Har nå omsider lastet opp torpedo modellene. Etter ett langt samarbeid med Natter har vi nå noe å vise frem. Arbeidet har pågått siden tråden ble startet og masse detaljer har blitt diskutert frem og tilbake med oppmåling og scanning av tegninger fra Natter og forslag fra meg frem og tilbake. Versjonsnummeret på filen er nå 75 så det er muligens på tide og si at det er bra nok. Desverre ble filen tilslutt så stor at noen detaljer måtte bort for å tilfredstille Googles maks størrelse på 10mb. Det ble uansett 2 deler. Del en komplett T1 med innvendige detaljer, valgfri gjennomskjæring og forklarende tekst på alle detaljer. Del 2 er torpedoene T1, T3 og T1 mod 1 uten innvendige detaljer, øvingshoder, ulike stridshoder med mer. Noen smakebiter i vedlagte bilder. Kan lastes ned ved å følge linken i signaturfeltet.
Vil også benytte anledningen til å takke Natter for samarbeidet så langt.
Torpedo G7a(TI)
Moderators: Stutzpunkt, KOS
- Attachments
-
- Torpedo German G7-1.jpg (87.8 KiB) Viewed 315 times
-
- Torpedo German G7-2.jpg (153.99 KiB) Viewed 315 times
-
- Torpedo German G7-3.jpg (130.59 KiB) Viewed 315 times
-
- Torpedo German G7-4.jpg (153.87 KiB) Viewed 315 times
-
- Torpedo German G7-5.jpg (149.32 KiB) Viewed 315 times
Mindre TV og ingen barn Fikk gjort utrolig mye under landskampen, og så vidt jeg skjønner gikk jeg ikke glipp av noe.
Hmm - flott funn, nesten som ny?AYF wrote:Kom over denne,
Tilsynelatende "Torpedosmøreolje LP295 II"?AYF wrote:noen som vet hvilken olje som har vært på den ?
Finner ikke noe benevnelse på smøreoljen i de tyske manualer jeg har (kun "öl"). Nå skal det sies at den M.Dv. jeg har for "bedienungsvorschrift" til G7a mangler noen sider, så det kan hende at det var en oversikt der.
De eneste konkrete betegnelser jeg finner etter en rask skumming av de relevante Kriegsmarine dokumenter jeg har, er: Torpedostaufferfett 42 (for ytre smøring av bla. tennapparat og umalte krigshoder), GA-Weissöl (gyroskop og kulelagere) samt "Fett - Mobilöl".
I TDv 1356_004-20 - Bundesmarines manual for DM11 (=G7a i vest-tysk etterkrigsbruk) - er det listet opp komplett liste over alle smøremidler med NATO-numre, men LP295 er ikke nevnt (se vedlegg).
I Norge ble det brukt "D.T.E. Light Oil" (om jeg husker riktig det samme som på britiske torpedoer).
Det viktigste var at en brukte midler med riktig egenskap - uavhengig av produsent. Mulig at "LP295" var en standard smøreolje for tyskerne - formodentlig med tilsvarende egenskaper som D.T.E. Light og lignende produkter.
Kanskje en kan finne noe mer her:
http://www.fischer-tropsch.org/primary_ ... pe_toc.htm
http://www.fischer-tropsch.org/primary_ ... fp_toc.htm
Skal ikke prøve meg på oversettelser, men dette er vel mer i retning "helseskadelig"? Står - med rette på det meste av oljeprodukter.AYF wrote:Ser det er pålakkert en advarsel på tysk,giftig?
- Attachments
-
- TDv 1356_004-20.jpg (121.21 KiB) Viewed 303 times
Last edited by Natter on 27 Sep 2012 20:52, edited 3 times in total.
Her er bildene av en torpedo "motor" i deler. Kanskje vanskelig å finne ut hva det er for noe?
- Attachments
-
- 1-001.JPG (209.08 KiB) Viewed 288 times
-
- 2-002.JPG (232.13 KiB) Viewed 288 times
-
- 3-003.JPG (290.57 KiB) Viewed 288 times
-
- 4-004.JPG (283.88 KiB) Viewed 288 times
Mvh
Yngvar
Yngvar
Nå 4...Natter wrote:De siste to postene kan med fordel flyttes til f.eks. G7a-tråden, slik at en ikke sporer enda mer av her...
Nei, det er ikke vanskelig i det hele tattYngvar wrote:Her er bildene av en torpedo "motor" i deler. Kanskje vanskelig å finne ut hva det er for noe?
Dette er en drivmaskin til en tysk G7a. Den er langt fra komplett dog: En tom blokk hvor alt av stempler, ventiler, ventilløftere, hjertskiver etc. mangler.
De løse delene er ytterligere komponenter fra maskinrommet - faktisk deler fra i alt 3 eller 4 torpedoer (2,5 retardasjonsapparat, 2 fartsregulatorer, 2 topplokk til varmeapparat, 2 moveluftsleider, 2 oljefordelingsstykker, 1 vannpumpe ++).
De store fjærene (4 stk.) er enten fra høytrykksregulatoren eller hanen - mest sannsynlig sistnevnte mtp. platen på enden.
Jeg oppdaterte nylig Wikipedia-artikkelen på G7a med bla. mer omfattende tekniske data for den som er interessert:
http://en.wikipedia.org/wiki/G7a_torpedo
Da er det ikke godt å sette delene sammen til en motor.
Mvh
Yngvar
Yngvar
Jeg er imponert over dine kunnskaper om emnet Natter.
Sender med et bilde av verktøy for tysk Torpedo,de fleste nøklene er stemplet "Kriegsmarine"
Sender med et bilde av verktøy for tysk Torpedo,de fleste nøklene er stemplet "Kriegsmarine"
- Attachments
-
- 006.JPG (305.29 KiB) Viewed 314 times
-
- 007.JPG (290.39 KiB) Viewed 314 times
Nja, har man skrudd endel paa torpedoen, saa kjenner man igjen verktoeyet...AYF wrote:Jeg er imponert over dine kunnskaper om emnet Natter.
Fin samling. Det meste inngaar i "satsen" for G7a, men du har ogsaa noe jeg ikke kjenner igjen.AYF wrote:Sender med et bilde av verktøy for tysk Torpedo,de fleste nøklene er stemplet "Kriegsmarine".
Artig lesning for en gammel torpedomatros...Natter wrote:Nå 4...Natter wrote:De siste to postene kan med fordel flyttes til f.eks. G7a-tråden, slik at en ikke sporer enda mer av her...
Nei, det er ikke vanskelig i det hele tattYngvar wrote:Her er bildene av en torpedo "motor" i deler. Kanskje vanskelig å finne ut hva det er for noe?
Dette er en drivmaskin til en tysk G7a. Den er langt fra komplett dog: En tom blokk hvor alt av stempler, ventiler, ventilløftere, hjertskiver etc. mangler.
De løse delene er ytterligere komponenter fra maskinrommet - faktisk deler fra i alt 3 eller 4 torpedoer (2,5 retardasjonsapparat, 2 fartsregulatorer, 2 topplokk til varmeapparat, 2 moveluftsleider, 2 oljefordelingsstykker, 1 vannpumpe ++).
De store fjærene (4 stk.) er enten fra høytrykksregulatoren eller hanen - mest sannsynlig sistnevnte mtp. platen på enden.
Jeg oppdaterte nylig Wikipedia-artikkelen på G7a med bla. mer omfattende tekniske data for den som er interessert:
http://en.wikipedia.org/wiki/G7a_torpedo