyttefundament - men også nær en stilling øst/nedenfor mot Karmsundet.

Den første ligger rett ved en annen/større stillingshaug litt øst.
Gitt (antatt)funksjonalitet til stedet er var det nok ihvertfall minst en lyskaster der.

Jeg har mest tro på alt.1 men, er det noen som har "håndfast" dokumentasjon av liknende små "betong-rom" (med liten inngang) og formål ?

mvh
KOS
 Hold Haugalandet ryddig - post i rett tråd
 X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X
Retningslinjer for takt og tone på forumet :bra:
User avatar
KOS
Moderator
Posts: 3000
Joined: 16 May 2007 15:31

KOS wrote:Men, de små-bunkerene kan vi jo diskutere. Slik jeg ser det er det to mulige formål:
1. Lite strøm-agregat
2. Ammo-bunker (alt. annen oppbevaring)

Jeg har mest tro på alt.1 men, er det noen som har "håndfast" dokumentasjon av liknende små "betong-rom" (med liten inngang) og formål ?
Bilde nr.2 ovenfor viser den sørste av disse små. Noen som kjenner bruksområdet for slike ?

Eneste "spor" inne i rommet er et hull oppe til høyre, gjennomføring eller lufting ?

mvh
KOS
 Hold Haugalandet ryddig - post i rett tråd
 X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X
Retningslinjer for takt og tone på forumet :bra:
User avatar
Erik H
Site Admin
Posts: 3499
Joined: 31 Jan 2005 23:01
Location: Trondheim
Contact:

Tankene mine går til alternativ 2. Bunker for mindre amo. Typisk å gjemme slike mindre bunkere for amo litt bort og ned, men vanskelig å være helt sikker da området rundt gir viktige informasjon for hva de enkelte bunkere er til.

Bunkere for strøm er som regel mye større og har i alle fall to seperate rom for aggregat og drivstoff. Man vil også kunne se utganger til kabler og ventilasjon. vet ikke om hvor mange hull du fant?

En liten amobunker ville vel ha en solid dør og en åpning for ventilasjon.

Erik H
Grunnlegger Kystfort.com siden 2005
http://www.krigsbunkeren.no
User avatar
KOS
Moderator
Posts: 3000
Joined: 16 May 2007 15:31

Jo Erik, enig i resonomentet ditt. Veldig upraktisk som "motor-rom" egentlig... :shock:
Det er to slike bunkere der - og to markerte stillinger, ubestemmelige.

Den andre bunkeren, ligger rett ved sendehytte/antenne/port og fundament.

mvh
KOS
 Hold Haugalandet ryddig - post i rett tråd
 X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X
Retningslinjer for takt og tone på forumet :bra:
User avatar
Arquebus
Posts: 1033
Joined: 23 Jun 2007 21:41

Er vi ikke ved luftvernbatteriet som lå i dette området?

I så fall må det være ammunisjon for 2,0 cm FLAK.
User avatar
bactuz
Posts: 1395
Joined: 30 May 2008 21:23
Location: Haugesund, Rogaland

Interessant...

Mulig å pinpointe lokasjonen på dette etterhvert?
TAL
Posts: 74
Joined: 24 Jul 2007 4:28
Location: Kopervik

bactuz wrote:Interessant...

Mulig å pinpointe lokasjonen på dette etterhvert?
Rundtom her i NIB: N 6576085 Ø 290843
Mvh TAL, Kopervik
TAL
Posts: 74
Joined: 24 Jul 2007 4:28
Location: Kopervik

Lurer på om Kos var og kikket på noen rundinger på pos. N 6575960 Ø 290834 tidligere?
Mvh TAL, Kopervik
User avatar
KOS
Moderator
Posts: 3000
Joined: 16 May 2007 15:31

TAL wrote:Lurer på om Kos var og kikket på noen rundinger på pos. N 6575960 Ø 290834 tidligere?
Negative ... Var ganske nær, men vinterglatte svaberg stoppet meg. I dag er det vel nesten inne i Lama-innhegningen :?

Kan dette være det ettersøkte LV-batteriet kanskje ?

mvh
KOS
 Hold Haugalandet ryddig - post i rett tråd
 X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X
Retningslinjer for takt og tone på forumet :bra:
TAL
Posts: 74
Joined: 24 Jul 2007 4:28
Location: Kopervik

Har dere vært og sett på kalvatrebunkerne? Den jeg vet posisjonen på er: N 6577134 Ø 290482, den andre ligger nordforbi en plass men husker ikke hvor. For og komme til den jeg vet om må du komme sjøvegen eller gå ned Pos. N 6577285 Ø 290358 og gå rundt neset.
Mvh TAL, Kopervik
User avatar
KOS
Moderator
Posts: 3000
Joined: 16 May 2007 15:31

Hei TAL,

nei - har ikke vært på den ennå. Har passert den med båt, da :)

Er "litt stor" også den. Har du vært i den ?

For øvrig er den nevnt her i denne tråden , Diverse i og ved Kopervik, Karmøy , Innlegg #8 - i tilfellet noen vil poste bilder i rett tråd ;-)

De "rundingene" - har du noe mer om de ?

mvh
KOS
 Hold Haugalandet ryddig - post i rett tråd
 X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X
Retningslinjer for takt og tone på forumet :bra:
TAL
Posts: 74
Joined: 24 Jul 2007 4:28
Location: Kopervik

KOS wrote:Hei TAL,

nei - har ikke vært på den ennå. Har passert den med båt, da :)

Er "litt stor" også den. Har du vært i den ?

For øvrig er den nevnt her i denne tråden , Diverse i og ved Kopervik, Karmøy , Innlegg #8 - i tilfellet noen vil poste bilder i rett tråd ;-)

De "rundingene" - har du noe mer om de ?

mvh
KOS
Var i kalvatre-bunkeren som guttunge.
Vet ikke hva rundingene kan være.
Mvh TAL, Kopervik
User avatar
bactuz
Posts: 1395
Joined: 30 May 2008 21:23
Location: Haugesund, Rogaland

.
.
Brukte den siste fridagen min på en liten formiddagsutflukt til Kopervik og kikket litt på "Kalvatre-bunkeren".
Tok etterpå turen ned på Neset og kikket etter de omtalte rundingene som TAL posisjonerte til området der.

Kikket bare på den ene (store) bunkeren på Kalvatre, for flere så jeg ikke i umiddelbar nærhet.

De "rundingene" så jeg ikke noe til i det området TAL la ut koordinatene til. Vedlagt er et bilde av "lamainnhegningen" som KOS nevnte, og som dere ser så er Lama nokså effektive i arbeidet med å holde områder ryddig for vegitasjon :) Området ligger da også litt for lavt for luftvern vil jeg tro.

Snakket forøvrig med en hyggelig eldre herremann som var nabo til Kalvatrebunkeren og han hadde forskjellig å fortelle om barndommen i krigens dager på Vea.
Han mente forøvrig at bunkeren på Kalavatre var en Tysk observasjonspost, men da må det jo finnes mer i området. Kalvatre-bunkeren har jo ingen vinduer eller åpninger mot Karmsundet (eller i noen annen retning forøvrig) så det er jo litt vanskelig å observere... Bunkeren hadde to rom, hvorav det ene med innlagt telefon ihvertfall.

Legger ut noen få bilder her, for dette er vel kanskje feil tråd, men sånn er det jo av og til :)
Attachments
Kalvatre-bunkeren med sin flotte beliggenhet og fine tak-terrase. Forøvrig muligens anlagt etter krigens slutt...
Kalvatre-bunkeren med sin flotte beliggenhet og fine tak-terrase. Forøvrig muligens anlagt etter krigens slutt...
- kalvatre ute panorama 1000.jpg (423.27 KiB) Viewed 394 times
Kalvatre-bunkerens hovedrom. Inngangen ses i bildet. Videre til rom to utenfor bildets høyrekant. Forøvrig "L"-merket bunker...
Kalvatre-bunkerens hovedrom. Inngangen ses i bildet. Videre til rom to utenfor bildets høyrekant. Forøvrig "L"-merket bunker...
- kvalatre inne panorama 1000.jpg (422.2 KiB) Viewed 394 times
Bunkerens fasade mot Karmsundet.<br />Ikke den letteste plassen å observere fra kanskje...
Bunkerens fasade mot Karmsundet.
Ikke den letteste plassen å observere fra kanskje...
- fasade mot karmsundet.jpg (481.28 KiB) Viewed 394 times
Bilde av &quot;lamainnhegningen&quot;.<br />Ikke så mye spennende å rapportere derfra, men nå vet vi ihvertfall det....
Bilde av "lamainnhegningen".
Ikke så mye spennende å rapportere derfra, men nå vet vi ihvertfall det....
- lamainnhegningen 1000.jpg (496.28 KiB) Viewed 394 times
Post Reply

Return to “Haugalandet”