Forlegning Myra\Bråstad-Arendal???

Flere større grupper av kystfort i Mandal, Kristiansand og Arendal. De største kystfortene var konsentrert rundt festningsbyen Kristiansand. Flyplassen på Lista var også et viktig område å forsvare.

Moderators: Stutzpunkt, KOS

Post Reply
Andreas TK
Posts: 17
Joined: 08 Nov 2011 21:34

Hei,takker for et interesant forum PDT_Armataz_01_14 Noen som vet mer om leiren som lå i Myra\Bråstad området i Arendal?
Mvh.Andreas
User avatar
werner wernersen
Posts: 1423
Joined: 09 Feb 2006 21:13
Location: Arendal

Hei Andreas og velkommen til forumet.

Hvis du tenker på det som lå i krysset der det kun er en liten hule igjen så var det et amunisjonslager, alle bygg var av tre slik at du finner ingen spor igjen der nå, gjerdet gikk der veien går nå.

Det var også innsprengt hule på motsatt side av skolen på myra, men den tror jeg forsvant under bygging av feltet der oppe, har ellers ingen dokumentasjon fra myra, men det har vært snakk om at det ble flyttet en kanon opp til myra før krigsavsluttning men finner ingen dokumentasjon for dette.

Werner
Be quiet brain or i`ll stab you with a Q-tip
Homer Simpson
Andreas TK
Posts: 17
Joined: 08 Nov 2011 21:34

Ok,har også hørt at det skal stå en gammel stridsvogn i området.
Hadde vært interresant å kikke på det som evt er igjen av den,men dette kan jo bare være rykter.Er jo også masse løpegraver ved Biejordene,lurer på hva disse ble brukt til? Lå jo som kjent en bataljonsleir på Strømsbusletta,så kan jo være en sammenheng med dette; ) Takk for kjapt og greit svar.
User avatar
werner wernersen
Posts: 1423
Joined: 09 Feb 2006 21:13
Location: Arendal

Hei

Se det, noen som har gjort hjemmeleksa si.

Det stod en beltevogn oppe ved bråstad skole (motsatt side av vannet, der veien svinger), den forsvant for noen år siden.

Skyttegravene som går rundt bie er var yttre forsvar av Arendal, disse gikk fra Høllen i strømmen opp til harebakken og videre rundt til falken.
det var egentlig tre leire på myrene, deriblant bataljonsleiren, du har også leir på Tangen og på Tromøy, gi beskjed hvis det er noe du lurer på.

Werner
Be quiet brain or i`ll stab you with a Q-tip
Homer Simpson
Andreas TK
Posts: 17
Joined: 08 Nov 2011 21:34

Ja,dette her er spennende å "forske" på :) Synd den ble fjernet,da.
Hører også rykter om at en tanks gikk gjennom isen på Sørsvann,rett ved stupebretta der,vet ikke om dette var under eller etter krigen,men hadde vært greit å vite mer om det stemmer uansett; ) Når d gjelder Myrene så ligger d jo en bunker\tilfluktsrom e.l bak Bohus bygget.Var inne å kikka der og det går en lang trapp inni der som er stengt igjen på toppen.Lurer på hva dette ble brukt til... Mye jeg lurer på så veldig takknemlig for svar :bravo
User avatar
werner wernersen
Posts: 1423
Joined: 09 Feb 2006 21:13
Location: Arendal

Hei

Ryktene stemmer ikke i forhold til Sørsvann, hadde dykker der i fjor for å sjekke det, men det er forsatt mulig at det er noe der oppe, men ikke i den enden. Det var på slutten av krigen forlagt en avdeling med anti tank kanoner der, så der er litt muligheter der, ellers i de andre vannene i området er der muligens litt, og tanken er å bruke vinteren til å planlegge noen tokt i de andre vannene.

Når det gjelder hulen nede ved bohus, så har jeg ikke vært inne i den enda, på motsatt side er den siste lemme brakke fra myrene leir.

Werner
Be quiet brain or i`ll stab you with a Q-tip
Homer Simpson
Andreas TK
Posts: 17
Joined: 08 Nov 2011 21:34

Interessant :P Vet du nøyaktig hvor denne avdelingen lå? Bør jo være noe i ryktene.Ingen røyk uten ild,som man sier PDT_Armataz_01_14
Hvilke vann var det du tenkte på i området? Har kikke på den brakka ved Bohus,ja.Er vel et slags lager eller noe i dag :wink:

Mvh.Andreas
User avatar
werner wernersen
Posts: 1423
Joined: 09 Feb 2006 21:13
Location: Arendal

Hei

Brakken er lager, vet ikke for hvem, men regner med Hartvig Olsen vet hvem, når det gjelder Sørsvann så angir kartet at de skulle vært forlagt ved det som kalles slynga, dvs mot esso stasjonen.

Werner
Be quiet brain or i`ll stab you with a Q-tip
Homer Simpson
Andreas TK
Posts: 17
Joined: 08 Nov 2011 21:34

Det var oppe ved slynga jeg hørte at den skulle ligge=) Vurderer å få tatt dykkerlappen snart,så jeg kan få utforsket litt undervann også :)
burtrocket
Posts: 2
Joined: 14 Jun 2017 23:46

Ny på forumet og starter med å blåse liv i en gammel tråd:
Hulen ved siden av Bohus er fortsatt åpen. Var der en tur i jula (!) Jeg husker jeg og en kompis var inni der på 80-tallet og prøvde å få opp døra i enden av trappa. Dessverre var vi for pinglete i klypa, og "verktøykasse på boks" hadde vi ennå ikke hørt om :-) Nå er imidlertid håndtaket fjernet.
Ryktene skulle ha det til at denne døra førte inn i en kjeller som tilhører huset rett over (Sollibakken 6). Dersom dette huset ble benyttet av tyskerene virker jo dette logisk, da de dermed hadde en kjapp forbindelse ned til tyskerbrakkene samt fluktrute begge veier.
En annen interessant og mest sannsynlig ukjent karamell: Dersom man går over veien og inn porten på Strømsbu Gård, deretter rett til venstre (over et lavt gjerde, det går sauer der nå) og rett opp heia, ender man opp på en topp som åpenbart er unaturlig sirkelformet. Under jord og gress åpenbarer det seg den umiskjennelige "tysker-betongen". Lurer veldig på hva som kan ha stått her. Lyskaster? Luftvern? Vakttårn? Fuglene vet!
Noggie
Posts: 75
Joined: 07 Nov 2011 16:49
Location: Arendal

Ref. Sollibakken 6:
Ser ikke ut til at det var noe hus der i 1946 i hvert fall men vises på flyfoto fra 1949:
https://kart.finn.no/?lng=8.75120&lat=5 ... l-1946%40h
- men kan jo være at huset har blitt bygd oppå noe eksisterende fra krigen som har blitt til kjeller?

Hva er den runde betong(?)konstruksjonen i hagen i Sollibakken 6? Denne vises også på flyfoto fra 1946.
https://kart.finn.no/?lng=8.75123&lat=5 ... l-2016%40c
burtrocket
Posts: 2
Joined: 14 Jun 2017 23:46

Oi! Den har jeg ikke sett før. Har ikke turt å gå opp og snuse i hagen før, men ser på 1881 at ei jevnaldrende dame som gikk på samme VGS som meg bor der nå. Jeg kan jo ta mot til meg og ringe på en dag, for rett og slett spørre om hun har noe kjennskap til dette. I følge min noe eldre bror sto denne bunkersen i forbindelse med en annen bunkers som lå midt i det området som nå er fullstendig sprengt ut. Aner ikke om dette stemmer.
Er forøvrig fortsatt veldig nysgjerrig på hva tyskerene hadde oppe på toppen inne på Strømsbu Gård sin eiendom.
User avatar
Jon-Vegard
Posts: 1321
Joined: 17 Apr 2008 11:46

Ved Strømsbuåsen 13b, nord for den ved Sollibakken ser det ut på bilde fra 1946 at det var en tilsvarende!
Mvh.
Jon-Vegard
Andreas TK
Posts: 17
Joined: 08 Nov 2011 21:34

Hei =)

Her var det dukka opp mye ny info siden sist jeg var inne å kikka :bravo
Når det kommer til Strømsbu gård,fikk jeg vite av min far som vokste opp under krigen at det lå en bunker inne på plenen ved portnerboligen der,men denne ble gravd igjen rett etter krigen. Oppe på heia der har jeg aldri vært,men kan jo virke sannsynlig at det kan ha vært en lyskaster e.l der oppe da det er god oversikt der oppe.
User avatar
werner wernersen
Posts: 1423
Joined: 09 Feb 2006 21:13
Location: Arendal

Hei

Etter rapporter jeg har sett så gravde de over denne ganske fort, ingen spor etter denne i dag, oppe på heia skal det ha vært en kanon, det er en flate der oppe, men ingen spor etter betong.

Werner
Be quiet brain or i`ll stab you with a Q-tip
Homer Simpson
Post Reply

Return to “AGDER”