HKB 20./975 Leksan

Trondheimsleia, Begynnelsen på Trondheimsfjorden og Namsos var spesielt beskyttet da Trondheim var en av marines støttepunkt i Nord-Europa.

Moderators: Stutzpunkt, KOS

Hilde
Posts: 2
Joined: 25 Feb 2007 20:26
Location: Brandal
Contact:

Heisann! Et glemt sted må være Leksa som ligger i trondheimsleia!! Jeg holder på å lage en hjemmeside for Leksa (jeg selv er opprinnelig derfra), og der har jeg også en link til "Leksa Kystbatteri". Har fått god kontakt med Erik R. fra tyskland via mail, så kanskje Leksa også kan komme inn under diverse sider fra krigen. Leksa var jo et strategisk sted for tyskerne under krigen.

Har lagt ut en god del bilder fra batteriet, og litt historie foreløpig på hjemmesiden.
Kunne tenkt meg å komme i kontakt med Erik Hårberg, men finner ingen e-postadresse til ham.. PDT_Armataz_01_18
Hilde B.
User avatar
werner wernersen
Posts: 1423
Joined: 09 Feb 2006 21:13
Location: Arendal

Hei

Erik H har følgende mail

erik(alfakrøll)kystfort.com

Werner
Hilde
Posts: 2
Joined: 25 Feb 2007 20:26
Location: Brandal
Contact:

Tusen takk skal du ha :D
Hilde B.
User avatar
Erik H
Site Admin
Posts: 3499
Joined: 31 Jan 2005 23:01
Location: Trondheim
Contact:

Hei og velkommen til forumet Hilde.

Jeg har selv vært på Leksa flere ganger og det er jo en liten koselig plass midt i trondheimsleia. Hvis du har noen som kan fortelle noen historier derfra så må du absolutt legge de inn her på forumet. Alltid lurt på hvordan tyskerne hadde det på slike små øyer og hvordan lokalbefolkningen hadde det. Hvor kom supply til tyskerne fra? mange spørsmål til slik en liten øy PDT_Armataz_01_11

Her er noen bilder fra 2003 da vi kom med Redningsskøyta Erna Olsen fra Trondheim (Erna Olsen donerte mange penger til redningsselskapet. På sine yngre dager var også frontsøster for de tyske styrkene på øst-fronten(!). Idag opererer RS Erna Olsen på Mjøsa, mens vi i trondheim har fått ei større skute som heter RS 131 UNI

Erik Hårberg
Attachments
Vi ankomer Leksa på .. var det leksa-dagene 2003? det skulle iallefall være stor fiskekonkuranse på sjøen og vi var invitert for bl.a holde en øye med sikkerheten på fjorden).
Vi ankomer Leksa på .. var det leksa-dagene 2003? det skulle iallefall være stor fiskekonkuranse på sjøen og vi var invitert for bl.a holde en øye med sikkerheten på fjorden).
leksa1.jpg (59.04 KiB) Viewed 674 times
Forfulgt av kyr... da jeg skulle ta en snarvei til kystfort området...  jeg løp bortover med en hel hær av kyr etter meg!!!
Forfulgt av kyr... da jeg skulle ta en snarvei til kystfort området... jeg løp bortover med en hel hær av kyr etter meg!!!
leksa2.jpg (73.11 KiB) Viewed 674 times
lavett for kanonstilling.
lavett for kanonstilling.
leksa4.jpg (64.11 KiB) Viewed 674 times
På området har tyskerne lagt beskyttelse rom i forbindelse med løpegraver.
På området har tyskerne lagt beskyttelse rom i forbindelse med løpegraver.
leksa7.jpg (94.68 KiB) Viewed 674 times
Ved siden av venstre kanonstilling har mannskapet laget seg en midlertidlig bunker av stein i påvente av sement.
Ved siden av venstre kanonstilling har mannskapet laget seg en midlertidlig bunker av stein i påvente av sement.
leksa6.jpg (75.35 KiB) Viewed 674 times
Dette huset er det største. ingen regelbau, men konstruert for hele batteriet? det var iallefall god plass der inne.
Dette huset er det største. ingen regelbau, men konstruert for hele batteriet? det var iallefall god plass der inne.
leksa5.jpg (89.85 KiB) Viewed 674 times
Bilde tatt lengre mot nord fra kanon-stillingene. jeg fikk senere vite at det skulle være noe der oppe. Håper Hilde har mer informasjon
Bilde tatt lengre mot nord fra kanon-stillingene. jeg fikk senere vite at det skulle være noe der oppe. Håper Hilde har mer informasjon
leksa1c.jpg (35.12 KiB) Viewed 674 times
bilde tatt fra sjøen . vi ser obervasjonsposten på knausen
bilde tatt fra sjøen . vi ser obervasjonsposten på knausen
leksa3.jpg (70.05 KiB) Viewed 674 times
User avatar
Erik H
Site Admin
Posts: 3499
Joined: 31 Jan 2005 23:01
Location: Trondheim
Contact:

En liten oversikt over batteriet. Området er mye større enn dette, men det er det området som jeg vet av. Området er veldig ryddig da tyskerne tok med seg alt, uten lavettene da de trakk seg ut sept 44. hvor de dro hen er jeg ikke sikker på. Erik H
Attachments
leksa8.jpg
leksa8.jpg (120.28 KiB) Viewed 667 times
User avatar
Erik E
Site Admin
Posts: 3515
Joined: 06 Feb 2006 20:30
Location: Rennesøy
Contact:

Hallo!

Har en rapport fra 1944 hvor det er beskrivelser om en planlagt bygging av et 10cm batteri helt nord på Leksa. Ettersom jeg kan se av ymse bøker og kart har dette aldri blitt noe av, men i rapporten står det mer eller mindre at arbeidet må startes umiddelbart!

Tydeligvis en avgjørelse man droppet, men hadde vært interessant å visst om det ble utført noe arbeid der, eller om alt ble skrinlagt umiddelbart. Finner ingen tegn etter aktivititet på luftfoto....

Kan sende rapporten på mail til de som måtte være interessert.....

Erik E
User avatar
Erik H
Site Admin
Posts: 3499
Joined: 31 Jan 2005 23:01
Location: Trondheim
Contact:

Erik! det er da ingen ting å vente på . hvis du kan poste den på denne Leksa linken. Trur alle gjerne ville se den, iallefall vi her i trøndelag :D

ErikH
User avatar
werner wernersen
Posts: 1423
Joined: 09 Feb 2006 21:13
Location: Arendal

Hei

som den samleren jeg er er det klart jeg er interesert.

Werner
rogerB
Posts: 1
Joined: 23 May 2007 20:32

Jeg eier det som antagelig var hovedkvarteret i Leksa kystbatteri - stedet Gangstøa, som vi bruker som sommerhus. Kjenner svært lite til historien til kystbatteriet. Er det noen som har tilgang til bilder/kart over kystbatteriet fra krigens dager?
User avatar
JornN
Posts: 853
Joined: 15 May 2007 22:53
Location: Trondheim

Hei
Jeg ser fra Fjørtoft sin bok "Tyske kystfort i Norge" at det stod et batteri - HKB 20/975 - på Leksa mellom juni 1941 og sept 1944. Dette bestod av 4 stk 15,5 cm K416(f), franske kanoner formodentlig, og ble flyttet ut av landet. Er det planlagte 10,5-batteriet Erik snakker om et nytt batteri i tillegg, eller er det det samme batteriet som endte opp med større kaliber? I tilfelle et nytt batteri, finnes det noen rester av det?
JornN
User avatar
Erik H
Site Admin
Posts: 3499
Joined: 31 Jan 2005 23:01
Location: Trondheim
Contact:

Flyr lavt over Leksa med norgeibilder og ser at jeg må tilbake. En rekke stillinger som jeg aldri fikk tid til å se på.

Det er området nr. 2 jeg svimet rundt på i 2003, men ser at det er flere stillinger jeg ikke fikk med meg, bl.a noe som må være en 2cm flak stilling og en mg post som ligger lengre ned mot huset.

Det er også stillinger på nr. 3, mens 4 og lengre ut så er jeg mer usikker.

Erik H
Attachments
leksa_map1.jpg
leksa_map1.jpg (188.85 KiB) Viewed 484 times
Grunnlegger Kystfort.com siden 2005
http://www.krigsbunkeren.no
rhandber
Posts: 597
Joined: 08 Jan 2008 1:50
Location: trondheim

drar dit en tur i morgen jeg og jornN, poster nogre flere bildor etter turen. :)
MVH

Roar Handberg
_________________
User avatar
Natter
Posts: 6386
Joined: 25 Feb 2007 18:51
Location: Bergen

Erik H wrote:Flyr lavt over Leksa med norgeibilder og ser at jeg må tilbake. En rekke stillinger som jeg aldri fikk tid til å se på.
Det er området nr. 2 jeg svimet rundt på i 2003, men ser at det er flere stillinger jeg ikke fikk med meg, bl.a noe som må være en 2cm flak stilling og en mg post som ligger lengre ned mot huset.
Det er også stillinger på nr. 3, mens 4 og lengre ut så er jeg mer usikker.
Historiske bilder fra 1967 er kommet til siden denne posten, og der er det lettere å se de forskjellige objektene (minst tre 20mm stillinger bla).
Vevang
Posts: 818
Joined: 06 Aug 2007 20:13

Noen bilder :)
Attachments
NO.jpg
NO.jpg (70.1 KiB) Viewed 235 times
NO2.jpg
NO2.jpg (68.52 KiB) Viewed 235 times
User avatar
JornN
Posts: 853
Joined: 15 May 2007 22:53
Location: Trondheim

En foreløpig oversikt over stillinger/bygg.
Kommer tilbake med bilder.

Ny utgave:
Har redigert litt på posisjonene med ring rundt selve stillingen, og flyttet den ene Vf 61a til riktig posisjon.
Tror at de 4 bunkerne som ikke er definert, kan være følgende:
2 stk mannskapsbunkere til stillinger (en full av skrot og en full av vann), 1 personellbunker for ildledningsbunkeren og 1 aggregatbunker.
Attachments
Leksa 1 m txt 2.jpg
Leksa 1 m txt 2.jpg (644.61 KiB) Viewed 182 times
Last edited by JornN on 07 Nov 2013 23:53, edited 3 times in total.
JornN
Post Reply

Return to “TRØNDELAG”