Restaurert WR ved Lista Flyplass

Informasjon fra og om krigshistoriske museer og restaurering av krigsminner.

Moderators: Stutzpunkt, KOS

ervold
Posts: 320
Joined: 08 Mar 2009 23:14
Location: Hønefoss

Re: Restaurert radar ved Lista Flyplass

Post by ervold »

Yngvar wrote:Det kan sikker de lokale svare på, men det ser ut som om den har stått der ved flyplassen
Tidligere tilsynsjef ved solobservatoriet på Harestua fortalte meg at under militærtjenesten i 1947 ble han sendt til Lista flystasjon for å se over tre tyske radaranlegg som stod lagret der. De var i dårlig stand og svært rustne. De ble lastet opp på jernbane og fraktet til Harestua. Det ble ved hjelp av alle delene satt sammen en radar som så ble benyttet til solobservasjoner,
Jeg regner med at tyskerne hadde brukt de tre radarene i umiddelbar nærhet av Lista.

ervold
User avatar
Natter
Posts: 6385
Joined: 25 Feb 2007 18:51
Location: Bergen

Re: Restaurert radar ved Lista Flyplass

Post by Natter »

ervold wrote:Jeg regner med at tyskerne hadde brukt de tre radarene i umiddelbar nærhet av Lista.
WR-sokler på Lista (veldig lett å finne på luftfoto) - de to nederste rett nord for Marka, den øverste på Nordberg:
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
overland53
Posts: 340
Joined: 11 Jan 2009 15:33
Location: Sandnes

Re: Restaurert radar ved Lista Flyplass

Post by overland53 »

Kan bare ikke dy meg og må fortelle at radaren på Nordberg ser ut som en FuMO 214, men siden den ble montert så sent i krigen kan det være en "Scheer". Det er i såfall veldig, veldig sjeldent og forklarer kanskje hvorfor denne ikke figurerer som "etterlantenskap" etter krigen slik de andre radarne gjør? Altså at den ble demontert i all hast og fraktet ut av landet? Bare tipping fra min side, men finner denne ikke i de engelske listene jeg har. Det finnes bilder som beviser at det var radar på Nordberg under krigen. Uansett er FuMO 214/215 og Scheer helt like å se på over en viss anstand og fundamentet er det samme. Hovedforskjellen i virkemåte er frekvensen de opererte på.
Paul S.
Posts: 1775
Joined: 25 Sep 2006 20:07
Location: Bergen

Re: Restaurert radar ved Lista Flyplass

Post by Paul S. »

Det er i såfall veldig, veldig sjeldent og forklarer kanskje hvorfor denne ikke figurerer som "etterlantenskap" etter krigen slik de andre radarne gjør? Altså at den ble demontert i all hast og fraktet ut av landet? Bare tipping fra min side, men finner denne ikke i de engelske listene jeg har. Det finnes bilder som beviser at det var radar på Nordberg under krigen.
På engelske lister jeg har fremkommer det 2 stk Würzburg Riese tilhørende LW på Lista, og en Fumo 214 tilhørende Kriegsmarine på Nordberg.
Sistnevnte står også oppført som en av de KM radarene som fremdeles er "out in the field" når de blir overført til Telegrafverket.
mvh
PAul S
Lillegutt
Posts: 64
Joined: 02 Aug 2009 22:33
Location: Farsund

Re: Restaurert radar ved Lista Flyplass

Post by Lillegutt »

Har tidligere hørt at radaren på Nordberg var den eneste av de tre Wurzburg-radarene, som engelskmennene var interessert i når de kom her i -45. Det har også blitt sagt at denne ble demontert ganske raskt etterpå. Vet ikke om dette stemmer, men kanskje noen av dere andre har mer info om dette?
Leif-Tore
la5he
Posts: 7
Joined: 19 Jul 2010 12:14
Location: Lunde i Telemark

Re: Restaurert radar ved Lista Flyplass

Post by la5he »

Lillegutt wrote:Har tidligere hørt at radaren på Nordberg var den eneste av de tre Wurzburg-radarene, som engelskmennene var interessert i når de kom her i -45. Det har også blitt sagt at denne ble demontert ganske raskt etterpå. Vet ikke om dette stemmer, men kanskje noen av dere andre har mer info om dette?
Da engelskmenne kom her i 1945 hadde de allerede en komplett Wurzburg. En av mine nå avdøde radioamatørvenner i England var professor i Cambridge. Han hadde vært med på et tokt på kysten av kontinentet hvor de hadde " stjålet " en Wurzburg. Den ble etter krigen benyttet i romforskningen og står idag på museet i Duxford. Noen av de rørene som inngår i Wurzburg har jeg liggende, da jeg har samlet på tysk elektronikk i over 30 år. Noen av oss er gamle nok til å ha vokst opp med tyske etterlatenskaper men droppet dem i 60-årene og da forsvant mye i skrapet. Min interesse ble gjenopplivet rundt 1975
men da var mye blitt borte.
I Normandie har man etablert et radarmuseum basert på en STOR tysk radarstasjon fra krigen. Mye gjenstår før dette museet er en tur verdt, men Wurzburg-antennen er restaurert.
En venn av meg i Nederland har en operativ Wurzburg- dog uten antenne !!!!!!
overland53
Posts: 340
Joined: 11 Jan 2009 15:33
Location: Sandnes

Re: Restaurert radar ved Lista Flyplass

Post by overland53 »

En venn av meg i Nederland har en operativ Wurzburg- dog uten antenne !!!!!!
Du mener dipolen? Rare greier at alle disse "forsvant", må ha hatt stor teknologisk betydning for de allierte siden de tydeligvis ble plukket av før resten av radaren ble demontert i større elle mindre grad.

Synd at så lite av sender/mottaker er tilgjengelig i dag!
steppdeck
Posts: 7
Joined: 18 Jan 2014 21:37

Re: Restaurert WR ved Lista Flyplass

Post by steppdeck »

Artig å se bilder fra Lista, var innsatt der i -94 HV KP Lista.
User avatar
kak
Posts: 366
Joined: 26 Jul 2013 13:50
Location: Sarpsborg
Contact:

Re: Restaurert WR ved Lista Flyplass

Post by kak »

Jeg måtte jo selvfølgelig også en tur innom Lista flyplass og se på deres restaurerte Würzburg Riese FuMO 214-radar! :)

Utrolig gøy å endelig se en slik i virkeligheten, hittil har jeg bare sett bilder av den og lest om den selvfølgelig. Anbefales å ta en tur innom hvis man er i området! Det skal være mye interessant inne i Hangar 45 også har jeg skjønt. Men den fikk jeg ikke gleden av å ta en nærmere titt i.

http://blog.kak.net/2016/05/30/wurzburg ... -flyplass/
User avatar
kak
Posts: 366
Joined: 26 Jul 2013 13:50
Location: Sarpsborg
Contact:

Re: Restaurert WR ved Lista Flyplass

Post by kak »

Jeg har vært innom Lista flyplass for å se på og ta bilder av deres Würzburg Riese FuMO 214 radar to ganger siden sist, først i september 2019 og nå sist i mai 2020. I september 2019 var den under oppussing, derfor ville jeg ta en ny tur innom når jeg var forbi i området i våres.

Fra besøket i september 2019:
https://www.kak.net/2019/12/20/en-tur-t ... d-bobilen/

Fra besøket i mai 2020:
https://www.kak.net/2020/11/22/tur-til- ... d-bobilen/
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
Post Reply

Return to “Museum og restaureringsprosjekter”