Lurer på om disse Fw-200 rekonoseringsflyene var lokalisert noen bestemt plass i NOrge? Eller skiftet de ofte baser for sine oppdrag?
Erik H
Hvor var Fw200 stasjonert i Norge?
Moderators: Stutzpunkt, KOS
Det var KG 40 (KampfGeschwader 40) som fløy Fw 200C i Norge, og da fra følgende flyplasser:
Stab KG40: Gardermoen, sommer/høst 1944
I./KG40: Værnes, i 1942
- 2./KG40 i 1943
- 3./KG40 sent 1943/juli 1944
III./KG40: Værnes, sommer/høst 1944
(Romertall står for Gruppe, arabertall for Staffel - 2. og 3. Staffel var deler av I. Gruppe)
3./KG40 brukte Ørland som fremskutt base (detasjement) fra Værnes, i deler av 1942.
Ett fly, F8+ML (3./KG 40) wnr. 0162, styrtet etter start 29.10.1942.
7./KG40 (III. Gruppe) brukte Ørland som fremskutt base i 2. halvdel av 1944. Det betyr ikke at hele staffelen var der samtidig.
Flyene hadde kode F8+?K (2. staffel), F8+?L (3. staffel) og F8+?R (7. staffel).
Flere Staffeln i KG40 konverterte til He 177 og noen av disse avd. var også stasjonert på Gardermoen og Værnes.
Stab KG40: Gardermoen, sommer/høst 1944
I./KG40: Værnes, i 1942
- 2./KG40 i 1943
- 3./KG40 sent 1943/juli 1944
III./KG40: Værnes, sommer/høst 1944
(Romertall står for Gruppe, arabertall for Staffel - 2. og 3. Staffel var deler av I. Gruppe)
3./KG40 brukte Ørland som fremskutt base (detasjement) fra Værnes, i deler av 1942.
Ett fly, F8+ML (3./KG 40) wnr. 0162, styrtet etter start 29.10.1942.
7./KG40 (III. Gruppe) brukte Ørland som fremskutt base i 2. halvdel av 1944. Det betyr ikke at hele staffelen var der samtidig.
Flyene hadde kode F8+?K (2. staffel), F8+?L (3. staffel) og F8+?R (7. staffel).
Flere Staffeln i KG40 konverterte til He 177 og noen av disse avd. var også stasjonert på Gardermoen og Værnes.
Last edited by JornN on 04 May 2009 0:21, edited 1 time in total.
JornN
Sakset fra Wikipedia :
Only one relatively complete Fw 200 exists today. This aircraft was raised from the Trondheimsfjorden in Norway in the late 1990s. Despite disintegrating on recovery, the remains were transported to the Technical Museum in Berlin to be rebuilt there. A request from the museum for a set of separate wings to be recovered from the mountain Kvitanosi near Voss in Norway to complete the rebuild was denied, as a result of the local population wanting the wings to be left in situ as a war memorial.
Men det viste dere sikkert allerede PDT_Armataz_01_07
Only one relatively complete Fw 200 exists today. This aircraft was raised from the Trondheimsfjorden in Norway in the late 1990s. Despite disintegrating on recovery, the remains were transported to the Technical Museum in Berlin to be rebuilt there. A request from the museum for a set of separate wings to be recovered from the mountain Kvitanosi near Voss in Norway to complete the rebuild was denied, as a result of the local population wanting the wings to be left in situ as a war memorial.
Men det viste dere sikkert allerede PDT_Armataz_01_07
MVH
Stig G
Stig G
Det er disse 2 flyene (Kjell Sørensens flyvrak-sider):
http://ktsorens.tihlde.org/flyvrak/hommelvik.html
http://ktsorens.tihlde.org/flyvrak/kvitanosi.html
http://ktsorens.tihlde.org/flyvrak/hommelvik.html
http://ktsorens.tihlde.org/flyvrak/kvitanosi.html
JornN
De gjenværende delene av III./KG40 ble i desember 1944 stasjonert på Haslemoen med over 20 FW 200C. Før kapitulasjonen hadde disse flyene blitt satt inn i andre oppdrag på andre fronter, men tre fly av denne typen var igjen på Haslemoen (Våler i Solør) ved krigens slutt. Denne ene sto ved verkstedhangaren og er foreviget på bilde av en lokal fotograf. I tillegg sto det en Heinkel He 111 og en Messerschmitt BF 108 Taifun igjen på flyplassområdet. To av flyene ble ødelagt av RAF, men ødelagte flymotorer og andre deler skal vistnok fremdeles ligge i området. De tre andre ble overført til Gardermoen.