R601 Pakunterstellraum mit deckenplatte

Trondheimsleia, Begynnelsen på Trondheimsfjorden og Namsos var spesielt beskyttet da Trondheim var en av marines støttepunkt i Nord-Europa.

Moderators: Stutzpunkt, KOS

Post Reply
User avatar
JornN
Posts: 853
Joined: 15 May 2007 22:53
Location: Trondheim

T.H wrote:Slike mer eller mindre diffuse farvebilder er gjerne hentet fra filmer til bruk i de såkalte Ukerevyer..og annet.

Filmen du nevner er svært interessant, og da ut i fra spørsmålet om hva annet den viser fra samme distrikt?
Hei igjen
Har nå fått gått igjennom litt nøyere de andre bildene i serien og har, som en hyggelig melding til dere i Troms, funnet et par bilder som virker som om ble tatt under oppbyggingen av Trondenes fort. Jeg legger disse ut under Troms-strengen til skue og vurdering.
JornN
User avatar
JornN
Posts: 853
Joined: 15 May 2007 22:53
Location: Trondheim

Takk til Erik E for villighet til å gi gode innspill!
Her er et annet bilde fra det samme settet som bildet fra Nesna.
Kan dette være noe slikt som en R602/R606 eller liknende?
Bildet ble i utgangspunktet plukket ut fordi det kunne være fra Ørlandet, men dette finnes det ingen info/bekreftelse på, så bildet kan være tatt et annet sted ved kysten (obs - den korte avstanden til sjøen).
Noe forslag?
Attachments
Bunkerbygging.jpg
Bunkerbygging.jpg (112.98 KiB) Viewed 745 times
JornN
User avatar
Erik E
Site Admin
Posts: 3515
Joined: 06 Feb 2006 20:30
Location: Rennesøy
Contact:

Hallo!

Om jeg ikke tar feil, så må dette være en R 601, eneste regelbau med "Deckenplatte" istedenfor vanlig betongtak.
(Panserplater over PAK-garasjen istedenfor vanlig betong tak)
Om dette er i Norge er det en liten sensasjon, da dette er en meget sjelden type!

Mvh
Erik E
Attachments
Deckenplatte.jpg
Deckenplatte.jpg (133.99 KiB) Viewed 740 times
J E F
Posts: 723
Joined: 09 Nov 2007 23:12
Location: Bjugn

JornN wrote:Takk til Erik E for villighet til å gi gode innspill!
Her er et annet bilde fra det samme settet som bildet fra Nesna.
Kan dette være noe slikt som en R602/R606 eller liknende?
Bildet ble i utgangspunktet plukket ut fordi det kunne være fra Ørlandet, men dette finnes det ingen info/bekreftelse på, så bildet kan være tatt et annet sted ved kysten (obs - den korte avstanden til sjøen).
Noe forslag?
Veldig artig!
Om jeg ikke tar fullstendig feil i identifikasjonen ligger denne bunkeren i Bjugn. Her lå Wiederstandsnest Bjugn med en russisk 45 mm PAK. Bunkeren eies nå av Bjugn kommune og er utleid til en lokal båtforening.
Wiederstandnest Bjugn dekket veien fra Botngård mot Opphaug forbi Ramberget der det også var underminert slik at hele veien kunne sprenges. Sekundærstilling var ved bunkeren for å skyte vestover.
Bunkeren er overdekket og er nå kledd med panel.
JEF
User avatar
JornN
Posts: 853
Joined: 15 May 2007 22:53
Location: Trondheim

Hei gutter
Meget interessant, R601 altså! Vet du (JEF) hva akkurat det stedet bunkeren ligger heter, og om det var mere der? Her er et lite utsnitt fra et tysk kart over området, er stillingen merket av innenfor dette utsnittet eller er den nærmere Uthaug?
Attachments
Utsnitt kart Ørland-Botngård.jpg
Utsnitt kart Ørland-Botngård.jpg (118.14 KiB) Viewed 716 times
JornN
J E F
Posts: 723
Joined: 09 Nov 2007 23:12
Location: Bjugn

Har ikke lyst å legge ut for mye informasjon åpent.
Deler gjerne med folk jeg har identitet på.
Send IM.
JEF
User avatar
Erik H
Site Admin
Posts: 3499
Joined: 31 Jan 2005 23:01
Location: Trondheim
Contact:

jeg delte opp tråden og la den under Trøndelag.. håper det var greit. Dette er jo aldri så liten nyhet og viktig å lokalisere den under riktig område.

Båtforeninga ser ikke ut til å bruke denne til stort annet enn å oppbevare rask og rusk... eller er det mer enn hva øyet kan se? På framsiden så var det en ekstra mur som tyder på at de har laget et eget vindfang for mannskapsinngangen. ...sikkert en trapp som går ned. Husk at bunkeren er nesten 6 meter høy!

Absolutt en viktig plass å ha kunne ha en kanon, men jeg er sikker på at sprengkamrene i fjellet setter den mest effektive stopperen for videre framrykning ved denne veien. Det eneste alternativet for å komme seg til Ørland vil være veien som går gjennom Eide ved Trondheimsfjorden. Der vet jeg at det er en Anti-tank bunker ved Ottersbo ikke langt unna Austrått Fort.

Forøvrig så kunne man lese denne teksten fra boken "ørland flystasjon" som ble utgitt i 1990 åra?

"Videre innover mot Bjugn var det i Ervik skole infanteribataljonsstab (+ stabskompani). Det var oppstil 2 motstående kanoner på hver side av "dalføret". Ved Tinnboden var det sprngkamrer i fjellet (ravnberget) ved veien. FOr beskyting av sperringer var det plassert en bunker for 20 mm kanon og mitraløse på Tinnbodnesset".

Det sies ingen ting om en PAK kanon, men jeg kan heller ikke forstå at man bygget en så stor bunker for å ha en 20 mm i garasjen?

Erik H
Attachments
Bak denne rødmalte veggen så kan man se gammel betong.
Bak denne rødmalte veggen så kan man se gammel betong.
tinboden_1.jpg (147.66 KiB) Viewed 647 times
Kart over området. På denne lille odden kunne man ligge å kontrollere veien rett over.
Kart over området. På denne lille odden kunne man ligge å kontrollere veien rett over.
tinboden_kart.jpg (89.83 KiB) Viewed 647 times
Ca. 50 meter fra R601 er det en åpen stilling som gir god oversikt over veien mellom Botengård og Brekstad (Ørland)
Ca. 50 meter fra R601 er det en åpen stilling som gir god oversikt over veien mellom Botengård og Brekstad (Ørland)
tinboden_2.jpg (72.14 KiB) Viewed 647 times
På forsiden kan man se en ekstra vegg.. vet ikke om denne er orginal eller har kommet i etterkant.
På forsiden kan man se en ekstra vegg.. vet ikke om denne er orginal eller har kommet i etterkant.
tinboden_3.jpg (41.78 KiB) Viewed 647 times
Kartet viser de forskjellige hindringer til "bakdøra" til Ørland.
Kartet viser de forskjellige hindringer til "bakdøra" til Ørland.
tinboden_sperring.jpg (50.98 KiB) Viewed 647 times
J E F
Posts: 723
Joined: 09 Nov 2007 23:12
Location: Bjugn

Erik H wrote: FOr beskyting av sperringer var det plassert en bunker for 20 mm kanon og mitraløse på Tinnbodnesset".

Det sies ingen ting om en PAK kanon, men jeg kan heller ikke forstå at man bygget en så stor bunker for å ha en 20 mm i garasjen?

Erik H
Det var en 4,5 cm Pak(r)
JEF
User avatar
Erik H
Site Admin
Posts: 3499
Joined: 31 Jan 2005 23:01
Location: Trondheim
Contact:

absolutt! trekker deg ikke itvil! Det er meget bra at ny info kommer fram når man skal dokumentere slike bunkere.

Erik H
User avatar
Erik E
Site Admin
Posts: 3515
Joined: 06 Feb 2006 20:30
Location: Rennesøy
Contact:

Det er meget bra at ny info kommer fram når man skal dokumentere slike bunkere.
4,5cm PAK(r) finner man forøvrig også oppført i Tinnboden på kartet som henger på Fosen Krigshistoriske muesuem på Austrått fort.

Erik
User avatar
Cap
Posts: 42
Joined: 23 May 2010 18:04
Location: Sandviksberget

Hei !

Sitter ombord (i Marokko av alle steder...) og surfer i gamle tråder.
Regner med dere har fastslått riktig posisjon på nevnte bunkers, men tenkte at hvis det fremdeles var snev av tvil, så kan jeg nevne at den gamle trekonstruksjonen som ses bortenfor bunkeren på det gamle bildet er et såkalt notheng.
Hvis dette kan stedfestes feks via gamle bilder, så burde den vel være 100 %..?
Slike notheng var det vel ikke flust av, da de stort sett bare ble brukt for snurpenøter ol.
Mvh Ken

The future is not what it used to be...
User avatar
Erik H
Site Admin
Posts: 3499
Joined: 31 Jan 2005 23:01
Location: Trondheim
Contact:

Regner med dere har fastslått riktig posisjon på nevnte bunkers
Nei, vi er ikke i tvil om at det gamle bildet er den samme bunkeren som vi har på tinnboden 8)
Hygg at du surfer gamle tråder.. skulle har gjort det samme.. men nå rekker jeg ikke å lese de nye!

ErikH
Grunnlegger Kystfort.com siden 2005
http://www.krigsbunkeren.no
User avatar
AvB
Posts: 7
Joined: 19 Aug 2008 17:28
Contact:

Here're two photos of the 7P7 Platte inside.
Attachments
20110713_601_bjugn_0004.jpg
20110713_601_bjugn_0004.jpg (128.65 KiB) Viewed 271 times
20110713_601_bjugn_0003.jpg
20110713_601_bjugn_0003.jpg (137.23 KiB) Viewed 271 times
Post Reply

Return to “TRØNDELAG”