Bunkere/installasjoner i Sandefjord

Området som kystfylkene Telemark, Vestfold og Østfold. Oslofjorden var viktig for tyskerne som en viktig konvoirute til kontinentet (bl.a Frederikshavn, Danmark) derfor ble det opprettet mange kystfort langs Oslofjorden for å beskytte ruten.

Moderators: Stutzpunkt, KOS

User avatar
Jon-Vegard
Posts: 1321
Joined: 17 Apr 2008 11:46

vindal wrote:Jon-Vegard
skrev
Bunkeren på Asnes ligger i en have litt lenger inn. Nr. 1 som du har merket av var en stilling lik nr. 2, men er fjernet.

Det jeg har markert som 1 og 2 var slettes ikke identiske stillinger, nr 1 var en stedstøpt bunker med 3-4 rom,
mens 2 var en åpen stilling.
Du har ikke noen bilder av den som er fjernet? Har du sett den selv? Mulig det er feil, men jeg har blitt fortalt av noen som bodde på den store tomten noen hundre meter innenfor langs fjorden at den skulle ha vært relativt lik den som står igjen.
Mvh.
Jon-Vegard
vindal
Posts: 10
Joined: 13 Oct 2010 22:28

Jeg lekte i områder som gutt, og kjenner ikke til noen bunker lenger inne i noen hage, det var et område som var innegjerdet et stort hus der, visstnok direktør på en av fabrikkene, kunne kanskje vært der, men tror det ikke. Kan du indikere på kart/bilde hvor den bunkeren du nevner er plassert?
mircsmurf
Posts: 1
Joined: 02 Jan 2011 12:41

akkurat ved overgangen over jernbanen fra skiringssalsveien så er det også et skytteskår, men som ble sprengt rundt 96 da vegvesnet grøftet opp langs skiringssalveien. det skal også gå en tunnell ifra anlegget på virikskogen og over til gamle sveiseverkstedet som lå der. dette fikk jeg vite av en nabo av meg der for endel år tilbake men har ikke hatt mulighet til og verifisere denne opplysningen da han nå har gått bort. noen her som vet det?
ranvik
Posts: 162
Joined: 03 Oct 2008 13:19

mircsmurf wrote:akkurat ved overgangen over jernbanen fra skiringssalsveien så er det også et skytteskår, men som ble sprengt rundt 96 da vegvesnet grøftet opp langs skiringssalveien. det skal også gå en tunnell ifra anlegget på virikskogen og over til gamle sveiseverkstedet som lå der. dette fikk jeg vite av en nabo av meg der for endel år tilbake men har ikke hatt mulighet til og verifisere denne opplysningen da han nå har gått bort. noen her som vet det?
det med at det er tunnel under er ikke veldig trolig, siden ingen har funner noe inngang på virik siden, for dem som er ikke er like lokal kjent så er laget ved bilde å link til kart , http://kart.gulesider.no/m/ItpNC

Det er faktisk en "betong kloss" som dem ikke har tatt bort når bygget er revet.
Attachments
undergang?
undergang?
skiringsal.png (887.76 KiB) Viewed 283 times
User avatar
Yngvar
Posts: 2764
Joined: 26 Nov 2006 11:58
Location: Sandefjord
Contact:

Var en tur på Asnesodden og tok bilder av stillingene her. En bunker er revet men den andre åpne stillingen er i flittig bruk.
Attachments
En åpen stilling som festplass?
En åpen stilling som festplass?
DSC_0023.JPG (59.54 KiB) Viewed 232 times
DSC_0038.JPG
DSC_0038.JPG (75.74 KiB) Viewed 232 times
Der det er grus sto det en bunker
Der det er grus sto det en bunker
DSC_0037.JPG (62.6 KiB) Viewed 232 times
Mvh
Yngvar
molich
Posts: 1061
Joined: 13 Oct 2008 18:32
Location: Fredrikstad

Flotte bilder Yngvar, dette kaller jeg gjenvinning :bra:

MVH Morten C.
MVH Morten C.
User avatar
Jon-Vegard
Posts: 1321
Joined: 17 Apr 2008 11:46

Bra Yngvar! Dette var flott gjenbruk! :)
Mvh.
Jon-Vegard
molich
Posts: 1061
Joined: 13 Oct 2008 18:32
Location: Fredrikstad

Er det denne stillingen som er revet, Yngvar?

Morten

http://kart.finn.no/?lng=10.24337&lat=5 ... tab=search
MVH Morten C.
vindal
Posts: 10
Joined: 13 Oct 2010 22:28

Du ser rester etter den fjernede bunkeren rett syd for lykta på Asnesodden

vindal
User avatar
Yngvar
Posts: 2764
Joined: 26 Nov 2006 11:58
Location: Sandefjord
Contact:

På det siste bildet er det et flatt parti med grus, der var bunkeren
Mvh
Yngvar
molich
Posts: 1061
Joined: 13 Oct 2008 18:32
Location: Fredrikstad

var akkurat det jeg fryktet Yngvar. Takk for oppklarignen :)

Kan dette være noe, har du undersøkt der?

http://kart.finn.no/?lng=10.24148&lat=5 ... tab=search

Morten
MVH Morten C.
User avatar
Yngvar
Posts: 2764
Joined: 26 Nov 2006 11:58
Location: Sandefjord
Contact:

Har vært en del i det området, og snakket med folk som lekte der rett etter krigen uten at det har kommet frem noe informasjon om noe tyske byggverk der
Mvh
Yngvar
molich
Posts: 1061
Joined: 13 Oct 2008 18:32
Location: Fredrikstad

Den er grei, man ser vel bunkere overalt, somme tider...når man har denne interessen :)

Da stoler jeg på det.
MVH Morten C.
vindal
Posts: 10
Joined: 13 Oct 2010 22:28

kan bekrefte yngvars siste innlegg

vindal
User avatar
Yngvar
Posts: 2764
Joined: 26 Nov 2006 11:58
Location: Sandefjord
Contact:

Endelig kom jeg meg ned i mannskapasbunkeren ved Bugården/storskolen. Den er litt utillgjengelig da inngangen er godt under bakkenivå og som regel meget fuktig. Den er gravet ut og støpt opp ved et fjell. Inngangen har en dør til venstre og så en kort gang til høyre, før man ser rommet rett frem. Rommet har nødutgang og buet ståltakt. I den korte gangen er det rør til en vedovn, men en granatfelle ut i den yttre åpne gangen
Attachments
Litt vanskelig nedgang
Litt vanskelig nedgang
DSC_0056.JPG (142.61 KiB) Viewed 50 times
Tredør inn til gangen
Tredør inn til gangen
DSC_0043.JPG (66.22 KiB) Viewed 50 times
Granatfellen i skorstein
Granatfellen i skorstein
DSC_0046.JPG (108.88 KiB) Viewed 50 times
Yttre gang
Yttre gang
DSC_0049.JPG (74.83 KiB) Viewed 50 times
DSC_0048.JPG
DSC_0048.JPG (50.5 KiB) Viewed 50 times
Hovedrommet
Hovedrommet
DSC_0051.JPG (68.06 KiB) Viewed 50 times
Mvh
Yngvar
Post Reply

Return to “OSLOFJORDEN DIVISJONSOMRÅDE”