Stillinger i Horten/ Vestfold

Området som kystfylkene Telemark, Vestfold og Østfold. Oslofjorden var viktig for tyskerne som en viktig konvoirute til kontinentet (bl.a Frederikshavn, Danmark) derfor ble det opprettet mange kystfort langs Oslofjorden for å beskytte ruten.

Moderators: Stutzpunkt, KOS

User avatar
Voje85
Posts: 161
Joined: 08 May 2011 13:55
Location: Tønsberg

Hei :)


Har tenkt og søke i Horten med metalldetektor og har derfor et spørsmål angående invasjonen mot Horten. Jeg har sett på "Kampf um Norwegen" på youtube. I denne filmen viser de hvor skipene satte i land soldater. På kartet i filmen kommer det fram at noen soldater ble sluppet av like vest for neset Reverumpa. Noen som kan historien? Tenkte man kunne søke litt i strandsonen :)

Kampf um Norwegen: http://youtu.be/VT3BLPg0icA
Relic Hunter
User avatar
Espen K
Posts: 838
Joined: 23 Apr 2008 9:25
Location: Horten
Contact:

Da er snart hele bunkeren borte
Attachments
Bort med historie
Bort med historie
Sambandsbunker riving.jpg (266.77 KiB) Viewed 267 times
Last edited by Espen K on 22 Jan 2013 23:14, edited 2 times in total.
Erik Dreyer
Posts: 270
Joined: 11 Feb 2008 20:52
Location: Fredrikstad

Espen K wrote:Da er snart hele bunkeren borte
Dæsken, det var visst om og gjøre og få vekk den ja !!!! Her ble det ikke spart på penger, mannskap og maskiner.ED
ErikD
User avatar
Pingvinen
Posts: 116
Joined: 01 Aug 2008 14:28
Location: Vestfold

Helt vanvittig! :roll:

Penger rett ut av vinduet. Det var flere som var intressert i å bruke den videre.
User avatar
Espen K
Posts: 838
Joined: 23 Apr 2008 9:25
Location: Horten
Contact:

Espen K wrote:
lilje wrote:Utgjorde den hele krigshovedkvarteret for ØSD, eller bare en del av det?
Det er jo den eneste bunkeren som forsvaret har her i Horten så det er nok hele hovedkvarteret.
Men det er jo ikke utenkelig at de hadde andre alternativer i bakhånd dersom det skulle bli nødvendig å evakuere denne.
Såvidt meg bekjent har det jo også vert ett lignede krigshovedkvarter i Kongsbergtraktene, innsprengt i fjell.
Litt ot men jeg regner med at dette fjellanlegget i kongsberg som skifte har solgt er det som var tiltenkt som krigshovedkvarter under den kalde krigen

http://www.skifte.no/Alle-solgte-eiendo ... lerudmoen/

På tomta ligger det ett større fjellanlegg fra 1950 på ca BTA 2900 samt ett gammelt forlegnings-/kontorbygg fra 1950 på ca BTA 350.
ervold
Posts: 320
Joined: 08 Mar 2009 23:14
Location: Hønefoss

Espen K wrote:
Espen K wrote:
lilje wrote:Utgjorde den hele krigshovedkvarteret for ØSD, eller bare en del av det?
Det er jo den eneste bunkeren som forsvaret har her i Horten så det er nok hele hovedkvarteret.
Men det er jo ikke utenkelig at de hadde andre alternativer i bakhånd dersom det skulle bli nødvendig å evakuere denne.
Såvidt meg bekjent har det jo også vert ett lignede krigshovedkvarter i Kongsbergtraktene, innsprengt i fjell.
Litt ot men jeg regner med at dette fjellanlegget i kongsberg som skifte har solgt er det som var tiltenkt som krigshovedkvarter under den kalde krigen

http://www.skifte.no/Alle-solgte-eiendo ... lerudmoen/

På tomta ligger det ett større fjellanlegg fra 1950 på ca BTA 2900 samt ett gammelt forlegnings-/kontorbygg fra 1950 på ca BTA 350.
Fjellanlegget på Kongsgårdsmoen ble bygget som og brukt som ammunisjonslager. Pga Mashallhjelpen var det et skrikende behov for lagring av tildelt am og åpen lagring inne i leiren var uaktuelt. Senere ble det nyttet til lagring og pakking av våpen til destruksjon. Anlegget ble solgt til veivesenet da ny vei er prosjektert nesten på "trappa" til anlegget. Alternativet for skifte var å bruke midler på sikring og gjenstøping. Tegning og beskrivelse finner du i "Ammunisjonstjenesten for Hæren" hvis du er interessert. Du regnet nok litt feil i denne sammenhengen.

ervold
User avatar
Espen K
Posts: 838
Joined: 23 Apr 2008 9:25
Location: Horten
Contact:

Har da lest i en bok at det var planer om et krigshoverdkvarter på Kongsmoen utenfor Kongsberg, er det flere fjellanlegg i dette området?
ervold
Posts: 320
Joined: 08 Mar 2009 23:14
Location: Hønefoss

Espen K wrote:Har da lest i en bok at det var planer om et krigshoverdkvarter på Kongsmoen utenfor Kongsberg, er det flere fjellanlegg i dette området?
Det kan jo ha vært planer, men mer sansynlig en forfatters gjetting.
Det har vært noe annen virksomhet i anlegget, son kan være årsaken til ryktet, men det kan vi la ligge.
Hvem skulle isåfall ha behov for et krigshovedkvarter på Kongsberg? Det var ingen høyere ledelse som trengte fjell over hodet der. De som var forlagt i leirene der skulle enten krige ute i det fri eller jobbe med å få ut utstyr til de stridende.
Ammunisjonslageret i Svartåsen (AMSVA) ble bygget i første halvdel av 50 årene og bestod av 10 lagerhaller. Det skulle inneholde hovedsaklig massedetonerende am b.l.a. Berdskapsam for LFABN fra AR nr1 mens resten av halleneble disponert av HFK.
Under Arsenalet på Kongsberg (AKON) lå Amlageret på Andebu (AMAND), amlagerrt på Gol (AMGOL) og amlageret i Svartåsen (AMSVA).

ervold
lilje
Posts: 699
Joined: 02 Jan 2008 17:44
Location: Oslo

I følge historieboka om DKØ var et fjellanlegg tilhørende Norges Bank nær Kongsgårdsmoen ment å være krigshovedkvarter for Vestre Oslofjord Forsvarsdistrikt, FDI 3 (fra ca 1993 det territoriale regiment TMR).

Stabskompaniet, FDI 3, hadde mob-lager i Underbergstollen, Kongsberg. Det samme hadde stabskompaniet, Brig 3.

Noen andre opplysninger om Norges Banks anlegg?
Last edited by lilje on 16 Feb 2013 17:51, edited 1 time in total.
lilje
Posts: 699
Joined: 02 Jan 2008 17:44
Location: Oslo

FDI 3 skulle lede striden i et distrikt bestående av Telemark, Vestfold og den vestligste del av Buskerud (Kongsberg, Eiker, Numedal). Hovedkvarteret skulle bemannes med et stabskompani fra IR 3 og et sambandskompani fra Sambandsregimentet.

Sjefen for IR 3 ville ved mobilisering bli sjef for FDI 3 mens NK ville bli sjef for Brig 3.

De styrker FDI 3 ville ha til rådighet var først og fremst Brig 3 (som kunne bli beordret ut av distriktet, først og fremst Nord-Norge), 3 lokalvernbataljoner fra IR 3, en MFA-bataljon fra AR 1 og et ingeniørparkkompani fra Ingeniørregimentet. Dessuten alt landheimevern i forsvarsdistriktet. Fra AR 1 inngikk en LFA-bn og et LLA batteri i Brig 3.
Last edited by lilje on 16 Feb 2013 18:06, edited 1 time in total.
lilje
Posts: 699
Joined: 02 Jan 2008 17:44
Location: Oslo

Jeg er ikke 100 % sikker, men jeg tror LFABN 2/AR 1, som var feltartilleribataljonen som inngikk i Brig 3, hadde mob-lager på Kongsgårdsmoen. Jeg trodde også MFA-bataljonen som sto under FDI 3 også hadde det, men det er jeg mindre sikker på. Samme med det lette luftvernbatteri som inngikk i Brig N.
ervold
Posts: 320
Joined: 08 Mar 2009 23:14
Location: Hønefoss

lilje wrote:Jeg er ikke 100 % sikker, men jeg tror LFABN 2/AR 1, som var feltartilleribataljonen som inngikk i Brig 3, hadde mob-lager på Kongsgårdsmoen. Jeg trodde også MFA-bataljonen som sto under FDI 3 også hadde det, men det er jeg mindre sikker på. Samme med det lette luftvernbatteri som inngikk i Brig N.
Kongsbergområdet er jo som en sveitserost så dette er nok sikkert riktig. Min kunnskap begrenser seg til Kongsgårdsmoen/ Svartåsen, det som ble solgt som tråden startet med. Jeg har også hørt at Norges bank hadde et anlegg i området men det har ingen sammenheng med Svartåsen. Svartåsen er forøvrig så trangt i ganger at det var bare så vidt det gikk å komme fram med en spesielt liten truck, svært lit brukervennlig. Det var basert på soldater og traller for å gjøre jobben.
Utgangspunktet mitt var forøvrig å påpeke at her solgte Forsvarsbygg istedenfor å koste masse penger på å plombere anlegget. Denne ganger var det skattepenger spart.

ervold
User avatar
Espen K
Posts: 838
Joined: 23 Apr 2008 9:25
Location: Horten
Contact:

Kan det anlegget som betegnes som Norges banks sitt fjellanlegg være noe i forbindelse med sølvgruvene?
Mener å ha lest noen om en mynstsamlig og bergmuseet en sted tidligere.

Men tilbake til tema..

Nå har endelig Skifte stengt av enda et minne fra den kalde krigen her i Horten, fjellanlegget tilhørende sisvilforsvaret i Hvistingsvei er "sikret" :nei:

Før:

Image
Attachments
Og slik ser det ut nå.
Og slik ser det ut nå.
IMG_6742Hvistingsvei.jpg (157.08 KiB) Viewed 141 times
marius
Posts: 307
Joined: 28 Aug 2007 14:57
Location: Hedmark

Nedleggelsen av sivilforsvarsanlegg går i et forholdsvis rasende tempo, og en kan lure på hvorfor det ikke lengre skal være en mulighet å beskytte sivilbefolkningen. Det bygges i allefall ikke ut nyere tilfluktsrom som kan erstatte de som legges ned. Men det er vel politikk... :-)
User avatar
Espen K
Posts: 838
Joined: 23 Apr 2008 9:25
Location: Horten
Contact:

Kom over dette bildet på faceboka, dro med en gang kjensel på betongen og skjønte straks hvor dette var :D

Image
Last edited by Espen K on 21 Feb 2013 19:28, edited 1 time in total.
Post Reply

Return to “OSLOFJORDEN DIVISJONSOMRÅDE”