Stillinger i Horten/ Vestfold

Området som kystfylkene Telemark, Vestfold og Østfold. Oslofjorden var viktig for tyskerne som en viktig konvoirute til kontinentet (bl.a Frederikshavn, Danmark) derfor ble det opprettet mange kystfort langs Oslofjorden for å beskytte ruten.

Moderators: Stutzpunkt, KOS

User avatar
Yngvar
Posts: 2764
Joined: 26 Nov 2006 11:58
Location: Sandefjord
Contact:

Du som bor der burde kanskje prøve å få tatt noen bilder og målt opp Kommandobunkeren når de åpner den opp. Si gjerne i fra til meg om du får til en avtale.
Mvh
Yngvar
User avatar
Espen K
Posts: 838
Joined: 23 Apr 2008 9:25
Location: Horten
Contact:

Yngvar wrote:Du som bor der burde kanskje prøve å få tatt noen bilder og målt opp Kommandobunkeren når de åpner den opp. Si gjerne i fra til meg om du får til en avtale.
Bilder og en tegning ligger her: http://festningsverk.no/speerbunker.htm
User avatar
Yngvar
Posts: 2764
Joined: 26 Nov 2006 11:58
Location: Sandefjord
Contact:

Takk, bildene var fine. Det er merkelig at denne spesielle bunkeren ikke kunne vært spart. At den er uten verneinteresse er jo bare tull, men det er jo de som vil rive den som legger frem informasjonen om bunkeren. Den er jo absoluten en del av marinebasens historie uten like i Norge.
Mvh
Yngvar
User avatar
Pingvinen
Posts: 116
Joined: 01 Aug 2008 14:28
Location: Vestfold

Det er noen som trenger bunkeren i Horten, og som er perfekt til å overta den. Kanskje ikke det siste morsesignal er sendt fra bunkeren alikevel.
:bravo


Inn og kommenter folkens, her må det støttes opp så noen våkner før det er for sent, jo fler jo bedre! :bra:
http://www.gjengangeren.no/nyheter/det- ... -1.6752066


Har Folehavna frisk i minne, og der ble det jo et voldsomt engasjement i byen.
User avatar
Pingvinen
Posts: 116
Joined: 01 Aug 2008 14:28
Location: Vestfold

Jeg trenger opplysninger om tilstanden til bunkeren innvendig. Er den fuktig, eller tørr og fin???

SVAR HASTER!!!

På forhånd takk for svar!!!!
User avatar
Yngvar
Posts: 2764
Joined: 26 Nov 2006 11:58
Location: Sandefjord
Contact:

i følge bildene til Espen K, og det faktum at den nylig har vært i bruk så vil jeg tro at den er tørr og fin.
Mvh
Yngvar
User avatar
Pingvinen
Posts: 116
Joined: 01 Aug 2008 14:28
Location: Vestfold

Yngvar wrote:i følge bildene til Espen K, og det faktum at den nylig har vært i bruk så vil jeg tro at den er tørr og fin.
Jeg tenkte det samme som deg, men det kan jo være noe som bildet ikke viser.
Det er opplyst fra Skifte at den er fuktig og ikke brukbar, men jeg har mine tvil :?
User avatar
Espen K
Posts: 838
Joined: 23 Apr 2008 9:25
Location: Horten
Contact:

Sist vi var inne i den så var den tørr og fin, men det var i den perioden da FLO IKT benyttet den.
Dersom taket er tett så tror jeg denne fremdeles burde være nogelunde enkel å holde tørr.
User avatar
Pingvinen
Posts: 116
Joined: 01 Aug 2008 14:28
Location: Vestfold

Espen K wrote:Sist vi var inne i den så var den tørr og fin, men det var i den perioden da FLO IKT benyttet den.
Dersom taket er tett så tror jeg denne fremdeles burde være nogelunde enkel å holde tørr.
Taket er nok tett fremdeles. Ventilasjonen er heller ikke stengt av idag.
Bunkeren har et tilbygg hvor det er montert ventilasjonsanlegg, men er dette av nyere teknologi med varmepumpe? Jeg mistenker dette siden utluften er svært kald.

Om Radioamatørene kan bruke denne bunkeren, og overta den om den er egnet, så vil den bli bevart og tatt vare på. Så dette er en vinn-vinn situasjon.


Men det spørs hvordan dette går, søknad er levert:
http://www.horten.kommune.no/innsyn6/wf ... &ct=RA-PDF
User avatar
Espen K
Posts: 838
Joined: 23 Apr 2008 9:25
Location: Horten
Contact:

Endelig flere som ser den historiske verdien av det skifte prøver å fjerne fra Horten

http://www.gjengangeren.no/nyheter/kult ... -1.7070866
User avatar
Yngvar
Posts: 2764
Joined: 26 Nov 2006 11:58
Location: Sandefjord
Contact:

Det er første gangen jeg hører at noen engasjerer seg i dette som tydeligvis har litt tyngde overfor kommunen. Om man skal bevare helheten på karljohansvern så må den siste krigs rester også bevares.
Mvh
Yngvar
User avatar
Pingvinen
Posts: 116
Joined: 01 Aug 2008 14:28
Location: Vestfold

Jeg synes det er skremmende å se hvordan Skifte v/Nordby jobber for å få sin sak igjennom slik at alt blir revet! Slik jeg oppfatter det, er ingenting verneverdig og til å ta vare på noe sted Skifte er inne i bildet. Spesielt byggverk i fra WW2 later til å ha minimal interesse, om noen interesse i det hele tatt, hos Skifte og Nordby.
Riksantikvaren støtter alltid Skifte og Nordby, og får i alle saker ting til å se ut som om de ikke er noe å ta vare på. At Sambandsbunkeren bør vernes pga sin historie er det ingen tvil om, den har hatt en stor betydning for KJV og Horten fra den ble bygget og frem til idag, men nå forsøker igjen Skifte å trekke inn RA for å få hjelp til å bearbeide VFK slik at de kan rive raskest mulig. RA danser lydig i dansen til Skifte Eiendom, noe som gjør meg litt betenkt da RA vel ikke er noe organ som skal forsvare Skifte sine handlinger og arbeid. :sint:

Her er siste oppdateringer i saken, og man kan igjen se deres fremgangsmetode:
http://www.horten.kommune.no/innsyn6/wf ... &variant=A&


http://www.horten.kommune.no/innsyn6/wf ... &variant=P&
User avatar
Espen K
Posts: 838
Joined: 23 Apr 2008 9:25
Location: Horten
Contact:

Var ute på tur her om dagen og kom over to skytestillinger som ligger i strandkanten mellom borrestranda og åsgårdstrand.
Har ikke gått her siden jeg var liten guttevalp så jeg kan ikke huske att disse to ligger her.
Jeg vet ikke om disse er tyskbygde eller om de kan være norsk etterkrigs.
Attachments
Dette er den som ligger nermest Borrestranda.
Dette er den som ligger nermest Borrestranda.
IMG_0860skytestilling1.jpg (308.87 KiB) Viewed 49 times
Denne ligger ca 300meter nærmere åsgårdstrand.
Denne ligger ca 300meter nærmere åsgårdstrand.
IMG_0869skytestilling2.jpg (301.1 KiB) Viewed 49 times
molich
Posts: 1061
Joined: 13 Oct 2008 18:32
Location: Fredrikstad

Godt observert, Espen.
Skulle ønske jeg kunne gi deg et svar, men for å være ærlig er jeg ikke sikker.

Håper andre kan svare :)
MVH Morten C.
Post Reply

Return to “OSLOFJORDEN DIVISJONSOMRÅDE”