Tyske kystfort i Norge !

Generelle spørsmål om Tyske installasjonene i Norge som nødvendigvis ikke er tilknyttet en spesiell plass. Dette gjelder også alle installasjoner fra Heer, kriegsmarine og luftwaffe.

Moderators: Stutzpunkt, KOS

User avatar
Natter
Posts: 6385
Joined: 25 Feb 2007 18:51
Location: Bergen

Natter wrote:Uansett: Jeg mangler endel informasjon (alt som er markert med gult), så hvis noen føler seg kallet til å hoste opp dette er jeg takknemlig (gjelder spesielt de siste 11 batteriene på listen). Tilbakemelding på andre feil/manger imøteses også.
En mer "lesbar" versjon:
Attachments
TKIN_Tidslinje 2.pdf
(61.58 KiB) Downloaded 41 times
Informasjon som ikke deles, går tapt!
User avatar
TommyG
Site Admin
Posts: 2692
Joined: 26 Dec 2007 22:12
Location: Ullensaker

Det var litt av en liste. Har ikke så mye å tilføre dessverre, men lurte bare på hva forskjellen mellom f.eks. Brettingnes I og II mfl var? Er det tidspunktet for når disse fikk nye kanoner?
--
Tommy
User avatar
Natter
Posts: 6385
Joined: 25 Feb 2007 18:51
Location: Bergen

TommyG wrote:Det var litt av en liste. Har ikke så mye å tilføre dessverre, men lurte bare på hva forskjellen mellom f.eks. Brettingnes I og II mfl var? Er det tidspunktet for når disse fikk nye kanoner?
Litt "kunsterisk frihet" her... :) Utgangspunktet for listen er jo batterilistene fra Fjørtoft ("Tyske Kystfort i Norge" og "Klar til Strid"), supplert med annen informasjon da listene i bøkene er laget med utgangspunkt i status på to tidspunkter ila krigen. Når det i boken sies at det sto to batterier ett sted (eks for Brettingen: "MKB 1./506 Brettingingen bestod av to batterier"), evt at ett batteri avløste ett annet el uten at jeg har sett et navn på dette, har jeg bare brukt stedsnavnet evt med et romertall etter (et annet eksempel er Torpedobatterie Hasselvika, hvor det er skilt mellom batteriets første lokalisering på Hysnes og senere på Sørviknes).
Batterier som har flyttet rundt er et annet problem, da det ikke alltid er navn knyttet til alle lokaliseringene. Husker ikke om det var tilfelle med feks HKB 11./981 Eidmin, men der er i alle fall nummeret beholdt for de tidligere lokaliseringene (HKB 11./981 Follevaag og HKB 11./981 Yndestad).

Hensikten med denne listen var egentlig bare å få et svar på spørsmålet som alltid har sirkulert ift hvor mange batterier som faktisk fantes i Norge. Nå får man ikke svaret her heller, siden den mest nøyaktige tidfestingen går på måned, og dermed gir mange overlapp i den "grafiske fremstillingen", men det kan jo være interessant likevel: Når man først har fått satt sammen listen kan en manipulere den med filtere og sorteringskriterier og vise utvikling både ift tid og geografi på en annen måte.
Den skal som sagt brytes ytterligere ned med korrekte batterinumre for hele krigen og bevæpning/omvæpning kan det bli et greit informasjonstablå over hele det tyske kystartilleriet i Norge (organisasjonsinfo er heller ikke korrekt, men er svært komplisert å få til på et slikt tabellformat som jeg liker å styre med... Om man hadde gått for et databaseformat i stedet kunne det kanskje vært enklere. Mulig jeg bare erstatter dette med geografisk informasjon som fylke el).

Informasjonen kan etterhvert brukes til et slags kart med linker batterienes tråder her inne (+ POI-filer/link til luftfoto osv) - har så vidt snakket med Erik om det, men ting tar tid - spesielt siden jeg ikke er i stand til å bruke noe særlig tid på PC for tiden :-/
Informasjon som ikke deles, går tapt!
Post Reply

Return to “Generelt om Tyske kystfort/installasjoner i Norge”