Sindre wrote:To batterier er parallellkoblet.
Hmmm, ut fra bilder tidligere i tråden gikk jeg ut fra at det var 3 parallellkoblede batterier. Da kan du se bort fra tidligere merknader ift. forskjellig strømstyrke i kabler hhv. fra batteri og til motor...
Sindre wrote: Disse gir strøm til to fartsregulatorer. Inn til fartsregulatoren er strømmen lik (dvs. - på - og + på +). Ut fra regulatorene går det naturlig nok + og -. På babord side er dette koblet til motorens - og +, mens det på styrbord side er koblet i kryss, dvs. regulatorens - til motorens +. Det fører til at motorene snurrer vekselvis mot klokken (babord) og med klokken (styrbord), sett akterfra.
Så sant motoren er beregnet på å kunne kjøres slik (og det ville være rart om så ikke var tilfelle), og regulatoren leverer lik effekt i revers som forover, skulle ikke dette være problematisk - regulatoren skal ikke påvirkes av dette.
Sindre wrote:At strømmen endrer seg i BEC-kretsen når motorene kjøres forskjellig, har jeg vanskelig for å tro. Derimot er det litt betryggende å lese det du skriver: da har jeg kanskje lokalisert feilkilden, og kan forhåpentligvis se frem til problemfri seiling så snart den nye regulatoren kommer.
Med alle mulige forbehold om at jeg uttaler meg/ synser om noe jeg ikke har sett/ tatt på selv, så vil jeg tro at du kan det ja...
Sindre wrote:Jeg har sett mange andre modellbåter hvor motorene er festet med patentbånd etc. over dekselene, og hvor disse da er i kontakt med hverandre, uten at det gjør noe fra eller til. Jeg får derfor satse på at det er BEC-strømmen som er synderen her
I og med at du har snudd polariteten på den ene motoren, ville du fått en skikkelig smell om det var forbindelse mellom en av polene og dekselt, så det kan du åpenbart se bort fra ja.
Sindre wrote:selv om jeg ikke helt skjønner hvordan det kan føre til at én motor plutselig får 30-40 A med strøm?
Det er ikke usannsynlig i det hele tatt, men uten å se koblingsskjema for elektronikken i regulatoren blir det naturligvis mest synsing. Når du kjører strøm inn på BEC-utgangen på en av regulatorene, kan det godt være at du knekker utgangstrinnet der, som igjen fører til feil andre steder i regulatoren, slik at den ikke virker og dermed leverer unormalt mye ut til motoren. Antagelig har regulatoren et slags "balansert" effektrinn, med en driver hver for hhv. positiv og negativ utspenning. Antagelig har du i så fall knekt det ene trinnet siden den kun vil virke i revers (inntil du får ny regulator, kan du jo bare snu ledningene på motorene og kjøre uten revers enn så lenge).
Sindre wrote:(Og forresten: mange takk for alle svar og kommentarer, det er til stor hjelp!)
Tja... jeg oppfatter det vel mest som mer eller mindre kvalifisert synsing (gir et snev av "modellbygger/elektronikk" følelse igjen...), men om det kommer noe fornuftig innimellom som er til hjelp, er det naturligvis bare hyggelig