600mm jernbane på Fjell festning

Emner som ikke hører hjemme under andre diskusjonsgrupper

Moderators: Stutzpunkt, KOS

Post Reply
arnewa
Posts: 15
Joined: 03 May 2012 11:57
Location: Bergen

Hei folkens
Jeg er en ingeniør fra Bergensregionen. Jeg er også modellbygger (profesjonelt i et år på slutten av 90-tallet).
I løpet av dette året var jeg med på å bygge landskapsmodellen med lysmarkeringer som er utstilt i anlegget, i tillegg til at jeg er skyldig i hovedmodellen (hvor arbeidstegningene ble en plansje) av tunnelanlegget.
Nok selvskryt!
Da vi raidet området for info om og bilder av de forskjellige bunkerne, direkte tilknyttet tunnelkomplekset snakket vi litt om anleggsbanen som forsynte en del av anlegget med ammunisjon.
De jeg da snakket med hadde lyst til å skaffe tilveie et 600mm sporvidde, tysk bensoldrevet anleggslok av førkrigsmodell, noe som pr. idag knapt finnes utenfor museer og samlinger.

Da det etter all sannsynlighet blir vanskelig å få gjenoppbygget banen og få den satt i drift igjen har jeg planer om å bygge en modell av (deler av) banen i skala 1:35 for å donere den til museet. :smoke:

Nå kommer spørsmålet mitt. Har noen av medlemmene av dette forum :gutta: informasjon om denne vesle banen, som kan deles? Alt er av interesse, være seg bilder, kart, tegninger av materiell, osv.
Håper på hjelp.
Arne W
Atle M
Posts: 269
Joined: 12 Mar 2007 18:45
Location: Ågotnes

Heisann Arne,det ligger skinnedeler ute i terrenget,deriblant en spordeler.
Ute i ene vannet ligger det vogner også PDT_Armataz_01_18
mvh Atle M
arnewa
Posts: 15
Joined: 03 May 2012 11:57
Location: Bergen

Takk for det, Atle
Har planer om å kontakte Elsa Nordvik, for å prøve å tilpasse en tur ut på festningen en dag hun og sønnen er på Fjellet, men pga. jobb og annet, så blir det sannsynligvis ikke første måneden.

Har du noen bilder, kart eller skisser av anlegget som du kan dele?

Arne W. :smoke: Bildet er ikke av meg, jeg sluttet å røyke for 3/4 år siden!
Atle M
Posts: 269