Norwegen 1944 og Kanonlavett

Informasjon fra og om krigshistoriske museer og restaurering av krigsminner.

Moderators: Stutzpunkt, KOS

User avatar
Bismarck
Posts: 71
Joined: 08 Oct 2008 16:16
Location: Tromsø

Norwegen 1944 og Kanonlavett

Post by Bismarck »

Heisan!

Jeg er en av de som kan smykke seg med min egen bunker og kanonstilling, og jeg bruker en god del av sommerhalvåret til å kose meg med utgraving og restaurering av denne.

Et himla arbeid, men utrolig spennende og morsomt samtidig....og så dukker det jo opp litt av hvert underveis.
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
Trond
User avatar
Bismarck
Posts: 71
Joined: 08 Oct 2008 16:16
Location: Tromsø

Re: Norwegen 1944 og Kanonlavett

Post by Bismarck »

I denne forbindelse har jeg også funnet deler av kanonlavetten som har holdt på plass en Canon de 145 L mle 1916 St.Chamond i sin tid.

Denne består av massivt treverk(Eik?) med gjennomgående bolter og tunge beslag. Det er også en mengde ledd langs kanten som er skåret av med skjærebrenner når kanonen ble fjernet fra stillingen etter krigen.
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
Trond
User avatar
Bismarck
Posts: 71
Joined: 08 Oct 2008 16:16
Location: Tromsø

Re: Norwegen 1944 og Kanonlavett

Post by Bismarck »

Det ligger en tilsvarende lavett i en av de tilstøtende stillingene, men denne er i enda dårligere forfatning en min.

Så kommer spørsmålet; Er det noen som har bilder/tegninger av slike lavetter, gjerne med kanonen på plass?

All tenkelig informasjon mottas med stor takk!
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
Trond
User avatar
Jon-Vegard
Posts: 1321
Joined: 17 Apr 2008 11:46

Re: Norwegen 1944 og Kanonlavett

Post by Jon-Vegard »

Dette var flott. Din heldiggris!! :-D Endelig noe som graves opp for å bevares! Skal bli spennende å se fortsettelsen!! :bravo
Mvh.
Jon-Vegard
User avatar
Bismarck
Posts: 71
Joined: 08 Oct 2008 16:16
Location: Tromsø

Re: Norwegen 1944 og Kanonlavett

Post by Bismarck »

Har ikke du sett denne før da, på et annet forum? PDT_Armataz_01_29
Trond
User avatar
Jon-Vegard
Posts: 1321
Joined: 17 Apr 2008 11:46

Re: Norwegen 1944 og Kanonlavett

Post by Jon-Vegard »

Naaa.. muuulig. Nå er ikke husken så god lenger, og det andre Forumet er vel det som dessverre er borte nå? Men, har du kommet lenger? Hvis ikke er det synd jeg bor så langt unna(eller heldig??). :?
Mvh.
Jon-Vegard
User avatar
Bismarck
Posts: 71
Joined: 08 Oct 2008 16:16
Location: Tromsø

Re: Norwegen 1944 og Kanonlavett

Post by Bismarck »

Nei, slik den er vist på bildet tidligere er så langt jeg kom i fjor høst. I år håper jeg på bedre redskap og litt fortgang i grovarbeidet.

Hovedgrunnen for denne tråden her inne er for å forhåpentligvis få litt hjelp med Lavetten?
Trond
Erik Dreyer
Posts: 270
Joined: 11 Feb 2008 20:52
Location: Fredrikstad

Re: Norwegen 1944 og Kanonlavett

Post by Erik Dreyer »

Veldig spennende og gøy det der !! Tenk om du også kunne få sandblåst det du finner av deler, og ryddet plass til de der de engang sto. Kansje også få tatt noen runder med metalldetektor i området også, du kommer helt sikkert til og finne enda mer da !!
Hvor er det du egentlig holder til ?? Ehm...Tromsø fikk jeg se nå..! Litt langt unna desverre. Selv om min gamle avdøde mor og hennes familie kom fra Tromsø til Rygge i 45.
ED
ErikD
User avatar
Bismarck
Posts: 71
Joined: 08 Oct 2008 16:16
Location: Tromsø

Re: Norwegen 1944 og Kanonlavett

Post by Bismarck »

Ja, slikt er meget spennende og alt som finnes av deler blir tatt vare på, selvsagt!

Området er gjennomsøkt med detektor før gravingen tok til, men uten særlig nevneverdige funn. Det ligger mye piggtråd og annet rask i jorden som gjør et søk temmelig forvirrende. Derimot har man jo funnet litt under gravingen, og mer dukker det nok opp før man er ferdig.

Det tyske anlegget stillingen min tilhørte var temmelig stort og inneholdt i tillegg til kanonene lyskasterstillinger, brakker, fangeleir, 20mm flak og mye mer.

Området forøvrig har man bare så vidt begynt å undersøke nærmere. Kartlegging av alle installasjonene tar tid og er best å gjøre senhøstes, gjerne på barfrost, da vises konturene i terrenget best og man slipper å slite med vegetasjon og allskens bitende og stikkende elendighet i luften.
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
Trond
Erik Dreyer
Posts: 270
Joined: 11 Feb 2008 20:52
Location: Fredrikstad

Re: Norwegen 1944 og Kanonlavett

Post by Erik Dreyer »

Flott.
ErikD
User avatar
Bismarck
Posts: 71
Joined: 08 Oct 2008 16:16
Location: Tromsø

Re: Norwegen 1944 og Kanonlavett

Post by Bismarck »

Som nevnt så er området stort og det dukker opp ting utenom gravingen også.

Ett av disse funnene er denne manøvreringsakslingen(eller hva man nå skal kalle den?) til Flakscheinwerfer 34, som det fantes 2stk av der.
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
Trond
Tommytusj
Posts: 8
Joined: 06 Apr 2012 21:04
Location: Rygge

Re: Norwegen 1944 og Kanonlavett

Post by Tommytusj »

Så kult.
J E F
Posts: 723
Joined: 09 Nov 2007 23:12
Location: Bjugn

Re: Norwegen 1944 og Kanonlavett

Post by J E F »

Bismarck wrote:Som nevnt så er området stort og det dukker opp ting utenom gravingen også.

Ett av disse funnene er denne manøvreringsakslingen(eller hva man nå skal kalle den?) til Flakscheinwerfer 34, som det fantes 2stk av der.
Mener å huske den ble kalt bryststyrearm i norsk terminologi.
Last edited by J E F on 11 Apr 2012 22:43, edited 1 time in total.
JEF
User avatar
TommyG
Site Admin
Posts: 2692
Joined: 26 Dec 2007 22:12
Location: Ullensaker

Re: Norwegen 1944 og Kanonlavett

Post by TommyG »

Ser iallefall ut som om du har nok å bedrive tiden med en stund framover da :D

Eier du hele området eller er det bare denne kanonstillingen som ligger på din eiendom? Uansett flott jobb.
--
Tommy
User avatar
Bismarck
Posts: 71
Joined: 08 Oct 2008 16:16
Location: Tromsø

Re: Norwegen 1944 og Kanonlavett

Post by Bismarck »

Nei, jeg frykter ikke for å bli gående rundt å kjede meg i feriene fremover i alle fall.

Mesteparten av anlegget ligger på familiens eiendom, resten på andres.

Heldigvis er de andre grunneierne av den lettmedgjørlige sorten, så søking og annen skattejakt er ingen problem.
Trond
Post Reply

Return to “Museum og restaureringsprosjekter”