MKB 6./511 Skrolsvik

Mange av kystfortene i fylket er gruppert rundt Trømsø by og spesielt Lyngen som ble den nye tyske forsvarslinjen mot de russiske styrker.

Moderators: Stutzpunkt, KOS

Ole
Posts: 998
Joined: 03 Mar 2009 23:42
Location: Kragerø/Bjarkøy

Re: MKB 6./511 Skrolsvik

Post by Ole »

Noen bilder fra Skjellneset.
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
LennartN
Posts: 1
Joined: 05 May 2012 0:06

Re: MKB 6./511 Skrolsvik

Post by LennartN »

Forsvarsmusèene har vært på inspeksjon og påpeike manglende vedlikehold. Se http://lokalavisa.no/artikkel.php?aid=56706
ettori
Posts: 455
Joined: 14 Aug 2012 17:08
Location: Klepp

Re: MKB 6./511 Skrolsvik

Post by ettori »

Om ikke kommunens budsjett er stort nok, så er det vel mulig å få i gang en dugnad for å i det minste rydde piggtråd.
ULKA
Posts: 1
Joined: 04 Jan 2015 19:55

Re: MKB 6./511 Skrolsvik

Post by ULKA »

Morsomt å se bildene fra Skrolsvik. Haugevis med minneverdige historier derfra. Tjenestegjorde der første halvår 1979 som KARI-operatør og utkommandert met-observatør på turnusbasis. Synd hvis fjellanlegget er stengt. Tunnelen fra messa til innkvarteringen for radarpersonellet under radardomen gikk under bukta og var kjekk å ha i dårlig vær. I hulrommet mellom murveggen og fjellet i deler av denne tunnelen pleide visst noen å gjemme vin-/satsdunkene sine, om jeg husker rett. De hadde ikke alltid tålmodighet til å vente til "produktet" var ferdiggjæret og kunne derfor lukte kraftig av gjærbakst.

Sjarken ved fortet kunne lånes, og evt. fiskefangst selges til kjøkkenet for 5 kr kiloet. Det verserte en historie om sauer med synsproblemer etter at laser-avstandsmåleren ble testet mot noen holmer der det gikk småfe på beite. Kan dessverre ikke gå god for sannhetsgehalten i det. Med litt kornett-erfaring lånte jeg i stillhet trombone på velferden. Som en practical joke spilte jeg til reglementert tid morgenen etter en overraskende morgenrevelje blant betongveggene i bunkeren. Det var IKKE populært: flere av med-boerne truet med å rette ut instrumentet dersom ikke dette opphørte umiddelbart, så der stoppet messingkarrieren.

Sammen med det mer moderne Grøtavær med dets 15 cm dobbelkanoner virket Skrolsvik noe aldersstegent på slutten av 1980-tallet.

Det siste jeg hørte om Skrols var at deler av fortet var gjort om til asylmottak av den heller avsidesliggende typen. Men det er vel neppe tilfellet lenger, dersom området er åpnet for ålmeinta.

Mvh ULKA T. :wink:
Børge
Posts: 3
Joined: 17 Feb 2015 21:33
Location: Tromsø

Re: MKB 6./511 Skrolsvik

Post by Børge »

He

Morsomt å finne info og bilder fra Skrolsvik fortet.
Tjenestegjorde der i 1985 på 150mm kanonen som høyderetter.
En artig tid.

Børge
User avatar
Natter
Posts: 6385
Joined: 25 Feb 2007 18:51
Location: Bergen

Re: MKB 6./511 Skrolsvik

Post by Natter »

Kartskisse:
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
Informasjon som ikke deles, går tapt!
Ole
Posts: 998
Joined: 03 Mar 2009 23:42
Location: Kragerø/Bjarkøy

Re: MKB 6./511 Skrolsvik

Post by Ole »

Det var søndag og barnedåp i Skrolsvik kapell, så jeg benyttet heller anledningen til en tur til fortet (ungen har jo en mor..).

Området øst for bebyggelsen på fortet så ut fra flyfoto å inneholde en del tyske stillinger, så jeg saumfor disse. Betongen så tysk ut, men med norsk etterbruk.

Fortet er totalt sett i en sørgelig forfatning. Alle bygninger er i sterkt forfall. Mye skrot i bunkere og tunneler. Likevel artig å undersøke steder jeg ikke har vært før. Sammenhengende tunnel mellom kanonene via forlegningen som ligger flere meter under kanonene.

Fjellanlegget under knausen øst for fortet bestod av 3 el 4 haller. Ammolager?
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
User avatar
kak
Posts: 366
Joined: 26 Jul 2013 13:50
Location: Sarpsborg
Contact:

Re: MKB 6./511 Skrolsvik

Post by kak »

Endelig kom dagen jeg skulle til Senjehesten og utforske Skrolsvik fort! Tyskerne etablerte først HKB 16/973 Senjehesten i området i juni 1941 med 10,5 cm K331 kanoner med en rekkevidde på 12.000 meter, men dette ble flyttet til Finnmark i april 1943. Da tok marinen over og MKB 6/511 Skrolsvik ble etablert med 15 cm SKC/28 kanoner med en rekkevidde på 22.300 meter! Kanonene ble satt i åpne stillinger, men det norske forsvaret har bygget bunkere og videreutviklet dette fortet etter krigens dager! Når jeg parkerte bobilen for kvelden oppdaget jeg at jeg hadde gått glipp av en lyskasterstilling med den originale lyskasteren på plass! Det betydde bare en ting: Jeg MÅTTE tilbake to dager senere etter at søndagen hadde regnet bort! Da ble det lyskasterstilling, fjellanlegg, ammunisjonsbunker, flere mindre stillinger og flere timer med lang eksponering på stranda i Skrolsvik!

Les alt fra de to turene til Skrolsvik fort og se de 932 bildene og ett panoramabilde her:
https://www.kak.net/2021/04/11/to-turer ... -pa-senja/
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
jarle58
Posts: 26
Joined: 15 Jun 2012 20:54
Location: Hardanger

Re: MKB 6./511 Skrolsvik

Post by jarle58 »

Eg hadde anvaret for denne lyskastaren frå september 1978 til juni 1979. Den har tapt seg ser eg. Var motoren og strømaggregatet på plass?
BNyb
Posts: 46
Joined: 19 May 2017 22:50

Re: MKB 6./511 Skrolsvik

Post by BNyb »

Aggregatet er helt ødelagt
ronstjo73
Posts: 1
Joined: 09 Feb 2022 14:59

Re: MKB 6./511 Skrolsvik

Post by ronstjo73 »

Jeg jobbet der ute for Sør-Senja museum, litt til og fra, i perioden 93-95. Var blant annet med på gjennomgang med forsvarsmuseet for å registerte og merke alle installasjoner som sto igjen der ute, herunder også kanonene. Hadde mye forhandlinger med Forsvarsmuseet for å få tilbake 40 mm Bofors'en som står der i dag, og hadde og dialog for å få tilbake annet utstyr, men dette falt sikkert bort da jeg avsluttet mitt engasjement der ute. Da den kom på plass var også shelteret med, men det er vel blåst bort tenker jeg. Jeg hadde blant annet også oppgaven med å merke alle stillinger og installasjoner på området med hva de hadde vært brukt til og hva de inneholdt med tanke på skyts etc.
Det ser dessverre ut for at alle plaketter mer eller mindre er røsket bort.
Da jeg var der ute var blant annet fjellanlegget i "drift" med tanke på ventilasjon og avfukting, og vi hadde tilsyn med dette. Det var tørt og fint og greit vedlikeholdt i den perioden. Samme gikk også for ammohallene som lå plassert bak messa, mot sørøst.
Tenkte å ta en tur utover til sommeren, men skjønner at det blir et trist gjensyn.
BNyb
Posts: 46
Joined: 19 May 2017 22:50

Re: MKB 6./511 Skrolsvik

Post by BNyb »

Etter lengre tids leting fant jeg ut at Spåkenes hadde samme type ammoheis som Skrolsvik. Fant rester av den og har klart å rekonstruere den ganske nøyaktig. Hvordan den er festet i bunnen fikk jeg ikke med meg siden jeg stod til knean i vann og sjakta innafor er enda dypere.
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
Post Reply

Return to “TROMS”