HKB 24./976 - Gossen Mitte (Kom fra HKB 24./976 - Tysse)

Større konsentrasjoner av kystfort rundt Ålesund, Molde og Kristiansund.

Moderators: Stutzpunkt, KOS

Vevang
Posts: 818
Joined: 06 Aug 2007 20:13

Hei Natter

Leitstand :rodme: Ligger ved barnehagen :wink: Gå inn i barnehagen(skole) der vil du finne den
Jokeren
Posts: 287
Joined: 19 Oct 2008 18:16
Location: Ålesund

Takk for flotte bilder, til tross for surt vær. :) Fant du noe spor etter de to andre 10,5cm-stillingene (de åpne stillingene) eller luftvern? Var vel ett par 4,7cm panservernkanoner der og, men de kan ha stått i feltmessige stillinger eller kun som standplass?
User avatar
Natter
Posts: 6385
Joined: 25 Feb 2007 18:51
Location: Bergen

Vevang wrote:Hei Natter
Leitstand :rodme: Ligger ved barnehagen :wink: Gå inn i barnehagen(skole) der vil du finne den
Så ikke noe som minnet om en skole/barnehage (heller ikke på kartet). Er det bak skogen - mot hotellet..?
Jokeren wrote:Takk for flotte bilder, til tross for surt vær. :) Fant du noe spor etter de to andre 10,5cm-stillingene (de åpne stillingene) eller luftvern? Var vel ett par 4,7cm panservernkanoner der og, men de kan ha stått i feltmessige stillinger eller kun som standplass?
Det kan se ut som et utsprengt område akkurat ved veikrysset (vest for den nye veien), men ikke noe synlig betong der. Ellers er det jo fullt mulig at det er ting i hager etc (ref Vevangs post ovenfor). Var ikke aktuelt å sjekke nærmere siden dette var sent lørdags kveld og som sagt et skikkelig drittvær. Neste morgen skinte solen, men da hadde jeg kun tid til en snartur på Gossen Süd.
Attachments
IMG_4395.jpg
IMG_4395.jpg (191.55 KiB) Viewed 239 times
Jokeren
Posts: 287
Joined: 19 Oct 2008 18:16
Location: Ålesund

J E F wrote:Gossen Mitte var mer til forsvar av flyplassen enn som kystbatteri.
Av bunkere var kanon 3 og 4 (de to til venstre) i kasematter mens kanon 1 og 2 stod i åpne stillinger.
PAK-kanonene var jugoslaviske og mobile, og stod på hver flanke av batteriet.
Av øvrige bunkere var det så vidt jeg vet bare en ammobunker bak hver av kasemattene.
Luftvernet, 2 stk 2 cm Flak 38, var utplassert mellom kasemattene noe tilbaketrukket.
For øvrig hadde batteriet tyske 5 cm bombekastere, norske mitraljøser (3 stk) og en MG15.
En hjelpekommandoplass lå i bakkant av batteriet.

Hei, har du kart eller bilder fra Gossen Mitte? Alle jeg har vært i kontakt med som har vært der finner kun to stk. kasematter, en ammobunker og en ganske liten Leitstand/kommandopost. Du virker som at du vet litt om dette HKB'et. :)
J E F
Posts: 723
Joined: 09 Nov 2007 23:12
Location: Bjugn

Trodde ikke jeg hadde et kart over dette batteriet, men det hadde jeg faktisk:
Gossen M kartpub.jpg
Gossen M kartpub.jpg (184.89 KiB) Viewed 230 times
JEF
Jokeren
Posts: 287
Joined: 19 Oct 2008 18:16
Location: Ålesund

J E F wrote:Trodde ikke jeg hadde et kart over dette batteriet, men det hadde jeg faktisk:
Gossen M kartpub.jpg
Hei igjen! Tusen takk for innlegget. Dette var kjempebra. Takker så meget. Jeg er dessverre ingen ekspert på disse tyske kartene og sånn, men klarer å se de to 10,5cm-kasemattene, noen brakker og bunkerne i bakkant av 10,5cm-kasemattene, samt noen brønner for vann? Hvor er flak, nærforsvar, 4,7 og de to gjenværende 10,5cm stillingene som stod i åpne stillinger? :)
Jokeren
Posts: 287
Joined: 19 Oct 2008 18:16
Location: Ålesund

Natter wrote:
Vevang wrote:Hei Natter
Leitstand :rodme: Ligger ved barnehagen :wink: Gå inn i barnehagen(skole) der vil du finne den
Så ikke noe som minnet om en skole/barnehage (heller ikke på kartet). Er det bak skogen - mot hotellet..?
Jokeren wrote:Takk for flotte bilder, til tross for surt vær. :) Fant du noe spor etter de to andre 10,5cm-stillingene (de åpne stillingene) eller luftvern? Var vel ett par 4,7cm panservernkanoner der og, men de kan ha stått i feltmessige stillinger eller kun som standplass?
Det kan se ut som et utsprengt område akkurat ved veikrysset (vest for den nye veien), men ikke noe synlig betong der. Ellers er det jo fullt mulig at det er ting i hager etc (ref Vevangs post ovenfor). Var ikke aktuelt å sjekke nærmere siden dette var sent lørdags kveld og som sagt et skikkelig drittvær. Neste morgen skinte solen, men da hadde jeg kun tid til en snartur på Gossen Süd.
J E F la til et tysk kart over HKB'et, så det er lettere å finne diverse objekt, stillinger, bunkere osv. :) Legg gjerne ut bilder fra Gossen Süd (om du tok noen), i tråden jeg laget om det kystfortet, her i 'Møre & Romsdal'-sekjsonen av forumet. :)
User avatar
Natter
Posts: 6385
Joined: 25 Feb 2007 18:51
Location: Bergen

Jokeren wrote:Hvor er flak, nærforsvar, 4,7 og de to gjenværende 10,5cm stillingene som stod i åpne stillinger? :)
Tyske kartsymboler finnes beskrevet en rekke steder på nettet (lett å finne hvis en søker), selv om det ser ut til å være noe avvikende i dette tilfellet - kasemattene er vel ikke noe standardsymbol..?
Tok meg den frihet å legge noen merknader på kartet (regner med at jeg får høre det om jeg bommet... PDT_Armataz_01_18 ) - det virker for øvrig ikke å være helt presist orientert iht terrenget.
Om gropen jeg postet bilde av lenger opp har noe som helst relevans til batteriet, må det evt være den sydligste PAK-stillingen.
Attachments
Gossen-Mitte.jpg
Gossen-Mitte.jpg (80.69 KiB) Viewed 221 times
Vevang
Posts: 818
Joined: 06 Aug 2007 20:13

Vi trudde det var en barnehage :rodme: fordi plassen var full av barn som lekt der når vi var der :wink:
Jokeren
Posts: 287
Joined: 19 Oct 2008 18:16
Location: Ålesund

Natter wrote:
Jokeren wrote:Hvor er flak, nærforsvar, 4,7 og de to gjenværende 10,5cm stillingene som stod i åpne stillinger? :)
Tyske kartsymboler finnes beskrevet en rekke steder på nettet (lett å finne hvis en søker), selv om det ser ut til å være noe avvikende i dette tilfellet - kasemattene er vel ikke noe standardsymbol..?
Tok meg den frihet å legge noen merknader på kartet (regner med at jeg får høre det om jeg bommet... PDT_Armataz_01_18 ) - det virker for øvrig ikke å være helt presist orientert iht terrenget.
Om gropen jeg postet bilde av lenger opp har noe som helst relevans til batteriet, må det evt være den sydligste PAK-stillingen.
Takker så meget! :) Hva betyr de andre symbolene? Ser det står noe med "stelle" ca. midt på kartet mellom hovedskytset, er dette standplass for avstandsmåler?
User avatar
Natter
Posts: 6385
Joined: 25 Feb 2007 18:51
Location: Bergen

Jokeren wrote:Takker så meget! :) Hva betyr de andre symbolene? Ser det står noe med "stelle" ca. midt på kartet mellom hovedskytset, er dette standplass for avstandsmåler?
Ikke noe jeg vet sikkert, men teksten sier så vidt jeg kan se "sendestelle"? Kombinert med symbolet (som vel heller ikke er et standard kartsymbol) er det ikke urimelig å tenke seg at dette er en radiohytte el?
kjellm80
Posts: 1
Joined: 23 Oct 2016 19:49

stilling 3 og 4 + en ammo bunker
disse gravd frem og ryddet og det er opparbeidet sti i område
Jokeren2
Posts: 137
Joined: 17 Nov 2013 21:00

Ser ut som hjelpekommandoplassen/mini-leitstanden på Gossen Mitte har en fetter i Frankrike og.
Attachments
Mini leitstand
Mini leitstand
25184812979_5742d7743b_b.jpg (282.34 KiB) Viewed 76 times
Post Reply

Return to “MØRE OG ROMSDAL”