Kvalsund

Mange av kystfortene i fylket er gruppert rundt Trømsø by og spesielt Lyngen som ble den nye tyske forsvarslinjen mot de russiske styrker.

Moderators: Stutzpunkt, KOS

Post Reply
User avatar
Erik E
Site Admin
Posts: 3515
Joined: 06 Feb 2006 20:30
Location: Rennesøy
Contact:

Hallo!

Har funnet noen indikasjoner på at det kan ha vært elektriske minefelt i Kvalsund nord for Tromsø... Noen som kan bekrefte det?

Erik
User avatar
Stutzpunkt
Moderator
Posts: 2218
Joined: 02 Mar 2006 20:20

Tenker du på sjøminefelt?
Fra "Kystartilleriets undervannsforsvar 100 år". (s. 72) står det dette:

"Det var ikke en tilsvarende tysk satsing på kontrollerbare minefelt. I Norge ble det bare etablert to slike, begge i Bergen Nord i Hagelsund og i Solviksundet" t ene feltet bestod av 12 miner med optisk kontroll, men det andre feltet bestod av 10 miner med magnetisk føleutstyr for automatisk avfyring ved fartøyspassering."

Også noe informasjon her, hvis du ikke allerede vet om det :)
http://karlsoy.com/bygdebok/periode12.h ... 0krig%20og

Tormod.
User avatar
Erik E
Site Admin
Posts: 3515
Joined: 06 Feb 2006 20:30
Location: Rennesøy
Contact:

Tenkte på sjøminer ja!

Har også sett andre kilder som oppgir at kun to kontrollerte minefelt ble lagt ut i Norge, men ofte viser det seg jo at man ennå ikke vet ALT tyskerne holdt på med :-)

Synes bare disse to symbolene her kunne passet bra med minekontrollbunkere/stasjoner. Sansynligvis betyr de noe annet da, men hva?? Første gang jeg ser dette symbolet brukt på kart....
Attachments
Tromsø1944.jpg
Tromsø1944.jpg (132.85 KiB) Viewed 536 times
User avatar
Erik H
Site Admin
Posts: 3499
Joined: 31 Jan 2005 23:01
Location: Trondheim
Contact:

bare lurer. har man noen eksempler på hvordan slike bunkere/installasjoner/utstyr ser ut? eller var det bare en "uregelmessig" vaktbuer ved slike mine felt?

Erik H
User avatar
werner wernersen
Posts: 1423
Joined: 09 Feb 2006 21:13
Location: Arendal

hei

fra en oversikt jeg har (undervater defences appendix 7, german seacoast defences)

er der bare oppgitt 22 miner av typen RMA.

12 miner ved Hagelsund
10 miner ved Solsviksund.

rapporten må tas med en klype salt, når det gjelder bunker/hus div, så ser jeg fra danmark at det ikke er en standar type som er brukt men mere noe som glir inn i det andre som er brukt, men det må regnes med at det er bygninger av litt kraftigere typer.( de som er brukt ved Hagelsund og Solviksund) er omtalt som bunkere.

Werner
User avatar
Erik E
Site Admin
Posts: 3515
Joined: 06 Feb 2006 20:30
Location: Rennesøy
Contact:

Meg bekjent er det ingen regelbau for minefelt, og de få som eksisterer er nok som Werner sier tilpasset omgivelsene.
Det jeg har sett av bilder og tegninger rundt slike "stasjoner" er egentlig bare et observasjonsrom, ikke ulikt det man finner i en vanlig kommandobunker i kystfort, men uten andre rom i tillegg......

Hvis noen vet om Kvalsundet var sperret for ALL traffikk er det sansynligvis et vanlig minefelt, men om tyske skip brukte passasjen inn til Tromsø kan vel dette tyde på et styrt felt??

Erik E
Paul S.
Posts: 1776
Joined: 25 Sep 2006 20:07
Location: Bergen

Hei
I arkivlisten for RM/45 III Under Adm.Norwegen er der noen henvisninger til minefelt i Norge. Bla. RM/45 III 259 :
Marineoberkommando Norwegen.- Ergänzungen zur Minenlage und Wegeführung Norwegen. Stand: 1.5.1945. Lage von Minensperren
Der er ett par henvisninger til, men det er Varangerfjord,Bergen, Lista.
En ting er sikkert, var der ett minefelt der pr.7/8 may.45 så er det registret til minste detalj(se under).
Som en liten kommentar til den bunkeren ved Hagelsund kan jeg nevne kjapt at den ved Hagelsund er som Erik sier en mindre sak med åpninger for observasjon. Med kabel innføringene i front.
mvh
Paul S.


utklipp av avtalen ved krigens slutt.
c. The Naval Commander-in-Chief, NORWAY, will

dispatch by sea within 48 hours after the surrender becomes

effective, a responsible officer, not below the rank of

Captain to the Commander-in-Chief, ROSYTH, with corrected copies

of charts showing all German minefields in the NORTH SEA, NORTH

of 56 NORTH, all wrecks, booms and other underwater

obstructions, details of German convoy routes and searched

channels in this area, of the approach channels to the principal

Norwegian ports and of all bouys, lights and other navigational

aids in this area.
User avatar
Stutzpunkt
Moderator
Posts: 2218
Joined: 02 Mar 2006 20:20

Eksisterer det ikke en slik "mine-bunker" ved Limfjorden i Danmark? Mener jeg så noen bilder på nettet av en slik bunker som lå helt nede ved stranden. Kan naturligvis ikke finne igjen den riktige linken...

Tormod.
Erik E wrote:Meg bekjent er det ingen regelbau for minefelt, og de få som eksisterer er nok som Werner sier tilpasset omgivelsene.
Det jeg har sett av bilder og tegninger rundt slike "stasjoner" er egentlig bare et observasjonsrom, ikke ulikt det man finner i en vanlig kommandobunker i kystfort, men uten andre rom i tillegg......

Hvis noen vet om Kvalsundet var sperret for ALL traffikk er det sansynligvis et vanlig minefelt, men om tyske skip brukte passasjen inn til Tromsø kan vel dette tyde på et styrt felt??

Erik E
User avatar
kstdk
Posts: 100
Joined: 14 Sep 2006 23:49
Location: Ikast, Danmark

Hallo

Der er en sådan minekontrolbunker ved havnen i Thyborøn:

http://bunker.x-site.dk/Details.aspx?Al ... 2&Page=122

Ovenstående side tilhører en af mine bekendte.

Jeg har nogle billeder af denne bunker, jeg viser her et par af dem.
Attachments
Billede 068.jpg
Billede 068.jpg (94.29 KiB) Viewed 510 times
Billede 067.jpg
Billede 067.jpg (85.59 KiB) Viewed 510 times
Billede 066.jpg
Billede 066.jpg (97.12 KiB) Viewed 510 times
Billede 065.jpg
Billede 065.jpg (89.82 KiB) Viewed 510 times
Med venlig hilsen,
Kurt
kstdk
User avatar
Stutzpunkt
Moderator
Posts: 2218
Joined: 02 Mar 2006 20:20

Takk!

Var akkurat den bunkeren som jeg hadde sett bilder av tidligere
PDT_Armataz_01_18

Tormod.
kstdk wrote:Hallo

Der er en sådan minekontrolbunker ved havnen i Thyborøn:

http://bunker.x-site.dk/Details.aspx?Al ... 2&Page=122

Ovenstående side tilhører en af mine bekendte.

Jeg har nogle billeder af denne bunker, jeg viser her et par af dem.
User avatar
werner wernersen
Posts: 1423
Joined: 09 Feb 2006 21:13
Location: Arendal

Hei

legger ut tegninger av minekart over RMA miner Bergen og tegning av mine kontroll "bunker" fra Esbjerg.

Werner
Attachments
minekart misje og flatøy.pdf
(228.77 KiB) Downloaded 36 times
mine control station esbjerg.pdf
(242.06 KiB) Downloaded 24 times
RoarP
Posts: 113
Joined: 17 Apr 2006 16:52
Location: Bergen
Contact:

werner wernersen wrote:Hei

legger ut tegninger av minekart over RMA miner Bergen.
Werner
Lurer på hvor du har fått denne fra ?
Finnes den i en eller annen etterretningsrapport ?
User avatar
werner wernersen
Posts: 1423
Joined: 09 Feb 2006 21:13
Location: Arendal

Hei

Kartene kommer fra en amerikansk/engelsk rapport utarbeidet fra 1945-47 som heter German seacost defence european theatre, og er basert på tyske dokumenter, avhør, og observasjoner, den er på et sted mellom 1000-1500 sider og omhandler kystarteleri, undervannsforsvar, radarer, overvåkning, opplæring og så videre.

Werner
Diverlockout
Posts: 16
Joined: 14 May 2014 19:09

Det er en nokså lik minekontrollbunker som den vist fra Danmark i Lyngenfjorden, rett vest for Djupvik på Lyngensiden i utløpet av REINDALEN. Jeg oppretter en separat tråd på denne,
Attachments
Reindal_bunker.jpg
Reindal_bunker.jpg (30.46 KiB) Viewed 204 times
Post Reply

Return to “TROMS”