Installasjoner i Tønsbergsområdet.

Området som kystfylkene Telemark, Vestfold og Østfold. Oslofjorden var viktig for tyskerne som en viktig konvoirute til kontinentet (bl.a Frederikshavn, Danmark) derfor ble det opprettet mange kystfort langs Oslofjorden for å beskytte ruten.

Moderators: Stutzpunkt, KOS

superfuzz
Posts: 261
Joined: 15 Jan 2008 10:50
Location: Nøtterøy

Det er et par veier over åsene fra Lågendalen som ender opp på 312. Kan være at disse stillingene skulle forsinke evt. fremrykk vestfra som kom den veien. Var og en russerleir i Andebu som kunne være et mulig alliert mål for frigjøring? Og Andebu hadde hektisk dropp og motstandsaktivitet på grunn av meget kupert terreng, perfekt for baser for punktangrep. Ikke godt å si hva som kommer trekkendes ut av skogen langs vei 312, noe som forøvrig gjelder den dag i dag ;-)
sombrero
Posts: 2
Joined: 10 May 2012 10:36

Espen K wrote:Var en tur utenfor Tønsberg her om kvelden og kom over noen skytestillinger ut mot oslofjorden.

Samt en fjellhule på veien mot Anebu, ret på utsiden av Sem. Den ser ikke ferdig ut, kun støpt ved inngangene og grov utsprengt innvendig.
Ah, takk! Jeg har lenge lurt på dette!
sombrero
Posts: 2
Joined: 10 May 2012 10:36

superfuzz wrote:Det er et par veier over åsene fra Lågendalen som ender opp på 312. Kan være at disse stillingene skulle forsinke evt. fremrykk vestfra som kom den veien. Var og en russerleir i Andebu som kunne være et mulig alliert mål for frigjøring? Og Andebu hadde hektisk dropp og motstandsaktivitet på grunn av meget kupert terreng, perfekt for baser for punktangrep. Ikke godt å si hva som kommer trekkendes ut av skogen langs vei 312, noe som forøvrig gjelder den dag i dag ;-)
Den leiren ligger i veiskillet mellom Dalsroa pensjonat og Lakskjønn. Jeg har vært der, det er ikke så mye igjen, men fikk en veldig bra forklaring på det. Leiren lå i ei dump, så enten er det revet og gjengrodd, eller bare gjengrodd. Ser ikke restene fra veien, i hvert fall.
User avatar
Voje85
Posts: 161
Joined: 08 May 2011 13:55
Location: Tønsberg

Leieren er omgjort til et jorde for den lokale bonden. Det er en bunker el flere (husker ikke helt) rett oppe på skråningen bak leieren. Bare rester igjen av den/disse.
Relic Hunter
User avatar
Espen K
Posts: 838
Joined: 23 Apr 2008 9:25
Location: Horten
Contact:

Her er en inngang fra Norbyen inn i fjellet mot tunellen
Så den her om dagen når jeg tilfeldigvis jobbet der, men fikk ikke bilde av den så fant den på googels street view :bra:

Kan denne ha noe med anlegget inne i tunellen?
Jeg mente at dørene i tunellen er på motsatt side av veibanen i forhold til denne inngangen.
Attachments
Inngang i fjellet.
Inngang i fjellet.
inngang fjellanlegg nordbyen Tønsberg.jpg (116.33 KiB) Viewed 382 times
User avatar
Voje85
Posts: 161
Joined: 08 May 2011 13:55
Location: Tønsberg

Tipper det er nødutgang for det bomberommet som kan skapes inne i tunnelen. Da mener jeg de store dørene som kan lukkes inne i tunnelen.
Relic Hunter
User avatar
Espen K
Posts: 838
Joined: 23 Apr 2008 9:25
Location: Horten
Contact:

Voje85 wrote:Tipper det er nødutgang for det bomberommet som kan skapes inne i tunnelen. Da mener jeg de store dørene som kan lukkes inne i tunnelen.
Du har nok et godt poeng der, men er det noen dører fra tunellen som går ut på den siden av veibanen?
Skal kjøre å sjekke det nå etterpå, for jeg har bare sett dører på andre siden av veibanen.
User avatar
Voje85
Posts: 161
Joined: 08 May 2011 13:55
Location: Tønsberg

Espen K wrote:
Voje85 wrote:Tipper det er nødutgang for det bomberommet som kan skapes inne i tunnelen. Da mener jeg de store dørene som kan lukkes inne i tunnelen.
Du har nok et godt poeng der, men er det noen dører fra tunellen som går ut på den siden av veibanen?
Skal kjøre å sjekke det nå etterpå, for jeg har bare sett dører på andre siden av veibanen.
Gi tilbakemelding når du har sjekket :)
Relic Hunter
User avatar
Espen K
Posts: 838
Joined: 23 Apr 2008 9:25
Location: Horten
Contact:

Har helt glemt å skrive, men det er åpninger i fjellet fra tunellen og mot den døren.

Men over til noe helt annet.

Nå skal hulene under slottsfjellet åpnes :shock:

http://tb.no/kultur/slottsfjell/na-apne ... -1.7607843
User avatar
Pingvinen
Posts: 116
Joined: 01 Aug 2008 14:28
Location: Vestfold

Bedre enn fryktet i Slottsfjellhulene

Nå er hulene under Slottsfjellet undersøkt av geologer. Det ser bra ut med tanke på bruk.



Her en film fra hulen.

http://tb.no/kultur/bedre-enn-fryktet-i ... -1.8126125

PDT_Armataz_01_29
theseagull12514
Posts: 4
Joined: 04 May 2019 22:49

superfuzz wrote:Vet ikke om noen av de som er nevnt i teksten der men det er en del bunkere som ikke er nevnt der.

2 store fine MG-bunkere på sydspissen av Jarlsø og en lik en på Husøy-siden. Disse dekket innseilingen til Tønsberg fra øst. Den på Husøy har fått tildekket døra men synes, der er det og ganske mye løpegraver. De på Jarlsø er åpne og er i kjempefin stand ettersom de har ligget på industri-område / militært område. Prøvde å komme meg ut dit på mandag men de bygger leiligheter der og har stengt hele øya. Håper de ikke "sikrer" bunkerene...

Tønsberg kommune er forresten akkurat ferdige med et prosjekt hvor de har registrert nyere kulturminner, regner med at det er mye fra krigen der. Dette blir lagt ut på kart-tjenesten slik Nøtterøy kommune har gjort.
Veit du om den på Jarlsø fortsatt er åpen nå idag?
superfuzz
Posts: 261
Joined: 15 Jan 2008 10:50
Location: Nøtterøy

Ikke vært der i år, men i fjor (tror jeg) var den åpen.
lilje
Posts: 699
Joined: 02 Jan 2008 17:44
Location: Oslo

Ved gården Skrafskjær på Nøtterøy kom jeg over en ikke helt liten bunker i fjell. En liten kolle har utgang både til vest og til øst, med flere rom inni. Jeg lurer på hvilken funksjon denne kan ha hatt. Den er ca. 900 m sydvest for Vardås, så den hadde kanskje en funksjon i forbindelse med Vardås-batteriet?
Attachments
Skrafskjær1.JPG
Skrafskjær1.JPG (454.61 KiB) Viewed 77 times
Skrafskjær2.JPG
Skrafskjær2.JPG (320.19 KiB) Viewed 77 times
lilje
Posts: 699
Joined: 02 Jan 2008 17:44
Location: Oslo

Litt googling førte meg til denne: https://www.notteroyhistorielag.no/festung-notteroy/
Rundt Vardås finnes det flere fjellanlegg som ikke ble ferdigbygget. Det er to ved Skrafskjærveien, ett sydvest for Vardås og ett i en kolle nordvest for Vardås. Alle disse fjellanleggene er utsprengt og har samme hovedform. Hva hensikten har vært med disse fjellanleggene, er noe uklart, muligens dekningsrom for personell eller ammunisjonslager.
Men de må jo ha vært i tilknytning til et eller annet. Flak-stilling???
User avatar
Jon-Vegard
Posts: 1321
Joined: 17 Apr 2008 11:46

I det området er det i hvertfall 3 slike gjennomgående småanlegg + en i nærheten av Berganveien 76.. Disse var nok beregnet benyttet for personell/stillinger i ytterkant av Vardås.
Mvh.
Jon-Vegard
Post Reply

Return to “OSLOFJORDEN DIVISJONSOMRÅDE”