21,0cm. Mörser 18 Rekkevidde 16.000 meter

En oversikt over de mange forskjellige hoved-kanonene på kystfortene. Overskrift skal inneholde type kanon, kaliber og max skuddvidde.

Moderators: Stutzpunkt, KOS

User avatar
Arquebus
Posts: 1033
Joined: 23 Jun 2007 21:41

21,0cm. Mörser 18 Rekkevidde 16.000 meter

Post by Arquebus »

21,0 cm Mörser 18


TEKNISKE DATA:
- 21,0 cm. Mörser 18 L/31 ”Brümmbar”
- Kaliber: 21,0 cm.
- Vekt: 16.700kg. (oppsatt i stilling)
- Skuddvidde: 16.725 m. (ladning nr. 6)
- Prosjektilvekt: 113 kg.
- Skuddtakt; inntil 3 skudd/min.
- Utgangshastighet: 218 – 565 m/sek (avhengig av ladning)
- Sideretting: 16° (i lavetten) 360° (på kanonplattformen)
- Elevasjon 0° – +70°
- Fabrikat: Friedr. Krupp AG, Essen og Hanomag, Hannover
- Modell 1939



Dette var en moderne kanon. Betegnelsen Mrs.18 satte Krupp konsernet på den da de startet utviklingen av kanonen i 1933 - for å gi inntrykk av at dette var et gammelt design - da de ifølge Versaillestraktaten ikke hadde lov til å ha artilleri av ny konstruksjon. Dette var en meget moderne lavett med blant annet et dobbelt rekylsystem. Kanonen ble innført i 1939, men viste seg å være for tung i felt i forhold til rekkevidden. Produksjonen stoppet etterhvert opp til fordel for en 17,0cm. kanon i samme lavett, men med nesten dobbelt så lang rekkevidde.

Kanonen hadde moderne ammunisjon med maksimal rekkevidde på nesten 17.000 meter. Ammunisjonen var basert på separat ladning - og man kunne regulere ladningene i 6 nivåer - alt etter hvor mange kruttposer man benyttet. Dette gjorde at et slikt batteri kunne treffe et mål nesten uansett hvor det befant seg innenfor en radius av ca. 17.000 meter. Kanonen kunne skyte som en vanlig kanon med elevasjoner opp mot 45 grader, samt at den kunne også nå målene i den øvre vinkelgruppe fra 45 til 70 grader. Dette gjorde våpenet spesielt nyttig i rollen som antiinvasjonsbatteri.

40 stk. av denne kanonen kom til Norge til bruk i det tyske kystartilleriet. Kanonene var fordelt på 13 batterier.

I Rogaland og Hordaland var disse batteriene oppsatt med 21,0cm. Mörser 18:
- HKB 19/978 Tengsereid, med 4 stk. 21,0cm. Mörser 18 (1943 - 1945)
- HKB 5/978 Fjölöy, med 3 stk. 21,0cm. Mörser 18 (1941 - 1945)
- HKB 64/977 Skaaredal, med 3 stk. 21,0cm. Mörser 18 (1941 - 1945)
- HKB 33/977 Rossland, men 3 stk. 21,0cm. Mörseer 18 (1943 - 1945)

HKB 19/978 Tengsereid, med 4 stk. 21,0cm. Mörser 18 ble etablert på Eigeøy i 1941, men ble flyttet til Tengsereid nord for Egersund i november 1943.

Det finnes etter det jeg vet ingen 21,0cm. Mörser 18 igjen i Norge i dag.


KILDER:
- Jan Erik Fjørtoft - Tyske Kystfort i Norge (ISBN: 82-990879-1-3)
- Ian Hogg - German Artillery of World War Two (ISBN; 0-88254-311-3)
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
Last edited by Arquebus on 12 Oct 2008 23:48, edited 1 time in total.
Kurto
Posts: 9
Joined: 06 Jan 2007 2:46

hei

Post by Kurto »

"Det finnes etter det jeg vet ingen 21,0cm. Mörser 18 igjen i Norge i dag. Disse kanonene var moderne selv i 1945 og jeg tror at disse må ha blit solgt til en annen nasjon for å brukes som feltartilleri. Det ligger heller ikke noen rester igjen som skulle tyde på at våpnene ble kuttet opp. "

I nærområde rundt tromsø hadde vi 2 fort hver med 3 21cm mrs. 18

* HKB 18/972 Nordberg
* HKB 17/972 Tomasjord

Historien til de 3 Mörserne på Nordberg kjenner jeg til.

2 av de 3 ble skrudd/skjært i stykker på stedet og dumpet på havet.
av disse ligger det noe deler igjen. Rekylbremsene, stålstenger (1 komplett) og festene nede i betongen (alle er der, 4 stk i hver stilling).

Det ligger også en del som jeg antar å være den stanga som var montert bak, som mannskapet dreide kanonen rundt med. + begge hovedakslingene til hjulene som er nedskjert. Til det lokale museet har jeg levert inn en del handsveiver som stammer fra disse kanonene

Vi vet også om et sett hjulsett som stammer fra denne stillingen som er nedgravd.

Den tredje ble demontert av en skraphandler på et senere tidspunkt.

Mvh:

Kurt og stian
User avatar
Arquebus
Posts: 1033
Joined: 23 Jun 2007 21:41

Re: hei

Post by Arquebus »

Kurto wrote: 2 av de 3 ble skrudd/skjært i stykker på stedet og dumpet på havet. Den tredje ble demontert av en skraphandler på et senere tidspunkt.
Jeg glemte nesten at i Norge kan jo alt skje når det gjelder å ødelegge utstyr som fases ut. Kanskje vi ikke skulle ha noe feltartileri selv akkurat da, eller kanskje ble de for tunge i felt.
simonorch
Posts: 212
Joined: 04 Aug 2007 13:54
Location: Asker

Post by simonorch »

2 av kanonene sendt til Tromsø men hvilken batteri, Nordberg eller Tomasjord, disse blir sendt til vet jeg ikke.
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
User avatar
KOS
Moderator
Posts: 2986
Joined: 16 May 2007 15:31

Post by KOS »

Takk for bildevisning simonorch ! - endelig noen Norske Mörser-foto i tråden.

Ser de har rigget til for ildgivning/drill, selv om plasseringen ser svært midlertidig ut.

Ellers kan en lese av det Svenske bidraget i Wikipedia at det er listet kun 2 museer med bevarte eksemplarer av 21 cm Mörser 18. - Men hvor ble de av alle sammen ?

mvh
KOS

Bilder i Wikimedia Commons
Last edited by KOS on 12 Oct 2008 19:21, edited 1 time in total.
User avatar
Arquebus
Posts: 1033
Joined: 23 Jun 2007 21:41

Post by Arquebus »

simonorch wrote:2 av kanonene sendt til Tromsø men hvilken batteri, Nordberg eller Tomasjord, disse blir sendt til vet jeg ikke.
Vet du om disse blidene er tatt i forbindelse med transport under krigen?, eller er de tatt i forbindelse med opprydding etterpå? Jeg ser at det er tyske soldater på bildet, men det var ikke uvanlig at disse var med på opprydning i 1945/46. Ser også at den nederste mørser har vognen som røret skal transporteres på (til høyre) - så røret er enten nettopp satt på kanonen, eller så skal den tas av for transport. Uansett er dette tatt i forbindelse med transport og røret er sannsynligvis elevert i max. elevasjon til ære for fotografen. På kortere avstander (inkl. Skåredalen i Haugesund) så transporterte de mørseren med røret montert med f. eks. en 8t. eller 12t. halvbeltebil.

Har noen fotografier av mørsere som er kappet opp/rester fra Norge?
User avatar
Asbjørn²
Posts: 384
Joined: 20 Aug 2007 16:44
Location: Stavanger

Post by Asbjørn² »

Arquebus wrote:Vet du om disse blidene er tatt i forbindelse med transport under krigen?, eller er de tatt i forbindelse med opprydding etterpå? Jeg ser at det er tyske soldater på bildet, men det var ikke uvanlig at disse var med på opprydning i 1945/46.
Jeg vet ikke om du såg at den tyske soldaten til høyre har et gevær på skuldra, da må det vel være før kapitulasjonen, eller?
simonorch
Posts: 212
Joined: 04 Aug 2007 13:54
Location: Asker

Post by simonorch »

Bildene kommer fra en liten gruppering fra en bergjeger i GJR 138, 3 Gebirgs Division. Da kan vi datere de til vår 41 da begge batterier var bygd.

Soldatene dere ser er bergjeger, vakten til høyre er kanskje en artillerist som passet på.

Lit spekulasjon her men vi ser 2 av 3 kanoner, kanskje det var kun transport nok til å kjøre en kanon om gangen til batteriet. Hvis det er tilfeler så merk at begge har henger kroken sin i same rettning, og det er i retning av Tomasjord som er ett par kilometer fra ferge kaien.
RasmusTerne

Post by RasmusTerne »

Hei.
Det var 2 batterier med 3 stk. MRS 18 hver i Harstad-området.HKB 3/983 Rolla(Vågsfjorden) og HKB 31/973 Evenestangen(Ofotfjorden)
Skytset på Evenestangen stod i stillingene, noen vitale deler var dumpet i sjøen rett nedenfor stillingen.(iflg. info ved anlegget) Om skytset på Rolla finnes ingen opplysninger,ei heller om kanonenes vidre skjebne.
Hilsen Sigfred R.
User avatar
KOS
Moderator
Posts: 2986
Joined: 16 May 2007 15:31

Post by KOS »

KOS wrote:Ellers kan en lese av det Svenske bidraget i Wikipedia at det er listet kun 2 museer med bevarte eksemplarer av 21 cm Mörser 18. - Men hvor ble de av alle sammen ?
Her er en til på dette Polske museet: Muzeum Wojska Polskiego w Warszawie
Ser felgene er av en annen type på denne enn på bildene ovenfor. De er like på 1:72 Revell settet som kom i posten i dag...fordi Revell har hatt bistand fra dette museet ved tilvirkning av modellen.

Kan få oversatt bildeteksten om noen er interessert ;-)

mvh
KOS
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
User avatar
Natter
Posts: 6385
Joined: 25 Feb 2007 18:51
Location: Bergen

Post by Natter »

KOS wrote:Her er en til på dette Polske museet: Muzeum Wojska Polskiego w Warszawie
Hmm... jeg var innom der i 2004. Må grave frem den aktuelle bildefolderen for å se om jeg har fått med meg denne og evt. andre relevante objekter... PDT_Armataz_01_18
User avatar
Natter
Posts: 6385
Joined: 25 Feb 2007 18:51
Location: Bergen

Post by Natter »

Vel... Jeg fikk i alle fall med meg en del øst-europeiske torpedoer og miner den gang ser jeg, men det ble ikke noe "blinkskudd" ift nevnte Mörser akkurat PDT_Armataz_01_15 (får skylde på at interessen for Tyske kystfort var nede i en bølgedal på den tiden...).
Granatene fra "Dora" og "Karl" var jo likevel interessante da...

For de som vil besøke museet, står kanonen sånn cirka i posisjon N 52,23232 / E 21,026042 :)

Museet er absolutt verdt et besøk ift. resten av utstillingen også!

Link til Hjemmesiden: http://www.muzeumwp.pl/ (ikke spesielt enkel å manøvrere i uten kjennskap til polsk... PDT_Armataz_01_05 ).
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
User avatar
Arquebus
Posts: 1033
Joined: 23 Jun 2007 21:41

Post by Arquebus »

KOS wrote: Kan få oversatt bildeteksten om noen er interessert ;-)
mvh
KOS
Det må vel bli noe slikt som dette:

(Ciężka niemiecka artyleria z II wojny światowej. Dla tych na których 210 mm nie robi wrażenia po prawej stronie widać 800 mm pociski od armaty Dora.)

Tungt tysk artilleri fra 2. verdenskrig. Hvis ikke 210 mm gjør inntrykk kan du se 800 mm granat fra Dora til høyre.
Gronsvik
Posts: 208
Joined: 25 May 2006 13:19
Location: Konsvikosen, Lurøy kommune

Post by Gronsvik »

Fikk tidligere denne uken inn til museet en sylinderformet beholder laget av noe som må være en slags finerplater med polstret lokk og bunn, 58,7cm høy og med en diameter på 23,8cm utvendig og 22,6cm innvendig.

Beholderen er grønn med påskriften Sonderkart. 21cm Mrs. 18.

Noen som vet hva som har vært oppi?
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
RasmusTerne

Post by RasmusTerne »

[quote="Gronsvik"]Fikk tidligere denne uken inn til museet en sylinderformet beholder laget av noe som må være en slags finerplater med polstret lokk og bunn, 58,7cm høy og med en diameter på 23,8cm utvendig og 22,6cm innvendig.

Beholderen er grønn med påskriften Sonderkart. 21cm Mrs. 18.

Noen som vet hva som har vært oppi?[/quote
Karduser til MRS 18?
Har funnet flere slike på MKB 3/983, men de har vært av metall, og eventuell skrift er rustet bort. Ellers er de helt like
Sigfred R.
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
Post Reply

Return to “Kanoner: KYSTFORT”