Page 1 of 4

Nedskyting: Vickers Wellington Mk.III BK 309-N RAF 150 Sqdn.

Posted: 24 Jan 2011 20:00
by KOS
EDIT KOS 14.02.2011 Denne tråden er skilt ut fra Aksdal, Tysvær
Arquebus wrote:Har ikke noe om dette stedet. Jeg tror denne posisjonen ligger for langt inne til at det har medvirket til nedskyting av Wellington bomberen som nødlandet i Langavatnet - selv om det stod en 2 cm FLAK der.
Fant dette om den hendelsen på nettet:
http://ktsorens.tihlde.org/flyvrak/langavatnet.html
Startet fra Snaith Airbase Yorkshire, den 23.oktober 1942 på en mineleggingstur til Karmsundet. Kom under kraftig flak ild fra Hagland Fort og flyet begynte og brenne. Med en motor ute av drift, klarte de og lande det brennende flyet i Langavatnet, kloss opp til land.
Vet museets luftwaffe expert noe om flyets bane ?

KOS

Re: Aksdal, Tysvær

Posted: 24 Jan 2011 20:12
by Eagle Wind
En kjenning av meg fortalte meg om dette flyet, han sa det som sto her at oppdraget for flyet var å minelegge karmsundet. Men at det ble skutt på.
Etter at de landet i vanne skal tyskerene ha kommet å lagt sprengstoff midt inni flyet for å synke det ned og ødelegge det.Selv om da flyet var tomt, for det hadde klart å kvitte seg med lasten.
Dette har han blitt fortalt av folk som var der og bodde i området der flyet landet under krigen.
Så det er nok ikke flak-en her i aksdal som har hatt noe med det å gjøre.

Re: Aksdal, Tysvær

Posted: 24 Jan 2011 20:36
by Arquebus
Vi skal sette luftkrigsekspertene på dtte, de kjenner til ruten som flyet hadde frem til nødlandingen. Det stemmer at dette var ett av flere fly som skulle minelegge i Karmsundet.

Vickers Wellington

Posted: 01 Feb 2011 10:41
by Arquebus
Jeg fikk ett par sider fra en bok vedrørende beskytning av Vickers Wellington flyet som nødlandet i Langavatnet i Tysvær.

Re: Vickers Wellington

Posted: 02 Feb 2011 0:31
by KOS
Arquebus wrote:Jeg fikk ett par sider fra en bok vedrørende beskytning av Vickers Wellington flyet som nødlandet i Langavatnet i Tysvær.
Interessant, hva het boken ?

Ser ut som de har kommet 'inn ca. utfor Røvær' 8miles(13km) vest av Haugesund med hensikt å gå rett øst 90° derfra i 2min., for så å vende sørover Karmsundet 170° med høydereduksjon fra 180m.o.h til 90m.o.h et min. etter svingen sørover. Midt i svingen sørover gikk de på 'smellen' - lys og Flak.
Kursen etter treff kan ha vært rundt 115° inn til Langavatnet - og derved på det nærmeste en drøy kilometer fra Aksdal Flak.
Min konklusjon; Ja, de har nok fått brent av noen runder i Aksdal - men noe 'hakk i skjeftet' var det ikke tale om. Denne Wellington'en var på vei ned med det den hadde fått - fra Hagland(?) og diverse andre 'kilder' innover.

Høres det rett ut ?

KOS

Re: Aksdal, Tysvær

Posted: 02 Feb 2011 1:23
by bactuz
KOS wrote:Høres det rett ut ?
Høres absolutt ikke usannsynlig ut :bra:
Takk for kjempefin oppsummering på norsk... Nice...

Kai

Re: Aksdal, Tysvær

Posted: 02 Feb 2011 7:48
by Eagle Wind
Flott KOS skjønte mer av det nå :)

Re: Vickers Wellington

Posted: 02 Feb 2011 21:29
by Arquebus
KOS wrote: Interessant, hva het boken ?

Ser ut som de har kommet 'inn ca. utfor Røvær' 8miles(13km) vest av Haugesund med hensikt å gå rett øst 90° derfra i 2min., for så å vende sørover Karmsundet 170° med høydereduksjon fra 180m.o.h til 90m.o.h et min. etter svingen sørover. Midt i svingen sørover gikk de på 'smellen' - lys og Flak.
Kursen etter treff kan ha vært rundt 115° inn til Langavatnet - og derved på det nærmeste en drøy kilometer fra Aksdal Flak.
Min konklusjon; Ja, de har nok fått brent av noen runder i Aksdal - men noe 'hakk i skjeftet' var det ikke tale om. Denne Wellington'en var på vei ned med det den hadde fått - fra Hagland(?) og diverse andre 'kilder' innover.

Høres det rett ut ?

KOS
Jeg skal sjekke hva boken heter.

I boken beskriver de at de ble beskutt under innflyving til Karmsundet, så det er ikke sikkert at de ble truffet av andre luftvernstillinger. Ut fra det de skriver er det ikke helt enkelt å bestemme nøyaktig flyrute annet enn de kom på østlig kurs i en sving på veg inn fra nordsiden av Karmsundet da de ble truffet. Luftvernet fra Hagland er vel kanskje eneste aktuell kandidat, i alle fall av kystfortene. Etter at de hadde gjort noen krumspring som normalt passet med større bakkeklaring, var de på veg mot en lite kontrollert landing i Langavatnet. Det er derfor ikke helt enkelt å bestemme ruten mot vannet.

Basert på at de ikke rapporterer om annen luftvernild, og det faktum at flyet var på relativt stor avstand i lav høyde (100 - 200 fot), er det ikke sannsynlig at det ble truffet av noe luftvern ved Aksdal. Vi har vel heller ikke bekreftet at det var plassert luftvern ved Aksdal?

Jeg vet at noen av mannskapet har vært i Haugesund flere ganger og kanskje finnes det noen flere detaljer om dette ett eller annet sted.

Re: Aksdal, Tysvær

Posted: 03 Feb 2011 11:50
by Arquebus
Tror boken er skrevet av navigatøren - Gwyn Martin, og den heter Down and Under.

Re: Aksdal, Tysvær

Posted: 03 Feb 2011 12:59
by KOS
okei, takk for info :)

Re: Aksdal, Tysvær

Posted: 03 Feb 2011 13:36
by KOS
Arquebus wrote:Tror boken er skrevet av navigatøren - Gwyn Martin, og den heter Down and Under.
En liten retningskorreksjon :)

UP and UNDER

Re: Aksdal, Tysvær

Posted: 03 Feb 2011 19:36
by Paul S.
Det var en flakstilling ved Salhus som skjøt ned det aktuelle flyet. De var forøvrig tilknyttet Luftwaffe. Karmsundet var sperret i en periode etterpå, mens man undersøkte området for å finn evnt miner. Vedlagt info fra Ktb.SEEKO Bergen, samt ett eksepel på en ordre fra Adm.Westküste til Sperrbercher 139 i ett tilsvarende tilfelle fra Karmsundet. Vedlagt også deler av en rapport samt kart til samme fra Sperrbrecher 139.
mvh
Paul S.

Re: Aksdal, Tysvær

Posted: 03 Feb 2011 19:57
by Arquebus
Paul S. wrote:Det var en flakstilling ved Salhus som skjøt ned det aktuelle flyet. De var forøvrig tilknyttet Luftwaffe. Karmsundet var sperret i en periode etterpå, mens man undersøkte området for å finn evnt miner. Vedlagt info fra Ktb.SEEKO Bergen, samt ett eksepel på en ordre fra Adm.Westküste til Sperrbercher 139 i ett tilsvarende tilfelle fra Karmsundet. Vedlagt også deler av en rapport samt kart til samme fra Sperrbrecher 139.
mvh
Paul S.
Kjempefin info. Paul.

Vår ekspert på flyhistorie hadde samme påstand - at det var et batteri fra Luftwaffe som skjøt først mot flyet, men vi ville vente og sjekke dette før vi brøt med påstanden om at det var Hagland som skjøt ned flyet. Så da er det dokumentert!

Re: Aksdal, Tysvær

Posted: 03 Feb 2011 20:56
by bactuz
Fantastisk Paul! :bra:
Hvor finner du alt dette? :D

Kai

Re: Aksdal, Tysvær

Posted: 04 Feb 2011 16:58
by Paul S.
Hvor finner du alt dette ?
Med litt for mye papir, og alt for mye tid så er jeg heldig noen ganger å finne noe relevant :-)
mvh
Paul S.