To kystfort HKB 22/976 Rekdal HKB 21/976 Øveråssjøen

Større konsentrasjoner av kystfort rundt Ålesund, Molde og Kristiansund.

Moderators: Stutzpunkt, KOS

OysteinKjel
Posts: 27
Joined: 09 May 2008 19:04
Location: Vestnes

Lagde et hybridkart over Øverås som sammenligner Xu kartet fra 44 vs. finn.no flyfot fra 64.

"Edit 26.05.2020: Flyttet til tråden http://www.kystfort.com/forum/viewtopic ... 939#p79939"
Last edited by OysteinKjel on 26 May 2020 21:06, edited 2 times in total.
Jokeren2
Posts: 137
Joined: 17 Nov 2013 21:00

OysteinKjel wrote:Lagde et hybridkart over Øverås som sammenligner Xu kartet fra 44 vs. finn.no flyfot fra 64.
Takker! Er et kystfort jeg har tenkt meg innom nå før det gror igjen. Er vel heldigvis noenlunde ryddet området m. stillingene? Dekning/ammo-bunkerne er vel fylt igjen vil jeg tro. Lurte litt på hva stillingen v. gården er. PAK? Stod på kartet under "10", at der var en stilling v. en av gårdene, som ikke var 15,5 eller 2cm?
Jokeren2
Posts: 137
Joined: 17 Nov 2013 21:00

Var nedom Øveråssjøen i dag og tok en haug med bilder. Litt vanskelig terreng til tross for skogryddingen. Besøkte 4 av de 6 kanonstillingene. Alle er stort sett intakte, bare noe overgrodd og / eller rester av felte trær i etc. Ett par av dekningsbunkerne var synlig/tilgjengelig. Andre var gjengrodd og rasert pga. skogen, røtter etc. men også skogryddingen vil jeg tro. Fant også flere ammunisjonsbunkere som lå nede i bakken i betong og natustein. Disse har hatt tak i tre eller tømmer trolig. De lå i bakkant mellom vegen og kanonstillingene. Fikk ikke besøkt de orginale seks kanonstillingene helt nede v. sjøen. Fant heller ikke Leitstand som skal ha lagt på oppsiden av vegen. PAK-kanonen v. anlegget skal ha stått v. et bolighus på oppsiden av vegen. En støpt platting i betong skal fremdeles være der. Gikk ikke oppom, siden det var privat eiendom, men tror de har bygd terasse over den. De tre luftvernkanonene lå et stykke unna langt inni skogen, og ikke en prioritet å besøke for min del. Men skal tilbake å titte på de orginale kanonstillingene nede v. sjøen, før kanonene ble flyttet lengre opp.
torpedobatt2020
Posts: 242
Joined: 26 Sep 2020 19:44
Location: Ålesund (ex. Fræna)

Zetex wrote:Takk for info om dette anlegget. Denne har lenge vore eit svart hol på kartet for meg siden eg ikkje har fått muligheten til å besøke det enda. Finnes det eit skarpare versjon av blidet? Bildet av tavlen er dessverre så komprimert at det er vanskelig å se hvilke nummer kvart punkt har.

Edit:
Fant eit som var marginalt betre på Facebook-siden til Rekdal idrettslag
Foto fra i dag, 13. Mai 2021
Attachments
IMG_2984.JPG
IMG_2984.JPG (374.26 KiB) Viewed 65 times
Post Reply

Return to “MØRE OG ROMSDAL”