Torpedo leveranser til Dora

Trondheim var hovedstøttepunkt for marinen med en rekke viktige hovedkvarterer for nord-atlanteren. 200 lette og tyngre flak stillinger skulle bl.a forsvare havnen og flyplassen.

Moderators: Stutzpunkt, KOS

User avatar
JornN
Posts: 853
Joined: 15 May 2007 22:53
Location: Trondheim

Som C. Hoff sier så er nok fra nå og utover til et stykke inn i mai, den beste perioden ute i terrenget.
Du får ta kontakt når du kommer, hvis jeg ikke er borte på jobb så er det nok alltids mulighet for å treffes - om du ønsker.
Ved siden av delelagrene for torpedoer i Ladehammeren, så fantes jo også verkstedene og lagrene på Munkvoll.
Disse kjenner du sikkert til, men har du vært der?
JornN
User avatar
Natter
Posts: 6385
Joined: 25 Feb 2007 18:51
Location: Bergen

JornN wrote:Regner med at det er dette nummeret du sikter til angående serienummer.
Det stemmer. Takk for bedre bilde: Korrigerer det til 49606 :)
User avatar
Natter
Posts: 6385
Joined: 25 Feb 2007 18:51
Location: Bergen

JornN wrote:Som C. Hoff sier så er nok fra nå og utover til et stykke inn i mai, den beste perioden ute i terrenget.
Ja, dessverre er det som sagt vanskelig å koordinere ferier/lengre turer opp mot "vekstperiodene" :x
JornN wrote:Du får ta kontakt når du kommer, hvis jeg ikke er borte på jobb så er det nok alltids mulighet for å treffes - om du ønsker.
Ved siden av delelagrene for torpedoer i Ladehammeren, så fantes jo også verkstedene og lagrene på Munkvoll.
Disse kjenner du sikkert til, men har du vært der?
Takk, skal ha det i bakhodet. Har primært et par ting jeg må se på ytterst i Trondheimsfjorden, men bør snart få med meg noe i selve Trondheim også - det er jo et sted en normalt bare passerer på vei nordover... PDT_Armataz_01_18

Skal ikke gå nærmere inn på hva jeg har sett i Trondheim, da det er en kort liste :rodme:
User avatar
Natter
Posts: 6385
Joined: 25 Feb 2007 18:51
Location: Bergen

OT, men siden tur ble et deltema her, skyter jeg inn en stor takk til JørnN for en svært interessant tur i Trondheim i forgårs med tilgang til unike (avlåste) objekter. Lurer man på noe om krigen i Trondheim er det rett mann å henvende seg til :)

Takk også til Frode på Kvalvik (Kristiansund) som slo følge ut til Nordlandet og på en runde i Karihola (Brunsvika utgikk da Landroveren ikke samarbeidet, men jeg fikk nå sett det jeg var ute etter der også) :)

Svært kjekt også at ErikH og junior tok seg fri en dag for å bli med til Storfosna og Ørlandet (virker som selskap på tur er tingen - da var været bra, ellers ble jeg fulgt av en uværssky nesten hele tiden... PDT_Armataz_01_29 ). At vi traff JEF på Austrått som bla tok seg tid til en runde i PAK-bunkeren og museet, og bidro med litt av kunnskapen han besitter, var "toppen av kransekaken" på denne kjappe runden langs Møre-kysten og Trondheimsfjorden! :bra:

Om jeg ikke har glemt noe, rakk jeg over (i varierende grad) følgende på mine tilmålte 4 dager:
* Torpedobatterie Julsundet
* Aukra (flyplassen, HKB Gossen Mitte, HKB Gossen Süd og et Flak-batteri)
* HKB Kvalvik
* Torpedobatterie Nordlandet
* Flak-batteri i Karihola
* Diverse objekter i Brunsvika
* HKB Stördal
* MKB Hambaara
* HKB Storfosen
* Krågvåg fort
* Diverse batterier og støttepunkt m/bunkere på Ørlandet og Botngård (inkl. HKB Hoø, Berg (R633+R632 mm), Lerberen, Uthaug, Austrått, L484, R612, R622 ++).
* Hysnes fort
* Sørviknes Torpedobatteri
* Diverse i Trondheim (Kuhaugen, Persaunet, Ringve, Østmarkneset)
User avatar
TommyG
Site Admin
Posts: 2692
Joined: 26 Dec 2007 22:12
Location: Ullensaker

Høres ut som en bra måte å tilbringe 4 dager på. Det eneste som kunne gjort den bedre hadde vel vært om det var 6 dager :-)
--
Tommy
User avatar
Natter
Posts: 6385
Joined: 25 Feb 2007 18:51
Location: Bergen

TommyG wrote:Høres ut som en bra måte å tilbringe 4 dager på. Det eneste som kunne gjort den bedre hadde vel vært om det var 6 dager :-)
Joda, men da hadde jeg vel ligget rett ut nå - klarer ikke så mange dager med farting fra 0700-2100 og 4-5 timers søvn lenger (hadde også to dager med kjøring til/fra Bergen i tillegg - nesten 1800km i alt, inkl 12 ferger om jeg husker riktig) :cry:
PS: Kan jo nevnes at Youtube-videoen din sørget for at Lerberen (igjen) er avlåst - vistnok hengelås nr. 17 i rekken... Synd at den ikke ble postet noen uker senere PDT_Armataz_01_18
User avatar
TommyG
Site Admin
Posts: 2692
Joined: 26 Dec 2007 22:12
Location: Ullensaker

Ooops, sorry :cry: Normalt så er det vel en 10-15 personer som forviller seg innom disse bunkervideoene jeg legger ut men Fosna Folket gjorde vel til at denne fikk et ganske mye større publikum enn videoene mine normalt har. Huff, 17 låser ja. Spørs vel da, hvor lenge det går før de går lei og fyller igjen hele åpningen med noen titalls kubikk med pukk.

Sent fra min mobiltelefon
--
Tommy
borge.mohus
Posts: 184
Joined: 01 Jul 2011 17:36
Location: Stjørdal
Contact:

FIkk en snarvisit på deler av Dora1 idag.
Like i nærheten av torpedogangen var det hengt opp noe som jeg tror er et torpedorør.
Noen som vet hvor det stammer fra ?

Under henger en plate (til pynt) som stammer fra dokk-portene.
Jeg tror han som hadde hengt den der sa den veide rundt 5000kg

Samme mann var innehaver en ventil for brannvern og panserstål som stammet fra Tirpitz.
Ventilen var fortsatt mulig å betjene.
Skal huske bilder neste gang. :lei:

Børge
Attachments
Torpedorør Dora1
Torpedorør Dora1
IMG_20171114_112203-50.jpg (394.28 KiB) Viewed 111 times
User avatar
Natter
Posts: 6385
Joined: 25 Feb 2007 18:51
Location: Bergen

borge.mohus wrote:Like i nærheten av torpedogangen var det hengt opp noe som jeg tror er et torpedorør.
Noen som vet hvor det stammer fra ?
Det stammer fra en Hauk-klasse MTB.
Informasjon som ikke deles, går tapt!
borge.mohus
Posts: 184
Joined: 01 Jul 2011 17:36
Location: Stjørdal
Contact:

Natter wrote:
borge.mohus wrote:Like i nærheten av torpedogangen var det hengt opp noe som jeg tror er et torpedorør.
Noen som vet hvor det stammer fra ?
Det stammer fra en Hauk-klasse MTB.
Takk for svar.
Da har det altså ingen relevans med Dora1 å gjøre etter kjapp google-søk.
Vi snakker 1980-tallet.
Børge
AYF
Posts: 600
Joined: 31 Jul 2007 12:50
Location: Fosen Midt Norge

Burde ikke ha vært hengt opp der...