MKB 2./516 Tjeldöy

Nordland ble dekket av kystfort rundt Brønnøysund, Sandnessjøen og områdene rundt Bodø like sør for Lofoten.

Moderators: Stutzpunkt, KOS

kljohansen
Posts: 48
Joined: 17 Oct 2016 18:59

MKB 2./516 Tjeldöy

Post by kljohansen »

Da har jeg ferdigstilt artikkelen om MAA 2./516 Tjeldöy. Det har vært litt jobb, men omsider er alle puslespillbitene på plass.
Opplysninger, fotografier og dokumenter som kan gjøre siden bedre mottas med glede.

http://fortressvestfjord.com/tysk-batteri-paa-tjeldoey/
Handsomehansen
Posts: 6
Joined: 23 May 2015 23:51

Re: MKB 2./516 Tjeldöy

Post by Handsomehansen »

Hei! Finnes det tegninger over hvordan fjellanlegget ser ut innvendig?
kljohansen
Posts: 48
Joined: 17 Oct 2016 18:59

Re: MKB 2./516 Tjeldöy

Post by kljohansen »

Er på jobb i natt - men har det liggende hjemme. Litt usikker på om jeg har orginaltegningene, men jeg ihvertfall en teknisk tegning jeg laget på bakgrunn av dem i 1994. Skal poste den i morgen
kljohansen
Posts: 48
Joined: 17 Oct 2016 18:59

Re: MKB 2./516 Tjeldöy

Post by kljohansen »

Heisan. Den vedlagte tegningen er oversiktsskissen for Anlegg 840 - ombyggingen av Tjeldøy med fjellanlegg og tre kasamatter, MST og fortsjefens optiske. Alt, unntatt MST, hadde adkomst fra fjellanlegget. Rundt kasamatene ble det bygd løpegraver.
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
Handsomehansen
Posts: 6
Joined: 23 May 2015 23:51

Re: MKB 2./516 Tjeldöy

Post by Handsomehansen »

kljohansen wrote:Heisan. Den vedlagte tegningen er oversiktsskissen for Anlegg 840 - ombyggingen av Tjeldøy med fjellanlegg og tre kasamatter, MST og fortsjefens optiske. Alt, unntatt MST, hadde adkomst fra fjellanlegget. Rundt kasamatene ble det bygd løpegraver.
Tusen takk for tegning! :D Var inne i anlegget 26 juli, så det var litt enklere å se på tegningen nå hvor vi hadde vært :)
Ole
Posts: 998
Joined: 03 Mar 2009 23:42
Location: Kragerø/Bjarkøy

Re: MKB 2./516 Tjeldöy

Post by Ole »

Det er mange spennende kystfort å besøke i Nordland, men Tjeldøy er ikke et av dem. Fra årsskiftet er nemlig Tjeldsund kommune slått sammen med Skånland kommune, og Tjeldøy fort ligger nå i Troms og Finnmark fylke.
SRO
Posts: 2
Joined: 29 Mar 2020 9:41

MKB 2./516 Tjeldöy

Post by SRO »

fortressvestfjord.com/tysk-batteri-paa-tjeldoey/

Oppdatert februar i år.
Handsomehansen
Posts: 6
Joined: 23 May 2015 23:51

Re: MKB 2./516 Tjeldöy

Post by Handsomehansen »

Min bror var på Tjeldøy for noen uker siden, da var døren som gikk fra kanon og inn i fjellanlegget som jeg var i for et års tid siden sveist igjen..
Post Reply

Return to “NORDLAND”