Herdla/Gavlen

Her kan vi alle legge ut informasjon, spørsmål og svar vedrørende kystfort/bunker aktiviteter.

Moderators: Stutzpunkt, KOS

User avatar
Tarjei
Posts: 928
Joined: 30 Jul 2006 1:53
Location: Bergen

Som plaster på såret dersom det ikke ordner seg har jeg fått låne nøkler til en bunker som visstnok skal være ganske inntakt.
Paul S.
Posts: 1776
Joined: 25 Sep 2006 20:07
Location: Bergen

Synes man bør begynne litt tidligere, f.eks kl 10. Av praktiske årsaker er det best å parkere ved museumet, søndag er det mye folk og masse biler ved bussholdeplassen. Å ta en tur på selve Gavlen tar litt tid, og hvis man skal dokumentere alt går det for mye tid.Hvis det kommer folk utenbys fra synes jeg de bør få med seg ting som ligger utenfor området som sikkert er av interesse om man ikke har vært der før.
Tar turen ut der på søndag, så om ikke andre lokalkjente møter og kan ta seg av det, kan jeg nok vise vei, er rimelig godt kjent på Gavlen.
Paul S.
User avatar
Tarjei
Posts: 928
Joined: 30 Jul 2006 1:53
Location: Bergen

Dårlige nyheter. Forsvaret har stilt seg på bakbeina, og vil ikke la oss komme inn i fjellanlegg, etc... PDT_Armataz_01_10 PDT_Armataz_01_02
Han som skulle vært med inn kan ikke være med allikevel. Beklager.

Vi kan eventuelt forsøke ved en annen anledning, men jeg har en verpeklar kone hjemme, så utsiktene fremover er litt usikre. Jeg tar i alle fall turen ut på søndag uansett.



Fjellanlegg og lignende blir nok bevart, om enn avlåst, så det blir nok muligheter for å kikke på dette senere, men litt av tanken med denne turen var å kartlegge det som finnes ute i området som nå skal "tilrettelegges" av forsvarsbygg. Gunnar Furre ved Herdla Museum var ganske bekymret etter å ha hatt en runde med dem. Derfor er det viktig å få kartlagt det som eventuelt finnes og komme med gode argumenter for å få bevart ting.
User avatar
Natter
Posts: 6386
Joined: 25 Feb 2007 18:51
Location: Bergen

Tarjei wrote:Dårlige nyheter. Forsvaret har stilt seg på bakbeina, og vil ikke la oss komme inn i fjellanlegg, etc... PDT_Armataz_01_10 PDT_Armataz_01_02
Han som skulle vært med inn kan ikke være med allikevel. Beklager.
Avhendingsprosjektet tømte kun administrative bygg. Krigsanleggene (kommandoplass, torpedobatteri, støttepunkt-KO/bunkere) står formodentlig (med mindre det har skjedd noe ila de siste par årene) som de ble forlatt, med bla. mye "lettomsettelig" materiell (datautstyr, verktøy, reserveler etc.). Sånn sett er det vel ikke så rart at man er tilbakeholdne med å slippe inn nysgjerrige.
Hvis en primært er ute etter å se spor fra krigen, går en uansett ikke glipp av så mye, da det er lite "originalt" i disse anleggene i dag (kommandoplass er et helt nytt anlegg - sprengt ut/bygd på 90-tallet).
Det er vel heller ikke slik at all militær virksomhet der ute skal legges ned, selv om fjellanleggene vil bli avhendet.
User avatar
Erling
Posts: 537
Joined: 02 Jun 2006 13:43
Location: Fyllingsdalen

Ikke for å ta fra deg arbeidsgløden, Tarjei.
Skal du måle opp det som finnes innenfor fortet, vil du bruke mer enn en søndag. Dessuten tror jeg nok forsvaret allerede har det meste tegnet opp. Forsvaret og entreprenørene har allerede vært her og lagt frem sine planere for hva som må gjøre. Om man kan gjøre noe med det som skjer videre, blir vel det vi sier en utfordring.
Uansett, så er det en del å se på innefor gjerdene.
NB! Husk lommelykt, det er noen tunneler som er verd å kikke på.
Det ser jo ut om været også blir bra, så her er det bare å stille opp til en fin søndagstur.
Erling :D
User avatar
Tarjei
Posts: 928
Joined: 30 Jul 2006 1:53
Location: Bergen

Skal du måle opp det som finnes innenfor fortet, vil du bruke mer enn en søndag.
Vel, vi får se hvor langt vi kommer. Det er mulig at forsvaret har vært der og målt opp, men jeg tror ikke vi kommer til å se mye til den informasjonen.

Forøvrig er det meldt strålende vær, så det blir nok uansett en fin tur.
User avatar
Tarjei
Posts: 928
Joined: 30 Jul 2006 1:53
Location: Bergen

Takker for en fin tur i dag. De ble litt rot med både nøkler og møteplass, men vi fant hverandre til slutt. Beklager at jeg måtte stikke så brått, men pliktene kalte.
User avatar
KGJ
Posts: 945
Joined: 10 May 2006 22:43
Location: Florø
Contact:

Hei Tarjei, flott tur i dag :) Strålende vær og masse betong ++ å se på.


Kjekt å møte flere forumdeltakere! Så takk til alle, spesielt til vår 1'er Tommy som stillte med sin Fairline og gjorde turen til Herdla på bare 2,5 timer hver veg, MYE mer behaglig enn 4 timer hver veg i bil!!!

Bilder kommer etterhvert, regner med vi bare poster dem her?

Mvh
Kim G J
Flora krigshistorielag
User avatar
Knut Ø.
Posts: 879
Joined: 10 Jul 2006 15:33
Location: Førde, Sogn og Fjordane

Tarjei wrote:Takker for en fin tur i dag. De ble litt rot med både nøkler og møteplass, men vi fant hverandre til slutt. Beklager at jeg måtte stikke så brått, men pliktene kalte.
Sjølv takk til deg og dei andre som var med, det var ein flott tur. Vi var tilbake ca. kl 20 etter ein like fin båttur oppover som nedover.
Også kjekt å få eit ansikt til namn ein kjenner frå forumet.

Mykje spennande å sjå på Herdla, håpar det er mulig å påvirke slik at området blir best mulig bevart. Er spesielt bekymra for stillingane og tunellane på Gavlen.

Og så fekk eg prøvd meg som radaroperatør i dag. Knappar er til for å trykkast på. He he...
Attachments
Kasematt Gavlen. Står i fare for å blir fyllt med betong.
Kasematt Gavlen. Står i fare for å blir fyllt med betong.
gavlen kasematt.JPG (165.79 KiB) Viewed 488 times
User avatar
Tarjei
Posts: 928
Joined: 30 Jul 2006 1:53
Location: Bergen

Tror heller det er den åpne stillingen som står i fare for å bli gjenfylt. Den er jo fryktelig vanskelig å få øye på, så folk kan jo falle ned i den, må vite.

Legger også ved bilde av stillingen med kanon. Antar det er dette bildet du snakket om, Knut. Har ikke pcen min her, så begge bildene er lånt fra ARN. Vet ikke helt når det siste bildet er fra, eller hvem som har tatt det. Kanskje "the E-man" vet?

Helt til slutt et bilde av det jeg antar er samme kanon, som nå står på Tellevik kystfort, også dette tatt av Erik E.
Attachments
Rs271.jpg
Rs271.jpg (38.2 KiB) Viewed 458 times
Rs_271_HKB_Gavlen.jpg
Rs_271_HKB_Gavlen.jpg (79.17 KiB) Viewed 458 times
museum-tellevik-2.jpg
museum-tellevik-2.jpg (19.95 KiB) Viewed 455 times
User avatar
Knut Ø.
Posts: 879
Joined: 10 Jul 2006 15:33
Location: Førde, Sogn og Fjordane

Nettsida som det biletet er henta frå seier at det skal være frå 1996 (http://kulturnett.ivest.no/tema/digokk/ ... festh2.htm). Meiner eg har høyrt at alle, kanskje med unntak av ein, vart skjært opp ein gang på nittitalet. Den som står på Tellevik trur eg er frå Fjell, men kanskje den kom via Fjell frå Herdla til Tellevik. Men andre som veit dette bedre kan kanskje ta den historien.

Trur nok at ei "sikring" av kasematten er med i planane også når dei først skal ta for seg området. Har sett andre stader at ein betongvegg i opninga framme og dørene har vore ein måte å tette desse på. Tenkte eg ville sende ein epost til Gunnar Furre på museet og spør meir konkret kva sikringsplanane går ut på.
User avatar
Natter
Posts: 6386
Joined: 25 Feb 2007 18:51
Location: Bergen

Knut Ø. wrote:Meiner eg har høyrt at alle, kanskje med unntak av ein, vart skjært opp ein gang på nittitalet. Den som står på Tellevik trur eg er frå Fjell, men kanskje den kom via Fjell frå Herdla til Tellevik. Men andre som veit dette bedre kan kanskje ta den historien.
Det stemmer at de to kanonene (eller restene) som sto på Herdla ble skjært opp i juni 1997.
Last edited by Natter on 03 Feb 2015 1:56, edited 1 time in total.
Tom E
Posts: 28
Joined: 25 Feb 2008 23:23
Location: Bergen

Takk alle sammen, for en flott tur. Det var en informativ og lærerik for meg. Bare en ting jeg lurer litt på, er det noen som savner en USB kabel? Fant den i en av de låste bunkerene vi var innom.
TEE
User avatar
Erik E
Site Admin
Posts: 3515
Joined: 06 Feb 2006 20:30
Location: Rennesøy
Contact:

Nettsida som det biletet er henta frå seier at det skal være frå 1996 (http://kulturnett.ivest.no/tema/digokk/ ... festh2.htm).
Vil bare avklare at vi har fått tillatelse fra Friedrich Wein (som har tatt bildet) til å bruke det på hjemmesiden vår, ikke "hentet" det fra en annen nettside.
Vet dessverre ikke annet en at bildet er tatt på -90 tallet.

Mvh
Erik E
User avatar
Knut Ø.
Posts: 879
Joined: 10 Jul 2006 15:33
Location: Førde, Sogn og Fjordane

Sorry, min referanse var til kulturnett-sida, ikkje ARN. "Hente" var meint "henta inn på forumet" PDT_Armataz_01_18
Post Reply

Return to “Aktiviteter / Turer / Møter”