Hm... Type isopor... 10mm tykkelse er all info jeg har. Er kjøpt på lokal byggshop, så det er nok "vanlig" bygningsmateriale?
Erik
Nordberg Fort 1/160
Moderators: Stutzpunkt, KOS
vanlig isopor for man kjøpt billig, men man får vel kjøpt alle mulige tykkelser? kjøpte nylig 20mm ispor til campingvogna.. men nå fikk jeg lyst til å kjøpe mer.. vil leke litt jeg også!!Erik E wrote:Hm... Type isopor... 10mm tykkelse er all info jeg har. Er kjøpt på lokal byggshop, så det er nok "vanlig" bygningsmateriale?
Erik
E
Når man er møkklei av isopor går turen opp på loftet igjen.....
Mange bunkere som må lages, detaljer som må males og ikke minst masseproduksjon av utedasser! Bare antallet her fikk meg til å lure på hva de egentlig spiste der nede under krigen!? PDT_Armataz_01_08
Kommandobunkeren her er det sikker noen som drar kjensel på?
Selve "betongen" er skåret ut i isopor (igjen) etter originaltegninger ommregnet i 1/160. "Panserplatene" oppå er tynn papp og avstandsmåleren er knabbet fra en gammel utrangert Tirpitz-modell som lå å slang oppå loftet
Mange bunkere som må lages, detaljer som må males og ikke minst masseproduksjon av utedasser! Bare antallet her fikk meg til å lure på hva de egentlig spiste der nede under krigen!? PDT_Armataz_01_08
Kommandobunkeren her er det sikker noen som drar kjensel på?
Selve "betongen" er skåret ut i isopor (igjen) etter originaltegninger ommregnet i 1/160. "Panserplatene" oppå er tynn papp og avstandsmåleren er knabbet fra en gammel utrangert Tirpitz-modell som lå å slang oppå loftet
- Attachments
-
- Masseproduksjon av utedasser
- Nordberg09.jpg (55.37 KiB) Viewed 662 times
-
- Kommandobunker etter første strøk med maling
- Nordberg07.jpg (36.78 KiB) Viewed 662 times
Her er noe av det man får kjøpt for å gjøre hverdagen lettere...
Biler, kanoner, luftvern osv. finnes, men dessverre i litt begrenset utvalg. Fordelen med disse er at de leveres ferdig malte, ikke slik som Bucyrus`en til høyre som faktisk er et byggesett med ca 25 deler(!!)
Biler, kanoner, luftvern osv. finnes, men dessverre i litt begrenset utvalg. Fordelen med disse er at de leveres ferdig malte, ikke slik som Bucyrus`en til høyre som faktisk er et byggesett med ca 25 deler(!!)
- Attachments
-
- Nordberg08.jpg (44.38 KiB) Viewed 661 times
Håper Erik E tilgir en viss frimodighet her, men siden han ikke svarte på hvordan han gjør det, tillater jeg meg å skyte inn at det finnes egnet "spesialverktøy" til slikt: En tynn ståltråd som varmes opp og smelter seg gjennom isoporen ("kniv i varmt smør" prinsipp...). Tråden er gjerne spent opp i en baufil-lignende holder, og tilkoplet en transformator for strømforsyning. En slik tråd kan for øvrig lett formes i ønsket fasong, for å "skjære" ut tilpassede profiler/ fasonger.Vevang wrote:En ting jeg lurer på er det enkelt å skjere i isoporen?
Kommer i farten ikke på en spesifikk betegnelse på verktøyet, men det er ikke noe problem å finne i velassortere hobbyforretninger ol.
EDIT: Tok et kjapt søk på "foam cutter", og det er tydeligvis ikke mangel på info om hvordan man enkelt kan lage slikt... F.eks.:
http://www.hhhh.org/~joeboy/resources/h ... utter.html
http://nsrca.org/technical/tip_tricks/f ... supply.htm
http://members.fortunecity.co.uk/slmohr/rcinterest2.htm
... ei heller ferdige verktøy:
http://www.craftershotknife.com/
http://www.amazon.com/Woodland-Scenics- ... B0006KSMEU
Til og med egen side på Wikipedia også:
http://en.wikipedia.org/wiki/Hot-wire_foam_cutter
Hallo
Jeg har kuttet alt med vanlig Stanley-kniv.... 99% av det jeg lager støpes over i ettertid så om det er hull eller ujevnheter så dekkes det enkelt etterpå! Kort fortalt er isoporen kun for å få grunnfasongen, så kommer detaljene etterpå.... Dette er naturligvis kun slik jeg gjør det og det finnes sikkert andre måter som er bedre, men halve vitsen med modellbygging er jo å få utløp for sin egen kreativitet og se at det man tenker faktisk kan komme ned på en plate i form av et fysisk objekt ;-)
Erik
Jeg har kuttet alt med vanlig Stanley-kniv.... 99% av det jeg lager støpes over i ettertid så om det er hull eller ujevnheter så dekkes det enkelt etterpå! Kort fortalt er isoporen kun for å få grunnfasongen, så kommer detaljene etterpå.... Dette er naturligvis kun slik jeg gjør det og det finnes sikkert andre måter som er bedre, men halve vitsen med modellbygging er jo å få utløp for sin egen kreativitet og se at det man tenker faktisk kan komme ned på en plate i form av et fysisk objekt ;-)
Erik
Jeg gjorde et søk her på forumet etter Nordberg Fort, men det eneste som kom opp var Nordberg i Troms, og det er vel ikke det du lager her...
Hadde vært moro om noen kunne laget en tråd og lagt ut bilder av området i passende kategori her på forumet. Kjekt å kunne sammenligne med fotos etterhvert som du legger ut fortsettelsen av prosjektet ditt her...
Kai
Hadde vært moro om noen kunne laget en tråd og lagt ut bilder av området i passende kategori her på forumet. Kjekt å kunne sammenligne med fotos etterhvert som du legger ut fortsettelsen av prosjektet ditt her...
Kai
Det tyske navnet var vel "Norberg" (MKB 5/503). Finnes flere bilder, bla. i : http://www.kystfort.com/forum/topic598. ... ht=norberg (sjekk også PDF-fil "LIsta bunkertour") på forsiden av www.kystfort.com ).bactuz wrote:Jeg gjorde et søk her på forumet etter Nordberg Fort, men det eneste som kom opp var Nordberg i Troms, og det er vel ikke det du lager her...
Fortets nettside: http://nordbergfort.vaf.no/hoved.aspx?m=2658
"Step 4" for min del ble å sette i gang med støping av terrenget.
Til denne jobben brukte jeg "Heydi gulvsparkel", da dette er noe jeg er vant til å jobbe med
Har en betong-aktig konsistens og begynner å stivne allerede etter 5-10 minutter. Før herdingen kommer for langt kan man enkelt forme detaljer i landskapet ved å bruke svampepensel og mye vann. Skal man ha steinknauser eller større topper kan det med fordel støpes i en togang.
Blandet opp 2-3 liter i slengen, slik at det ikke skulle herde for raskt...
Til denne jobben brukte jeg "Heydi gulvsparkel", da dette er noe jeg er vant til å jobbe med
Har en betong-aktig konsistens og begynner å stivne allerede etter 5-10 minutter. Før herdingen kommer for langt kan man enkelt forme detaljer i landskapet ved å bruke svampepensel og mye vann. Skal man ha steinknauser eller større topper kan det med fordel støpes i en togang.
Blandet opp 2-3 liter i slengen, slik at det ikke skulle herde for raskt...
- Attachments
-
- Nordberg10.jpg (57 KiB) Viewed 542 times
-
- Nordberg11.jpg (59.88 KiB) Viewed 541 times
Etter drøyt 40 kilo støpemasse var det på tide å finne frem malerpenselen.. Til dette brukte jeg Woodland sine "Earth colours", meget drøyt i bruk (Trenger lite maling) og ikke minst resultater man blir fornøyd med. (Før du går i gang er det lurt å teste at malingen du vil bruke ikke angriper isoporen!)
For å male grunnfargen blandet jeg en veldig mørk og en veldig lys grå maling i små porsjoner. Man kan sikkert male hele fjellet med en passende gråfarge, men for hver gang jeg blandet så fikk jeg litt forskjellige nyanser og dermed mer naturtro spekter av vekslende farge.
Når første laget var tørt, blandet jeg en mix av 50/50 med mørk grå og vann... Dette blir en meget tyntflytene maling som det bare er å koste på over hele fjellet med en svampepensel. Malingen vil flyte ned i sprekker og fordypninger i terrenget og tørke der når vannet fordamper.
Siste touch blir å "brushe" hele fjellet med lysegrått (Ha veeeeldig lite maling på penselen her) og vips... Man har et rimelig ok "Grunnfjell".
Alt som ikke skal være fjell kan nå males en passende grunnfarge etter hvilken årstid man skal ha.... Min er Gressgrønn Jotaplast maling, billig og tørker fort!
Ikke lett å få tatt bilder av dette her, men synes det ser mye bedre ut i garasjen enn her på skjermen PDT_Armataz_01_05
Her er en ganske ekstrem closeup....
For å male grunnfargen blandet jeg en veldig mørk og en veldig lys grå maling i små porsjoner. Man kan sikkert male hele fjellet med en passende gråfarge, men for hver gang jeg blandet så fikk jeg litt forskjellige nyanser og dermed mer naturtro spekter av vekslende farge.
Når første laget var tørt, blandet jeg en mix av 50/50 med mørk grå og vann... Dette blir en meget tyntflytene maling som det bare er å koste på over hele fjellet med en svampepensel. Malingen vil flyte ned i sprekker og fordypninger i terrenget og tørke der når vannet fordamper.
Siste touch blir å "brushe" hele fjellet med lysegrått (Ha veeeeldig lite maling på penselen her) og vips... Man har et rimelig ok "Grunnfjell".
Alt som ikke skal være fjell kan nå males en passende grunnfarge etter hvilken årstid man skal ha.... Min er Gressgrønn Jotaplast maling, billig og tørker fort!
Ikke lett å få tatt bilder av dette her, men synes det ser mye bedre ut i garasjen enn her på skjermen PDT_Armataz_01_05
Her er en ganske ekstrem closeup....
- Attachments
-
- Nordberg12.jpg (71.19 KiB) Viewed 535 times
Bunkere eller andre detaljer som skal være sprengt ned i fjellet kan med fordel monteres paralellt, men om du kombinerer med papir/papp så husk at dette trekker fuktighet! Unngå gjerne å støpe helt inntil, en liten bommert og man har et 2009 diorama med gjenstøpte bunkere ;-)
Her er kommandobunkeren etter fjellet rundt er malt og steinfyllingen på sidene er påbegynt:
Her er kommandobunkeren etter fjellet rundt er malt og steinfyllingen på sidene er påbegynt:
- Attachments
-
- Nordberg14.jpg (68.09 KiB) Viewed 533 times
-
- Nordberg13.jpg (53.21 KiB) Viewed 533 times
Tenkte jeg skulle nevne et annet materiale å lage landskap i er Pappmasse. Jeg lager min egen. opprevet aviser og vann i en foodprossessor og etter et par minutter har man en find fiberaktig masse som kan brukes til å skulpturere det meste av landskap.
Når den skal brukes blandes den med litt vanlig hvit trelim.
Fordelen er at man har dagesvis til utforming og bearbeiding av massen. Bakdelen er at,,, vel man har dagesvis før den herder. så man trenger litt tolmodighet.
Jeg pleide å bruke gips men når jeg begynte å lage større diorama måtte jeg finne på noen annet da modellene ble så tunge at man trengte nesten truck for å flytte dem.
PS: kona kan bli sur når foodprossesoren er svart av gamle aviser, og trykksverten kan være litt vanskelig å få av.
Når den skal brukes blandes den med litt vanlig hvit trelim.
Fordelen er at man har dagesvis til utforming og bearbeiding av massen. Bakdelen er at,,, vel man har dagesvis før den herder. så man trenger litt tolmodighet.
Jeg pleide å bruke gips men når jeg begynte å lage større diorama måtte jeg finne på noen annet da modellene ble så tunge at man trengte nesten truck for å flytte dem.
PS: kona kan bli sur når foodprossesoren er svart av gamle aviser, og trykksverten kan være litt vanskelig å få av.
Her er litt mer "kjøpeting".
For å illustrere størrelse har 6 veiarbeidere tatt oppstilling foran Blitz`en oppå en lighter
For å illustrere størrelse har 6 veiarbeidere tatt oppstilling foran Blitz`en oppå en lighter
- Attachments
-
- Nordberg15.jpg (69.13 KiB) Viewed 412 times