Sprengkamre i nyere infrastruktur

Emner som ikke hører hjemme under andre diskusjonsgrupper

Moderators: Stutzpunkt, KOS

marius
Posts: 307
Joined: 28 Aug 2007 14:57
Location: Hedmark

Hei alle. bare lurte på om noen har forsket noe eller kommet over noe info i forbindelse med alle forberedelsene for sprengning/demolering av bruer, tuneller osv. etter krigen?

Litt nyskjerrig på dette siden det meste av det øvrige forsvaret er fjernet/nedlagt, og da lurte jeg på om alle de forberedelsene til demolering av diverse bruer og tuneller også er skrinlagt. Regner i allefall med at eventuellt sprengstoff som var utplassert under den kalde krigen er samlet inn, men er også sprengkamre murt igjen/fyllt igjen?

Har tenkt på det i senere tid, bl.a. i eldre tuneller osv, som gjerne hadde et "svakt punkt" i tunell-løpet forberedt for å kunne sprenges lettvint ved behov. Senest lurte jeg på dette når jeg kjørte gjennom den gamle Høgenhei-tunellen i Bamble i Telemark, men det er for mørkt å se noe når en kjører gjennom den. Ikke akurat et sted du stopper bilen og går ut med Maglite. :-)

Er jo fullt mulig at alle disse planene fortsatt er strengt hemmelige for å hindre at de berømte terroristene som skal ta oss hele tiden, skal benytte seg av infoen. Landets myndigheter har kansje lagt disse og alle andre planer for totalforsvaret i en eller annen møllpose i ett eller annet kontor:-)
User avatar
Erik H
Site Admin
Posts: 3499
Joined: 31 Jan 2005 23:01
Location: Trondheim
Contact:

Rundt om på Fosen kan man se flere rekker av sprengkamre. Vet om 3 veier som har 5-6 sprengkamre bygd inn i fjellet ved siden av fjellet. En effektiv måte å stoppe en fremrykning på. Kan bare tippe at det må være mange av slike sprengkamre rundt om i landet. Det er i allefall en slik en på Øysand.. men har ikke tenkt så mye på om det er flere i Trøndelag.

Utplasseringer av sprengkamre sier ganske mye om forsvarsområdet de ligger i og burde absolutt bli registrert av oss. Det er nesten som jeg vurderer en egen sub-tråd for dette. (men nå har jeg ennå ikke eksperimert med sub-tråder).

Erik H
Grunnlegger Kystfort.com siden 2005
http://www.krigsbunkeren.no
User avatar
telvrum
Posts: 358
Joined: 20 Aug 2007 21:23
Location: Arendal
Contact:

Rundt om på Fosen kan man se flere rekker av sprengkamre. Vet om 3 veier som har 5-6 sprengkamre bygd inn i fjellet ved siden av fjellet. En effektiv måte å stoppe en fremrykning på. Kan bare tippe at det må være mange av slike sprengkamre rundt om i landet. Det er i allefall en slik en på Øysand.. men har ikke tenkt så mye på om det er flere i Trøndelag.
Sprengkamrene du finner på vei mellom Fosenferga og Å (Åfjord) var støpt igjen da jeg reiste forbi der sist mener jeg å huske.
Torstein E

If you tried your best and you failed miserably. The lesson is never try
User avatar
Erik H
Site Admin
Posts: 3499
Joined: 31 Jan 2005 23:01
Location: Trondheim
Contact:

Ja, den ligger rett etter brua på kringsvatnet. De er selvsagt støpt igjen som de andre på Fosen. Den på Øysand er ganske stor og der står vel døra igjen?

Erik H
Grunnlegger Kystfort.com siden 2005
http://www.krigsbunkeren.no
marius
Posts: 307
Joined: 28 Aug 2007 14:57
Location: Hedmark

Erik H wrote:Rundt om på Fosen kan man se flere rekker av sprengkamre. Vet om 3 veier som har 5-6 sprengkamre bygd inn i fjellet ved siden av fjellet. En effektiv måte å stoppe en fremrykning på. Kan bare tippe at det må være mange av slike sprengkamre rundt om i landet. Det er i allefall en slik en på Øysand.. men har ikke tenkt så mye på om det er flere i Trøndelag.

Utplasseringer av sprengkamre sier ganske mye om forsvarsområdet de ligger i og burde absolutt bli registrert av oss. Det er nesten som jeg vurderer en egen sub-tråd for dette. (men nå har jeg ennå ikke eksperimert med sub-tråder).

Erik H

Ja, som du skriver, så sier plasseringen av sprengkamre mye om forsvarsstrategien for en plass/veistrekning osv.

Ikke godt å si om dette temaet i det hele tatt ER et tema lengre i planleggingen og byggingen av nye veistrekninger, bruer, tuneller osv. De eneste som vet dette er vel staten selv/forsvaret og den lokale entrepenøren som gjør jobben.

Husker at jeg ble fortalt tidligere at det ikke er fælt mange år siden (med forbehold om altzheimer light) sprengstoffet ble fjernet fra Fredrikstadbrua over Glomma i Fredrikstad. Men om det var vanlig å ha ladninger liggende slik i fredstid andre steder og vites ikke. Kan ikke si at jeg stoler 110% på dette med Fredrikstadbrua, da det høres litt skummelt å ha sprengstoff lagret der før det er nødvendig.

Enkelte steder der en kan komme seg innpå brokar og fundamenter til større bruer, kan en gjerne se solide ståldører støpt inn i selve brokaret/betongen. Har lurt på om dette er sprengkamre, trappesjakt opp til selve brudekket, eller bare tilgang for vedlikehold av elektrisk anlegg f.eks.
User avatar
Arquebus
Posts: 1033
Joined: 23 Jun 2007 21:41

Det lå nok ikke sprengstoff i selve brua eller tunnelene, men det var ikke uvanlig å forhåndslagre sprengstoff i forbindelse med den enheten (ofte HV) som hadde ansvaret for å sprenge objektet.
User avatar
ole w
Posts: 610
Joined: 31 Oct 2009 22:05
Location: stjørdal

vet i allefall at i kampen om garberg bro ble det nevnt at det fantes sprengkammre i selve brua.
ow
User avatar
Erik H
Site Admin
Posts: 3499
Joined: 31 Jan 2005 23:01
Location: Trondheim
Contact:

etter krigen?
jeg leste tydligvis ikke hele tråden...
godt spørsmål om de tyske sprengkamre ble brukt etter krigen.. eller om nye ble laget.

Erik H
Grunnlegger Kystfort.com siden 2005
http://www.krigsbunkeren.no
ervold
Posts: 320
Joined: 08 Mar 2009 23:14
Location: Hønefoss

Arquebus wrote:Det lå nok ikke sprengstoff i selve brua eller tunnelene, men det var ikke uvanlig å forhåndslagre sprengstoff i forbindelse med den enheten (ofte HV) som hadde ansvaret for å sprenge objektet.
HV kunne nok ha oppdrag å sikre området, men avgjørelsen om sprengning lå ihvertfall på DK nivå, og skulle utføres av ingeniørtropper. Sprengstoff var lagret på arsenal eller godkjendte ammunisjonslager ferdig beregnet til komødoppdraget med utførlig instruks om gjennomføring hvilken høyere offiser som hadde myndighet til å beordre iverksetting. Dette er lite aktuelt i dag. Ikke har vi en invasjonstruende fiende, og det er muligheter til å omgå slike sperringer. I nord var det nok større behov hvor det ikke var så mange veimulifheter. Tyskerne laget nok sperrestillinger ved ferdigboring i fjellskjæringer og liknende, men de bygde nok ikke så mange store broer med sprengkammer. Det var det nok det Norske forsvaret som gjorde etter krigen.

ervold
User avatar
KOS
Moderator
Posts: 3000
Joined: 16 May 2007 15:31

ervold wrote:
Arquebus wrote:I nord var det nok større behov hvor det ikke var så mange veimulifheter. Tyskerne laget nok sperrestillinger ved ferdigboring i fjellskjæringer og liknende, men de bygde nok ikke så mange store broer med sprengkammer. Det var det nok det Norske forsvaret som gjorde etter krigen.
I min tjeneste i Skibotn-kompaniet '78 var dette vår første og viktigste oppgave, og som ble øvet både i lyse og mørke med full mørkelegging og TNT-blokker med fresende lunter rundt kasserna ved natt-alarm. Alle geværtroppene gjennomgikk et lengre sprengningskurs på Maukstadmoen før vi flyttet opp i dalen - til broene for 3 måneders grensetjeneste :cool:

mvh
KOS
 Hold Haugalandet ryddig - post i rett tråd
 X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X
Retningslinjer for takt og tone på forumet :bra:
ervold
Posts: 320
Joined: 08 Mar 2009 23:14
Location: Hønefoss

KOS wrote:
ervold wrote:
Arquebus wrote:I nord var det nok større behov hvor det ikke var så mange veimulifheter. Tyskerne laget nok sperrestillinger ved ferdigboring i fjellskjæringer og liknende, men de bygde nok ikke så mange store broer med sprengkammer. Det var det nok det Norske forsvaret som gjorde etter krigen.
I min tjeneste i Skibotn-kompaniet '78 var dette vår første og viktigste oppgave, og som ble øvet både i lyse og mørke med full mørkelegging og TNT-blokker med fresende lunter rundt kasserna ved natt-alarm. Alle geværtroppene gjennomgikk et lengre sprengningskurs på Maukstadmoen før vi flyttet opp i dalen - til broene for 3 måneders grensetjeneste :cool:

mvh
KOS
Det var nok enklere i nord, en bro, en vei, en fiende, ellers ødemark. I de sentrale områdene på østlandet krevdes en større oversikt. Stengte vi ute egne styrker vi ikke kjente til, eller sprengte vi en vei de høyere staber planla å nytte til en taktisk forflyttning? Greit at dere øvet på det fysiske tungarbeidet, (det er jo det vi har soldater til) men bestemmelsen om å iverksette i en skarp situasjon lå nok høyt over troppsnivå. Øvelse og planarbeidet for en reel situasjon er to ting. Forøvrig ble dere regnet som et beklagelig tap hvis dere stod for lenge øst for Lyngenlinjen. Enten tatt av fienden, eller et taktisk atomvåpen for å stoppe ham. Soldater er forbruk i krig, eller ihvertfall var forbruk.

ervold
User avatar
KOS
Moderator
Posts: 3000
Joined: 16 May 2007 15:31

ervold wrote:bestemmelsen om å iverksette i en skarp situasjon lå nok høyt over troppsnivå.
Selvfølgelig, jeg har da heller ikke påstått annet.

KOS
 Hold Haugalandet ryddig - post i rett tråd
 X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X
Retningslinjer for takt og tone på forumet :bra:
ervold
Posts: 320
Joined: 08 Mar 2009 23:14
Location: Hønefoss

KOS wrote:
ervold wrote:bestemmelsen om å iverksette i en skarp situasjon lå nok høyt over troppsnivå.
Selvfølgelig, jeg har da heller ikke påstått annet.

KOS
Da er vi helt enige. Det tar litt av når noe berører faget ditt vet du.

ervold
Einherjer
Posts: 326
Joined: 05 Apr 2006 5:47
Location: Oslo

Hvordan gjenkjenner man et sprengkammer?
Jeg har sett noe jeg mistenker er det, i en fotgjengerundergang som går under E6 i Oppland så er det en ståldør i retning innunder veien. Ser ikke ut som døren har vært åpnet de siste 10 årene og det er også litt merkelig om det er noe kommunal infrastruktur der. Er det plausibelt at det er et sprengkammer?
klipp3r
Posts: 120
Joined: 08 Mar 2009 23:45
Location: Sola

rullebanen på sola-flyplass har en del sprengkammer som stammer fra ww2, der er ikke sprengstoffet blitt fjernet før nå i senere tid
Post Reply

Return to “KAFFEKROKEN - diverse”