MKB 2./516 Tjeldöy

Nordland ble dekket av kystfort rundt Brønnøysund, Sandnessjøen og områdene rundt Bodø like sør for Lofoten.

Moderators: Stutzpunkt, KOS

User avatar
Natter
Posts: 6385
Joined: 25 Feb 2007 18:51
Location: Bergen

Re: MKB 2./516 Tjeldöy

Post by Natter »

Thomas L wrote:Vell, hvis man klarer å holde 10-20 km/t så går det vell. Kommer vell ann
på hvilken bil man har og. For min bil sin del så fikk den vondt i en støtdemper.
Ok. Ikke blitt noe bedre da skjønner jeg (parkerte litt under halvveis selv, men den siste halvdelen hadde best standard så jeg kunne like godt kjørt helt frem) :)
Fort
Posts: 1
Joined: 26 Jul 2012 12:39

Re: Tjeldøy - Ekstysk

Post by Fort »

Natter wrote:Et par stillinger jeg antar må være ekstyske (muligens ikke gjenbrukt til annet enn NF i KA):
Ja, det er riktig , men på slutten av 1950 tallet ble 15 cm skytset utfaset og 12,7 cm SKC/34 i 12,7 MPLC/34 innfaset. Kanonene ble montert i orginalkonfigurasjonen, men ble på slutten av 1960 tallet under moderniseringen av Tjeldøy flyttet til sine "nåværende" stillinger, der de sto til fortet ble lagt ned.

Den ene av SKC/34 kanonene ble imidlertid stående i batteriområdet som reservekanon.

Denne kanonen befinner seg nå i utstillingshallen på Grønsvik fort. Med FMU. Reg nr. 70968. Kanonen var opprinnelig montert på Osterneset batteri sør for Bergen i juli 1943, men ble som sagt flyttte til Tjeldøy på 1950 tallet. Kanone er produsert av SKODA, med produsksjons .nr 365 og produksjons år: 1943

Helgeland Museum avd Grønsvik.
flyfisher
Posts: 1
Joined: 19 Feb 2012 7:00

Re: MKB 2./516 Tjeldöy

Post by flyfisher »

Hej
Jeg undrer på hvordan veistandarden er idag for å kjöre ut till Tjeldneset?
Jeg tjenestegjorde der ute tilsammens med tre andre, vi kom fra Nes Fort og ble plassert der ute på Tjeldneset for att gå vakt og gjöre underhold på anlegget. En trivelig tid, hade det ganske så fritt der ute. Fikk besök av befal en gang i uken, men ellers så klarte vi oss bra selv. Hadde jo to båter og en "trekvart" tonner som vi brukte på land. Bodde i Befalshuset og hadde egne rum så det gikk ikke noen nöd på oss.
lillsexy
Posts: 6
Joined: 04 Mar 2014 18:46

Re: MKB 2./516 Tjeldöy

Post by lillsexy »

Hei.
Om du har en bil med litt bakkeklaring så er det null problem å kjøre utover. Jeg kjørte for noen måneder siden utover uten problem...
Kan ikke du fortelle litt om fjellanlegget? Størelse, utforming OL.
flyfisher
Posts: 1
Joined: 19 Feb 2012 7:00

Re: MKB 2./516 Tjeldöy

Post by flyfisher »

Hej
Takk for svar. Det er vel ikke så mye å fortelle om selve anlegget, husker heller ikke så mye for å väre ärlig.
Det er jo ganske lenge siden, var stationert der fra juni til desember 1973, så det er jo cirka 42 år siden og
minnet er jo ikke hva det har värt. Men det meste var jo inne i fjellet, kanoner, ammolager, kantine, messe,
sovsaler, allt man kunne tenke seg. Det var jo som ett lite samfunn inne i berget. Og meningen var jo att man
skulle kunne leve og bo der inne om det ble en situation så man ikke kunne väre ute i det fri. På utsiden var det
ikke så mye, noen brakker ett båthus med kai en veistump som man kunne kjöre "trekvarttonneren" på. og så
hade vi to båter. En snekka på ca 25 fot og en vanlig plastbåt med påhengsmotor. Det var allt.
Skulle värt trivelig å få komme i kontakt med "gubbene" som jeg hade som kompanjoner der ute. Vi var fire
mann, "menige" og ett befal som kom og hilste på oss en gang nu og da. Tror han var det laveste som man
kunne väre som befal, han hade bare en röd stripe på klaffen og var ganske til alderen stigen. Jeg husker att
en av guttene hette Helge Kristensen og var fra Narvik, en kom fra Lofoten og den siste tror jeg var fra rundt
Löddingen. En meget trivelig tid.
lillsexy
Posts: 6
Joined: 04 Mar 2014 18:46

Re: MKB 2./516 Tjeldöy

Post by lillsexy »

Hei.
Takk for info! Synd at fjellanlegget ikke lenger er tiljengelig! Hadde vert helt fantastisk å få se bilder fra innsiden av anlegget, men det fins vel ikke mange av! Hadde vert helt fantastisk å se innsiden.
Skymaster
Posts: 2
Joined: 31 Jan 2012 0:22

Skipsklokken til D/S Rauenfels

Post by Skymaster »

Folkens. Jeg lurer på om dere kan hjelpe.
D/S Rauenfels er for de som ikke kjenner historien, et tysk transportskip som ble angrepet av engelske skip under sjøslaget på Ofotfjorden i 1940 og deretter kjørt på land hvor den eksploderte.
Gjennom bilder fra Tjeldsund Lokalhistorielags bildesamling, Tjeldsundbilder
ser man at skipsklokken er blitt berget og havnet på Tjeldodden fort.

Image
Image

Hvor den havnet etterpå er et lite mysterium.
Kan den ha blitt igjen på fortet? Vel, opplysninger jeg har fått fra Narviksenteret sier at den ble tatt ned og satt opp på Korshamn Fort(Kjeldebotn, Ballangen), men uten stativ. Er det noen som mener å vite noe om den?
Crisytaiser
Posts: 3
Joined: 06 Jun 2012 1:05

Re: MKB 2./516 Tjeldöy

Post by Crisytaiser »

Hei. Var her for ikke lenge siden.

Jeg har ett lite spørsmål. En plass markert i rundingen i bildet lagt ved så var det to innganger. Ene inngangen så ut som den var sprengt igjen. Den andre inngangen ca 30 meter unna var murt igjen. Noen har vært å slått opp muren her og vi gikk inn. Når vi kom inn kunne vi gå til høyre(kom da til den andre utgangen som var sprengt igjen), venstre så kom vi til ett stort rom så det ut som.

Hvis vi gikk rett frem så gikk det en veldig smal korridor i svak helling opp (massiv betong på begge sider), i svak venstresving og til slutt i kraftig venstresving oppfulgt av ei trapp. Lengre enn dette turte vi ikke å gå. Noen som vet om denne kanskje forbinnes med resten av fjellanlegget?
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
User avatar
Natter
Posts: 6385
Joined: 25 Feb 2007 18:51
Location: Bergen

Re: MKB 2./516 Tjeldöy

Post by Natter »

-
Last edited by Natter on 22 Sep 2019 20:22, edited 1 time in total.
Informasjon som ikke deles, går tapt!
lillsexy
Posts: 6
Joined: 04 Mar 2014 18:46

Re: MKB 2./516 Tjeldöy

Post by lillsexy »

Den inngangen du har tatt bilder ifra og det rommet du prater om er kanon tre. Du har tilgang til hele fjellanleggene herifra. Går trapp ned ifra kanonen/rommet du beskriver, til venstre for den inngangen som er åpen.
Handsomehansen
Posts: 6
Joined: 23 May 2015 23:51

Re: MKB 2./516 Tjeldöy

Post by Handsomehansen »

lillsexy wrote:Den inngangen du har tatt bilder ifra og det rommet du prater om er kanon tre. Du har tilgang til hele fjellanleggene herifra. Går trapp ned ifra kanonen/rommet du beskriver, til venstre for den inngangen som er åpen.
Hei! Hvor ligger kanon 3? Har du lyst å merke av på et kart for meg? :bra:
User avatar
Natter
Posts: 6385
Joined: 25 Feb 2007 18:51
Location: Bergen

Re: MKB 2./516 Tjeldöy

Post by Natter »

Plassering og nummerering av kanonene til Tjeldøy fort (dvs norsk etterkrigsanlegg):
https://kart.finn.no/?lng=16.13769&lat= ... ,r,Kanon+3
Informasjon som ikke deles, går tapt!
Crisytaiser
Posts: 3
Joined: 06 Jun 2012 1:05

Re: MKB 2./516 Tjeldöy

Post by Crisytaiser »

lillsexy wrote:Den inngangen du har tatt bilder ifra og det rommet du prater om er kanon tre. Du har tilgang til hele fjellanleggene herifra. Går trapp ned ifra kanonen/rommet du beskriver, til venstre for den inngangen som er åpen.

Så det blir den veien som jeg har tatt bilde av der du kan se den ledninga som følger veggen? For når vi gikk inn så var det igjensprengt til høyre, rett fram var denne korridoren som gikk svakt i oppoverbakke til venstre.
Rett til venstre gikk vi ikke, så vet desverre ikke hva som var der.

Må bare være helt sikker, dårlig vei og kjøre på så vil ikke dra noen bomtur dit :-)
Handsomehansen
Posts: 6
Joined: 23 May 2015 23:51

Re: MKB 2./516 Tjeldöy

Post by Handsomehansen »

Var her ute for mange år siden! Det jeg husker spesielt godt, var en luke i bakken rett på berget, ganske liten. Kanskje 50x50, og når jeg åpnet den kunne jeg se langt ned, og det var en trapp under luken. Tror muligens den var ved kanon 2. Noen andre som har lagt merke til den og kanskje har noen bilder?
kljohansen
Posts: 48
Joined: 17 Oct 2016 18:59

Re: MKB 2./516 Tjeldöy

Post by kljohansen »

Dugnad og gåte!

Da trenger jeg litt hjelp av dere kunnskapsrike og kreative historieinteresserte der ute for å ferdigstille artikkelen om tyske MAB 2./516 Tjeldöy
1) Hvor var standplassene til de fire 15cm kanonene?
2) Hvor tyske kommandoplass/batteri ko på Tjeldøy?

Fakta standplasser: Kystartilleriet monterte de fire 127mm i de x-tyske standplassene da de bygde kasemattene. I 1994 fotograferte jeg 127mm K4 i stillingen markert i kartet. Jeg skrev i notatene mine at ytterligere en standplass var synlig. Den tyske batteriskissa viser innbyrdes plassering. En mulig standplass har jeg markert i kartet oppe til høyre.

Fakta batteri-ko: Norsk rapport beskriver denne som bygd av stein med tømmervegger og tak. Flere rapporter understreker dette og fullstendig mangel på fortifikasjon. 5m avstandsmåler stod under åpen himmel like ved. Dette underbygges av norsk skjema med to peilinger til o-punkt og tysk batteriskisse. Alt tyder på at dette stemmer. Men, det er trolig lite om ingen rester å finne i dag.

Noen tenker den avbildede bunkeren er ex-tysk. Jeg vet at den ble brukt til den første ildledningsradaren på 50-tallet. Opprinnelse og bruksområde forøvrig er for meg ukjent.
Et nyere fotografi viser bunkeren og en grillhytte. Denne er bygd oppå stillingen for Kari-radaren og foran denne var det norske batteri-ko. Mao, utsikten fra bunkeren til dekningsområdet ville langt fra vært optimal. Den ligger også høyere en oppgitte standhøyde 28m.
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
Post Reply

Return to “NORDLAND”