Informasjonsskilt

Informasjon fra og om krigshistoriske museer og restaurering av krigsminner.

Moderators: Stutzpunkt, KOS

Post Reply
User avatar
werner wernersen
Posts: 1423
Joined: 09 Feb 2006 21:13
Location: Arendal

Informasjonsskilt

Post by werner wernersen »

Hei

i forbindelse av åpning/restaurering av batteri Hisøen HKB 33/979, så er det diskutert former for informasjons skilt.

Er det noen her som har bilder av lignende skilter?

Hva bør være med?

Vi tenker oss et større skilt ved inngangen til området.
Hva bør være med der, vil ikke ha overkill med info.

Skilter ved bunkerser/løpegraver.

Skilter satser vi å ha på plass i løpet av våren 2010, og åpning av bunkerer og løpegraver blir tatt over 2-3 år.

Noen som sitter på noen gode ideer og lignende fra andre deler av landet?

Werner
Be quiet brain or i`ll stab you with a Q-tip
Homer Simpson
User avatar
Natter
Posts: 6385
Joined: 25 Feb 2007 18:51
Location: Bergen

Post by Natter »

Her bilder av noen skilt jeg fant i farten (variabel kvalitet - både på skilt og foto...):
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
User avatar
Natter
Posts: 6385
Joined: 25 Feb 2007 18:51
Location: Bergen

Post by Natter »

...noen flere (lenger syd/øst):
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
User avatar
Natter
Posts: 6385
Joined: 25 Feb 2007 18:51
Location: Bergen

Post by Natter »

...og noen mer lokale:
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
User avatar
Natter
Posts: 6385
Joined: 25 Feb 2007 18:51
Location: Bergen

Post by Natter »

Her er også et par eksempler fra Bangsbo fort (StpGr Fredrikshaven Süd), hvor de har satt opp skilter ved de forskjellige objektene/bunkrene:
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
User avatar
Erik E
Site Admin
Posts: 3515
Joined: 06 Feb 2006 20:30
Location: Rennesøy
Contact:

Post by Erik E »

Noen som sitter på noen gode ideer
Om ikke konkret ide, så ihvertfall tips :-)

Unngå kryptiske forkortelser, bunkertyper og HKB nummer så sant det ikke forklares hva det betyr...
Bilder og illustrasjoner sier mer enn ord og snakker alle språk, så det passer fint for alle aldersgrupper og nasjonaliteter. Eksempelvis er jeg en sterk tilhenger av at f.eks kanonstillinger bør illustreres fremfor å forklares, da "alle" vet hvordan en kanon ser ut, men ikke alle vet hva en K331(f) i sokkellavett er :-)
Tror det er viktig at et slik skilt "testes" på folk som selv har liten interesse.... Gidder de å lese alt så har dere gjort en god jobb :-)

Vedlagt eksempel fra Hidra, en annen måte å gjøre det på:
Her har man et nummer på hver stilling som forklares i en brosjyre som kan skaffes i butikken i Kirkehamn.... Problemet er bare at om du ikke går i butikken først, så labber du "langt oppi heia" uten nøkkelen til skiltene...
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
User avatar
werner wernersen
Posts: 1423
Joined: 09 Feb 2006 21:13
Location: Arendal

Post by werner wernersen »

Hei

takker for innspill og bilder sålangt.

Det er tenkt litt begge deler, info tavler og nummerering/brosjyre, blant annet på grunn at dette er et "fler" bruker sted, med idretslag, historielag med flere, slik at det skal favne mange og med nærhet til ca 500000 personer innen en radius på ca 40 minutter.


Werner
Be quiet brain or i`ll stab you with a Q-tip
Homer Simpson
Gronsvik
Posts: 208
Joined: 25 May 2006 13:19
Location: Konsvikosen, Lurøy kommune

Post by Gronsvik »

Med 500000 innenfor 40 min er du nesten garantert hærverk, så et billig velkomst/oversiktsskilt som er enkelt å bytte ut er noe jeg ville gått for. Grafikk er fint og et kart er et must på et slikt skilt.

Om mulig sats på numerering og brosjyre siden dette er mer motstandsdyktig mot hærverk. Dette betinger at man kan få fatt i brosjyrene på en vettug måte. Et alternativ er å legge brosjyren ut på nett, f.eks. kommunens nettsider eller nettsiden til det regionale destinasjonsselskapet eller det lokale turistkontoret, i tillegg til å ha brosjyrer i en postkasse ved informasjonsskiltet eller på et annet sted (som det informeres om på velkomstskiltet)

Med brosjyre har dere mulighet til å tjene noen slanter også (ikke ubetydelig med 500000 potensielle besøkende innenfor 40 min).


Inge S
User avatar
werner wernersen
Posts: 1423
Joined: 09 Feb 2006 21:13
Location: Arendal

Post by werner wernersen »

Hei

når jeg leser teksten i dag så tror jeg at jeg må moderere meg litt og slå av 450000 og gå ned til 50 000.

Men det så i hvertfall bra ut med et slikt tall

Werner
Be quiet brain or i`ll stab you with a Q-tip
Homer Simpson
Post Reply

Return to “Museum og restaureringsprosjekter”