21,0cm. Mörser 18 Rekkevidde 16.000 meter

En oversikt over de mange forskjellige hoved-kanonene på kystfortene. Overskrift skal inneholde type kanon, kaliber og max skuddvidde.

Moderators: Stutzpunkt, KOS

User avatar
Arquebus
Posts: 1033
Joined: 23 Jun 2007 21:41

Post by Arquebus »

Papphylsen med lokk på bildet skal inneholde spesialladning nr. 6 til Mrs. 18 (uten hylse).

Metallbeholderen på bildet nedenfor skal inneholde hylse til Mrs. 18. Hylsen inneholder ladningene 1 - 5. De hylsene jeg har sett til Mrs. 18 har vært laget av stål.

Mrs. 18 hadde 6 forskjellige ladninger 1 - 5 (i hylsen) og ladning 6, som erstattet de andre 5 ladningene. Spesialladning 6 inneholdt ca. 15,5 kg. krutt.
Gronsvik
Posts: 208
Joined: 25 May 2006 13:19
Location: Konsvikosen, Lurøy kommune

Post by Gronsvik »

Papphylsen med lokk på bildet skal inneholde spesialladning nr. 6 til Mrs. 18 (uten hylse).

Metallbeholderen på bildet nedenfor skal inneholde hylse til Mrs. 18. Hylsen inneholder ladningene 1 - 5. De hylsene jeg har sett til Mrs. 18 har vært laget av stål.

Mrs. 18 hadde 6 forskjellige ladninger 1 - 5 (i hylsen) og ladning 6, som erstattet de andre 5 ladningene. Spesialladning 6 inneholdt ca. 15,5 kg. krutt.
Ble bittelitt forvirret. Mener du at den sylinderformede beholderen jeg postet bilde av skulle inneholde spesialladning nr. 6, mens den metallbeholderen RasmusTerne la ut bilde av er for hylsa med ladningene 1-5?

Inge S
User avatar
Arquebus
Posts: 1033
Joined: 23 Jun 2007 21:41

Post by Arquebus »

Gronsvik wrote:
Papphylsen med lokk på bildet skal inneholde spesialladning nr. 6 til Mrs. 18 (uten hylse).

Metallbeholderen på bildet nedenfor skal inneholde hylse til Mrs. 18. Hylsen inneholder ladningene 1 - 5. De hylsene jeg har sett til Mrs. 18 har vært laget av stål.

Mrs. 18 hadde 6 forskjellige ladninger 1 - 5 (i hylsen) og ladning 6, som erstattet de andre 5 ladningene. Spesialladning 6 inneholdt ca. 15,5 kg. krutt.
Ble bittelitt forvirret. Mener du at den sylinderformede beholderen jeg postet bilde av skulle inneholde spesialladning nr. 6, mens den metallbeholderen RasmusTerne la ut bilde av er for hylsa med ladningene 1-5?

Inge S
Ja det er korrekt. Drivladning 1-5 ligger i hylsa og man tar ut dem man ikke skal bruke.

Til venstre ser du hylsen med ladning 1-5.

Til høyre ser du ladning nr. 6 plassert i hylsen.
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
RasmusTerne

Hvor ble de av?

Post by RasmusTerne »

KOS skrev:
Ellers kan en lese av det Svenske bidraget i Wikipedia at det er listet kun 2 museer med bevarte eksemplarer av 21 cm Mörser 18. - Men hvor ble de av alle sammen ?
Har også lurt på dette. Det var jo en av de mest moderne feltkanonene til tyskerne. En annen ting jeg har merket meg er følgende: Det var 6 batterier med tilsammen 18 skyts i N-Norge. I nitid håndskrevne lister til Kystartilleribrigade Nord etter krigen står det for samtlige "ingen kanoner"
For de andre fortene er det oppført antall skyts,type,kaliber, fabrikat og skytsets tilstand,(god,bra,dårlig,skrap). Er skytset lagret andre steder er dette også anført.
Hvorfor skiller MRS 18 batteriene seg ut i oversikten? Tilfeldig?Neppe :)
Konspirasjonsteori 1: Kanonene forsvant over Nordsjøen/Atlanteren!
Teori 2: Det står Mørser 18 rundtomkring i løer og naust i Nord-Norge!
Har noen eksakt viten (eller ville teorier) om forholdet?
Sigfred R.
User avatar
Bjørnen
Posts: 132
Joined: 27 Apr 2007 21:29
Location: Hattfjelldal

Forsvunnende kanoner

Post by Bjørnen »

Kan de manglende kanonene har blitt forflyttet fra sine fort og til landforsvar i Tyskland/Europa i den siste krigsfasen 1944-1945, uten at sine opprinnelige batterinummer (ved kystfortene) ble endret/slettet.

Hadde tyskerne kapasitet til slik transport, f.eks gjennom Sverige. Hvor kan man se for seg å finne svaret på dette? Tyske eller allierte arkiver? I og med at de allierte hadde knekket Enigma-systemet så visste de vel om eventuelle transporter med dette innholdet.

Mest morro hadde det jo vært om man fant noen "stassjet bort" i en fjøs. Dog stor fjøs måtte det jo ha vært.

Mvh
Bjørn
User avatar
Arquebus
Posts: 1033
Joined: 23 Jun 2007 21:41

Re: Forsvunnende kanoner

Post by Arquebus »

RasmusTerne wrote:KOS skrev:
Ellers kan en lese av det Svenske bidraget i Wikipedia at det er listet kun 2 museer med bevarte eksemplarer av 21 cm Mörser 18. - Men hvor ble de av alle sammen ?
Har også lurt på dette. Det var jo en av de mest moderne feltkanonene til tyskerne....
Jeg skal ikke kommentere mangelen på Mrs. 18 i lister etter krigen, men dette var kanskje ikke noe attraktivt feltartilleri i 1945. Selv om Mrs. 18 ble innført i Wehrmacht i 1939 ble produksjonen stoppet allerede i 1942 til fordel for en 17 cm. kanon i samme lavett med nesten dobbelt så lang rekkevidde. Mrs. 18 var for tung i felt i forhold til rekkevidden.

Bjørnen wrote:Kan de manglende kanonene har blitt forflyttet fra sine fort og til landforsvar i Tyskland/Europa i den siste krigsfasen 1944-1945...
21 cm. Mrs. 18 ved HKB Skåredal i Haugesund stod der ved krigens slutt. Fikk også inntrykk tidligere at det i enkelte andre Mrs. 18 batterier er spor av at de er hugget i stillingene.

Kanskje noen sitter på data som viser hvor disse 18 kanonene ble av etter krigen...
User avatar
Natter
Posts: 6385
Joined: 25 Feb 2007 18:51
Location: Bergen

Post by Natter »

Et par scan fra Wolfgang Fleischers "Deutsche Kanonen und Mörser" (s. 136 og 135) som viser hylser og granater til 21cm Mrs. 18.
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
User avatar
Arquebus
Posts: 1033
Joined: 23 Jun 2007 21:41

Post by Arquebus »

Natter wrote:Et par scan fra Wolfgang Fleischers "Deutsche Kanonen und Mörser" (s. 136 og 135) som viser hylser og granater til 21cm Mrs. 18.
For ordens skyld er det en sonderkart. 6 og ikke 5. ladung som er på veg inn i Mrs. 18 på det midterste bildet.
User avatar
Asbjørn²
Posts: 384
Joined: 20 Aug 2007 16:44
Location: Stavanger

Post by Asbjørn² »

Ammo:
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
User avatar
Øksnevad_2
Posts: 1464
Joined: 05 May 2008 13:13
Location: Kristiansand
Contact:

Post by Øksnevad_2 »

21,0 cm Mörser 18

1: Lading
2: Med kammo skjold
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
Mvh Leander Haslerud
http://www.FestungNorwegen.net
User avatar
Øksnevad_2
Posts: 1464
Joined: 05 May 2008 13:13
Location: Kristiansand
Contact:

Post by Øksnevad_2 »

Her er enda et bilde...
Er det "belter" jeg ser under på sidene?
Noen som vet hvor denne stillingen står?
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
Mvh Leander Haslerud
http://www.FestungNorwegen.net
User avatar
Natter
Posts: 6385
Joined: 25 Feb 2007 18:51
Location: Bergen

Post by Natter »

Øksnevad_2 wrote:Er det "belter" jeg ser under på sidene?
"Stigbrett" - ref. f.eks. første bilde i tråden og ditt eget fargelagte "farge 5kv2.jpg" i id-tråden (med forbehold om at det er bedre uttrykk for dette - jeg er ingen ekspert på kanoner PDT_Armataz_01_18 ).
Thomas L
Posts: 892
Joined: 26 Sep 2006 18:11
Location: Bodø
Contact:

Post by Thomas L »

Øksnevad_2 wrote: Noen som vet hvor denne stillingen står?
Straumøy Syd har vi kommet fram til tidligere.
Ta en titt her:

http://thomaslillevoll.net/index.php/895484

Mvh

Thomas L
User avatar
Øksnevad_2
Posts: 1464
Joined: 05 May 2008 13:13
Location: Kristiansand
Contact:

Post by Øksnevad_2 »

Natter:

Ser nå at det er stigbrett ;)
takk:)

Thomas L:

Takk :)
Mvh Leander Haslerud
http://www.FestungNorwegen.net
User avatar
Natter
Posts: 6385
Joined: 25 Feb 2007 18:51
Location: Bergen

Post by Natter »

Album med div. bilder av Mörser 18 (ser ut til å være primært feltartilleri):
http://news.webshots.com/album/551480095XgcbmF?start=0

EDIT
Tar med link til bilder på Wikipedia også, men disse er vel godt kjent fra før:
http://commons.wikimedia.org/wiki/Categ ... %B6rser_18
Post Reply

Return to “Kanoner: KYSTFORT”