HKB 1./980 Langesund (984) (Tangen fort)

Området som kystfylkene Telemark, Vestfold og Østfold. Oslofjorden var viktig for tyskerne som en viktig konvoirute til kontinentet (bl.a Frederikshavn, Danmark) derfor ble det opprettet mange kystfort langs Oslofjorden for å beskytte ruten.

Moderators: Stutzpunkt, KOS

User avatar
Yngvar
Posts: 2764
Joined: 26 Nov 2006 11:58
Location: Sandefjord
Contact:

Kartene er i A3 så jeg har litt vanskelig forå få tatt kopi av de. Har også et par kart til samt en del historie rundt Langesund, blant annet at de laget et par standplasser til to 15,5 cm kanoner i Furulund ved Langesund, før de opprettet fortet. Disse kanonene i sine nye standplasser ble tatt bort etter to prøveskud, det ene raserte et hus.

Sender kopier av kart og info til de som vil ha.

Mvh
Yngvar
Attachments
Dette er kanskje kjent, men nytt for meg
Dette er kanskje kjent, men nytt for meg
skann0006.jpg (55.66 KiB) Viewed 550 times
J E F
Posts: 723
Joined: 09 Nov 2007 23:12
Location: Bjugn

Yngvar wrote:...samt en del historie rundt Langesund, blant annet at de laget et par standplasser til to 15,5 cm kanoner i Furulund ved Langesund, før de opprettet fortet. Disse kanonene i sine nye standplasser ble tatt bort etter to prøveskud, det ene raserte et hus.

Mvh
Yngvar
Standplassene til 15,5 cm kanonene var teststandplasser.
Rheinmetall utviklet dreieskiver til å montere tunge kanoner på, og en del av dette ble produsert og sendt til Norge. Rester av slike finnes spesielt i Finnmark. En lettere modell ble produsert for 10,5 cm kanoner, og fantes stort sett i hele landet. Tysk krigsindustri var nedlesset av oppdrag, og man ville gjøre et forsøk med å produsere disse dreieskivene i Norge. Langesund Mek fikk oppdraget, og materiellet ble derfor testet lokalt. Fordi alt råmaterale måtte skaffes fra Tyskland ble det med disse testplattformene og tyskerne gav opp større produksjon i Norge.
JEF
User avatar
Stutzpunkt
Moderator
Posts: 2218
Joined: 02 Mar 2006 20:20

Dette var interessant informasjon! Har du noen muligheter til å poste noe mer rundt 15,5 skytstet? Takket være deg har jeg trolig endelig fått identifisert den ene stillingen som ligger rett utenfor Tangen fort. Jeg har ikke fått målt opp denne stillingen, pg.a den ligger inne i en privat hage, man har minst en ammo/personellbunker (ett enkelt rom)liggende rett ved siden av.

Byggetegningen til disse dreieskivene (jeg har for selve hjulene) er datert 20.04.1943, jeg har hele tiden trodd at disse tegningene dekket 10,5 cm skytset, men tydeligvis ikke etter dette....

Det var forøvrig minefelt helt opp til Skipperhuset, som markerte begynnelsen for sperreområdet ut til fortet. Området mellom Skipperhuset og til hesteklova ble senere gitt tilbake til daværende Langesund kommune i november 1945.

J E F wrote:
Yngvar wrote:...samt en del historie rundt Langesund, blant annet at de laget et par standplasser til to 15,5 cm kanoner i Furulund ved Langesund, før de opprettet fortet. Disse kanonene i sine nye standplasser ble tatt bort etter to prøveskud, det ene raserte et hus.

Mvh
Yngvar
Standplassene til 15,5 cm kanonene var teststandplasser.
Rheinmetall utviklet dreieskiver til å montere tunge kanoner på, og en del av dette ble produsert og sendt til Norge. Rester av slike finnes spesielt i Finnmark. En lettere modell ble produsert for 10,5 cm kanoner, og fantes stort sett i hele landet. Tysk krigsindustri var nedlesset av oppdrag, og man ville gjøre et forsøk med å produsere disse dreieskivene i Norge. Langesund Mek fikk oppdraget, og materiellet ble derfor testet lokalt. Fordi alt råmaterale måtte skaffes fra Tyskland ble det med disse testplattformene og tyskerne gav opp større produksjon i Norge.
Attachments
stilling_langesund.jpg
stilling_langesund.jpg (90.25 KiB) Viewed 517 times
Last edited by Stutzpunkt on 14 Apr 2008 0:22, edited 1 time in total.
Mvh
Tormod
User avatar
Stutzpunkt
Moderator
Posts: 2218
Joined: 02 Mar 2006 20:20

Her er forresten en tilsvarende liste som radioforbindelsen i området (fra ca 1941)


Yngvar wrote:Kartene er i A3 så jeg har litt vanskelig forå få tatt kopi av de. Har også et par kart til samt en del historie rundt Langesund, blant annet at de laget et par standplasser til to 15,5 cm kanoner i Furulund ved Langesund, før de opprettet fortet. Disse kanonene i sine nye standplasser ble tatt bort etter to prøveskud, det ene raserte et hus.

Sender kopier av kart og info til de som vil ha.

Mvh
Yngvar
Attachments
funkeinsatzskisse1.jpg
funkeinsatzskisse1.jpg (82.84 KiB) Viewed 508 times
Mvh
Tormod
User avatar
Yngvar
Posts: 2764
Joined: 26 Nov 2006 11:58
Location: Sandefjord
Contact:

Jeg har prinsippskissen av dreieskiven og plasseringen av den i standplass og en nokså detaljert historie om prøveskytingen. Med de tilegg som Jef kom med her så skulle mye være avdekket. Legger ut skissen for standplass og kanontypen (15,5 cm) i kveld

Det ble også i 1941 prøveskutt med feltkanoner fra en slette ved Sositetsbyggningen ved Langesund Bad (før fortet ble etablert).

-Tormod, jeg sender alt jeg har fått tak i fra Langesund med (snail mail) post til deg idag. Legger du adressen din opp til meg?
Hadde vært interesant med den radiostasjonsliste, er den tilgjengelig?

Mvh
Yngvar
User avatar
Yngvar
Posts: 2764
Joined: 26 Nov 2006 11:58
Location: Sandefjord
Contact:

Mere informasjon om 15,5 cm kanonene i Langesund 1941

Mvh
Yngvar
Attachments
kanon.jpg
kanon.jpg (186.06 KiB) Viewed 477 times
Kopi av kanon.jpg
Kopi av kanon.jpg (190.98 KiB) Viewed 477 times
User avatar
Stutzpunkt
Moderator
Posts: 2218
Joined: 02 Mar 2006 20:20

Hm...du har en større del av Historikken over Tangen fort fra 1993 enn det jeg har. Det var b.la en lyskasterstilling ute ved Langesund bad som jeg ikke har funnet. Inne på Langesund Bad var det satt opp staller på området siden det ble brukt som forlegningsplasser for Wehrmacht, b.la for franske OT-arbeidere ved slutten av krigen.



Yngvar wrote:Jeg har prinsippskissen av dreieskiven og plasseringen av den i standplass og en nokså detaljert historie om prøveskytingen. Med de tilegg som Jef kom med her så skulle mye være avdekket. Legger ut skissen for standplass og kanontypen (15,5 cm) i kveld

Det ble også i 1941 prøveskutt med feltkanoner fra en slette ved Sositetsbyggningen ved Langesund Bad (før fortet ble etablert).

-Tormod, jeg sender alt jeg har fått tak i fra Langesund med (snail mail) post til deg idag. Legger du adressen din opp til meg?
Hadde vært interesant med den radiostasjonsliste, er den tilgjengelig?

Mvh
Yngvar
Mvh
Tormod
Sondre BS
Posts: 40
Joined: 13 Jan 2008 16:42
Location: Skien

Kan du sende meg "Chain of commandof the coastal battteries in norway" på e mail? har prøvd utskrift rettfra siden, men da er det umulig å lese navnene. Hvis dette er mulig så send til sonbstra@hotmail.com
Sondre BS
User avatar
Yngvar
Posts: 2764
Joined: 26 Nov 2006 11:58
Location: Sandefjord
Contact:

Klart det, er på vei

Mvh
Yngvar
User avatar
Yngvar
Posts: 2764
Joined: 26 Nov 2006 11:58
Location: Sandefjord
Contact:

Torsdag 27. februar 1941 averterte tyskerne i Langesund Blad at de skulle ha en skyteøvelse med skarpskyting mot mål på isen, syd for Langesund. Det ble advart med at det ville bli store hull i isen som kunne være farlige for folk.
Feltkanonene var plassert på et område vest for Sosietetsbygningen ved Langesund Bad, syd for veien mellom Langesund / Nustad. Avdelingen som utførte øvelsen var en tysk feltartilleriavdeling ledet av major Lutken og var ikke en del av de som senere rykket inn på Langesund fort.

Mvh
Yngvar
Attachments
Kart over skytefelt. ØSD 1993
Kart over skytefelt. ØSD 1993
skann0004.jpg (81.57 KiB) Viewed 421 times
User avatar
Stutzpunkt
Moderator
Posts: 2218
Joined: 02 Mar 2006 20:20

Det ligger faktisk en MG-stilling på Stangodden, men den er nok blitt bygd rundt 1942, etter dette her...
Attachments
stangodden.jpg
stangodden.jpg (59.43 KiB) Viewed 409 times
Mvh
Tormod
User avatar
Benjaminsen
Posts: 322
Joined: 02 Mar 2008 15:40
Location: Sandefjord/Farsund

Var på Tangen for første gang i dag, for et sted... Det var en periode jeg hadde mistet helt oversikten over hvor jeg var. Det virket kjempestort, men også så lite...

Legger ved noen bilder fra turen.
Attachments
Så flere "tilsvarende" innganger langs fjellsiden på vestsiden av fortet. Noen som vet om disse hang sammen på noen måte? Dvs inne i fjellet...
Så flere "tilsvarende" innganger langs fjellsiden på vestsiden av fortet. Noen som vet om disse hang sammen på noen måte? Dvs inne i fjellet...
P1010300_2.jpg (387.38 KiB) Viewed 365 times
Så denne helt på vestsiden av fortet. Noen som vet hva dette har vært brukt til?
Så denne helt på vestsiden av fortet. Noen som vet hva dette har vært brukt til?
P1010311_2.jpg (425.4 KiB) Viewed 365 times
Møtte også på en &amp;quot;streifvakt&amp;quot; der ute. :) <br /><br />Var ikke mer enn 10 meter fra den, og fikk tatt noen fine bilder
Møtte også på en &quot;streifvakt&quot; der ute. :)

Var ikke mer enn 10 meter fra den, og fikk tatt noen fine bilder
P1010327_2.jpg (362.15 KiB) Viewed 365 times
User avatar
Erling
Posts: 537
Joined: 02 Jun 2006 13:43
Location: Fyllingsdalen

:D Ja, det er jo dette som er gøy. Man, vet aldri hva man treffer på.
Vi kom ut av en bunker ved Tittelsnes og skremte opp en stor flott ugle.
Men, var dessverre ikke rask nok med kameraet.
Flotte bilder.
Erling
User avatar
Benjaminsen
Posts: 322
Joined: 02 Mar 2008 15:40
Location: Sandefjord/Farsund

Takk for det.

Flere bilder fra turen kan du se her: http://picasaweb.google.co.uk/kai.benja ... en26042008

Kai
User avatar
Stutzpunkt
Moderator
Posts: 2218
Joined: 02 Mar 2006 20:20

Fine bilder! Har ofte sett rådyr og mye trost (av en merkelig grunn) ute på Tangen, men har aldri hatt klart kameraet klart. :smile:

De fleste inngangene skal lede inn til et fjellanlegg i midten av fjellet komplett med et vannoppsamlingsanlegg på noen tusen liter. Jeg så dette anlegget med mine egne øyne i 1995 da var det belagt med hvite fliser. Nå har jo strømmen vært kuttet siden 1999, så det er nok ikke mye igjen der inne...det lå også store stabler med takstein der inne etter to brakker som skal ha stått midt i fjellanlegget.

Fjellanlegget skal ha vært forbundet med de to R671'ne og den ene R636'n. Hadde vært veldig interessant å ha sett en tegning over dette anlegget.

Den tappen skal ha vært for enten Colt M1929 MG eller MG34 som fortet var utstyrt med.
Mvh
Tormod
Post Reply

Return to “OSLOFJORDEN DIVISJONSOMRÅDE”