TORPEDOBATTERI RØDBERGET.

Tyske kystfort i Finnmark 1940 - 1944. Da de tyske styrkene trakk seg tilbake fra Russland ble alle kystfortene nord for Skjervøy destruert. Mange av kystfortene kom også i harde kamper før tilbaketrekningen.

Moderators: Stutzpunkt, KOS

Post Reply
User avatar
dolmen
Posts: 1383
Joined: 25 Jan 2008 8:03

Fronten av batteriet sett fra sjøsiden.
Attachments
269815_10150290437426064_672776063_9039517_3566875_n.jpg
269815_10150290437426064_672776063_9039517_3566875_n.jpg (89.72 KiB) Viewed 1014 times
User avatar
dolmen
Posts: 1383
Joined: 25 Jan 2008 8:03

Inngang til torpedobatteriet.
Attachments
259892_10150290437816064_672776063_9039526_6114972_n.jpg
259892_10150290437816064_672776063_9039526_6114972_n.jpg (66.47 KiB) Viewed 887 times
User avatar
Erik E.
Posts: 18
Joined: 12 Apr 2012 6:58

Jeg var der i 1988, så noen fotavtrykk etter tyske støvler i betongen, ble anleggsarbeierne overrasket av russerne siden de måtte tråkke i bløt sement?
Mvh Erik E.
User avatar
dolmen
Posts: 1383
Joined: 25 Jan 2008 8:03

He he,nei jeg tror ikke det gikk så brått for seg.Da russerne kom til dette området den 25 oktober 1944 så hadde det ikke vært folk i dette batteriet på en stund.Det som var av utstyr her var evakuert og de tyske mannskapene var satt til andre oppgaver.De støvelmerkene som er i betongen her er vel i slekt" med de sporene jeg har sett på veldig mange av de tysk/østerriske anleggene her,de stammer vel kanskje helst fra utålmodige ingeniører fra "Einsatzkommando Wiking" i Org.Todt. :)
Dolmen.
User avatar
Natter
Posts: 6385
Joined: 25 Feb 2007 18:51
Location: Bergen

dolmen wrote:He he,nei jeg tror ikke det gikk så brått for seg.Da russerne kom til dette området den 25 oktober 1944 så hadde det ikke vært folk i dette batteriet på en stund.Det som var av utstyr her var evakuert og de tyske mannskapene var satt til andre oppgaver.
Alt ble vel ikke evakuert? Hørte at torpedorørene ble funnet i sjøen utenfor for noen år siden. Inne i anlegget står det jo også fremdeles rester av et strømaggregat og en Junker fristempel kompressor?
J E F
Posts: 723
Joined: 09 Nov 2007 23:12
Location: Bjugn

Natter wrote:
dolmen wrote:He he,nei jeg tror ikke det gikk så brått for seg.Da russerne kom til dette området den 25 oktober 1944 så hadde det ikke vært folk i dette batteriet på en stund.Det som var av utstyr her var evakuert og de tyske mannskapene var satt til andre oppgaver.
Alt ble vel ikke evakuert? Hørte at torpedorørene ble funnet i sjøen utenfor for noen år siden. Inne i anlegget står det jo også fremdeles rester av et strømaggregat og en Junker fristempel kompressor?
Har aldri sett noe om at torpedorørene kom frem. Tror mer på at dette materiellet ble omdirigert høsten 1944 for oppgradering av Porsøy og Korshamn fra G7v til G7a. Det virker som om denne oppgradering skjedde ganske spontant, men nå mangler jo mye av arkivgrunnlaget for dette i arkivene. Vet at enkelte har fundert på om det er Königsbergs gamle torpedorør som ble brukt, men tillater meg å tvile litt på dette.
JEF
User avatar
dolmen
Posts: 1383
Joined: 25 Jan 2008 8:03

Flott hvis noen kan bidra med info om dette anlegget.
Dolmen.
Last edited by dolmen on 15 Apr 2012 0:52, edited 1 time in total.
User avatar
Natter
Posts: 6385
Joined: 25 Feb 2007 18:51
Location: Bergen

J E F wrote:Tror mer på at dette materiellet ble omdirigert høsten 1944 for oppgradering av Porsøy og Korshamn fra G7v til G7a. Det virker som om denne oppgradering skjedde ganske spontant, men nå mangler jo mye av arkivgrunnlaget for dette i arkivene. Vet at enkelte har fundert på om det er Königsbergs gamle torpedorør som ble brukt, men tillater meg å tvile litt på dette.
Skal sjekke nærmere med min kilde mht. info om rørene til Rødberget.

Mht. Korshavn/Porsøy mener jeg at Reinhard H. Huxmann i "Die "Karriere" des Kreuzers Königsberg nach seinem Untergang - Bilddokumentation einer Bergung" (2008) angir at materiellet fra Königsberg gikk til disse batteriene + Hjelte (Herdla) og Raune (Lerøy) i 1944. Jeg har ikke boken tilgjengelig nå, så jeg får ikke kontrollert om jeg husker riktig eller om det er oppgitt kilder for dette i boken...

Disse rørene skal for øvrig ha blitt supplert med noen tyske rør fra Danmark rundt 1970 ifb. ombygging av Herdla/Lerøy til 4-rørs anlegg med TOKE71 (og senere nytt batteri på Korshamn i 1980).
J E F
Posts: 723
Joined: 09 Nov 2007 23:12
Location: Bjugn

Natter wrote:
J E F wrote:Tror mer på at dette materiellet ble omdirigert høsten 1944 for oppgradering av Porsøy og Korshamn fra G7v til G7a. Det virker som om denne oppgradering skjedde ganske spontant, men nå mangler jo mye av arkivgrunnlaget for dette i arkivene. Vet at enkelte har fundert på om det er Königsbergs gamle torpedorør som ble brukt, men tillater meg å tvile litt på dette.
Skal sjekke nærmere med min kilde mht. info om rørene til Rødberget.

Mht. Korshavn/Porsøy mener jeg at Reinhard H. Huxmann i "Die "Karriere" des Kreuzers Königsberg nach seinem Untergang - Bilddokumentation einer Bergung" (2008) angir at materiellet fra Königsberg gikk til disse batteriene + Hjelte (Herdla) og Raune (Lerøy) i 1944. Jeg har ikke boken tilgjengelig nå, så jeg får ikke kontrollert om jeg husker riktig eller om det er oppgitt kilder for dette i boken...

Disse rørene skal for øvrig ha blitt supplert med noen tyske rør fra Danmark rundt 1970 ifb. ombygging av Herdla/Lerøy til 4-rørs anlegg med TOKE71 (og senere nytt batteri på Korshamn i 1980).
Jeg hadde en henvendelse fra H-Huxmann om dette i sin tid. Da prøvde han å få verifisert historien som du nevner, og den gang mente jeg at dette godt kunne være tilfellet. Han fant ingen serienummer på torpedorørene i Bundesarchiv, så saken forble en hypotese. Sett i ettertid har jeg problemer med å skjønne at tyskerne brukte så mye ressurser på å fikse opp gamle rør når det fantes overskuddsrør og nyproduksjon i Tyskland. Se også hvor raskt de gav opp å berge 12,7 cm kanonene fra jagerne i Narvik. Når det gjelder rørene fra Danmark så var dette etterkrigs danske MTB-rør, og ikke tyske.
JEF
User avatar
DeepC
Posts: 251
Joined: 20 Feb 2007 17:33
Location: Tromsø

Har dykket utfor Rødberget å kan bekrefte at det ligger en god det torpedorør det. Mene å huske i allefall 3-4 rør, de nederste på rundt 50m dyp hvor bildet er tatt.
Attachments
DSC04802.JPG
DSC04802.JPG (25.78 KiB) Viewed 804 times
"Tromsø's offisielle Tirpitzguide", ett dykk uten rust på hanskan e ikke et dykk....!
User avatar
Natter
Posts: 6385
Joined: 25 Feb 2007 18:51
Location: Bergen

J E F wrote:Sett i ettertid har jeg problemer med å skjønne at tyskerne brukte så mye ressurser på å fikse opp gamle rør når det fantes overskuddsrør og nyproduksjon i Tyskland. Se også hvor raskt de gav opp å berge 12,7 cm kanonene fra jagerne i Narvik.
Godt poeng, men da kan man jo også stille spørsmål ved hele bergingsaksjonen for "Köningsberg": Den må jo ha vært ganske atypisk slik sett og knapt verdt den voldsomme ressursbruken/ insatsen om man ikke gjenbrukte det som kunne berges?
J E F wrote:Når det gjelder rørene fra Danmark så var dette etterkrigs danske MTB-rør, og ikke tyske.
Rørene på Lerøy og Herdla etter ombyggingen på begynnelsen av 70-tallet (+ Korshamn i 1980) var like og utvilsomt tyske, mens Sørviknes ble utrustet med MTB-rør. Jeg har alltid trodd at disse var norske (tilsvarende de som ble brukt på Snøgg-klassen), men det var kanskje her de danske rørene ble brukt?
DeepC wrote:Har dykket utfor Rødberget å kan bekrefte at det ligger en god det torpedorør det. Mene å huske i allefall 3-4 rør, de nederste på rundt 50m dyp hvor bildet er tatt.
Interessant! Det var vel planlagt med 2x2 fastmonterte rør der mener jeg (?). Finnes det flere bilder som evt. viser akterdelen av rørene med bakluken og kardusmekanismen..?
User avatar
DeepC
Posts: 251
Joined: 20 Feb 2007 17:33
Location: Tromsø

Det gjør det, men bildene var alt annet en gode :rodme:
Attachments
DSC04792.JPG
DSC04792.JPG (40.37 KiB) Viewed 773 times
"Tromsø's offisielle Tirpitzguide", ett dykk uten rust på hanskan e ikke et dykk....!
User avatar
DeepC
Posts: 251
Joined: 20 Feb 2007 17:33
Location: Tromsø

Et til, hvis det på noen måte hjelper da? :rodme:
Attachments
DSC04793.JPG
DSC04793.JPG (35.85 KiB) Viewed 773 times
"Tromsø's offisielle Tirpitzguide", ett dykk uten rust på hanskan e ikke et dykk....!
User avatar
Natter
Posts: 6385
Joined: 25 Feb 2007 18:51
Location: Bergen

Takk!

Ikke så lett å tyde de begrodde klumpene, men for meg ser ikke dette ut som rør fra de typiske tyske "drilling" og "vierling" kanonene som ble gjenbrukt fra kryssere/zerstörere/T-boote, eller de typiske (?) enkle S-boot rørene (så langt jeg har oversikt i alle fall).
Ligner mer på de rørene som var montert på f.eks. batteriet i Vlissingen og prammen i Siebruniemi (ref. bildet som bla. finnes i "Kystartilleriets Undervannsforsvar 100 år"), med mer mer "flate" bakluker sammenlignet med førstnevnte. Skulle gjerne vist litt mer om disse rørene om noen har informasjon (bruk på fartøy etc.).
Last edited by Natter on 15 Apr 2012 20:46, edited 1 time in total.
User avatar
dolmen
Posts: 1383
Joined: 25 Jan 2008 8:03

Har du spurt vår venn her oppe i Kirkenes da DeepC,det er mulig at han har noen bilder herfra også......?Fra under vann mener jeg altså.Lurer på om ikke han var der og dykket i sommer men det er mulig jeg husker feil.Det var iallefall han som fortalte meg om torpedorørene først.
Dolmen.
Post Reply

Return to “FINNMARK”