Under jorda i Stavanger sentrum

Jæren med sine flate strender og korte avstand til England var i aller høyeste grad et potensielt landingssted for en alliert invasjonsstyrke. For å sikre Stavanger havn, og ikke minst de viktige flyplassanleggene Sola/Forus, anla tyskerne ”Festung Stavanger”, et omfattende system av støttepunkt med tanke på å stoppe enhver trussel rettet mot området.

Moderators: Stutzpunkt, KOS

User avatar
Erik E
Site Admin
Posts: 3515
Joined: 06 Feb 2006 20:30
Location: Rennesøy
Contact:

Under ombygging av det gamle sjømannshjemmet ved Waldemars Park i Stavanger, kanskje bedre kjent som Rudlå, ble det avdekket et tunnelanlegg som har ligget skjult i en årrekke. Anlegget vil nok bli stengt igjen ganske snart, så her må man smi mens jernet er varmt for å dokumentere :-)

På slutten av krigen var dette kommandoplassen for "Kommandant der Stadtverteidigung", den lokale Luftschütz offiser i Stavanger, mens på Kampen skole kun et steinkast unna var i 1945 dedikert "Festungskommandanturstab Stavanger, Abteilung Platzmajor"

I boka "Sivilt vern i krigstid" kan man lese følgende:
"I 1941 ble det sivile luftvern formelt underlagt Luftgaukommando Norwegen. I de respektive luftvernkretser ble det oppnevnt tyske luftvernoffiserer (Luftschützoffizier) I Stavanger Luftvernkrets ble Oberleutnant Kleischmann oppnevnt sommeren 1941. i 1943 ble han avløst av Oberleutnant Rathmann, som i 1944 ble etterfulgt av Oberleutnant Gustorf.
Gustorf`s ide var at sentralkommandoplassen for det sivile luftvernet skulle flytte sammen med den tyske Luftschütz kommandostab i en bunker som var under anlegg på Rudlå. Bunkeren var såvidt ferdig da freden kom."


Første gang jeg var ute og lette etter dette anlegget var i 2004 ifm. arbeidet med en viss bok... Kom dengang frem til en konklusjon om at et underjordisk parkeringshus sannsynligvis hadde spist opp alle spor, og glemte egentlig hele tunnelen.

Hopper man så frem til november 2010, så var vi tre ivrige sjeler som etter tips rigget opp utstyr og dro ut for å måle opp anlegget. Dessverre viste mistanken min seg fra 2004 raskt å være riktig, nemlig at selve "sentralen" nede i fjellet nok har blitt parkeringshus en gang på -70 tallet.... Likevel fikk vi målt opp totalt 148 meter med tilkomsttunel som har hatt inn/utgang mot både sjømannshjemmet og Kampen skole. Anleggets bredde varierer fra 2,5 til 3,8 meter og har nødutgang, noe man raskt tan mistenke for å ha fungert som både tilkomst til "sentralen", men også tilfluktsrom for begge bygningene i tilfelle angrep mot Stavanger. Flere steder finner man "1944" preget i betongen og et sted datoen 17/11-44, noe som langt på vei bekrefter boka nevnt ovenfor, hvor det skrives at anlegget knapt var ferdig da krigen sluttet.

Kanskje ikke spektakulært, men sjelden kost midt i sentrum av Stavanger! :-)
Her er oversiktskart fra NIB (N6541498 - Ø311398) med tunnel inntegnet i rødt. Retninger vha kompass, lengder vha avstandsmåler.
Og ikke minst et knippe bilder, da det nok tar 50 år til neste gang det åpnes igjen....
Attachments
Rudlå_StadtVer.jpg
Rudlå_StadtVer.jpg (97.62 KiB) Viewed 925 times
Rudlå_01.jpg
Rudlå_01.jpg (93.66 KiB) Viewed 925 times
Sjakt for nødutgang
Sjakt for nødutgang
Rudlå_02.jpg (125.6 KiB) Viewed 925 times
Utgang mot Kampen skole
Utgang mot Kampen skole
Rudlå_03.jpg (78.91 KiB) Viewed 925 times
Rudlå_04.jpg
Rudlå_04.jpg (129.52 KiB) Viewed 925 times
Rudlå_05.jpg
Rudlå_05.jpg (130.48 KiB) Viewed 925 times
Rudlå_06.jpg
Rudlå_06.jpg (118.81 KiB) Viewed 925 times
Her treffer man bokstavelig talt veggen i form av parkeringshuset...
Her treffer man bokstavelig talt veggen i form av parkeringshuset...
Rudlå_07.jpg (91.26 KiB) Viewed 925 times
User avatar
KOS
Moderator
Posts: 3000
Joined: 16 May 2007 15:31

Erik E wrote:Og ikke minst et knippe bilder, da det nok tar 50 år til neste gang det åpnes igjen....
Spennende saker Erik, tenker "tre ivrige sjeler" var fornøyd med den fangsten også :bra:

mvh
KOS
 Hold Haugalandet ryddig - post i rett tråd
 X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X
Retningslinjer for takt og tone på forumet :bra:
User avatar
dolmen
Posts: 1383
Joined: 25 Jan 2008 8:03

Flotte og spennende bilder Erik E.
Dolmen.
User avatar
Jon-Vegard
Posts: 1321
Joined: 17 Apr 2008 11:46

Meget bra Erik! :bra: . Men samtidig trist! :shock:
Mvh.
Jon-Vegard
Vevang
Posts: 818
Joined: 06 Aug 2007 20:13

(Hopper man så frem til november 2011) Hei Erik kan eg og få være med framtidsreiser :P
T.Knutsen
Posts: 153
Joined: 03 Sep 2008 22:12
Location: Randaberg

Var så heldig å være med på denne "fremtidsreisen" PDT_Armataz_01_14 Må si at overaskelsen var stor,over at gjennværende av tunellanlegget var så stort. Eneste skuffelsen var at murstein og plate-hvelving var ødelagt.Hadde vært spennende å sett dette i hel stand. Så neste gang blir det reise tilbake i tid. Noen som blir med :smoke:
User avatar
bactuz
Posts: 1395
Joined: 30 May 2008 21:23
Location: Haugesund, Rogaland

Meget bra Erik ! :bra:

Godt at du har gode kontakter som tipser og lar deg få dokumentere slike ting som folk flest aldri får se.
Kjempebra jobba.

Takk for flotte bilder.


Kai
User avatar
Erik E
Site Admin
Posts: 3515
Joined: 06 Feb 2006 20:30
Location: Rennesøy
Contact:

kan eg og få være med framtidsreiser
He he... Bruker 1 time på å lete opp detaljer i kart og bøker, også bommer man på datoen :?

Erik
Einherjer
Posts: 326
Joined: 05 Apr 2006 5:47
Location: Oslo

Flott repotasje :)
Vevang
Posts: 818
Joined: 06 Aug 2007 20:13

Flott innlegg :) Litt tøys må til :-)
User avatar
Erik E
Site Admin
Posts: 3515
Joined: 06 Feb 2006 20:30
Location: Rennesøy
Contact:

Kanskje også verdt å nevne at den hvite sirkelen øst for sjømannshjemmet er et gjenfylt brannvannsbasseng. I følge et notat jeg fant på Riksarkivet ble bassenget ferdigstøpt 15. september 1944. den andre sirkelen på vestsiden hvor nødutgangen til tunnelen kommer ut er derimot opplødd stein. Kjenner ikke til om denne sirkelen har noe med krigen å gjøre.

Erik
User avatar
Henning Dalsvåg
Posts: 1801
Joined: 29 Mar 2009 14:04
Location: 4272 Sandve,Karmøy

Vevang wrote:(Hopper man så frem til november 2011) Hei Erik kan eg og få være med framtidsreiser :P
Erik E skrev
Hopper man så frem til november 2010, så var vi tre ivrige sjeler som etter tips rigget opp utstyr og dro ut for å måle opp anlegget.
Er der flere som ikke har lest teksten skikkelig?
Mvh Henning Dalsvåg
User avatar
Erik E
Site Admin
Posts: 3515
Joined: 06 Feb 2006 20:30
Location: Rennesøy
Contact:

Har endret innlegget mitt og rettet til riktig år ;-)

Erik
Poseidon
Posts: 1
Joined: 12 Sep 2011 17:17

Veldig interessant å lese om dette, spesielt siden jeg selv bor i det nærmeste nabolaget og huset mitt faktisk viser på det første bildet som vises!
I forbindelse med bygging av Lærdals garasjeanlegg var det som nevnt adkomst til dette anlegget i en kort periode og jeg tok med meg mine sønner, som forstatt var smågutter og vi gikk helt til endes i tunnellen - og så stort sett det samme som er gjengitt på bildene ovenfor.

Opplysningene i teksten ovenfor er selvfølgelig troverdige, men de spriker veldig i forhold til det som en eldre dame i nabolaget, som selv var i 20-årsalderen under krigen, fortalte. Hun påstod nemlig at det hadde vært "sykehus" i tunnellene....

Men hun fortalte også noe annet som muligens kan stemme bedre, nemlig at da krigen var slutt fikk noen privatpersoner anledning til å rive ut det som kunne være brukbart og de hadde blant annet revet ned og tatt med seg all teglsten som hadde vært brukt som "innervegger". Den teglstenen var ifølge hennes forklaring brukt til å bygge et hus på Ullandhaug.

Den sirkelen som ligger på toppen av Rudlå ble forresten flyttet og gjort om i forbindelse med bygging av Lærdalgarasjen. Tidligere lå der en stor betonghelle, med en rørstump eller to stikkende ut og jeg mener også at der var en sprekk ved kanten av hellen der man kunne slippe inn småstein. Jeg ser for meg at hellen lå som "lokk" på en luftesjakt eller noe i den duren. Den gangen, dvs på 1980-tallet, var det også noen rørrester som stakk opp av bakken i den vestlige helningen, men det er sikkert forlengst borte.
User avatar
Erik E
Site Admin
Posts: 3515
Joined: 06 Feb 2006 20:30
Location: Rennesøy
Contact:

men de spriker veldig i forhold til det som en eldre dame i nabolaget, som selv var i 20-årsalderen under krigen, fortalte. Hun påstod nemlig at det hadde vært "sykehus" i tunnellene....
Disse tunnelene er såpass lange og brede at jeg er rimelig sikker på at dette ikke utelukkende er en "kommandosentral", men kanskje primært tilfluktsrom for de forskjellige forlegningene i området (Sjømannshjemmet, Kampen skole og Misjonsskolen ar alle brukt av tyskerne) Ifm. en slik Luftschütz bunker ville det helt klart vært førstehjelpsstasjoner om ikke direkte sykehus, og da ville det kanskje vært skiltet f.eks. med "sanitet" fra utsiden?
Mye om, hvis og men her, problemet er at jeg ikke har funnet noe om dette i tyske kilder så det blir bare å spinne videre på det lille som finnes i litteraturen når jeg uttaler meg... Dukket opp et liknende anlegg i Hillevåg også, men der går mistakene mer om et sivilt anlegg...

Mvh
Erik E
Post Reply

Return to “Festung Stavanger”