Herdla torpedobatteri - Museumsdrift: Etterlysning av bilder

Informasjon fra og om krigshistoriske museer og restaurering av krigsminner.

Moderators: Stutzpunkt, KOS

Post Reply
User avatar
Natter
Posts: 6385
Joined: 25 Feb 2007 18:51
Location: Bergen

Herdla torpedobatteri - Museumsdrift: Etterlysning av bilder

Post by Natter »

Som de fleste sikkert har registrert pågår det arbeid med å klargjøre det fredete torpedobatteriet på Herdla til museumsdrift (planlagt åpning i mai). Vi skal nok sørge for mer informasjon om dette etter hvert (+ muligheter for å støtte arbeidet gjennom venneforeningen), men i første omgang kommer en etterlysning av relevante bilder til museet.

Et strengt fotoforbud har naturligvis mye skyld i at det finnes lite materiale fra perioden med operativ drift av anlegget, og bilder fra krigen har jeg pd ikke sett (det finnes en bildeserie fra byggingen av batteriet i 1944, men vedkommende som eier disse har foreløpig ikke klart å finne dem i sin omfattende samling). Erfaringen tilsier imidlertid at ikke alle har tatt fotoforbudet bokstavlig opp gjennom årene - i prinsippet svært kritikkverdig, men nå er det åpenbart tid for tilgivelse... :)

Museet er interessert i bilder som viser anlegget og aktivitet i batteriet både fra krigen og hele perioden frem til nedleggelsen.
Om du har bilder eller tips om noen du kjenner som kan sitte på relevant materiale, håper jeg du tar kontakt: Send meg en PM eller mail, eller ta direkte kontakt med daglig leder på Herdla Museum - kontaktinfo:

http://www.museumvest.no/index.php?action=static&id=2
http://www.museumvest.no/index.php?action=static&id=37

Avtale om bruk av bildene gjøres med museet, men typisk anvendelse vil være på informasjonsplakater og til utstillinger i anlegget.
Last edited by Natter on 17 Jan 2013 22:15, edited 2 times in total.
User avatar
Natter
Posts: 6385
Joined: 25 Feb 2007 18:51
Location: Bergen

Re: Herdla torpedobatteri - Museumsdrift: Etterlysning av bi

Post by Natter »

Ikke noen overveldende respons her akkurat (leder for museet har heller ikke blitt jammet ned av mail og telefoner) PDT_Armataz_01_18
Ingen overraskelse selvfølgelig, men man må jo forsøke...


Forsøker på en ny etterlysning:
Museet er interessert i å benytte bildet av denne HV-gjengen samlet foran HKB Gavlens R671 kasematt på en informasjonstavle som skal settes opp på fortet:
http://fotomuseum.bergen360.no/-/image/ ... checkpoint
Så langt har det ikke lykkes å få tak i eieren (ikke vedkommende som postet bildet). Om noen har et tips i så måte hører jeg (eller leder for museet) gjerne om det...

Museet er også på jakt etter bilder av nyere dato som viser aktivitet på fortet, så hvis noen kjenner befal og soldater som har tjenestegjort på Herdla etter krigen og frem til nedleggelsen håper jeg på noen tips der også.

Til slutt - med ref til denne tråden, tar jeg også med en forespørsel etter tegningsgrunnlag for det tyske batteriet. 1944-versjonen av modellen til AnddersHJ er vanskelig å få fullført skikkelig uten mer detaljer på spesielt inngangspartiet til anlegget. Riksarkivet og Statsarkivet i Bergen skal selvsagt sjekkes ut. Forsvarsbygg sitt arkiv er også en mulighet (null respons så langt derfra dessverre, men håper på assistanse fra "insidere"). Ellers blir jeg ikke lei meg om noen kommer opp med gode ideer og tips til andre kilder...
User avatar
Natter
Posts: 6385
Joined: 25 Feb 2007 18:51
Location: Bergen

Re: Herdla torpedobatteri - Museumsdrift: Etterlysning av bi

Post by Natter »

Null respons, men jeg gjør et nytt forsøk på å vekke denne tråden igjen...
Informasjon som ikke deles, går tapt!
User avatar
Natter
Posts: 6385
Joined: 25 Feb 2007 18:51
Location: Bergen

Re: Herdla torpedobatteri - Museumsdrift: Etterlysning av bi

Post by Natter »

Man roper vel ut i et tomrom her, men har ikke gitt opp håpet likevel...

Jeg lager for tiden en del informasjonsplakater for HKB 34./977 Gavlen (skal henges opp i den nyoppussede kommandobuknkeren, samt på objektene i batteriet).
I den forbindelse er jeg på jakt etter noe bedre bildemateriale enn jeg har klart å grave opp til nå. Vil derfor sette pris på bidrag med bilder som kan benyttes på plakatene av følgende:
* 2cm Kwk - OK
* 4,7cm Pak (f) - OK
* Flammenwerfer 41
* Leichte og Schwere mg (n) - OK
* Behelfsminen 43(n)
* Holzminen 43(n)
* Betonschützenmine 43(n)
* Eksempler på verdeckte ladung
* Skytetabeller ol for feltkanoner (primært K332(f), men alt duger som eksempel)

For de følgende har jeg allerede det jeg trenger, men tar gjerne mot nytt materiale for å kunne vurdere om det er bedre:
* Peilekikkert (saksekikkert) - gjerne på stativ i leitstand - OK
* 6m avstandsmåler - OK
* 150cm lyskaster ved kystbatteri - OK


Ønsker meg også flere bilder fra batteriområdet før det ble ryddet/sikret (spesielt før de to siste kanonene - 10,5cm SK C/32 - ble hugd opp i 1997)!

Bilder fra krigen med tyske soldater er å foretrekke (trenger ikke være fra Norge), men alt er av interesse. Om man ikke har egne bilder, tar jeg gjerne mot tips om nettsider - evt personer en kan ta kontakt med.
Post gjerne informasjon/bilder her, eller send det på PM/e-post (husk å angi kilder!)
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
Last edited by Natter on 21 Mar 2015 14:07, edited 1 time in total.
Informasjon som ikke deles, går tapt!
ludvig
Posts: 258
Joined: 20 Mar 2008 12:18

Re: Herdla torpedobatteri - Museumsdrift: Etterlysning av bi

Post by ludvig »

Hei Natter ,
2 cm Kwk
- link

http://forum.axishistory.com/viewtopic. ... 0&t=122103

- Kjell - Ragnar Berge : Fronten er kysten , side 115
- Jon.A. Jonsen : Kystforsvaret i Østfold gjennom tidene , side 123

Mvh
ludvig
User avatar
Natter
Posts: 6385
Joined: 25 Feb 2007 18:51
Location: Bergen

Re: Herdla torpedobatteri - Museumsdrift: Etterlysning av bi

Post by Natter »

ludvig wrote:2 cm Kwk
- link
Supert - har søkt på AHF, men der får du dessverre bare eksakt treff og må være kreativ mht skrivemåten... :)
ludvig wrote:- Kjell - Ragnar Berge : Fronten er kysten , side 115
- Jon.A. Jonsen : Kystforsvaret i Østfold gjennom tidene , side 123
Bildet i Berges bok er en god kandidat. Jonsens (som han også har brukt i sin andre bok) er nok - som alle illustrasjonene i disse bøkene - av for dårlig kvalitet.

Har en tendenes til å overse hva som står rett foran meg (i hyllene), men nå kom jeg på flere bøker å lete i... Mange takk! :bra:

Har kun sett en referenanse til 2cm Kwk som "close defence" våpen - ellers omtales denne alltid som Flak. Hva er mest sannsynlig bruksområde på Herdla (man var jo særdeles godt utrustet med luftvern fra Luftwaffe der...)?


PS: Lokaliseringen til kanonstillinger, kommandoplass, lyskaster (og sannsynligvis avstandsmåler) + et antall MG-stillinger har vi rimelig god kontroll på, men om noen har en ide om hvor de to PAK'ene og Kwk'en var plassert, tar jeg veldig gjerne mot innspill!
Informasjon som ikke deles, går tapt!
User avatar
Natter
Posts: 6385
Joined: 25 Feb 2007 18:51
Location: Bergen

Re: Herdla torpedobatteri - Museumsdrift: Etterlysning av bi

Post by Natter »

Natter wrote: * Behelfsminen 43(n)
* Holzminen 43(n)
* Betonschützenmine 43(n)
Er dette norske miner eller tyske minetyper produsert i Norge (går ut fra at 43 angir år/modell 1943)?

Natter wrote: * Leichte og Schwere mg (n)
Hvilke modeller er mest aktuelle her?

Er det forresten noen som har en god scannet kopi av D.50/2 Kennblätter fremden Geräts, heft 2 - Maschinengewehre (1941) (den er gjengitt i sin helhet i Flatby/Myrvangs bok, men skulle hatt en god pdf-utgave også).
Informasjon som ikke deles, går tapt!
ludvig
Posts: 258
Joined: 20 Mar 2008 12:18

Re: Herdla torpedobatteri - Museumsdrift: Etterlysning av bi

Post by ludvig »

Hei Natter ,
Det er 2 x stk 4,7 cm Pak ( f)
4.7 cm Pak 181 ( f) Canon de 47 antichar SA mle 1937
Det står en ute på Oscarsborg
4.7 cm Pak 183 ( f) Canon de 47 antichar SA mle 1939

Link :

http://sudwall.superforum.fr/t1342-47-m ... m-mle-1937

Mvh

ludvig
User avatar
Natter
Posts: 6385
Joined: 25 Feb 2007 18:51
Location: Bergen

Re: Herdla torpedobatteri - Museumsdrift: Etterlysning av bi

Post by Natter »

ludvig wrote:Det er 2 x stk 4,7 cm Pak ( f)
4.7 cm Pak 181 ( f) Canon de 47 antichar SA mle 1937
Det står en ute på Oscarsborg
4.7 cm Pak 183 ( f) Canon de 47 antichar SA mle 1939
Jepp, de har jeg kontroll på (ref boken til Chamberlain/Gander). Virker ikke som det er noen forskjell å snakke om, så jeg bruker bare bildene jeg har funnet uavhengig av hvilken modell de faktisk viser.

Skulle gjerne vist hvor de var plassert i batteriet dog...
Informasjon som ikke deles, går tapt!
User avatar
werner wernersen
Posts: 1423
Joined: 09 Feb 2006 21:13
Location: Arendal

Re: Herdla torpedobatteri - Museumsdrift: Etterlysning av bi

Post by werner wernersen »

Hei

Sendte noen våpen bilder til Ludvig for en stund siden for identifisering siden han er eksperten på det, vet ikke om det er noen gode kandidater der til det du mangler?

Ludvig, kan du kikke og se om det er noe som kan brukes?

Werner
Be quiet brain or i`ll stab you with a Q-tip
Homer Simpson
User avatar
Natter
Posts: 6385
Joined: 25 Feb 2007 18:51
Location: Bergen

Re: Herdla torpedobatteri - Museumsdrift: Etterlysning av bi

Post by Natter »

werner wernersen wrote:Sendte noen våpen bilder til Ludvig for en stund siden for identifisering siden han er eksperten på det, vet ikke om det er noen gode kandidater der til det du mangler?
Har ikke sett disse, men det høres bra ut (takker for alle bidrag)!

Jeg har oppdatert den første posten og satt "OK" der jeg er rimelig fornøyd (men tar gjerne mot flere bidrag for å vurdere om de er bedre egnet).
Informasjon som ikke deles, går tapt!
User avatar
Yngvar
Posts: 2764
Joined: 26 Nov 2006 11:58
Location: Sandefjord
Contact:

Re: Herdla torpedobatteri - Museumsdrift: Etterlysning av bi

Post by Yngvar »

Er det noen av disse to som er aktuelle så kan jeg ta noe bedre bilder av de.
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
Mvh
Yngvar
User avatar
Natter
Posts: 6385
Joined: 25 Feb 2007 18:51
Location: Bergen

Re: Herdla torpedobatteri - Museumsdrift: Etterlysning av bi

Post by Natter »

Yngvar wrote:Er det noen av disse to som er aktuelle så kan jeg ta noe bedre bilder av de.
Takk, men kun den nederste (4,7cm PAK 181(f)) er aktuell ift HKB Gavlen, men den har jeg tilstrekkelig med bilder av nå (gjelder for så vidt alt materiell på OFM, med mulig unntak for minene, hvor jeg tror de har noen liggende i magasinene, og evt reglementer knyttet til materiellet listet opp ovenfor - det regner jeg med at vi får ordnet ila våren direkte med museet).
Informasjon som ikke deles, går tapt!
Post Reply

Return to “Museum og restaureringsprosjekter”