Norwegen 1944 og Kanonlavett

Informasjon fra og om krigshistoriske museer og restaurering av krigsminner.

Moderators: Stutzpunkt, KOS

Erik Dreyer
Posts: 270
Joined: 11 Feb 2008 20:52
Location: Fredrikstad

Re: Norwegen 1944 og Kanonlavett

Post by Erik Dreyer »

Du verden, gøy og lese om at det ikke bare er grinete og reserverte grunneiere. Får nesten lyst og ta en ferietur nordover.
ERIK D
ErikD
User avatar
Bismarck
Posts: 71
Joined: 08 Oct 2008 16:16
Location: Tromsø

Re: Norwegen 1944 og Kanonlavett

Post by Bismarck »

Nåja, nå skal jeg faktisk innrømme at vedkommende som eier grunnen der hvor fangeleiren lå ikke er bygdas hyggeligste person. Men jeg har holdt meg på god fot med ham, så han har ikke stått i veien for meg så langt.

Da jeg gikk i gang med dette prosjektet for et par år siden var denne stillingen, i likhet med det meste av tyske anlegg her til lands, fullstendig overgrodd. Massene som i sin tid ble gravd ut ved hjelp av russerfanger ble doset tilbake og stillingen ble fyllt igjen på 70-tallet da veien ble opprustet.

Noen dagers arbeid med motorsag ga bedre oversikt og jeg fikk også ryddet adkomst for maskinell hjelp.

Mangel på drenering hadde medført at det stod godt og vel en meter med vann inne i beredskapsmagasinene.
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
Trond
Erik Dreyer
Posts: 270
Joined: 11 Feb 2008 20:52
Location: Fredrikstad

Re: Norwegen 1944 og Kanonlavett

Post by Erik Dreyer »

Ok, skjønner. Det ser ut som det er ganske store områder og "gå over" så du får nok ta det pent og litt av gangen, så du ikke blir dritlei hele greiene.ED
ErikD
User avatar
Bismarck
Posts: 71
Joined: 08 Oct 2008 16:16
Location: Tromsø

Re: Norwegen 1944 og Kanonlavett

Post by Bismarck »

Neida, stresser ikke. Har god tid og mange år å gjøre på.

Etter at det ble slutt på husdyrhold rundt om i det ganske land har skog og annen vegetasjon fått herje fritt, noe man ser et godt eksempel på her, i fra skogryddingen for å gjøre plass til massene rundt stillingen.

Rene skjære Amazonas......
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
Trond
User avatar
Bismarck
Posts: 71
Joined: 08 Oct 2008 16:16
Location: Tromsø

Re: Norwegen 1944 og Kanonlavett

Post by Bismarck »

Det dukker også opp store mengder ammunisjon. For det meste 7,5cm som stammer fra et annet anlegg, men også 20mm som stammer herfra.

Slike gamle og ustabile ting skal man ikke tukle for mye med, da er det bedre å tilkalle fagfolk fra Artilleribataljonen på Setermoen, de lever av dette.

Så lader man godt med HMX, eller NM 91 som det heter på fagspråket, kobler til Nonel og trykker på knappen - smeller ganske bra!
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
Trond
User avatar
Bismarck
Posts: 71
Joined: 08 Oct 2008 16:16
Location: Tromsø

Re: Norwegen 1944 og Kanonlavett

Post by Bismarck »

Men er det ingen som kan opplyse litt om denne lavetten da?
Trond
frodeb
Posts: 170
Joined: 23 Oct 2008 20:01
Location: modum

Re: Norwegen 1944 og Kanonlavett

Post by frodeb »

Er meget imponert
står stor respekt i jobben du gjør :bravo :bravo :bravo
J E F
Posts: 723
Joined: 09 Nov 2007 23:12
Location: Bjugn

Re: Norwegen 1944 og Kanonlavett

Post by J E F »

Bismarck wrote:Men er det ingen som kan opplyse litt om denne lavetten da?
Har sjekket med noe bilder jeg tok av samme utstyr på slutten av 70-tallet. Det du har gravd frem er rester av forstillingen til 14,5 cm K405. Ble brukt under transport av kanonen, ikke under skyting.
JEF
User avatar
Bismarck
Posts: 71
Joined: 08 Oct 2008 16:16
Location: Tromsø

Re: Norwegen 1944 og Kanonlavett

Post by Bismarck »

Meget interessant!

Har du noen bilder av dette du muligens vil dele?
Trond
J E F
Posts: 723
Joined: 09 Nov 2007 23:12
Location: Bjugn

Re: Norwegen 1944 og Kanonlavett

Post by J E F »

Bismarck wrote:Meget interessant!

Har du noen bilder av dette du muligens vil dele?
På dette bildet ser du tydelig bladfjærene for hjulopphenget.
Har også et dårlig bilde av kanonen i kjørestilling i en bok, så det kan jeg ikke poste.
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
JEF
User avatar
Bismarck
Posts: 71
Joined: 08 Oct 2008 16:16
Location: Tromsø

Re: Norwegen 1944 og Kanonlavett

Post by Bismarck »

Kjempeflott bilde!

Takker så mye for hjelpen! :bra:

Greit å få vite hva denne saken egentlig ble brukt til og hvordan den så ut komplett.

Noen formening om hvorfor alle leddene er skåret av med skjærebrenner på min, i og med at den du viser ligger for seg selv, pent frakoblet? Og hva var denne koblet opp i mot?
Trond
J E F
Posts: 723
Joined: 09 Nov 2007 23:12
Location: Bjugn

Re: Norwegen 1944 og Kanonlavett

Post by J E F »

Bismarck wrote:Kjempeflott bilde!

Takker så mye for hjelpen! :bra:

Greit å få vite hva denne saken egentlig ble brukt til og hvordan den så ut komplett.

Noen formening om hvorfor alle leddene er skåret av med skjærebrenner på min, i og med at den du viser ligger for seg selv, pent frakoblet? Og hva var denne koblet opp i mot?
Hjulgangen under var to hjul av ca 80 cm diameter (stålhjul med kompaktgummi, 6 eiker av stålprofil). Dette var festet til stålrammen med bladoppheng (som på en lastebil). Foran på rammen var det en bred trekkstang som endte opp i en slepekrok. (Kanonen var konstruert for motortrekk).
Dette var ting som lokale bønder og andre var interessert i for å lage bruksvogner. Da tok de det de var interessert i og lot resten ligge.
Forstillingen hadde egen kjørebrems, og under transport satt en person på et sete over forstillingen (festet på kanonens svans). Hele greia veide 13300 kilo under transport (forstillingen komplett veide ca 800 kilo).
JEF
User avatar
Henning Dalsvåg
Posts: 1801
Joined: 29 Mar 2009 14:04
Location: 4272 Sandve,Karmøy

Re: Norwegen 1944 og Kanonlavett

Post by Henning Dalsvåg »

Bismarck er heldig som kan drive med krigshistorisk arkeologi i sin egen "hage" .
:smoke:
Mvh Henning Dalsvåg
User avatar
Bismarck
Posts: 71
Joined: 08 Oct 2008 16:16
Location: Tromsø

Re: Norwegen 1944 og Kanonlavett

Post by Bismarck »

Joda, det er gøy med egen bunker. :-)
J E F wrote:Hjulgangen under var to hjul av ca 80 cm diameter (stålhjul med kompaktgummi, 6 eiker av stålprofil). Dette var festet til stålrammen med bladoppheng (som på en lastebil). Foran på rammen var det en bred trekkstang som endte opp i en slepekrok. (Kanonen var konstruert for motortrekk).
Dette var ting som lokale bønder og andre var interessert i for å lage bruksvogner. Da tok de det de var interessert i og lot resten ligge.
Forstillingen hadde egen kjørebrems, og under transport satt en person på et sete over forstillingen (festet på kanonens svans). Hele greia veide 13300 kilo under transport (forstillingen komplett veide ca 800 kilo).
Takker igjen, kjempefin info! :bra:
Trond
Post Reply

Return to “Museum og restaureringsprosjekter”