Dekningsbatterier.

Generelle spørsmål om Tyske installasjonene i Norge som nødvendigvis ikke er tilknyttet en spesiell plass. Dette gjelder også alle installasjoner fra Heer, kriegsmarine og luftwaffe.

Moderators: Stutzpunkt, KOS

Post Reply
RasmusTerne

Under utbyggingen av 40,6 cm batteriene på Engeløya og Trondenes ble det opprettet såkalte "dekningsbatterier", Engeløy II og Trondenes II.
Navnet dekningsbatteri er jo for så vidt selvforklarende, men hva var egentlig oppgaven til disse midlertidige batteriene? For Trondenes vedkommende ser man jo at området var "fullpakket" med kystfort fra før,(Rolla,Engenes,Bjarkøy,Elgsnes,Grøtavær,Senjehesten,Stornes,Harstad syd).
Trondenes II ble i tillegg plassert i samme område som det allerede oprative HKB 3/983 Rolla.
Var det Kriegsmarine som ville ha eget skyts i området?
Begge disse dekningsbatteriene brukte samme skyts, 21 cm K 39/40.
Dette var etter hva jeg kan se en meget moderne kanon, med rekkevidde på over 30 km, utviklet i 1938 av Krupp.Samlet vekt 34 tonn, så dette var ingen smågutt.
Hva var denne kanonen egentlig konstruert for, og vet noen grunnen til at den ble valgt? Lett å flytte på? May be not. Ser ut på bilder som at det er brukt en form for "jernbaneunderstell" for lavetten.
Ellers ser det ut som denne modellen m/varianter bare ble produsert i ca. 100 eksemplarer, så det mårre vel være gode grunner for å sende 6% av produksjonen til Nord-Norge?
Kanskje noen har synspunkter på dette emnetr?
Sigfred R.
Attachments
K 39/40.<br />Foto: Forsvaret.
K 39/40.
Foto: Forsvaret.
F3.jpg (62.74 KiB) Viewed 367 times
User avatar
Asbjørn²
Posts: 384
Joined: 20 Aug 2007 16:44
Location: Stavanger

Usikker på om den ble utviklet av Krupp, den er i hvertfall laget av Skoda Werke.

Transport var nok en utfordring, den måtte deles i tre deler:

Lavett, 12 tonn.
Vugge, 8 tonn.
Løp, 13 tonn, 10 meter langt.

Disse delene ble montert på hjulgang og det var kun de kraftigste halvbeltekjøretøyene som kunne trekke dem.

Har noen bilder av transport og montering:
21%20cm%20Skoda%20ax.jpg
21%20cm%20Skoda%20ax.jpg (86.58 KiB) Viewed 342 times
21cm%20K39%20or%2024cm%20H39%20carriage%20trailer%20being%20towed%20by%20a%20SdKfz%207%20halftrack.jpg
21cm%20K39%20or%2024cm%20H39%20carriage%20trailer%20being%20towed%20by%20a%20SdKfz%207%20halftrack.jpg (33.19 KiB) Viewed 342 times
axis%202%2021%20cm%20Kanone%2039%20(Skoda)%201.jpg
axis%202%2021%20cm%20Kanone%2039%20(Skoda)%201.jpg (71.16 KiB) Viewed 342 times
axis%204%2021%20cm%20K%2039%209.jpg
axis%204%2021%20cm%20K%2039%209.jpg (26.87 KiB) Viewed 342 times
axis%205%2021%20cm%20Kanone%2039%20(Skoda)%202.jpg
axis%205%2021%20cm%20Kanone%2039%20(Skoda)%202.jpg (58.79 KiB) Viewed 342 times
SdKfz%209%20german%20halftrack%20with%20heavy%20artillery%20gun.jpg
SdKfz%209%20german%20halftrack%20with%20heavy%20artillery%20gun.jpg (66.99 KiB) Viewed 342 times
WWII%20Photo%20-%20HALFTRACK%20&%20HEAVY%20ARTILLERY%20IN%20RUSSIA1.JPG
WWII%20Photo%20-%20HALFTRACK%20&%20HEAVY%20ARTILLERY%20IN%20RUSSIA1.JPG (83.86 KiB) Viewed 342 times
Betaler GODT for følgende manualer eller lignende: Renault FT-17, Somua MCG5, Unic P107, Panzer III and StuG III, Skoda 21 cm K39/40, 5 cm KwK 38/40 L/42.

Har original mappe med 65 veldig detaljert tekniske tegninger av Char B1 Bis på fransk for bytte.
RasmusTerne

Takker for flotte bilder! Måtte være et ræl å drasse rundt på denne dersom den skulle brukes som feltartilleri.
Sigfred R.
Post Reply

Return to “Generelt om Tyske kystfort/installasjoner i Norge”