Ex Tyske håndvåpen i Norsk tjeneste etter annen verdenskrig

AT/PAK/MG-Bunkere og FLAK installasjoner samt all uststyr som har med radio, optisk, elektrisk m.m

Moderators: Stutzpunkt, KOS

User avatar
AndersHJ
Posts: 674
Joined: 30 Sep 2009 10:27
Location: Bærum

Hadde tenkt å lage en tråd om tyske hånd våpen som er brukt i Forsvaret etter annen verdenskrig så her er den. Oversikten begrenser seg til egen erfaring fra mine til nå 30 års tjenestetid i Hæren/Infanteri og Heimevernet (1980 – 2010). Antar at det derfor er personer på forumet som kan bidra fra andre våpengrener og tidligere tjenestetid enn meg.

Mauser Karabin 98K
Produsent Mauser
Vekt 3,7 – 4,1 kg
Lengde 1,11cm
Pipe 60cm
Mekanisme Bolt action, enkeltskudd
Magasin 5 patroner. Lades med 5 patroner i klips eller enkeltvis
Kaliber 7,92 x 57mm originalt senere 7,62 x 63mm (Sivilt 30-06) som HVU våpen

Frem til ca 1950 var en rekke rifler i bruk innen Heimevernet. Dette var våpen arvet fra MIL ORG, svenske våpen og gamle Norske Krag-Jørgensen. Etter 1950 var Mauser Karabin standard våpen i kaliber 7,92 x 57mm til inn på 70-tallet når det ble avløst av AG-3. Sent 70 tallet var Mauser Karabinen i bruk som våpen for HV ungdom. Pipene var da byttet til kaliber 7,62 x 63mm (30-06). Dette kaliberet var også i bruk i mitraljøser M1918 (mini 12.7) så det er muligens forklaringen. Raufoss lagde også rødfis i dette kaliberet som var ettertraktet på øvelser. Vi brukte imidlertid også 7,62x51mm AG-3 rødfis da dette fungerete i våpenet men smalt dårligere. Våpnene ble oppbevart hjemme så på 80 tallet var det ikke uvanlig å observere HV ungdom rundt om i Oslo på trikk, buss og t-bane på vei til ukentlig HVU møte med mauser på ryggen. Mauseren er blitt kalt stamfar til alle moderne rifler da mesteparten av alle jaktvåpen er basert på denne konstruksjonen.

MP40 Schmeisser
Produsent Erma
Vekt 4kg
Lengde 833mm (koble utslått) 630mm (kolbe sammenslått)
Pipe 251mm
Mekanisme blowback, open bolt, kun full automat
Magasin 32 patroner
Kaliber 9 x 19mm Parabellum
Skuddtakt 550sk min

Våpenet var i bruk til cirka 1990 da de ble erstattet av MP-5. Stabsbefal og sanitets soldater var utstyrt med dette våpenet i Heimevernet. I starten av min befatning med våpenet var en kraftigere 9mm i bruk som kun var for maskinpistol. Våpnene ble etter hvert modifisert ved å kutte 5cm av rekylfjæren slik at kun en type 9mm var i bruk. Supert våpen på øvelser med 9mm rødfis og rekylforsterker. Hadde min helt til den ble tatt ut av tjeneste.

MG34
Produsent Mauser med flere
Vekt 12,1 kg
Lengde 1219mm
Pipe 627mm
Mekanisme recoil operated, enkeltskudd eller automatisk
Magasin 50 skudds belter som kan skjøtes (samme som til MG3)
Kaliber 7,92 x 57mm originalt senere 7,62 x 51mm NATO
Skuddtakt 800 – 900sk min
I bruk overalt i Heimevernet frem til 90 tallet da de ble erstattet av nye MG3er. Original tysk 3 fot også i bruk for miter lag. Ombygging til 7,62 var muligens ikke helt vellykket da våpnene etter hvert krevde mye vedlikehold og olje for å fungere tilfredsstillende, slitasje etter hvert har sikkert også spilt inn. Har hatt gleden av å skyte 1000skudd med MG34 i original kaliber og dette fungerte 100% uten funksjoneringsfeil.

Walter P-38
Produsent Carl Walter Waffenfabrik og Mauser Werke
Vekt 800 gram
Lengde 216mm
Pipe 125mm
Mekanisme short recoil locked breech, enkeltskudd
Magasin 8 skudd
Kaliber 9 x 19mm Parabellum

Våpenet har i min tjeneste tid vært i bruk både I Hæren og Heimevernet frem til det på 80-tallet ble erstattet av Glock (også kalt søkke og dupp) Det var ikke veldig utbredt i Heimevernet men i Hæren var det i bruk for MG 1ere, Kanon 1ere (84mm RFK), Mitr 2ere og sanitetspersonell. Det var viktig å bruke 9mm merket for pistol, da 9mm for maskinpistol kunne føre til at våpenet gikk i stykker mer eller mindre voldsomt.

Fyll på med mer informasjon
Attachments
Karabiner_98k.jpg
Karabiner_98k.jpg (31.53 KiB) Viewed 469 times
800px-MP_40_AYF_2.jpg
800px-MP_40_AYF_2.jpg (61.04 KiB) Viewed 469 times
800px-Mg_34.jpg
800px-Mg_34.jpg (82.63 KiB) Viewed 469 times
MG34.jpg
MG34.jpg (37.09 KiB) Viewed 469 times
Walter_HP_Speerwerke_1428.jpg
Walter_HP_Speerwerke_1428.jpg (50.63 KiB) Viewed 469 times
User avatar
Erik H
Site Admin
Posts: 3499
Joined: 31 Jan 2005 23:01
Location: Trondheim
Contact:

Kjempeflott! har alltid lurt på hva som ble brukt etter krigen. Har jo selv sett MG34 i bøtter og spann rundt om i verden.. bra våpen!
Har hatt gleden av å skyte 1000skudd med MG34 i original kaliber og dette fungerte 100% uten funksjoneringsfeil.


Jeg også. Da jeg var i USarmy ble jeg invitert av en Bundeswehr kompis til å skyte med MG34..(mener at det var mg34 og ikke den nyere versjonen.. fordi jeg husker de spøkte om krigen) en spennende opplevelse, men jeg husker de ble litt sur da jeg bare avfyrte korte bursts ....jeg ville ha mest mulig treff på alle mål :P . Helt til slutt tok jeg mgèn og lekte rambo.. da ble det i alle fall sagt stop PDT_Armataz_01_14 Etterpå måtte jeg rense våpenet.. men det var bare kult.

Erik H
Grunnlegger Kystfort.com siden 2005
http://www.krigsbunkeren.no
marius
Posts: 307
Joined: 28 Aug 2007 14:57
Location: Hedmark

Artig tråd. :) Har en betydelig våpeninteresse selv, både for gamle og nye våpentyper. Tyskerne var på mange måter langt fremme når det gjelder våpenutvikling, kaliberutvikling osv. så det gjorde sitt til at tyske (eller nazi-våpen, hvis en skal være politisk korrekt? :blee: ) ble benyttet i lang tid etter krigen, og i mange tilfeller forsøkt kopiert, og ikke minst produsert i fryktelig mange år etter krigen. Dette gjelder naturlig nok spesiellt MG 34 og MG 42, begge gjorde kraftig inntrykk på de allierte.

Men; når det gjelder MG 34; stemmer det at denne hadde Open bolt-mekanisme? altså at den skøt fra åpen bolt med sluttstykket i bakre stilling helt til avtrekkeren ble trykket inn?
Dette gjorde nemmelig MG 42. Noen der ute som kan bekrefte/avkrefte?

Og når det gjelder MP 40; denne har feilaktig fått kallenavnet "schmeisser", noe som vistnok er helt feil. "schmeisser" (eller schmeiser?) var en våpendesigner som ikke hadde noen kobling til designet eller produksjonen av MP 40. Husker ikke i farta hvem våpen han sto bak.

Når det gjelder P 38 var dette et suverent våpen, og ofte bedre likt enn Glock av soldatene, spes i begynnelsen når Glock 17 (eller P 80 som forsvaret kalte den) hadde enkelte barnesykdommer bl.a. med bulende plastikkmagasiner.
P 38 ble produsert fryktelig lenge, og muligens enda, av Walther. Selv har jeg en etterfølger av P 38, som heter P 5 i mitt eie. Solide og nøyaktige kvalitetsvåpen begge to.

Ellers kan det nevnes at når det gjelder kaliber, så er faktisk 7,62 x 63 (30-06 springfield) utviklet på bakgrunn av det tyske kaliberet 7,92 x 57, siden spesiellt amerikanerne var veldig imponert over prestandaen til tyske mausere osv. Dette er lite kjent, sikkert for å beskytte litt US ego:)
Både tysk 7,92 x 57 og US 7,62 x 63 er suverene kalibre, og ligner på hverandre i prestanda/slagkraft.

Men lurer litt på det med etterbruk av mausere og MG'er i 7,92 i Norge; Når ble det utført pipebytte og ombygging til 7,62?
Var selv HV-U på slutten av Mauserens brukstid i Forsvaret, og skaut litt fis og skarpt med de i løpet av den tiden.
Ville tro at ombygging av våpen til 7,62 ble gjort mye tidligere, siden vi både brukte veldig mye M1 garand i 7,62 samt veldig mye Browning MG i 7,62 på kjøretøy og i infanteriet etter krigen. Tysk MG ble vel først montert på Kjøretøy når vi fikk tyske stridsvogner (leopard, bergepanser osv). Jeep, kvarting, GMC osv hadde vel Browning montert under hele sin levetid? Infanteriet og HV var hovedbrukere av MG 34/42 og senere MG 3 når de kom.

Var uansett ei salig blanding av våpen i bruk i forsvaret, helt frem til i dag.
User avatar
ole w
Posts: 610
Joined: 31 Oct 2009 22:05
Location: stjørdal

Jeg også. Da jeg var i USarmy ble jeg invitert av en Bundeswehr kompis til å skyte med MG34..(mener at det var mg34 og ikke den nyere versjonen.. fordi jeg husker de spøkte om krigen) en spennende opplevelse, men jeg husker de ble litt sur da jeg bare avfyrte korte bursts ....jeg ville ha mest mulig treff på alle mål :P . Helt til slutt tok jeg mgèn og lekte rambo.. da ble det i alle fall sagt stop PDT_Armataz_01_14 Etterpå måtte jeg rense våpenet.. men det var bare kult.
usarmy? utveksling gjennom hvu eller er du egentlig amerikaner? :shock:
ow
User avatar
Erik H
Site Admin
Posts: 3499
Joined: 31 Jan 2005 23:01
Location: Trondheim
Contact:

Jeg er vel norsk/amerikansk.. rart ingen har påpekt de mange feilene jeg gjør når jeg skriver :blee:

vel, vi skal holde oss til tråden "ex tyske håndvåpen".. når det gjelder usArmy... http://www.kystfort.com/forum/viewtopic ... it=us+army

Erik H
Grunnlegger Kystfort.com siden 2005
http://www.krigsbunkeren.no
RasmusTerne

Var selv oppsatt med MP 40 under førstegangstjenesten,og fikk et gjensyn med den i SHV, 12 år senere. Likte våpenet godt, ikke noe problem med enkelt/dobbeltskudd med litt trening. Problemet var at noen våpen var blitt litt "slaskete" i magasininnføringen slik at man kunne risikere forkiling desom man holdt i selve magasinet under skyting.
Som det fossil jeg er var jeg på Haakonsvern,(sonarskolen), under seksdagerskrigen i -67. Da fikk alle elevene ved KNM Tordenskjold utlevert Mauser (7,92), og ble sendt ut på Ulven for skytetrening. Kan vel si det var varierende kvalitet på disse geværene PDT_Armataz_01_29
Men de smallt skikkelig,og sparket noe mer enn Garanden.
Sigfred R.
marius
Posts: 307
Joined: 28 Aug 2007 14:57
Location: Hedmark

RasmusTerne wrote:Var selv oppsatt med MP 40 under førstegangstjenesten,og fikk et gjensyn med den i SHV, 12 år senere. Likte våpenet godt, ikke noe problem med enkelt/dobbeltskudd med litt trening. Problemet var at noen våpen var blitt litt "slaskete" i magasininnføringen slik at man kunne risikere forkiling desom man holdt i selve magasinet under skyting.
Som det fossil jeg er var jeg på Haakonsvern,(sonarskolen), under seksdagerskrigen i -67. Da fikk alle elevene ved KNM Tordenskjold utlevert Mauser (7,92), og ble sendt ut på Ulven for skytetrening. Kan vel si det var varierende kvalitet på disse geværene PDT_Armataz_01_29
Men de smallt skikkelig,og sparket noe mer enn Garanden.
Sigfred R.
Jeg og har hørt at de fleste som fikk utlevert MP 40 var fornøyde med dem, kansje pga hendig vekt/størrelse. hehe.
Jeg vet at mange av Mauserne var av litt dårligere kvalitet når tyskland gikk over fra freds- og til Krigsproduksjon, spes senere i krigen da resursene ble mindre. Dette vil nok påvirke hvordan etterkrigstidens mausere oppførte seg når de begynte å bli gamle og velbrukte. Skal en bygge seg ei brukbar jaktrifle i dag, basert på en gammel mauser, så er det greit å være litt selektiv og gjerne sjekke mekanisme og løp nøye for slitasje/dårlig kvalitet/sprekker osv.

At en mauser smeller og sparker mere enn en Garand, er ikke så rart. Garand er et halvautomatisk våpen, og relativt tung i tillegg. Dette betyr mye for rekylen. I tillegg sparker og smeller 7,92 x 57 litt mere pga tyngre kule og brukbar ladning. En merker godt det i ei Bolt-rifle.:) Er mange som synes 30-06 sparker ubehagelig, og da er ikke tysk 7,92 akkurat noe bedre. hehe.

Ellers var det hovedsakelig ikke de i første rekke i infanteriet som fikk mauser. De fikk gjerne Garand i stedet hvis tilgjengelig. men i luftforsvaret, marinen og HV ble mauser brukt helt frem til AG3 kom, siden antallet garand aldri kom opp på et ønskelig nivå.
RasmusTerne

Marius skrev:
Jeg og har hørt at de fleste som fikk utlevert MP 40 var fornøyde med dem, kansje pga hendig vekt/størrelse
Ikke å forglemme uhyre enkel adskillelse og puss :D
Sigfred R.
User avatar
AndersHJ
Posts: 674
Joined: 30 Sep 2009 10:27
Location: Bærum

marius wrote:Men; når det gjelder MG 34; stemmer det at denne hadde Open bolt-mekanisme? altså at den skøt fra åpen bolt med sluttstykket i bakre stilling helt til avtrekkeren ble trykket inn?
Dette gjorde nemmelig MG 42. Noen der ute som kan bekrefte/avkrefte?
Burde husket det, men sjekket med reglementet: Åpen bolt.
I likhet med de fleste MGer da dette forenkler pipebytte, lading og gir bedre kjøling. Imidlertid blir presisjonen litt lavere men det ser ut til å ha minimalt med betydning. MG34 har imidlertid mulighet for å skyte enkeltskudd noe MG42/MG3 mangler.
Einherjer
Posts: 326
Joined: 05 Apr 2006 5:47
Location: Oslo

MG34 ble ombygd to ganger: 7,92 x 57mm -> 7.63x63mm (MG34F1) -> 7,62 x 51mm NATO (MG34F2).

Etterkrigsproduserte P38 ble anskaffet på et eller annet tidspunkt, tror det var kavaleriet som brukte disse.

P08 Luger kan jo også nevnes, men jeg husker ikke i farten hvem som brukte disse.
marius
Posts: 307
Joined: 28 Aug 2007 14:57
Location: Hedmark

AndersHJ wrote:
marius wrote:Men; når det gjelder MG 34; stemmer det at denne hadde Open bolt-mekanisme? altså at den skøt fra åpen bolt med sluttstykket i bakre stilling helt til avtrekkeren ble trykket inn?
Dette gjorde nemmelig MG 42. Noen der ute som kan bekrefte/avkrefte?
Burde husket det, men sjekket med reglementet: Åpen bolt.
I likhet med de fleste MGer da dette forenkler pipebytte, lading og gir bedre kjøling. Imidlertid blir presisjonen litt lavere men det ser ut til å ha minimalt med betydning. MG34 har imidlertid mulighet for å skyte enkeltskudd noe MG42/MG3 mangler.
Ja, presisjonen er litt dårligere, men på en MG spiller det liten rolle. Dessuten har den heftig nok skuddtakt til å "kompensere". :) MG 42 hadde jo ENDA råere skuddtakt, noe som ble begrenset litt på MG3 for å spare slitasje og ammu-forbruk.
Ellers er avtrekkeren på MG 34 annerledes ja. En velger mellom enkeltskudd eller fullauto ved å presse inn øvre eller nedre del av avtrekkeren. Genialt enkelt. Men denne funksjonen ble tatt vekk på MG 42 for å forenkle den enda mere. Hadde gleden av å skyte med MG3 på våpenassistentkurs i forsvaret, og det var utrolig moro. enda morsommere hadde naturlig nok vært å skutt med orginale MG 34 eller 42, men det blir mye av det samme.
marius
Posts: 307
Joined: 28 Aug 2007 14:57
Location: Hedmark

Einherjer wrote:MG34 ble ombygd to ganger: 7,92 x 57mm -> 7.63x63mm (MG34F1) -> 7,62 x 51mm NATO (MG34F2).

Etterkrigsproduserte P38 ble anskaffet på et eller annet tidspunkt, tror det var kavaleriet som brukte disse.

P08 Luger kan jo også nevnes, men jeg husker ikke i farten hvem som brukte disse.
regner med at du mener at MG 34 ble bygget om først til 7.62 x 63 (kaliber likt som garand), og så senere til 7,62 x 51 når vi fikk AG3 eller rundt der?

Etterkrigsproduserte P 38 var i prinsippet like de krigsproduserte modellene. Walther forrandret ikke designet stort når noe funket:)
P 38 har vel også hatt flere navn opp gjennom årene. Husker ikke de forskjellige. Men det var kansje de prioriterte avdelingene i første rekke som brukte de? Infanteriet og offiserer? Vet at P08 luger lå på lager i forsvaret i fryktelig mange år etter krigen, men vet ikke hvem som skulle ta disse gamle sliterne i bruk ved krig. Ikke godt å si hva som skjedde med disse våpnene nå som forsvaret ikke lengre har stort med lagerplass igjen. Ble sikkert sendt i smelteovnen. Har ikke hørt noe om at verken P 08 eller P 38 har blitt solgt til befal eller sivile. Mausere derimot fikk uten problem nye eiere for en liten sum norske kroner. I dag finnes det nok ikke noen igjen i forsvarets eie, siden også HV-U bruker AG3, begrenset til enkeltskudd (like greit).
User avatar
Erik H
Site Admin
Posts: 3499
Joined: 31 Jan 2005 23:01
Location: Trondheim
Contact:

MG34 har imidlertid mulighet for å skyte enkeltskudd

absolutt! husker at jeg klarte å skyte enkeltskudd... sparte mye amo og klarte å holde alltid å holde meg på målet.

Erik H
Grunnlegger Kystfort.com siden 2005
http://www.krigsbunkeren.no
ervold
Posts: 320
Joined: 08 Mar 2009 23:14
Location: Hønefoss

AndersHJ wrote:
Fyll på med mer informasjon
Må korrigere deg litt Anders. Plastammmunisjon blir produsert av Bakelittfabrikken ikke av Raufoss.
Mp40 virket med all tidligere 9mm amm, men det var noen son skulle gjøre "gode" innkjøp og kjøpte inn billig 9mm fra svenskene. Denne var betydelig svakere (nin nummeret slutter på 2676 fra FFV) følgen var at Mp40 gikk på full auto til magasinet var tomt. Patronen drev ikke sluttstykket så langt tilbake at det hektet seg opp i avtrekkerhaken. Løsningen ble å klippe av et par vindinger på rekylfjæra, da virket det med den ammunisjonen, men den vanlige sterke (nin 1211 fra FFV) ble da et faremoment. Pistol P08, P38 og High Power hadde restriksjoner og skulle kun brukes med 2676.
Pistol P38 ble faset ut da det var endel uhell med ettekrigsproduserte våpen med aluminium i glidekassa.
ervold
User avatar
Yngvar
Posts: 2764
Joined: 26 Nov 2006 11:58
Location: Sandefjord
Contact:

På rekruttskolen på Madla var jeg en kort tid oppsatt med Tommygun maskinpistol, og etter hvert Mauser karabinen. På senere tidspunkt hadde jeg også colt 45 pistol, (som syns på bildet til venstre) så Schmeiser som var lett å bære på utmarsjer og lett å håndtere. Etter dette ble det bare mer moderne våpen.
Mvh
Yngvar
Post Reply

Return to “Mindre våpen og utstyr”