Farsund\Buland

Flere større grupper av kystfort i Mandal, Kristiansand og Arendal. De største kystfortene var konsentrert rundt festningsbyen Kristiansand. Flyplassen på Lista var også et viktig område å forsvare.

Moderators: Stutzpunkt, KOS

JohnnyTh
Posts: 75
Joined: 03 Mar 2009 18:42
Location: Lista

ble vist et bilde 2 ganger der, men finner vel ut av dette etter hvert
Lillegutt
Posts: 64
Joined: 02 Aug 2009 22:33
Location: Farsund

Hei! Lurer på om noen har oversikt over MG-stillinger i Farsund-området.
Tror det er en slik jeg har i hagen, i Fjellestad-bakken for de som er kjent.
Leif-Tore
User avatar
KOS
Moderator
Posts: 3000
Joined: 16 May 2007 15:31

Hei,

velkommen til TKIN-forum !

Kanskje det var like greit om du tok tok en serie bilder fra konstruksjonen i hagen din og la ut her.
Er det en kjent konsturksjonstype så får du nok svar PDT_Armataz_01_18

mvh
KOS
askermann
Posts: 5
Joined: 21 Feb 2009 11:55
Location: Asker

batterie_vara wrote:ja skal se hva jeg kan finne ut av..
eneste jeg vet er at bunkeren(ene) ligger i mellom buland og kjørrefjord men det skal jeg finne ut av... PDT_Armataz_01_18

men til noen andre ting..
på kalleberg har jeg hørt at det er ett underjord system har du hørt noe om det? og da tenker jeg ikke på annlegget som ligger inne i fjellet...

og på lunde ligger det noen bunkere vet du noe om dei?
Flere år etterpå, men det er nå jeg leser dette. Kan det være på (inni) Ådnesknuten du tenker på?
Askermann
overland53
Posts: 340
Joined: 11 Jan 2009 15:33
Location: Sandnes

Nå også komme inn på et par ting som jeg har fått med meg. Har også hørt opplyningnene om en underjordisk gang fra Kalleberg, noen nevner også Marka. Det er flere fra HV som har fortalt meg om dette uavhengig av hverandre. Gangen skal angivelig kun ha overdekning av trematerial enkelte steder og det er da flere HV folk som har trødd igjennom, derfor er dette en kjent historie. Har selv vært flere gange for å finne noe uten hell. Fester ikke all verdens lit til historen.

En annen sak som jeg tror mer på: De skal ha vært en bunkers ved nedkjøringen til tyskerbrygga i Lundevågen. Når barna skulle til og fra skolen så kunne de bare passere denne bunkeren "i samlet tropp" overvåket av tyske soldater. Det var alltid stor aktivitet i og rundt denne bunkeren. Personen som fortalte meg dette, og som var et av skolebarna som måtte passere denne bunkeren 2 ganger daglig, fortalte at han trodde det var noe med samband som foregikk der. Ellers var det jo også et drivstofflager for flyplassen i fjellet bak Elkem (fjernet i forbindelse med utbygging for ca. 10 år siden). Mulig det også var rør i bakken helt fram til flyplassen og at det var disse som passerte gjennom denne bunkeren med noe slags ventiler/telleverk eller pumpeverk av noe slag?
User avatar
TommyG
Site Admin
Posts: 2692
Joined: 26 Dec 2007 22:12
Location: Ullensaker

Er det noen av installasjonene i denne tråden som er den som er omtalt i denne artikkelen? Kommandobunkeren er sikret
--
Tommy
User avatar
Natter
Posts: 6386
Joined: 25 Feb 2007 18:51
Location: Bergen

overland53
Posts: 340
Joined: 11 Jan 2009 15:33
Location: Sandnes

Har gravd litt mer i ryktene om noe "underjordisk" ved Kalleberg eller i området rundt. Tror jeg har funnet svar, i alle fall en forklaring på hvorfor endel HV soldater plutselig har opplevd at bakken svikter og beina går rett igjennom moder jord: Tyskerne laget et vannverk hvor rørene fra vannverket var i tremateriale. Rørene var enkelte steder nedgravd og "gikk på kryss og tvers" rundt på deler av Listalandet. Jeg tror vannverket er omtalt i en annen tråd på forumet og jeg mener det er høyst sannsynlig at HV soldatene har trødd rett inn i et råttent vannrør. Er det noen som har oversikten hvor disse rørene ble lagt, så kan jeg ytteligere få bekreftet hva jeg tror?
Kenny
Posts: 22
Joined: 06 Oct 2012 1:11

Gammel post, men på kartet over Lunde er bunker ved innkjørsel til Elkem markert feil. Den lå på høyre side rett før man svinger til høyre inn i Husebyparken. Ble vel fjernet i forbindelse med veiarbeid/ sykkelsti. Ved siden av den lå en hermetikkfabrikk (vet ikke årgang).
Post Reply

Return to “AGDER”