Aksla i Ålesund

Større konsentrasjoner av kystfort rundt Ålesund, Molde og Kristiansund.

Moderators: Stutzpunkt, KOS

Post Reply
User avatar
KGJ
Posts: 945
Joined: 10 May 2006 22:43
Location: Florø
Contact:

Hei, da må du hive deg med neste gang!

Det stemmer nok godt, har noen få bilder fra dette området.
Attachments
Pak bunkeren kanskje..
Pak bunkeren kanskje..
IMG_4596.jpg (153.4 KiB) Viewed 617 times
Bunker under rekkehus, ukjent funksjon.
Bunker under rekkehus, ukjent funksjon.
IMG_4592.jpg (149.9 KiB) Viewed 617 times
Ukjent (tettet) bunker.
Ukjent (tettet) bunker.
IMG_4587.jpg (128.44 KiB) Viewed 617 times
Liten tunnel. Kanskje lager.
Liten tunnel. Kanskje lager.
IMG_4586.jpg (141.13 KiB) Viewed 617 times
Flora krigshistorielag
User avatar
Erik E
Site Admin
Posts: 3515
Joined: 06 Feb 2006 20:30
Location: Rennesøy
Contact:

Nederste bilde er en Regelbau 105 MG kasematt... Blir ofte forvekslet med PAK bunkere pga den spesielle panserplaten i fronten.

Inni bunkeren står kun nederste delen av lavetten igjen, men du kjenner den sikkert igjen på bildene her:
Attachments
MG-R105.jpg
MG-R105.jpg (146.42 KiB) Viewed 609 times
106_0677.JPG
106_0677.JPG (112.89 KiB) Viewed 609 times
105 Ålesund.jpg
105 Ålesund.jpg (137.02 KiB) Viewed 609 times
User avatar
KGJ
Posts: 945
Joined: 10 May 2006 22:43
Location: Florø
Contact:

Det harmonerer nok godt da skuddfeltet til bunkeren ikke akkuratt tilsier Pak. Ikke alltid man kan stole på Flatmark ;)

Har ikke vert inne i denne bunkeren da jeg ikke fant noen inngang....
Flora krigshistorielag
Jokeren
Posts: 287
Joined: 19 Oct 2008 18:16
Location: Ålesund

KGJ wrote:Hei, da må du hive deg med neste gang!

Det stemmer nok godt, har noen få bilder fra dette området.
Ja det må jeg! :D

IMG_4586.jpg

Fant litt info angående den tyske befestningen på og rundt Storhaugen. Den tunellen skal visstnok ha vert planlagt å lagre ammunisjon i. Oppe på den haugen, kalt "Storemikkelen", var det plassert et tretårn med en 60cm lyskaster i. En mengde feltmessige utførte stillinger var både på og rundt Storhaugen, men ingen spor av disse pr. i dag

IMG_4587.jpg

Husker faktisk den "ukjent tettet bunker" bunkeren, for ca. 8 år siden så var jeg på besøk hos bestemoren min som bodde i området, og da var jeg og noen kamerater inne i den. Den var vanskelig å komme seg inn, siden inngangen var delvis tettet, og nå ser det ut til at den er helt tettet. Ifølge boken 'Summøre I Festung Norwegen', så har den trolig vert ibruk til inkvartering for soldater.

IMG_4596.jpg

"Pak bunkeren kanskje.."

Ja, det er den bunkeren, trodde den var for kanon, men er ingen regelbauekspert akkurat, men vet at den er 1 av 3 bunkere i Ålesund som har betegnelsen "fullt festningsmessig", den andre ligger på Aksla, og er avbildet tidligere i denne thread'en. Den tredje skal ligge bak Aksla et sted, men et hus er bygget oppå den og den fungerer visstnok som kjeller. Skal se om jeg får lokalisert den, og kanskje om jeg er heldig, få tatt noen bilder inne i "kjelleren" om det lar seg gjøre.

IMG_4592.jpg

Jøss, den er ikke avmerket i Jan Olav Flatmarks bok 'Summøre I Festing Norwegen'. Ser ut til at den ligger delvis under den boligblokken/rekkehuset. Må ta en nærmere kikk til helgen. Kartene og infoen til Jan Olav Flatmark i 'Summøre I Festung Norwegen' er jo 15 år gammel, og vel så det, og er en del ting som ikke er oppført i boken.

Fant dere spor etter tunellen som skal ha ha vert inne i Storhaugen? skal Den skal ha blitt gjenfylt i 1948, men inngangspartiet er fortsatt synlig. Til venstre på skrå nedenfor den R-105 MG kasematten et sted så skal der også være noen tuneller.

-------------------------------------------------------------------------------------

Her er et lite kart over den tyske befestningen på og rundt Storhaugen...modifisert utgave av et av kartene som Flatmark har tegnet... Hvor ca. skal den bunkeren som ligger delvis under rekkehusene ligge? :)

Området som er innringet med rødt, er inngangen til den store tunellen i Storhaugen.

Området innringet med grønt, er den "ukjent tettede" bunkeren.

Området innringet med lilla, er den lille tunellen som skal ha vert planlagt som lager for ammunisjon, inne i "Storemikkelen". 60cm lyskaster var plassert i tretårn oppe på haugen, kun noen bolter i berget er synlig etter tårnet.

Kun EN feltmessig utført stilling skal være delvis intakt pr. i dag. Av de 9 skytestillingene i betong, betong/stein, er det kun den som ligger delvis oppå R-105 kasematten som er delvis intakt, de andre er fjernet (bygget hus over), rasert eller gjenstøpt og i bruk som utsiktsplass m. benker osv. oppe i siden på Storhaugen.
Attachments
stutzpunkt_storhaugen_map1.jpg
stutzpunkt_storhaugen_map1.jpg (301.02 KiB) Viewed 570 times
Last edited by Jokeren on 04 Mar 2009 14:15, edited 1 time in total.
Jokeren
Posts: 287
Joined: 19 Oct 2008 18:16
Location: Ålesund

Erik E wrote:Nederste bilde er en Regelbau 105 MG kasematt... Blir ofte forvekslet med PAK bunkere pga den spesielle panserplaten i fronten.

Inni bunkeren står kun nederste delen av lavetten igjen, men du kjenner den sikkert igjen på bildene her:
Øverste bilde...er det fra Ålesund, for er ganske sikker på inngangen til den R-105 kasematten er gjenfylt pr. i dag. Fatter'n fortalte meg at de brukte den som "klubbhus" når de var ung, på 60 tallet. Inngangen skal ha blitt gjenfylt i 1989/1990.
User avatar
KGJ
Posts: 945
Joined: 10 May 2006 22:43
Location: Florø
Contact:

Ja, det er den bunkeren, trodde den var for kanon, men er ingen regelbauekspert akkurat, men vet at den er 1 av 3 bunkere i Ålesund som har betegnelsen "fullt festningsmessig".
R105 bunkeren og Btl.Gefechtsstand bunkeren på Aksla blir to, hvor ligger den tredje?
Flora krigshistorielag
Jokeren
Posts: 287
Joined: 19 Oct 2008 18:16
Location: Ålesund

KGJ wrote:
Ja, det er den bunkeren, trodde den var for kanon, men er ingen regelbauekspert akkurat, men vet at den er 1 av 3 bunkere i Ålesund som har betegnelsen "fullt festningsmessig".
R105 bunkeren og Btl.Gefechtsstand bunkeren på Aksla blir to, hvor ligger den tredje?
Delvis bak Aksla, i nærheten av det som het "Kronå", en haug, som hadde 2-3 luftvernstillinger, noen bunkere, samt en del skytestillinger for mg i luftvernsopsett. Området er helt utbygd og boligblokker og eneboliger er bygget på "Kronå" og rundt i området, men kampbunkeren skal være intakt og et hus er bygget oppå, slik at den fungerer som kjeller. Har ikke vert å sett på den selv.
User avatar
KGJ
Posts: 945
Joined: 10 May 2006 22:43
Location: Florø
Contact:

Spennende, var å kikket litt rundt med Edgar etter vi hadde vert inne i Aksla, mye å utforske! Har allerede avtalt med min bedre halvdel at vi tar en helgatur til Ålesund i min neste friperiode :)
Flora krigshistorielag
Edgar
Posts: 213
Joined: 23 Dec 2007 20:53
Location: Ålesund

Hei

Bunkeren som Jokeren viser til ligger under et hus oppe på "Krona".

Den har i senere tid blitt prøvd å tilpasses omgivelsene , men er fortsatt stor i terrenget.

Den er utvilsomt : "fullt festningsmessig".

Nytt på listen til "NESTE GANG " :D

Edgar
Frem med vår nære fortid
- før den blir glemt for alltid!
User avatar
Erik E
Site Admin
Posts: 3515
Joined: 06 Feb 2006 20:30
Location: Rennesøy
Contact:

Hallo

Jeg var sist i Ålesund i 2004 og da var R 105`en åpen!
Inngangen var via en garasje i huset som ligger på baksiden av bunkeren.
Snakket med huseier dengang som sikkert ikke var så veldig interessert i bunkere, men inn kom vi :-)

Erik
User avatar
KGJ
Posts: 945
Joined: 10 May 2006 22:43
Location: Florø
Contact:

Jokeren: Skal prøve å få plassert bunkeren under rekkehuset på kartet "Stutzpunkt Storhaugen". Fant ikke noe inngang til fjellanlegget i Storhaugen, men har hørt at inngangen skal være rett over barnehagen.

Men tunnelen som var nevnt med skisse tidligere i tråden her tror jeg er den som ligger like ved skolen.
Attachments
nrvy_schule.JPG
nrvy_schule.JPG (76.04 KiB) Viewed 468 times
Tunnel.jpg
Tunnel.jpg (97.75 KiB) Viewed 468 times
Flora krigshistorielag
Jokeren
Posts: 287
Joined: 19 Oct 2008 18:16
Location: Ålesund

KGJ wrote:Jokeren: Skal prøve å få plassert bunkeren under rekkehuset på kartet "Stutzpunkt Storhaugen". Fant ikke noe inngang til fjellanlegget i Storhaugen, men har hørt at inngangen skal være rett over barnehagen.

Men tunnelen som var nevnt med skisse tidligere i tråden her tror jeg er den som ligger like ved skolen.
Det vet jeg! PDT_Armataz_01_18 Jeg mente på Stohaugen, noen av oss ble litt "off-topic" så det er fort gjort å blande sammen. Beklager det!

Skal ta meg en tur til Storhaugen iløpet av dagen tenker jeg. Se om jeg kan få lokalisert inngangen (som skal være gjenfylt) til tunellen markert med rødt på kartet over Storhaugen.
Jokeren
Posts: 287
Joined: 19 Oct 2008 18:16
Location: Ålesund

KGJ wrote:Det harmonerer nok godt da skuddfeltet til bunkeren ikke akkuratt tilsier Pak. Ikke alltid man kan stole på Flatmark ;)

Har ikke vert inne i denne bunkeren da jeg ikke fant noen inngang....
Var ikke ifølge Flatmark at dette skulle være en pak-bunker. Hørt det fra noen andre at det var en "bunker for kanon.." I boken til Flatmark, står denne kun oppført som kampbunker, ikke spesielle formål, hva slags våpen kasematten huset osv.
User avatar
KGJ
Posts: 945
Joined: 10 May 2006 22:43
Location: Florø
Contact:

Fant et bilde som viser tunnel inngang ved Nørvøy skole.

Kilde: http://www.123hjemmeside.no/Tore-Bernhard/19844867
Attachments
aksla.jpg
aksla.jpg (78.2 KiB) Viewed 373 times
Flora krigshistorielag
User avatar
Erik E
Site Admin
Posts: 3515
Joined: 06 Feb 2006 20:30
Location: Rennesøy
Contact:

Hallo

Ser jeg beklageligvis har blandet sammen to bunkere her.....
Bildene jeg postet ovenfor er IKKE Aspøya slik jeg tidligere sa :-(
Stemmer nok at denne var stengt også i 2004 da vi var der!

Bunkeren jeg postet bilder fra ligger på "Krona" som også er tidligere omtalt her - også dette er en Regelbau 105, lik den på Aspøya....

Beklager om dette skapte full forvirring, men ikke lett å sortere bilder 5 år etterpå..... Skulle kanskje gjort det etter jeg tok bildene og ikke ventet til i går kveld ;-)

Erik
Attachments
Krona.jpg
Krona.jpg (53.97 KiB) Viewed 366 times
Post Reply

Return to “MØRE OG ROMSDAL”