Huggorm og edderkopper i bunkeren, vi er ikke alene........

Informasjon om forumet samt større (lengre) innlegg fra kaffekroken. Ikke start innlegg (tråder). Admin legger innleggene etterhvert.

Moderators: Stutzpunkt, KOS

superfuzz
Posts: 261
Joined: 15 Jan 2008 10:50
Location: Nøtterøy

Sist jeg var inne i bunkerene på Jarlsø sommerstid lagde jeg meg en Radar-granat ;-)
Gaffatape til å holde ned munnstykket på sprayboksen, kaste "granaten" inn og vente 10 min. Ellers trives jeg best med bunkerjakt på vinteren. Lett å se landskapdetaljer og ikke så forferdelig mye ekkel fauna.
User avatar
Natter
Posts: 6385
Joined: 25 Feb 2007 18:51
Location: Bergen

Jeg er ikke glad i hverken ormer og edderkopper, så jeg burde strengt tatt ikke lest denne tråden (har ikke merket noe til den slags kryp tidligere, men vil nok "se" det alle steder fra nå av... ;-) ).
På HKB 13/983 Elgsnes traff jeg både røyskatt og en svær mink i forrige uke (begge var for kjappe til å bli fanget på bilde dessverre...). Ellers har jeg opp gjennom årene truffet både hjort, hare, rev, fasan, konge- og havørn samt diverse gnagere - for å nevne noe. Mye hyggeligere opplevelser enn nevnte insekter og kryp...
Herdla er vel den plassen som har utmerket seg med størst "biologisk mangfold" (spesielt fugler, men også blant dyr - kolliderte bla. bokstavlig talt med en stor hjort midt på svarte natta en gang - vet ikke hvem som skvatt mest av oss... ;-) ).
User avatar
Øksnevad_2
Posts: 1464
Joined: 05 May 2008 13:13
Location: Kristiansand
Contact:

De spiser vel stort sett bunker besøkende…. Freaky!
Mvh Leander Haslerud
http://www.FestungNorwegen.net
User avatar
festningsverk
Posts: 207
Joined: 10 May 2008 18:40
Location: Horten
Contact:

Jeg spanderer et ferskt musebilde av en liten kar som "hviler" i bunkern på Vardås (Nøtterøy).
Attachments
mus.JPG
mus.JPG (30.89 KiB) Viewed 610 times
Thomas L
Posts: 893
Joined: 26 Sep 2006 18:11
Location: Bodø
Contact:

Holdt på å snuble i denne på Engeløya, litt større enn normalen her oppi nord..

Thomas
Attachments
Edderkopp.JPG
Edderkopp.JPG (153.95 KiB) Viewed 602 times
User avatar
festningsverk
Posts: 207
Joined: 10 May 2008 18:40
Location: Horten
Contact:

Her kommer en ny skapning i fotosamlingen. jeg tror det er en firfisle? Foto fra kanonbatteriet på Hortenstangen. Jeg tror faktisk vi kan se mye hvis vi bare er oppmerksomme. Det er rene zoologiske hagen i enkelte av anleggene..... Vil oppfordre andre til å være på utkikk etter "gjester" i bunkern.
Attachments
Firfisle 3 aug 2008 (18).JPG
Firfisle 3 aug 2008 (18).JPG (30.09 KiB) Viewed 560 times
laser677
Posts: 94
Joined: 11 Aug 2007 21:03
Location: mo i rana

jeg har funnet døde dyr i bunkere. ein sau her i norge.
og flere geiter nede på Kreta.

fant også ein Geiteflokk låst inne i ein bunker når eg var der nede..
sikkert pga å holde dem unna varmen ?
Attachments
edderkopp i bunker i flora
edderkopp i bunker i flora
dsc00202_115new.jpg (110.57 KiB) Viewed 206 times
User avatar
Jon-Vegard
Posts: 1321
Joined: 17 Apr 2008 11:46

Den edderkoppen vi finner i huler og bunkerser er norsk kjelleredderkopp, den er norges største edderkopp, er giftig, og er en av de få ederkoppene i Norge som har så lange gifttenner at den når gjennom huden!Stor kjeller - edderkopp
Se også tidligere innlegg til Knut Ø.!

mvh.
Jon-Vegard
-----------------------------------------------------------------------------------

av Kjell Tore Vogsland, 17.04.2008 21:51:45



Foto: Kjell Tore Vogsland
annonse

Få skapninger er linket til så mye fobi som nettopp edderkopper.


I så måte burde eksemplaret på bildet være godt representativ for slike fobier. Den heter stor kjelleredderkopp, og er blant de største edderkoppene her i landet.

Og av navnet forstår vi raskt hvor vi kan møte på denne arten - nettopp i kjellere og andre litt fuktige, mørke rom. Der står de oppunder taket, ofte bare centimeter over hodene våre. Med sin store kropp og lange bein med pigger, er det ikke akuratt den man ønsker skal falle ned på hodet. Jeg vil anta at de fleste av oss børster skuldrene etter oppholdet i et rom med disse skapningene.

Denne edderkoppen er en vanlig art, og ofte sitter flere individer sammen oppunder taket. Og på samme sted kan vi se starten på kommende generasjoner; hvite eggkokonger formet som en pære.

Da edderkoppen lever i kjellere og lignende rom, tilbringer den størsteparten av livet sitt i stummende mørke.

Stor kjelleredderkopp (Meta menardi) tilhører familien Kjeve-edderkopper (Tetragnathidae).
Attachments
1417.jpg
1417.jpg (38.92 KiB) Viewed 459 times
Last edited by Jon-Vegard on 29 Aug 2008 8:54, edited 1 time in total.
Mvh.
Jon-Vegard
User avatar
Knut Ø.
Posts: 879
Joined: 10 Jul 2006 15:33
Location: Førde, Sogn og Fjordane

Jon-Vegard wrote:Den edderkoppen vi finner i huler og bunkerser er norsk kjelleredderkopp, den er norges største edderkopp, er giftig, og er en av de få ederkoppene i Norge som har så lange gifttenner at den når gjennom huden!Stor kjeller - edderkopp
Ja men heldigvis ikkje verre enn at du får ei slags nummen kjensle rundt bittet, i verste fall som eit insektsstikk med svie og kløe. Den klarar også berre å penetrere huda der den er tynn.
Men fy f.. så jævlige desse krypa er. Eg har eit genuint problem med å gå for nær dei (spesielt under dei).
User avatar
Jon-Vegard
Posts: 1321
Joined: 17 Apr 2008 11:46

Har ofte sett noen stykker av dem sammen, men var for ett par uker siden inne i ett tunnelanlegg nær Stavern/larvik, og der var det den største ansamling av slike på en gang som jeg har sett. Må innrømme at nakken ble litt kortere når jeg snudde ryggen til dem for å ta bilde motsatt vei! Har fått klar beskjed fra fruen at hvis hun skal inn på sånne steder igjen etter å ha sett og lest om diisse, så skal hun ha ett solid myggnett, og det kan jeg jo forstå!
har aldri blitt bitt av dem, og har heller ikke tenkt å prøve!
Mvh.
Jon-Vegard
User avatar
Knut Ø.
Posts: 879
Joined: 10 Jul 2006 15:33
Location: Førde, Sogn og Fjordane

For eit par veker sidan såg eg eit prakteksemplar av arten som var så stor at eg vurderte å fange den i eit norgesglass, størrelsen var imponerande og den største eg har sett så langt. Det var i eine VF'en på kanonhaugen i Florø. Dessverre satt den innerst i bunkeren, godt beskytta av ein "hær" med kompisar som eg måtte forsere før eg kom lenger inn, så eg lot det bli med tanken. Tok bilde, med zoom, men pga av avstanden er det umulig å få inntrykk av størrelsen. Men den var svær, truleg på grensa for kor store desse kan bli.
User avatar
KGJ
Posts: 945
Joined: 10 May 2006 22:43
Location: Florø
Contact:

Min verste ”bunker-edderkopp” opplevelse så langt fant sted i 2005 da jeg holdt på å kartlegge krigsminnene i Florø for kommunen.

Ved den gamle innfartsveien til Florø var der et støttepunkt som innbefattet blant annet tre ”Tobruk-bunkerer” for sMG’er.
Ved synfaring i ett av disse som i dag ligger i en privat hage kom jeg over noen edderkopper som så ut som mutante djeveldyr. Ikke bare var de store men, de hadde en gulbrun/grønaktig farge. Grunnen til dette fant jeg i enden av bunkeren, der den opprinnelige inngangen hadde vert (jeg klatret ned ”MG-hullet”). Der var det nemlig en åpen SEPTIK!!!!! Fytti %”¤#!! PDT_Armataz_01_02
Flora krigshistorielag
User avatar
telvrum
Posts: 358
Joined: 20 Aug 2007 21:23
Location: Arendal
Contact:

snubla over denne linken her om dagen. http://www.aftenposten.no/nyheter/uriks ... 651033.ece
Sort enke liker mørke og varme rom, der den i ro kan spinne sine klistrete og kraftige nett. I Sverige finner man ofte edderkoppen i garasjer eller på utetoalett.
Tro om det er lenge før vi har disse inne i bunkere? Er ikke langt fra sverige til Norge :)


PDT_Armataz_01_36
Torstein E

If you tried your best and you failed miserably. The lesson is never try
User avatar
Knut Ø.
Posts: 879
Joined: 10 Jul 2006 15:33
Location: Førde, Sogn og Fjordane

Ja eg tenkte tanken eg og *grøss*. Men heldigvis er det relativt kjølig temperatur dei fleste tunellar og bunkerar. Men om dei formerar seg med våre eigne artar kan det jo bli interessant....
User avatar
Espen K
Posts: 838
Joined: 23 Apr 2008 9:25
Location: Horten
Contact:

I dag kom vi over denne stålormen liggende i en flak 20mm stilling på borre.
Attachments
Stålorm
Stålorm
IMG_4513so.jpg (124.74 KiB) Viewed 289 times
Post Reply

Return to “Informasjon og større innlegg”