Re: Bunker på Ekeberg.
Posted: 18 Dec 2012 23:46
Ekeberg er mer gjennomhullet enn en moden sveitser-ost, og rommer hundrevis av millioner liter med drivstoff.
Ekeberg Oljelager stod ferdig i 1966 og var et fellesprosjekt mellom flere av datidens oljeselskaper. 9 år senere etablerte Statoil i tilegg Ekeberg Tank - et anlegg dette selskapet har helt alene.
Når man går inne i anlegget til Ekeberg Oljelager er det egentlig svært lite man ser. Lange ganger med et utall tykke rør i tak, gulv og vegger, fører oss innover fjellet. Med jevne mellomrom kommer vi til avlukker hvor noen av rørene forsvinner ned i bakken. Da befinner man seg på toppen av de i alt 17 sisternene - store grovsprengte hulrom i fjellet - som hver har en lagringskapasitet fra 8 til 20 millioner liter drivstoff. Anlegget er ex-godkjent, og i 9 av sisternene lagres bensin. For å forhindre fordamping av eksplosjonsfarlige gasser, er disse sisternene er alltid fulle. Til dette benyttes balansevann; Når eksempelvis en tankbil på fylleracket fylles opp med 40.000 liter bensin, pumpes en tilsvarende mengde sjøvann inn. Når sisternen skal etterfylles med drivstoff, pumpes vannet ut og gjennomgår en grundig renseprosess fær det til slutt havner i Oslofjorden.
Det er nettopp dette lukkede systemet som ikke slipper ut gasser som i det hele tatt gjør det tillatt å lagre så store mengder bensin et stenkast unna Oslo sentrum
Ekeberg Oljelager stod ferdig i 1966 og var et fellesprosjekt mellom flere av datidens oljeselskaper. 9 år senere etablerte Statoil i tilegg Ekeberg Tank - et anlegg dette selskapet har helt alene.
Når man går inne i anlegget til Ekeberg Oljelager er det egentlig svært lite man ser. Lange ganger med et utall tykke rør i tak, gulv og vegger, fører oss innover fjellet. Med jevne mellomrom kommer vi til avlukker hvor noen av rørene forsvinner ned i bakken. Da befinner man seg på toppen av de i alt 17 sisternene - store grovsprengte hulrom i fjellet - som hver har en lagringskapasitet fra 8 til 20 millioner liter drivstoff. Anlegget er ex-godkjent, og i 9 av sisternene lagres bensin. For å forhindre fordamping av eksplosjonsfarlige gasser, er disse sisternene er alltid fulle. Til dette benyttes balansevann; Når eksempelvis en tankbil på fylleracket fylles opp med 40.000 liter bensin, pumpes en tilsvarende mengde sjøvann inn. Når sisternen skal etterfylles med drivstoff, pumpes vannet ut og gjennomgår en grundig renseprosess fær det til slutt havner i Oslofjorden.
Det er nettopp dette lukkede systemet som ikke slipper ut gasser som i det hele tatt gjør det tillatt å lagre så store mengder bensin et stenkast unna Oslo sentrum