HKB 17./971 Kvalsund

Tyske kystfort i Finnmark 1940 - 1944. Da de tyske styrkene trakk seg tilbake fra Russland ble alle kystfortene nord for Skjervøy destruert. Mange av kystfortene kom også i harde kamper før tilbaketrekningen.

Moderators: Stutzpunkt, KOS

Post Reply
sveingeorg
Posts: 99
Joined: 29 Oct 2009 22:52
Location: rypefjord

Legger ut et bilde fra Kvalsund Kystfort. Kystfortet hadde 4 x 15,5 cm sFH414(f), rekkevidde 11 000 m. Det var ferdig i Juli 41, og ødelagt i Desember 44.

Kan samtidig anbefale Marions Palmers bok "bare kirka sto igjen", som omhandler Kvalsund under krigen. I boka er det en del fortellinger angående soldatene på fortet og forholdet mellom soldatene der og lokalbefolkningen. Vel verdt å lese, synes jeg ihvertfall.

Kommer fler bilder etterhvert
Attachments
Bilde 971.jpg
Bilde 971.jpg (771.86 KiB) Viewed 626 times
jergul
molich
Posts: 1061
Joined: 13 Oct 2008 18:32
Location: Fredrikstad

Noen som vet noe mer om dette fortet ?

Morten
MVH Morten C.
RasmusTerne

Sveingeorg skrev:
Kan samtidig anbefale Marions Palmers bok "bare kirka sto igjen", som omhandler Kvalsund under krigen. I boka er det en del fortellinger angående soldatene på fortet og forholdet mellom soldatene der og lokalbefolkningen. Vel verdt å lese, synes jeg ihvertfall.
Boka kan absolutt anbefales.Flott tidsbilde fra dagliglivet rundt et tysk kystfort.
Mener at skytset fra Kvalsund ble flyttet sørover og er omtalt i en annen tråd på forumet.
Sigfred R.
molich
Posts: 1061
Joined: 13 Oct 2008 18:32
Location: Fredrikstad

Har ikke lest boka, står det noe om kystfortet der da?

Jeg tenkte mer på fortet mens det stod i Kvalsund, var kononene brukbare etter at det brant ?

Morten
MVH Morten C.
RasmusTerne

Fortet "brant" vel ikke, men ble sprengt og forlatt av eierne i des. -44.
Skytset havnet i Østfold,(Dale)
http://www.kystfort.com/forum/viewtopic ... 5&start=15
Sigfred R.
User avatar
sundgot
Posts: 404
Joined: 05 Jan 2011 13:06

Ikke mye igjen...
Attachments
WW2 - 205.jpg
WW2 - 205.jpg (1.06 MiB) Viewed 289 times
Post Reply

Return to “FINNMARK”