Baneheia, Kristiansand

Flere større grupper av kystfort i Mandal, Kristiansand og Arendal. De største kystfortene var konsentrert rundt festningsbyen Kristiansand. Flyplassen på Lista var også et viktig område å forsvare.

Moderators: Stutzpunkt, KOS

Post Reply
Miscet
Posts: 71
Joined: 02 Mar 2015 9:10
Location: Kjøllefjord, Finnmark (Mye i Kristiansand)
Contact:

Jeg har hørt at det er bunkere i Baneheia, noen som har informasjon om dem?
brfc1875
Posts: 29
Joined: 31 May 2011 23:09

Er et relativt moderne anlegg i fjellet som skal være stort. Militært før, vet ikke hvordan det er nå. Inngang fra bysiden. Så finnes det en del huler i fjellet rundt området på Eg, dette må være lagd i forbindelse med en tysk sambandssentral som lå der hvor det nå er en stor parkeringsplass. Ved et boligfelt i baneheiveien er det et relativt stort lager som delvis går inn i fjellet, vet ikke når det er bygd. Så har du jo de luftvernstillingene på ravneheia ved Ravndalen + oppbygde MG/nærforsvarsstillinger ved Krossen (fra heia mot veien-vanskelige å finne), som en del av forsvarsringen rundt byen. De to siste tingene er jo litt i periferien av det man ser på som Baneheia da. Siste jeg kommer på er en kommunikasjons 'hytte", så ut som en hytte plassert på en topp midt i heia, med flere store "tallerkener" bygd inn i taket. Ble hentet med helikopter(!) og fjernet av Forsvaret for noen år siden. Om noen vet om mer, så si gjerne ifra.
Miscet
Posts: 71
Joined: 02 Mar 2015 9:10
Location: Kjøllefjord, Finnmark (Mye i Kristiansand)
Contact:

http://www.gyges.dk/bunker%20AFMZ%20Kristiansand.htm
Dette fant jeg etter litt reasearch....
User avatar
Stutzpunkt
Moderator
Posts: 2218
Joined: 02 Mar 2006 20:20

Man finner litt informasjon om anlegget på Ravnedalsheia her: http://www.kystfort.com/forum/viewtopic.php?f=32&t=6548

Men kan du merke av stillingene ved Krossen på et kart?
brfc1875 wrote:Er et relativt moderne anlegg i fjellet som skal være stort. Militært før, vet ikke hvordan det er nå. Inngang fra bysiden. Så finnes det en del huler i fjellet rundt området på Eg, dette må være lagd i forbindelse med en tysk sambandssentral som lå der hvor det nå er en stor parkeringsplass. Ved et boligfelt i baneheiveien er det et relativt stort lager som delvis går inn i fjellet, vet ikke når det er bygd. Så har du jo de luftvernstillingene på ravneheia ved Ravndalen + oppbygde MG/nærforsvarsstillinger ved Krossen (fra heia mot veien-vanskelige å finne), som en del av forsvarsringen rundt byen. De to siste tingene er jo litt i periferien av det man ser på som Baneheia da. Siste jeg kommer på er en kommunikasjons 'hytte", så ut som en hytte plassert på en topp midt i heia, med flere store "tallerkener" bygd inn i taket. Ble hentet med helikopter(!) og fjernet av Forsvaret for noen år siden. Om noen vet om mer, så si gjerne ifra.
Mvh
Tormod
Miscet
Posts: 71
Joined: 02 Mar 2015 9:10
Location: Kjøllefjord, Finnmark (Mye i Kristiansand)
Contact:

Dette er på google maps...
Attachments
rps20171027_081411.jpg
rps20171027_081411.jpg (145.79 KiB) Viewed 277 times
rps20171027_081441.jpg
rps20171027_081441.jpg (84.15 KiB) Viewed 277 times
Miscet
Posts: 71
Joined: 02 Mar 2015 9:10
Location: Kjøllefjord, Finnmark (Mye i Kristiansand)
Contact:

Jeg vet at dette ikke gar noe med tyskerne eller forsvaret å gjøre, men dette er litt interessant:
Baneheia var lenge beitemark. Den var også fri for skog ettersom byens innbyggere trengte ved. Ved hjelp av garnisonens soldater sørget general Wergeland for at det ble anlagt trapper og veier slik at området ble tilgjengelig, og som igjen plantet skog. I første omgang ble Ravnedalen anlagt som ”lystpark” for byens innbyggere.

Garnisonen med 1 200 soldater var i denne tiden forlagt på Grimsmoen. Området kalles nå Grimsmyra eller bare Myra. Det tilstøtende myrområdet i nord som var utsett til anlegg av skytebane ble på Wergelands initiativ forvandlet til en idyllisk park, Ravnedalen. Denne ble bygd av elevene ved underoffiserskolen i perioden fra 1874 til 1878. Garnisonen ble flyttet fra Grimsmoen til Gimlemoen i 1894. I disse sakene opptrådte nok Wergeland mer som formann i Byselskabet enn som øverstkommanderende for garnisonen.
https://no.m.wikipedia.org/wiki/Baneheia

Dette er også noe interressant jeg fant:
To ganger har kjempesteinen blitt utsatt for hærverk. I 1863 blei en del av den øverste steinen sprengt bort. Under andre verdenskrig moret noen tyskere seg med å kaste en håndgranat mot steinen så den øverste delen falt ned. Den blei seinere løfta tilbake på plass.
http://www.midt-agderfriluft.no/Wiki.jsp?page=Baneheia

Om brannvaktposten:
[quoteHelt fram til 9. april 1940 var vaktposten i bruk. Da overtok tyskerne og brukte den som vaktpost under hele krigen.][/quote]
https://digitaltmuseum.no/011085440604/ ... der&pos=16
Miscet
Posts: 71
Joined: 02 Mar 2015 9:10
Location: Kjøllefjord, Finnmark (Mye i Kristiansand)
Contact:

Nettopp i Baneheia finnes så topphemmelige militære anlegg at HV-mannskapene som skal beskytte objektene i en krigssituasjon, ikke får lov til å delta i øvelsen sammen med utenlandsk personell.
https://www.dagbladet.no/nyheter/spion- ... n/65607636
MrJJJ
Posts: 1
Joined: 05 Aug 2018 0:37

Heisann, jeg kan kaste litt lys på anlegget sør-øst i Baneheia. Jeg studerte på musikkonservatoriet i Kristiansand 2001-2005, og da var hele dette anlegget leid ut til Høgskolen i Agder (som konsen er en del av). Vi trommeslagere hadde da øvingsrom her. De større rommene ble brukt av studentorganisasjoner, slik som studentkor og studentkorps. Så vist jeg kan huske, er det hvertfall tre store rom (som ble brukt av studentorganisasjonene og populær nachspil-plass) og tre mindre rom (som ble brukt som øvingsrom). Jeg tror jeg var innom alle.

Vi fikk høre at dette anlegget var rigget som et feltsykehus. Det kan jo godt være at dette ble gravd ut av tyskerne i sin tid, men det virka som det var av nyere dato, slik det fremsto da vi var der. Jeg kan prøve å beskrive litt. Hovedinngangen er rett bak kontorblokka til Vest-Agder fylkeskommune. Doble ståldører her. Rett innenfor er det dusj, før man kom til neste dør, som er tunge bombedører (disse sto oppe da vi var der). Så en skrånende gang med støpt gulv og betong langs vegger og tak, det så ut som det var sprutet på fjellet. Videre er det nok et sett med bombedører, før man kommer inn i et gangsystem formet som en firkant. Her er det igjen støpt gulv, plater på vegger og tak. Her finner man tre større rom (sykesaler), og tre mindre. Jeg hadde tilhold i to av disse i løpet av årene, og det ene var malt i operasjonsgrønn, komplett med skrånende gulv og sluk i midten. De andre rommene var mer vanlige. Det var også toalettfasiliteter. På et punkt ble en tidligere låst dør opplåst av en eller annen grunn, og der var det maskinrom, samt trapper oppover. Disse trappene gikk tre-fire etasjer, med en luke ut i Lømlandsvei 25, bygget inn i muren der på et vis (nødutgang?). Dere får bare spørre hvis det er noe mer.

Når det gjelder anlegget i Fritz Jensens gate, som er nevnt her, er det helt tydelig, hvis man ser det fra oversiden(fra Baneheia), at det går ting inn i fjellet der. Så at det er no kommunikasjonsgreier er vel ikke usannsynelig, hvis man tar antennene på bygget på utsiden med i betraktninga
brfc1875
Posts: 29
Joined: 31 May 2011 23:09

Stemmer det. Dette var opprinnelig lagd som et sykehus i fjellet, rett bak det gamle sykehuset hvor nå fylkesadm holder til. Tror dette er norskbygd/kald krig anlegg. Ansatte på sykehuset brukte dette som sykkelparkering og dusjrom før de flyttet til Eg. Vet ikke hvor lenge det var operativt... det du beskriver som trapper opp noen etasjer ender opp i et bygg som også tilhørte sykehuset.
Post Reply