5 cm Granatwerfer

AT/PAK/MG-Bunkere og FLAK installasjoner samt all uststyr som har med radio, optisk, elektrisk m.m

Moderators: Stutzpunkt, KOS

Post Reply
User avatar
Natter
Posts: 6385
Joined: 25 Feb 2007 18:51
Location: Bergen

Splittet fra http://www.kystfort.com/forum/topic164-15.html

Montasjetegning for 5cm granatenwerfer (f):
Attachments
Montasje - 5cm granatwerfer(f).jpg
Montasje - 5cm granatwerfer(f).jpg (193.39 KiB) Viewed 292 times
User avatar
Natter
Posts: 6385
Joined: 25 Feb 2007 18:51
Location: Bergen

tar også med et Merkblatt for samme:
Attachments
00760.jpg
00760.jpg (197.08 KiB) Viewed 291 times
User avatar
Natter
Posts: 6385
Joined: 25 Feb 2007 18:51
Location: Bergen

+ data for våpenet:
Attachments
0918.jpg
0918.jpg (198.96 KiB) Viewed 235 times
User avatar
Arquebus
Posts: 1033
Joined: 23 Jun 2007 21:41

Takk for at du deler disse Natter.

På Arquebus står det en lavett fra MKB Haugesund som hadde 2 av disse våpnene. Dette må ha vært et våpen som var i bruk på mange av våre kystfestninger, og sikkert brukbare for å dekke dødsoner i det kupperte terrenget på kystfestningene på Vestlandet i alle fall.
AYF
Posts: 600
Joined: 31 Jul 2007 12:50
Location: Fosen Midt Norge

Granatene som ble brukt på disse,var de også Franskproduserte ?
Regner med at de 5cm granatene fra den tyske Granat Werfer 36 ikke ble brukt her..
User avatar
Natter
Posts: 6385
Joined: 25 Feb 2007 18:51
Location: Bergen

User avatar
Natter
Posts: 6385
Joined: 25 Feb 2007 18:51
Location: Bergen

AYF wrote:Granatene som ble brukt på disse,var de også Franskproduserte ?
Regner med at de 5cm granatene fra den tyske Granat Werfer 36 ikke ble brukt her..
Mulig det står noe i disse:
D.435/1 Handbuch Die Muntion der deutschen Geschütze und Werfer (1943)
D.435/3 Handbuch - Kennnzeichen der Munition für deutsche Geschütze und Werfer (1943)
User avatar
Arquebus
Posts: 1033
Joined: 23 Jun 2007 21:41

AYF wrote:Granatene som ble brukt på disse,var de også Franskproduserte ?
Regner med at de 5cm granatene fra den tyske Granat Werfer 36 ikke ble brukt her..
I de fine manualene som Natter la ut finner du svar på spørsmålet ditt.

Kjempefine manualer over artilleriammunisjon Natter :bravo

Er det noen som vet hvor vi kan skaffe tilsvarende overikt på ammunisjon til luftvern og okkuperte kystartillerivåpen?
Attachments
5 cm Granatwerfer (f) granate.png
5 cm Granatwerfer (f) granate.png (289.12 KiB) Viewed 216 times
AYF
Posts: 600
Joined: 31 Jul 2007 12:50
Location: Fosen Midt Norge

Tusen takk for utfyllende svar ;)
User avatar
Natter
Posts: 6385
Joined: 25 Feb 2007 18:51
Location: Bergen

Arquebus wrote:Er det noen som vet hvor vi kan skaffe tilsvarende overikt på ammunisjon til luftvern og okkuperte kystartillerivåpen?
Bundesarchiv er vel hovedkilden, men de har også mange tyske håndbøker hos NARA (HER er en liste, men den er langt fra komplett - du finner bla tyske håndbøker innimellom annet materiale på mange av filmrullene derfra, og de har også en stor samling av fysiske håndbøker som ikke er avfotografert).

UK National Archives (TNA) i Kew og Imperial War Museum (IWM) i Duxford har også tyske manualer (spesielt sistnevnte skal ha en stor samling).

Private samlere - spesielt ammosamlere - er en annen stor kilde (de fleste scannede kopier jeg har, kommer fra slike). De treffer man lettest på et av de mange internettforumene som finnes på temaet ammunisjon og -samling (en bør ha noe å tilby i bytte da ikke alle er like interessert i å gi fra seg kopier av ting de har brukt mange penger på å skaffe seg).

Når jeg ser på noen av de scannede dokumentene mine, ser jeg at mange er merket med "Militärbibliothek, Dresden", og iflg flere tyske samlere finnes det stadig mye materiale bevart hos Bundeswehr. Der må en nok ha gode kontakter (et par av de tyske ammosamlerne jeg har kontakt med, er pensjonerte offiserer fra Bundesmarine, bla med EOD-bakgrunn).


Det finnes en del nettsider dedikert til bla tyske håndbøker og manualer fra krigen, men jeg orker ikke lete dem opp nå - det er bare å søke, så burde de dukke opp.


Legger ved en tekstfil med liste over diverse håndbøker jeg har i scannet utgave (den er ikke komplett, og jeg orker ikke sortere ut det som går på ammo).


EDIT: Fikk akkurat noe mer info om "Militärbibliothek" i Dresden fra en ammosamler som bor i byen: Etter sammenslåingen av Øst- og Vesttyskland er dette nå del av "Militärhistorisches Museum der Bundeswehr". Mye av dokumentsamlingene skal være avlevert til Bundesarchiv i perioden etter 1989, men iflg hjemmesiden har de stadig bla over 7500 tyske reglementer fra forskjellige tidsepoker. Museet er åpent for publikum, men biblioteket er primært for militært personell (skal være mulig å komme til for sivile også, men det er tungvint og byråkratisk iflg kontakten min, og de har bare en lesesal med 10 plasser. Ingen elektroniske arkivlister).

EDIT2: En annen kilde til (noen) tyske håndbøker Deutsches Verbundarchiv / Das Archiv für technische Dokumente 1900-1945.
Attachments
Tyske håndbøker.txt
(66.73 KiB) Downloaded 11 times
Last edited by Natter on 01 May 2014 13:42, edited 7 times in total.
User avatar
Arquebus
Posts: 1033
Joined: 23 Jun 2007 21:41

Takk for et omfattende og detaljert svar, en imponerende liste med håndbøker dette. :-D

Skal sjekke disse sidene du beskriver er dag fir å se om det er noe jeg leter etter, for museets del er det ikke bare ammunisjon som er interessant, men våpen og materiell, der listen over beslaglagte kanoner står relativt høyt på listen.
User avatar
Natter
Posts: 6385
Joined: 25 Feb 2007 18:51
Location: Bergen

Arquebus wrote:Skal sjekke disse sidene du beskriver er dag fir å se om det er noe jeg leter etter, for museets del er det ikke bare ammunisjon som er interessant, men våpen og materiell, der listen over beslaglagte kanoner står relativt høyt på listen.
Glemte i farten de mest nærliggende kildene: Forsvarets Avdeling for Kultur og Tradisjon (FAKT) v/museene. Både Marinemuseet (MMU) i Horten og Kystartillerimuseet (KAMU) på Oscarsborg har jo en god del tyske håndbøker, men det er vel primært for materiell brukt av Forsvaret etter krigen (vil tro det samme gjelder Luftforsvarsmuseet).

For MMU kan en søke i biblioteksdatabasen, men materialet på KAMU er så vidt jeg forstår oppbevart i pappesker og ikke gjennomgått/registrert (JEF vet nok mer om status der).

Arquebus wrote:en imponerende liste med håndbøker dette
Det er vel knapt en liten brøkdel av hva som fantes... En kan jo bli litt satt ut når en tenker på logistikken som ligger bak å produsere alle disse reglementene (med jevnlige oppdateringer/revisjoner) - ikke minst ift det vanvittige mangfoldet av materiell tyskerne hadde av (bla erobret) utstyr osv (det var jo heller ikke som i dag, hvor det bare kreves noen tastetrykk på en pc hvorpå ting kan skrives ut direkte) :shock:
Post Reply

Return to “Mindre våpen og utstyr”