Ex Tyske håndvåpen i Norsk tjeneste etter annen verdenskrig

AT/PAK/MG-Bunkere og FLAK installasjoner samt all uststyr som har med radio, optisk, elektrisk m.m

Moderators: Stutzpunkt, KOS

Kurt
Posts: 5
Joined: 18 Nov 2008 14:11

Det norske forsvar hadde i tillegg til tidligere nevnte Mausere også en som var merket med MARINEN. Denne hadde fortsatt det opprinnelige tyske kaliberet 7,92.

Av pistoler så var også ex tyske Browning 1922 i bruk etter krigen, Disse var hovedsaklig bruk av flyvåpenet. En av mine 1922 har fortsatt merkelappen fra våpenverksted på Kjeller hengende på.
mvh
Kurt
lilje
Posts: 699
Joined: 02 Jan 2008 17:44
Location: Oslo

I hvert fall på 1970-tallet var både P38 (produser under krigen) og P08 pistolene som ble brukt i Hæren, P38 i alle stående avdelinger og både P38 og P08 i mob-avdelinger. I mob-avdelinger var det av forsyningshensyn slik at samme avdeling brukte én type pistol. NORBATT I i Libanon i 1978 (jeg var med) var oppsatt med P08, fordi våpnene tilfeldigvis ble tatt fra mob-lageret til en avdeling som var oppsatt med P08. Samtidig brukte Marinen stort sett Kongsberg-Colter (vet ikke om de hadde andre, men det var i hvert fall Kongsberg-Colt som var mest utbredt) og Luftforsvaret tror jeg da i stor grad brukte etterkrigs-produserte Walther (het vel egentlig P1), men Luftforsvaret er jeg ikke 100% sikker på.

Ellers hadde vi jo Mauser KV59 (ombygd av Kongsberg Våpnefabrikk) som skarpskyttergevær i HV i hvert fall fram til ca. 2000-2001. I følge KOP fra slutten av 90-tallet skulle geværmann nr. 4 på hvert HV-geværlag være lagets skarpskytter med KV59. Men vi begynte å fase dem ut en stund før i min tropp, slik at de som var oppsatt med KV59 fortsatte med den til de gikk ut av rullene, men ble da erstattet av en mann med AG3.
User avatar
AndersHJ
Posts: 674
Joined: 30 Sep 2009 10:27
Location: Bærum

Vurderte om jeg skulle ta med KV59 når jeg startet opp tråden. Er imidlertid usikker på om den er produsert av Kongsberg eller at de tok låskasse og sluttstykke og med det bygget ett nytt våpen. Har sett endel HVU mausere med tysk merking men kan ikke huske annet enn KV merking på KV59 i løpet av den tiden jeg var ass. kvartermester våpenteknisk.

Det er forørig en bra link om dette her.
http://en.wikipedia.org/wiki/Mauser_M59
lilje
Posts: 699
Joined: 02 Jan 2008 17:44
Location: Oslo

Jeg trodde låskassen var opprinnelig tysk, men mulig det er feil.
User avatar
AndersHJ
Posts: 674
Joined: 30 Sep 2009 10:27
Location: Bærum

Som sakt er jeg usikker, mulig Ervold har noe, han var lenger på våpendepoet i HV02 enn jeg var.
ervold
Posts: 320
Joined: 08 Mar 2009 23:14
Location: Hønefoss

AndersHJ wrote:Som sakt er jeg usikker, mulig Ervold har noe, han var lenger på våpendepoet i HV02 enn jeg var.
Er ikke sikker, men tror at låskassene på KV59 ble nyprodusert på Kongsberg. De gamle tyske kassene var av vekslende kvalitet etter når de var produsert. KV59 skulle jo være et skarpskyttergevær så det burde være visse krav til kvalitet.

ervold
Hand
Posts: 295
Joined: 13 Oct 2007 14:36

Har aldri hørt annet enn at låskassene til 59-produksjonen var nedslipte ex-tyske låskasser.
"Husmanns-ånden" har vært utrolig når det gjelder våpen forsvaret har brukt.
Husker selv at vi skjøt med Kongsberg Colter produsert på 20-tallet under tjenestetiden i KA (1988) Da lå fortsatt P40 på mob-lager, og gutta løp rundt med Suomi for å få opp stemningen på øvelse.
Ønske om å spare penger har vært større enn å sikre best mulig utstyr. (Sende folk til Libanon på 70-tallet med Luger!)
Det er ikke umulig at KV har laget enkelteksemplarer at nye låskasser, med i den "daglige" produskjon var det ex-tysk som var utgangspunket. Med ti-tusenvis av tyske mausere på lager, vil jeg tro at valget var enkelt.

Hand
Eeo
Posts: 5
Joined: 17 Mar 2009 23:03

Når ble Kongsberg-Colt'en faset ut av tjeneste? Vet at han marineoffiseren som drepte kona si i Bergen for noen år siden brukte en Kongsberg-Colt han hadde rappa fra et mob-lager.
User avatar
Erik E
Site Admin
Posts: 3515
Joined: 06 Feb 2006 20:30
Location: Rennesøy
Contact:

Veeeeldig off-topic her, men siden det er flere her med våpenkunnskap - Kystartilleriet hadde til langt ut på 90-tallet Soumi MP M37/39 av svensk fabrikat på mob-lager(!) Noen som vet hvordan disse havnet i Norge?

Erik
User avatar
Stutzpunkt
Moderator
Posts: 2218
Joined: 02 Mar 2006 20:20

Bare en liten sidenotis ang. Soumi, det ble trykket opp manualer for dette våpenet helt frem til 1995!
Mvh
Tormod
StigG
Posts: 441
Joined: 17 Aug 2008 22:35
Location: Finnsnes

Tror soumi kom til norge med politi troppene i sverige. Husker etter slike fra min tid i kystartilleriet i 88.
MVH

Stig G
User avatar
Natter
Posts: 6386
Joined: 25 Feb 2007 18:51
Location: Bergen

Hadde selv Suomi (+ Lahti pistol) rundt ca. 1990. Veldig fine våpen å skyte med :-)
Post Reply

Return to “Mindre våpen og utstyr”