Kirkenes

Tyske kystfort i Finnmark 1940 - 1944. Da de tyske styrkene trakk seg tilbake fra Russland ble alle kystfortene nord for Skjervøy destruert. Mange av kystfortene kom også i harde kamper før tilbaketrekningen.

Moderators: Stutzpunkt, KOS

Post Reply
User avatar
Erik E
Site Admin
Posts: 3515
Joined: 06 Feb 2006 20:30
Location: Rennesøy
Contact:

Tenkte å starte opp en tråd for Kirkenes by....
Som med Kristiansund virker det som om "den nye byen" er bygget rett over de gamle stillingene, men det resultat at man må være lommekjent for å vite hvilke dørklokker man skal ringe på :-)

Starter med en bunker som vi ble litt fascinert av....
I fronten er det tydelig spor etter en 3P7 panserkuppel for MG-34, men denne er dessverre tatt bort (eller sprengt?). Forøvrig står det en 3P7 kuppel ved AS Sydvaranger sitt anlegg, men det er tvilsomt at denne hører til i på denne bunkeren.

Bunkeren er stengt, men formen utvendig tyder på at den har hatt inngang fra et mye høyere nivå på baksiden.
Spørsmålet mitt i denne omgang er om noen har vært inni her før den ble stengt? Finnes det evt. eldre bilder eller tegningsmateriale over bunkeren?
Attachments
Innganspartiet er uvanlig høyt....<br />Panserkuppelen har stått på nivå med veien under, like utenfor venstre bildekant.
Innganspartiet er uvanlig høyt....
Panserkuppelen har stått på nivå med veien under, like utenfor venstre bildekant.
Kirkenes havn1.JPG (95.33 KiB) Viewed 1253 times
Utsparing for 3P7 panserkuppel
Utsparing for 3P7 panserkuppel
Kirkenes havn2.JPG (147.05 KiB) Viewed 1253 times
User avatar
dolmen
Posts: 1383
Joined: 25 Jan 2008 8:03

Ojoj,ja det er nettopp denne jeg snakker om!Ca. 10 meter til venstre på bildet og omtrent en meter under bakkenivå var det jeg krøp inn.Det du viser bilde av er de øvre delene på baksiden av Rådhuset.Fylt igjen fra oversiden.
Dolmen.
Last edited by dolmen on 20 Apr 2012 22:30, edited 1 time in total.
User avatar
dolmen
Posts: 1383
Joined: 25 Jan 2008 8:03

Det siste bildet viser inngangen jeg krøp inn gjennom.Du ser øvre del av døråpningen.Vi dro med oss skjøtekabler for lys slik at vi kunne orientere oss.Midt i trappen opp til 2-etasje møtte vi stein-fyllingen og kom oss ikke videre.Hele underetasjen var innredet med tre-panel og det var rester av propaganda-plakater på veggene.All innredning og innventar stod der ennå.
Dolmen.
Last edited by dolmen on 20 Apr 2012 22:31, edited 1 time in total.
User avatar
DeepC
Posts: 251
Joined: 20 Feb 2007 17:33
Location: Tromsø

Er jo nesten som scenen fra "Olsenbanden tar gull" da gutta sprenger seg inn i Generalens bunker PDT_Armataz_01_18
Håper du har bilder fra innsiden av bunkeren og trenger du noen til å holde lampen neste gangen dere skal inn der.
Ja,så stiller jeg opp på timen!
-Thomas-
"Tromsø's offisielle Tirpitzguide", ett dykk uten rust på hanskan e ikke et dykk....!
User avatar
Erik E
Site Admin
Posts: 3515
Joined: 06 Feb 2006 20:30
Location: Rennesøy
Contact:

Ojoj,ja det er nettopp denne jeg snakker om!
Hehe! De som trodde jeg visste hvor det nye politihuset i Kirkenes er fikk ihvertfall avkreftet det nå :-)

Først, døren du ser har vært mellom bunkeren og panserkuppelen i fronten. Originalt har det ikke vært inngang/utgang her.
Vedlagt bilde viser hvordan prinsippet var.... Den buede kanten du ser i betongen på bilde to i min forrige post er "avtrykk" etter kuppelns bakside!

Du sier altså at denne var i to etasjer, sikkert dumt av meg å spørre, men er dette noe du er 100% sikker på? Det var ikke bare trappen opp til inngangen?

Ytterligere spørsmål.... Tror du at du hadde kjent igjen bunkeren on du så en tegning av den?

Mvh
Erik E
Attachments
Prinsippskisse dreischartenturm.JPG
Prinsippskisse dreischartenturm.JPG (131.7 KiB) Viewed 1242 times
Se bort i fra høyden her, men prinsippet med kuppelen må ha vært likt i Kirkenes!
Se bort i fra høyden her, men prinsippet med kuppelen må ha vært likt i Kirkenes!
l2334-17a.jpg (63.94 KiB) Viewed 1242 times
User avatar
dolmen
Posts: 1383
Joined: 25 Jan 2008 8:03

Hallo.Jeg vet ikke om det var to innganger.Jeg krøp inn i kjelleren og så en trapp til 2-etasje som var fylt igjen.Dit kunne jeg ikke gå.
Dolmen.
Last edited by dolmen on 20 Apr 2012 22:31, edited 1 time in total.
User avatar
Erik E
Site Admin
Posts: 3515
Joined: 06 Feb 2006 20:30
Location: Rennesøy
Contact:

Her er en liten nøtt....
Noen som kan tenke seg hvor i Kirkenes dette bildet er tatt?
Attachments
Panserkuppel Kirkenes.JPG
Panserkuppel Kirkenes.JPG (78.07 KiB) Viewed 1157 times
User avatar
dolmen
Posts: 1383
Joined: 25 Jan 2008 8:03

Ja dette er nok en nøtt!Betyr det at ingen vet svaret,ikke engang du Erik?
Dolmen.
Last edited by dolmen on 20 Apr 2012 22:31, edited 1 time in total.
User avatar
TommyG
Site Admin
Posts: 2692
Joined: 26 Dec 2007 22:12
Location: Ullensaker

Kan dette være et stykke utenfor Kirkenes, nærmere GSV? Så bare på (kanonløpet?) som så ut til å være rettet nedover, og at stillingene så ut til å ligge i en dalside. Fikk meg til å tenke på dalsiden opp fra broen over Straumen/Langefjorden, hvor det lå en del stillinger.

edit:
Satelittbilde fra Google maps: http://maps.google.com/?ie=UTF8&ll=69.7 ... &z=16&om=1
Da jeg var der under førstegangstjenesten, tidlig på 90-tallet, så drev de faktisk på og bygget nye og ganske store bunkerser der. Forstå det den som kan :-)
User avatar
dolmen
Posts: 1383
Joined: 25 Jan 2008 8:03

Du er inne på noe der.Har du vært i de stillingene?
Dolmen.
Last edited by dolmen on 20 Apr 2012 22:32, edited 1 time in total.
User avatar
Erik E
Site Admin
Posts: 3515
Joined: 06 Feb 2006 20:30
Location: Rennesøy
Contact:

Hallo

Vet ikke hvor dette er nei.... Har et par flere nøtter fra samme bok som kommer etterhvert ;-)

Har tråkket rundt en del på begge sider av denne broa du nevner Tommy, men ikke sett noe som likner dette anlegget i første øyekast.... Mulig det er en del forandret i dag, men synes det ser en del brattere ut på bildet her enn det er i skråningen ved GSV?

Ved de fleste flyplassanlegg sørover var det vanlig at slike tårn sto i forbindelse med flyplasser, dvs. de var tiltenkt en rolle mot fallskjermsoldater. Dette er jo ikke et fasitsvar for Kirkenes selvfølgelig, men kan dette være et sted rundt Høybuktmoen?

Mvh
Erik E
User avatar
dolmen
Posts: 1383
Joined: 25 Jan 2008 8:03

Det er ikke fra Høybuktmoen.For meg ser det ut som det er fra bunkeren som ligger sør-øst for Storhaugen i Kirkenes.Tårnet nærmest på bildet er borte idag,men bunkeren bortenfor mener jeg å ha vært i.
Dolmen.
Last edited by dolmen on 20 Apr 2012 22:32, edited 1 time in total.
User avatar
TommyG
Site Admin
Posts: 2692
Joined: 26 Dec 2007 22:12
Location: Ullensaker

eivind kosnes wrote:Du er inne på noe der.Har du vært i de stillingene?Hilsen Eivind.
Jeg var og kikket litt rundt der mens de drev og bygde de. Var vel ikke ferdig før etter at jeg ble dimittert, så jeg så de aldri helt ferdige.
Erik E wrote:Hallo

Vet ikke hvor dette er nei.... Har et par flere nøtter fra samme bok som kommer etterhvert ;-)

Har tråkket rundt en del på begge sider av denne broa du nevner Tommy, men ikke sett noe som likner dette anlegget i første øyekast.... Mulig det er en del forandret i dag, men synes det ser en del brattere ut på bildet her enn det er i skråningen ved GSV?
Tror de rev det meste av det som fantes der fra før da de bygde nytt. Jeg var med og ryddet i noen bunkerser som lå litt lenger inne på flaten oppe på toppen av dalsiden der. Det var vel hovedsaklig noen mannskapsbunkerser mener jeg å huske. Det meste av inventaret ble vel revet ut og tent på så vidt jeg husker. Hvorvidt det stammet fra tyskerne eller om det var av nyere årgang vet jeg ikke. Men, det fantes ganske mange spor etter tysk aktivitet mellom denne broen og selve leiren (forsåvidt hele området rundt der leiren ligger i dag), bla. iallefall en lystkasterstilling, hvor det fremdeles (iallefall den gangen) var en del igjen av selve lyskasteren.
User avatar
dolmen
Posts: 1383
Joined: 25 Jan 2008 8:03

Dette høres kjent ut.Hvilket årstall var dette?
User avatar
TommyG
Site Admin
Posts: 2692
Joined: 26 Dec 2007 22:12
Location: Ullensaker

eivind kosnes wrote:Dette høres kjent ut.Hvilket årstall var dette?
Sjekket litt nærmere, og det var i 1995 jeg var der oppe. Var sjåfør i stabskompaniet, så var mye ledig tid til å utforske områdene rundt leiren.
Post Reply

Return to “FINNMARK”