MKB 6./501 Nötterö (Vardås fort)

Området som kystfylkene Telemark, Vestfold og Østfold. Oslofjorden var viktig for tyskerne som en viktig konvoirute til kontinentet (bl.a Frederikshavn, Danmark) derfor ble det opprettet mange kystfort langs Oslofjorden for å beskytte ruten.

Moderators: Stutzpunkt, KOS

superfuzz
Posts: 261
Joined: 15 Jan 2008 10:50
Location: Nøtterøy

Re: MKB 6./501 Nötterö (Vardås fort)

Post by superfuzz »

Ja, altså tunnelinnslaget øverst i den forhenværende trappa er ikke murt igjen og du kan gå inn ca. 8 - 10 meter før du kommer til en låst dør. Vanligvis er dette innslaget stengt med et gitter, men så lenge det fins unger som ennå leker i skogen så er dette gitteret stort sett demontert. Du kommer ikke lenger inn så det er ikke voldsomt spennende.
User avatar
TommyG
Site Admin
Posts: 2692
Joined: 26 Dec 2007 22:12
Location: Ullensaker

Re: MKB 6./501 Nötterö (Vardås fort)

Post by TommyG »

Ah, ok. Jaja, da var det ikke så spennende :-) Ble uansett såpass kjipt vær at jeg holdte meg hjemme.
--
Tommy
User avatar
Stutzpunkt
Moderator
Posts: 2218
Joined: 02 Mar 2006 20:20

Re: MKB 6./501 Nötterö (Vardås fort)

Post by Stutzpunkt »

Tyskerne planla seks peilestasjoner for MKB Nötteröy, men ingen av stasjonene ble trolig etablert. Noen av peilestasjonene skulle sannsynligvis ligge innenfor allerede etablerte støttepunkt som HKB Vesteröen. Har også lagt til FuMo 214 på Vardås sammen med FuMo 2-søkeradaren på Hvasser.

Utenom de to radarene var det også en FuMo 214 på Rauøy (https://www.kystfort.com/forum/viewtopi ... =40&t=6608)
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
Mvh
Tormod
User avatar
Yngvar
Posts: 2764
Joined: 26 Nov 2006 11:58
Location: Sandefjord
Contact:

Re: MKB 6./501 Nötterö (Vardås fort)

Post by Yngvar »

Utklipp fra Sandefjord Blad 12 juni 1949
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
Mvh
Yngvar
gjest22
Posts: 6
Joined: 17 Aug 2010 13:43

Re: MKB 6./501 Nötterö (Vardås fort)

Post by gjest22 »

Fant dette bildet på Vestfoldmuseene. Bildet skal være tatt i 1949. Øverst i bildet ser man en mast med tverrligger og noen kabler. Plasseringen stemmer med taubanen som er markert på kartet. Vel og merke dersom kanonbrønnen i bildet er Nr. 2 (den midtre).
Legger med noen flere bilder jeg fant også.
vardås1949FranskeKanonerSerTaubanen.jpg
vardås skisse.jpg
VardåsMedHengerød.jpg
Vardås festning (3).jpg.pSfCwty4MWATAA.8Mz_HtCCY.jpg
Vardås festning (2).jpg.pSfurc-4MWATAA.2L2qxd9nLc.jpg
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
User avatar
Yngvar
Posts: 2764
Joined: 26 Nov 2006 11:58
Location: Sandefjord
Contact:

Re: MKB 6./501 Nötterö (Vardås fort)

Post by Yngvar »

Fine bilder, umiddelbart kan det virke som om bilde av kanonbrønn er kanon tre, da det ikke ser ut til å være en kanon der. Kanon en og to var på plass, men antagelig uten kanonrørene Rørene ble fraktet ut i 1949, og bilde av kanonrøret er vel det som Frankrike fikk tilbake. Det kan også være det som Vardås fikk som erstatning men da må bilde være tatt senere.
Mvh
Yngvar
EspenB
Posts: 71
Joined: 19 Mar 2017 17:29

Re: MKB 6./501 Nötterö (Vardås fort)

Post by EspenB »

@Yngvar

Husk at nummereringen går fra høyre mot venstre i skuddretningen.

Så kanon 1 og 3 var på plass, mens kanon 2 bare er et krater i bakken.
jomjom
Posts: 21
Joined: 26 Jul 2016 13:12

Re: MKB 6./501 Nötterö (Vardås fort)

Post by jomjom »

Basert på løpsprofilen på kanonløpet som fraktes på bildet så ser det da ut som en fransk Modèle 1935. Dvs. at det er et av løpene som er på vei fra Vardås til montering på Jean Bart (eller muligens kun som reserveløp for Jean Bart/Richelieu).
De tilsvarende tyske (som på f.eks Møvik) har da en stegvis nedrapping av utvendig diameter, mens den franske har den ene delvis koniske nedtrappingen av diameter.
yngvarH
Posts: 19
Joined: 18 Jan 2023 17:07

Re: MKB 6./501 Nötterö (Vardås fort)

Post by yngvarH »

Bildet er fra 1949, så det er det franske løpet som leveres tilbake til Frankrike, ja
torpedobatt2020
Posts: 230
Joined: 26 Sep 2020 19:44
Location: Ålesund (ex. Fræna)

Re: MKB 6./501 Nötterö (Vardås fort)

Post by torpedobatt2020 »

Fant frem til Vardås den 11.08.2023
En godværsdag. Hadde ikke lest/studert tråden her godt nok ..... så jeg fikk ikke med meg den ferdige kanonstillingen ved gården.
Det blir nok flere ferieturer til Horten/Tønsberg/Vestfold :-)
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
torpedobatt2020
Posts: 230
Joined: 26 Sep 2020 19:44
Location: Ålesund (ex. Fræna)

Re: MKB 6./501 Nötterö (Vardås fort)

Post by torpedobatt2020 »

Fant frem til Vardås den 11.08.2023
En godværsdag. Hadde ikke lest/studert tråden her godt nok ..... så jeg fikk ikke med meg den ferdige kanonstillingen ved gården.
Det blir nok flere ferieturer til Horten/Tønsberg/Vestfold :-)
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
torpedobatt2020
Posts: 230
Joined: 26 Sep 2020 19:44
Location: Ålesund (ex. Fræna)

Re: MKB 6./501 Nötterö (Vardås fort)

Post by torpedobatt2020 »

Fant frem til Vardås den 11.08.2023
En godværsdag. Hadde ikke lest/studert tråden her godt nok ..... så jeg fikk ikke med meg den ferdige kanonstillingen ved gården.
Det blir nok flere ferieturer til Horten/Tønsberg/Vestfold :-)
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
Post Reply

Return to “OSLOFJORDEN DIVISJONSOMRÅDE”