10,5m Avstandsmåler

AT/PAK/MG-Bunkere og FLAK installasjoner samt all uststyr som har med radio, optisk, elektrisk m.m

Moderators: Stutzpunkt, KOS

User avatar
AndersHJ
Posts: 674
Joined: 30 Sep 2009 10:27
Location: Bærum

Thanks for the picture "Dietl" but I think it’s the right place but wrong leitstand. It’s a M120 belonging to MKB 5/516 Stranden (4 x 15cm SKC/28) in front of MKB 4/516 Dietl and the S100 (pictures above from Natter). The remaining edges indicate that a dome type rangfinder was placed here and not the tubular one asked for.
User avatar
werner wernersen
Posts: 1423
Joined: 09 Feb 2006 21:13
Location: Arendal

Hei

Har et bilde fra German seacost defense, tatt i 1945. dårlig men viser i hvertfall avstandsmåleren.

Werner
Attachments
appendix-50010.jpg
appendix-50010.jpg (72.45 KiB) Viewed 329 times
Be quiet brain or i`ll stab you with a Q-tip
Homer Simpson
User avatar
AndersHJ
Posts: 674
Joined: 30 Sep 2009 10:27
Location: Bærum

Takk Werner og bilde skulle være fra Dietl?

Oppsummering så langt (ble bilde da jeg ikke fikk til tabell i innlegg)
(Tabell endret og flyttet til nyeste post)
Last edited by AndersHJ on 21 Dec 2010 20:08, edited 2 times in total.
User avatar
Natter
Posts: 6386
Joined: 25 Feb 2007 18:51
Location: Bergen

Rudi Rolf angir 3 (delvis konstruerte) S536 på Nøtterøy (ikke at restene ligner spesielt mye dog...):
Attachments
S536.jpg
S536.jpg (232.35 KiB) Viewed 301 times
User avatar
AndersHJ
Posts: 674
Joined: 30 Sep 2009 10:27
Location: Bærum

Ja har selv sett ganske grundig på begge fundamentene og det skal ganske god fantasi til. De fant sikker ut at det var bedre å bygge i fjell og tilgangen på betong i 44/45 var jo heller ikke spesielt god.
User avatar
Natter
Posts: 6386
Joined: 25 Feb 2007 18:51
Location: Bergen

AndersHJ wrote:Jeg har ikke vært på Fjell men utifra bildene virker det å ligge ganske høyt i terrenget. Den kamuflerte ser ut til å ligge dypt i og med at det er fylt så godt rundt, men plassen ser ut til å være høyt hvis en kan tolke det blå i venstre bildekant.
Tror ikke den ligger så veldig dypt - stålkransen rundt er vel ikke mer enn 15-20cm, og den lille mengden med jord kan jo lett ha forsvunnet med årene (bunkeren har jo vært renovert og tettet med asfalt/ tjærepapp etter krigen, så om det var jord der har den helt klart vært fjernet på et tidspunkt).
Fargeleggingen skal man nok ikke legge for mye vekt på - er jo åpenbart et vann på S/H bildet som er farget som land, og som godt kan være et av vannene (evt. en vik) i bildeutsnittes område hvis det er snakk om Fjell (legger ved kart over området hvor avstandsmålerens posisjon er markert, og utsikten i bilderetning er markert sånn ca.). Synes også jeg ser noe bebyggelse på originalbildet, som også kan stemme med Fjell:
Attachments
Fjell_6.jpg
Fjell_6.jpg (151.58 KiB) Viewed 296 times
User avatar
Natter
Posts: 6386
Joined: 25 Feb 2007 18:51
Location: Bergen

Natter wrote:Rudi Rolf angir 3 (delvis konstruerte) S536 på Nøtterøy (ikke at restene ligner spesielt mye dog...):
Står litt om Nøtterøy-konstruksjonen i "Der AtlanticWall" (for dere som leser tysk...):
Attachments
RR_DAW_239.jpg
RR_DAW_239.jpg (318.43 KiB) Viewed 287 times
RR_DAW_240.jpg
RR_DAW_240.jpg (193.6 KiB) Viewed 287 times
Paul S.
Posts: 1776
Joined: 25 Sep 2006 20:07
Location: Bergen

Tror ikke den ligger så veldig dypt - stålkransen rundt er vel ikke mer enn 15-20cm, og den lille mengden med jord kan jo lett ha forsvunnet med årene (bunkeren har jo vært renovert og tettet med asfalt/ tjærepapp etter krigen, så om det var jord der har den helt klart vært fjernet på et tidspunkt).
Fargeleggingen skal man nok ikke legge for mye vekt på - er jo åpenbart et vann på S/H bildet som er farget som land, og som godt kan være et av vannene (evt. en vik) i bildeutsnittes område hvis det er snakk om Fjell (legger ved kart over området hvor avstandsmålerens posisjon er markert, og utsikten i bilderetning er markert sånn ca.). Synes også jeg ser noe bebyggelse på originalbildet, som også kan stemme med Fjell:
Sett litt på bildet og ser ut som Fjell. Tenker på høydedraget på høyre side av avstandsmåleren, de evnt husene på sletten bortenfor/retning Møvik, og konturene av høydedraget ved Møvik til venstre for avstandsmåleren. Legger ved ett bilde tatt ved Batt.Buskvann og har prøvd å markere noen tilsvarende punkter.
mvh
Paul S.
Attachments
Fjell.jpg
Fjell.jpg (74.67 KiB) Viewed 257 times
FjellII.jpg
FjellII.jpg (326.71 KiB) Viewed 257 times
User avatar
AndersHJ
Posts: 674
Joined: 30 Sep 2009 10:27
Location: Bærum

Tror jeg kan ha funnet noen av svarene.
Sylindrisk avstandsmåler kammo bilde er oppgitt å komme fra den berømmelige German Seacoast Defences (Har lett mye etter denne men har foreløpig kun funnet en del) hvor den plasseres på Fjell som angitt på filen.

Neste bilde (med soldat på vakt) kommer fra, tro det eller ei fra Aftenposten Aften 23.10.43 og skal bekrefte Trondenes. Har ikke tilgang på eAvis men det er sikkert bare propaganda med tanke på årstallet.
http://eavis.aftenposten.no/aftenposten ... restilling
Så alt tyder på at dere har rett Rasmus og Natter :-)

Paul S: Mener bestemt at Møvik hadde kuppelformet på S100SK. Har også ett bilde i arkivet som viser dette. Restene skal ligge på fortet eller Flekkerøya ett sted. Har du noen bilder av S100SK?

Alle svarene jeg har funnet lå på Axis måtte bare grave dypt nok. Men oversikten inneholder forsatt mange hvite felter som kan ta mye lenger tid å få svar på. Fant ett bilde til i samme veiven. Tegelstensbygning?? kan være Nederland / Frankrike?

Takk for all hjelp så langt. Da får vi bare anta så lenge at begge er fra Gneisenau.
Attachments
armour%20turret.JPG
armour%20turret.JPG (124.91 KiB) Viewed 244 times
Shot0001b.jpg
Shot0001b.jpg (70.48 KiB) Viewed 244 times
hyfjellet_153.jpg
hyfjellet_153.jpg (120.91 KiB) Viewed 244 times
Last edited by AndersHJ on 22 Dec 2010 10:48, edited 1 time in total.
User avatar
Erik E
Site Admin
Posts: 3515
Joined: 06 Feb 2006 20:30
Location: Rennesøy
Contact:

Paul S: Mener bestemt at Møvik hadde kuppelformet på S100SK. Har også ett bilde i arkivet som viser dette. Restene skal ligge på fortet eller Flekkerøya ett sted. Har du noen bilder av S100SK?
Tror dere er helt enige alle mann, her snakkes det om to steder med samme navn - Møvik på Sotra og Møvik ved Kristansand :wink:

Forøvrig, Gneisenau hadde opprinnelig 6 stk 10,5M avstandsmålere, 5 av dem sto ombord under avvæpningen. 3 av disse var såkalte Seydlitz-Hauben, mens de andre nok har blitt satt i Zeiss-Hauben, sistnevnte som jeg antar var en ny type kuppel utviklet for avstandsmålerne som etter ombygningen fra fartøy til landanlegg da sto uten værbeskyttelse :wink:

Erik
User avatar
AndersHJ
Posts: 674
Joined: 30 Sep 2009 10:27
Location: Bærum

Flott med litt ekstra informasjon. Seydlitz er det den sylindriske og Zeiss kuppel?. Men Zeiss har laget all optikk? Den sylindriske typen som det er få bilder av virker å være typen på slagskip. Kuppelutgaven har jeg ikke sett på skip.
User avatar
Erik E
Site Admin
Posts: 3515
Joined: 06 Feb 2006 20:30
Location: Rennesøy
Contact:

Hallo

Nå beveger jeg meg ut på den berømte tynne isen.... igjen.... Men Gneisenau hadde som du sikkert vet en innebygget 10,5 i hvert kanontårn. Disse ble "vingeklippet" og tatt ut på B og C tårnet under landmonteringen, mens A tårnet fikk den fjernet på et tidligere stadie pga stadige problemer med vannintrengning i tårnet under høy sjøgang.
Disse avstandsmålerne må være den type man ser f.eks på Austått, altså kun med glass ytterst på røret, og ikke som Trondenes hvor man har en "Seydlitz-haube" med optikk også lenger inne på røret. (Ellers ville man jo sett rett inn i tårnet :wink: )

Jeg tipper som sagt at Zeiss-haube (Kuppeltypen) ble produsert opp av Zeiss mer eller mindre som værbeskyttelse for optikk som ble demontert fra kanontårnene (eller reserver som aldri ble montert) og dermed sto uten overbygg. (Legg merke til at kuppel typen har en rekke forskjellig optikk montert)
Seydlitz-haube derimot er nok som du sier "rett av skipet og på land".

Erik
Attachments
Gneisenau.jpg
Gneisenau.jpg (117.93 KiB) Viewed 217 times
User avatar
Erik E
Site Admin
Posts: 3515
Joined: 06 Feb 2006 20:30
Location: Rennesøy
Contact:

Hiver opp et bilde fra Austrått for å vanne teorien min :-)
Legg merke til at denne kun har optikk ytterst (I motsetning til mange andre)
Også noen uforklarlige flenser eller spor utvending på røret, antakeligvis fra en tidligere monteringsanordning?
Derav er jeg rimelig overbevist om at i hvert fall Austrått, Dietl og Vara sine har (eller var tiltenkt) stått inni et kanontårn engang...!?

Erik
Attachments
Austrått_10M.jpg
Austrått_10M.jpg (110.71 KiB) Viewed 215 times
User avatar
Jon-Vegard
Posts: 1321
Joined: 17 Apr 2008 11:46

Fantastisk Erik!! Er det noe du har øye for, så er det detaljer andre glatt hdde oversett! :bravo
Mvh.
Jon-Vegard
User avatar
AndersHJ
Posts: 674
Joined: 30 Sep 2009 10:27
Location: Bærum

En plausibel forklaring Erik. Langt de fleste store kystartilleri kanonene var konstruert for skip og avstandsmålerne også. Ser også ut som ett flertall av disse kun har 10,5 meter avstandsmåler og mangler resten, mao kanontårn typen.
De eneste så langt med fullt utstyr i Norge er da Seydlitz typen på Fjell og Trondenes. Av andre med fullt utstyr har jeg ett ebay bilde fra Calais (Lindemann?) og tegning fra Hanstholm (Som jeg brukte som utgangspunkt for modellen)

De fullt utstyrte innholdt egentlig fire optikker: (Fra Britisk Etterretningsrapport: German Coast Artillery Equipment)

1 A stereoscopic rangefinder of 10,5 m base.
2 A stereoscopic spotting telescope of 11 m base.
3 A stereoscopic laying telescope of 6 m base.
4 A stereoscope training telescope of 6 m base

Da Gneisenau ble oppgitt ble mye av utstyret kyst artilleri da både eksisterende 28cm og påtenkte 38cm endte opp som nettopp dette. Tenker da på Fjell/Austrått og Tripitz/Stevnsfortet i Danmark. Det kan derfor være betimelig å tro at en del av avstandsmålerne i Norge/Danmark kom fra Gneisenau.

Paul S: Har nå fått med meg at ikke bare Fjell er flere steder i Norge men også Møvik.
Attachments
Shot0002.jpg
Shot0002.jpg (88.77 KiB) Viewed 187 times
leitstand%20pas%20de%20calais%20mooi.jpg
leitstand%20pas%20de%20calais%20mooi.jpg (63.95 KiB) Viewed 187 times
27_04_06_afstandsmaaler_periskop_snit.jpg
27_04_06_afstandsmaaler_periskop_snit.jpg (47.22 KiB) Viewed 187 times
Post Reply

Return to “Mindre våpen og utstyr”